jakohihna/vesipumppu

PEIPPO JARI 24.04.2012 19:44

eli olen viemässä autoa jakohihnan vaihtoon kohta puolin ja asentaja oli sitä mieltä ettei vesi pumppua tarvitse vaihtaa samalla voiko olla että tässä koneessa 2.8jtd ei ole välttämämätöntä sitä samalla vaihtaa..vaiko olisiko se parempi nyt vaihtaa samalla kun hihna vaihdetaan..ja mitä vesipumppu mahtaa siihen lisää maksaa..

SANTALAHTI HANNU 24.04.2012 20:09

Sehän on siittäkin paljonko vanhalla pumpulla on ajettu. Sinähän sen päätät mitä autolles tehdään. Kuluja ehkä 50e molemmin puolin.Minä kannatan vaihtoa samalla kun jakopää on auki .

Hanski
VÄLIAHDE JUSSI 24.04.2012 20:25

Samat sanat vaihtoon samalla kertaa.

KOISTINEN TOIVO 24.04.2012 20:50

Jop vaitoon vain. Se kuitenki pieni osa koko hommaa. Jo se kuiten maksaa, jos sen joutuu erikseen vaihtaan välillä ennen seuraavaa hihnan vaihtoa, senhän pitäs kestää nimittäin sinne asti. Jos et vaiha nyt, pane ylös tupakki askin kanteen että muistat sitte seuraavalla kerralla. Höpöttä Toivopoika

KARELL HANNU 24.04.2012 20:51

Vaihdatin juuri samanlaiseen 2vk sitten hihnapaketin (360€ töineen). Ei vaihdettu vesipumppua koska ei tartte jakopäätä sen vaihdon takia purkaa, josko sen vaihto joskus tulee...

KALAJAINEN PASI 25.04.2012 05:59

itse vaihdatin puoli vuotta sitten samaan koneeseen jakopään ja pumpun. vesipumpulle kilometrejä kertyi 130 tuhatta. ensimmäinen vaihto pumpulle.

se vesipumpun vaihto kyseiseen malliin on kuulemma helvetillisen vaikee operaatio. tuo hintaarvioon useita satasia lisää.

jos en oikein muista niin mulla tais olla joku 700 euron hintaluokkaan kallein tarjous pelkistä töistä. muutenkin kaikki tarjoukset joita kyselin liikkui 550-700 välillä. pelkän remmin vaihdon olis saanut n.200e omilla osilla.

löysin yhen huoltokaverin joka omina homminaan laittoi ton huollon tosi edullisesti.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.4.2012 klo 06:01:14 ei se pumppu muuten vieläkään rikki ollut mutta ajattelin että tällä kertaa vois vaihtaa.

ENQVIST RAIMO 25.04.2012 09:22

225000km eikä viellä kertaakan vaihdettu Maxsi Fiatti 2001mallia-

ENQVIST RAIMO 25.04.2012 09:29

Niin vesipumppua ei ole vaihdettu-

HALMEENMÄKI JUHANI 25.04.2012 21:45

Kun jakohihna käyttää vesipumppua, niin ei ole mitään järkisyytä jättää vaihtamatta. Tietty jos osaa ennustaa ne oikeat lottonumerotkin niin silloin on toinen tilanne... Ja muistutetaan sitten niistä moniurahihnoistakin. Ei ole kallis kulu, ja työnä vaihtuu samalla kuin jakoremmikin. Eikä varmasti kestä kahta jakohihnaa normaalivaihtoväleillä.

VÄLIAHDE JUSSI 26.04.2012 08:07

Sekun menee jossakin matkalla se on yhtä hakala tai hankalampi vaihtaa kuin pyöränlaakeri ei montaa metriä kannata ajaa kummakaan vian kanssa, vältääkseen suurempia vahinkoja,5€ säätö tekee 2000€tappion herkästi

VASKIMO EERO 28.04.2012 11:49

Asentaja ei ole ennustaja. Itse olen jossain elämäni vaiheessa elättänyt itsen ja perheeni useampia vuosia autoasentajana. Omassa autossani (Ducato vm1990) tein jakopäähomman viime kesänä. Ajatusvirheeni oli siinä, että en vaihtanut vesipumppua, koska jakohihna ei sitä pyöritä ja koska se on jakopään kotelon ulkopuolella. Jos moottori olisi irti, jakopäätä ei tarvitsisi purkaa vesipumpun vaihdon takia. Omassa autossani moottori on kuitenkin kiinni muussa autossa. Kun vesipumppu kuukauden kuluttua levisi, jouduin toteamaan, että se on niin ahtaassa paikassa, että helpoin tapa sen vaihtamiselle oli jakopään purkaminen. En koskaan asenna käytettyä jakohihnaa uudelleen, joten jakopäähommani tuli todella hyvin tehtyä: kaikki kahteen kertaan ja aikaa ja materiaalia säästämättä. Siperia opettaa, kuten Väliahteen Jussi näillä palstoilla usein toteaa. En tunne uudemman auton rakennetta, joten en osaa tässä asiassa neuvoa.

KURPPA ERKKI 12.05.2012 15:00

Sinulla tuntuu olevan samaa ikäluokkaa oleva Ducato kuin itselläni (vm 1994, vanha korimalli) . Ehkä pystyt antamaan neuvon jakopäänhihnan asennuksesta. Boschin pumppu kävi huollossa ja takaisin asennellessa on ongelma. Olen törppöillyt asennuksessa sopivasti ja nyt pitäisi saada 280A1.000, 1.9 TD moottorin hihnan ajoituksesta varmuus: Onko kampiakseli yläkuolokohdassa (merkki klo 12:00), jakopään merkki klo 2:00 ja pumpun merkki klo 12:00. Mielestäni hammaspyörissä ei ole lukitusreikiä.

En ole onnistunut löytämään varmuutta asiaan. Kokeilu saattaa poikia vaurioita.

Tuolta Fiatforumin kakkosvastauksesta (http://www.fiatforum.com/ducato/261236-fiat-ducato-campervan-cam-belt-settings.html) löytyy ainoa info.

Seuraavalla kerralla olen vähän viisaampi remminvaihdossa. Vesipumppukin kannattanee vaihtaa samalla hiellä ja tuskalla.

Kiitos vinkeistä. Olisi mukava saada kärry lopulta katsastajalle ja liikenteeseen.

HYTÖNEN RAIMO 12.05.2012 15:18

Kampiakselin yläkuolokohdan merkki hihnapyörän yläpinnalla, nokka-akselin hihnapyörän etusivulla ja ruiskutuspumpun hihnapyörän etusivun korokeosassa. Kohdistinmerkki kaikissa rungossa. Voivat olla vanhemmassa kalustossa hieman hankalasti havaittavissa.

Nämä ja työohjeet löytyvät esimerkiksi Alfamerin korjausoppaasta.

Veli-Matti Lehtonen 07.01.2022 17:26

Ei se jakohihna pyöritä ainakaan vanhemmissa Fiiuissa vesipumppua. Vesipumpun vaihtotyö on aikaa viepää ja kallista... Osat kohtuu halpoja.(Nyrkkipajoissa vaihto halvempaa mutta mutta...) Mikä nyt on kuitenkin pakko hyväksyä. Jakohihnan vaihto on halpa sekin suhteessa kaikkeen. Mikäli jakohihnan vaihtoväliksi suositellaan 120-160 tuhatta kilsaa niin kyllä se vesipumppu siihen soppaan kannattaa vaihdattaa. NS. merkkihuollossa (maahantuoja epäsi merkkihuollon statuksen) aikanaan vaihtoivat jakohihnan joka katkesi pultin mentyä hihnan väliin. 3000€ korjausta ja kun selvitin miksei korjaamo kustanna ja lakimiespoloinen miltei itki kun joutui huijareiden ansaan. Itkin minäkin. Oikeusmurha joka ei kuole koskaan. Rahalla saat oikeutta. Firma lopetti Kuopiossa ja jatkoikohan petoksiaan IIsalmessa?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.