päästömittaus katsastuksessa ?

AARNIO SEPPO 30.03.2012 19:35

on tässä pian matkailuauton katsastus käsillä ja olen tuumaillut seuravaa: miten on päästömittausten tarpeellisuus kun maksamme veroa auton kokonaispainon mukaan.mielestäni nämä on toisensa pois sulkevia.joten katsastuksessa ei näinollen voida pakoittaa maksamaan päästömittausta ? miten mahtaa olla asianlaita. t.sepe ja hyvää kevättä kaikille

TERVO JARI 30.03.2012 20:52

Niin, kuinkahan se menee, itelläkin tuollainen "vanha nokivasara" jossa ei olisi tarpeen tuo mittaus, maksut mänöö "raskaimman mukaan" . . .

PASANEN MIKKO 30.03.2012 22:01

Terve Katsastuksen savutusmittauksella ei ole mitään tekemistä verotuksen kanssa. Katsastuksen mittaukset ovat karkeita pikatarkistuksia. ne ovat nopeita ja yksinkertaisia, koska tulos pitää saada pian. Varsinaiset viralliset päästömittaukset, joiden perusteella myönnetään tyyppihyväksynnät ja määritetään mm. verotukseen vaikuttavat CO2-päästöt, ovat suuritöisiä ja kalliita. Niihin vaaditaan erikoislaitteistot, jollaisia esimerkiksi Suomessa on vain tutkimuslaitoksissa, mm. VTT:llä ja Nesteen tutkimuskeskuksessa.

Savutusmittaus tapahtuu niin, että mittalaite mittaa, miten sankkaa savua pakoputkesta tulee. Mittalaitteessa mitataan, miten paljon savu estää valon läpipääsyä. Tätä ilmaiseva absorbtiokerroin eli k-arvo on se lukema, joka tulostuu mittalaitteen tulostuspaperiin. Normaali k-arvon raja-arvo on 2,5 ahtamattomalle ja 3,0 ahdetulle dieselille. Joillekin automalleille on tästä poikkeuksia.

KARJALAINEN ALPO 30.03.2012 22:02

Kyllähän se on näin, että määräykset ovat selkeät. Eli tietyt raja-arvot tulee alittaa meidän vanhojenkin "nokivasaroiden". Mutta jos löydät lakipykälän, johon voit vedota, niin viisaa ihmeessä. Katsastus on edessä kevään aikana. En kylläkään usko, että olisi ongelmia. Ainakaan päästäjen suhteen. Tuo HYMERikin on vasta armeijan käynyt. Vuosimalli 1989. Ei ollut ongelmia vuosi sittenkään.

LAHTI ANTTI 30.03.2012 22:11

Ja kun muistaa katsastukseen ajaessa antaa koneelle kierroksia, että paikat "puhdistuu". Pienellä vaihteella talla pohjassa vähän aikaa.

PAAVILAINEN JUSSI 30.03.2012 23:47

Toi dieselin pakokaasu mittaus ei kerro juuri mitään. esim. omassa (armeijan käynneessä) ducatossa putkesta ei tule juuri mitään paikallaan ryntäyksessä, syynä tähän on se ettei moottori edes pääse ahdonalaisen syöttöön asti. todellinen tilanne tulee sitten kuormituksessa, silloin tulee hetken aikaa sellaista "tuubia" että vois melkein sahalla leikata. (ahdonalaisen syötön kara on hiukan modifoitu). sama juttu se on uudempienkin kanssa. vapaasti hengittävien kanssa tilanne on vähän toinen, niitä taas ei tänä päivänä ole enää kuin murto osa.

HALMEENMÄKI JUHANI 31.03.2012 16:35

Ja katsastuksessahan tarkastetaan se, että auto täyttää ne vaatimukset, jotka koskevat ko tyypin sekä iän autoa. Tuosta tarkastuksesta otetaan luonnollisesti veloitus asiakkaalta. Päästömittauksia on lisäksi montaa erilaista, ja eri hintaista. Uudemmille OBDeen kautta vikamuisti mukaan lukien. Bensakoneille montakin eri arvoa. Dieseleille pelkkä savutus.

Matti Tiensuu 18.02.2018 20:49

Tietääkö kuka on Tampereella se Fiatin moottorivelho kun keinot ovat loppuneet v.2010 mallisen Dukaton liian suuren K-arvon kanssa. puhdistuaineita ajettu useampi tankillinen ja suuttimet tarkastettu ja arvo ei vaan tipu alle 1,8. Koneella ajettu 80000 km

Birger Bergström 18.02.2018 22:45

Tuota voisi kokeilla.

http://www.italia-motor.fi/Italia-motor/ETUSIVU.html

BB

Matti Janhonen 19.02.2018 10:23

Aika korkea on k-arvo 4-ryhmän koneelle.

Jostain syystä palaminen ei ole täydellistä ja syntyy nokea.

Ilmanpuhdistaja on jo tietenkin vaihdettu.
Miten on, onko moottorin termostaatti/lämpömittari varmasti kunnossa, jolloin testi vodaan tehdä oikeassa lämpötilassa. Katsastukseen muuten kannatta mennä täyslämpimällä koneella.
Jos egr-venttiilissä on vikaa ja/tai jos autoa käytetään paljon tyhjäkäynnillä koneeseen kertyy nokea.

Jo tekniikka on kunnossa niin pitää kysyä, että mikä on ollut ajotyyli.
Sekin tulee mieleen, että olisiko ensin syytä ajaa reipasta vauhtia tunnin lenkki vaikka kolmosella moottoritiellä ja mitata sen jälkeen mikä on k-arvo. Ei se diesel ylikierroksille mene, vaan toimii aina rajoitinta vastaan.

Matti Tiensuu 19.02.2018 11:16

Kiitos Birger. Tuota juuri etsin.
On vaihdettu suodattimet ja ajettu 3:lla kymmeniä kilometreja talla pohjassa, mutta mikään ei tunnu perevan.
Samoin lämmitysajo katsastukseen mennessä tehty. Samoin erg- venttiili tarkastettu.

Timo Haapanen 19.02.2018 11:52

Venttiili on tarkastettu mutta onko tarkastettu kuinka tukossa on rööri EGR:n jälkeen? Onko se tälläinen:

https://www.google.fi/search?q=egr&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi06cam2rHZAhULr6QKHXN3ALsQ_AUICigB&biw=1920&bih=949#imgrc=C5RvGCi6LXdgQM:

@timppa

Juhani Halmeenmäki 19.02.2018 18:24

JA jollei nyt ihmeitä tapahdu, niin dieseleiden päästöt on sitten toukukuun jälkeen oltava noin.

Liitetiedostot

katsastus.jpg
Matti Janhonen 19.02.2018 20:12

Vähän ihmettelen tuota Ducaton k-arvoa.
Tuo Timon laittama kuva kertoo miten voi pahimmillaan käydä, ja moottorilla on turbosta huolimatta happivajetta.

Omassa autossa on vanha jakajapumpulla varustettu 200 tkm ajettu turbokone.
Viimeksikin katsastuksessa k-arvo oli kertapolkasulla 0,98 eikä sen jälkeen ollut enää tarvetta jatkaa testiä.

Juha Vainio 19.02.2018 20:40

Kun autolla ajaa pienellä vaihteella ja korkeilla kierroksilla vähintään 10km, niin noki palaa pakoputkesta pois. Noki tarvitsee palaakseen noin 600C astetta lämmintä. K-arvo mittaa lähinnä pakoputkesta irtoavaa nokea. Kerran mittasin auton K-arvon joka oli yli 6 ennen pakoputken vaihtoa ja vaihdon jälkeen 0,6.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.