Ducaton akun vaihto

KORHONEN PAULI 13.10.2011 14:26

Meillä on -96-mallin asutoauto Ducaton alustalla. Onko kukaan vaihtanut sellaiseen starttiakkua? Vaikuttais hiukan ahtaalta projektilta.Mutta onko se miten hankala operaatio? PKK

HÄMÄLÄINEN MARKKU 13.10.2011 15:30

Suosittelen samaa kun itse tein (vm 2005 Ducatoon). Aja akkuliikkeeseen ja pyydä vaihtamaan akku. Vaihtavat uuden ja ottavat vanhan, eikä tarvitse kuin katsella vieressä. Tekevät niitä työkseen ja homma käy.

Kyllähän sen itsekkin tekee, mutta riskinä on hapon polttamat vaatteet ja vanhan akun hävitysongelma.

Ensin miinusnapa irti sitten plus ja kiinnikkeet irti. Akku ulos (painaa pirusti) ja uusi tilalle. Kyllä se sieltä pois sopii ja uusi tilalle, vaikka vierestä katsoen näyttikin lähes mahdottomalta.

HAAPANEN TIMO 13.10.2011 16:41

Markun ehdotus on hinnakkain mahdollinen tapa akun vaihtoon. Hyvin kyllä varmaan toimii.

Mun ehdotus: osta Motonetista tavallinen lyijyakku, sellainen jossa ei ole mitään päälle näkyviä reikiä. Irroita vanha akku ja laita uusi tilalle, aläkkä ihmettele mitään ahtauksia.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 13.10.2011 17:20

En tiedä oliko hinnakain. Paikka josta ostin oli halvin jossa oli sillä hetkellä AGM akkuja hyllyssä. Hintaan sisältyi vaihto, Motonetissä ainakin silloin, oli AGM akku kallimpi. Minulle tuli Exiden AGM akku, hintaa tosin en enää muista, enkä viitsi etsiä kuittejakaan.

KAUPPI ERKKI 13.10.2011 19:43

Sitten joskus............ kun pääsee kiinni 2007 ja siitä eteenpäin malleihin alkaa ahtaus helpottaa akku löytyy nimittäin ohjaamosta kuskin monojen alta.

HYTÖNEN RAIMO 13.10.2011 20:29

Aivan yksinkertainen hommahan tuo. Eikun johdot navoista irti (ensin plussa), ja sitten itse akku. Onnistuu ihan tavallisilla avaimilla. Ja takaisn päinvastaisessa järjestyksessä.

Tietysti asia muuttuu toiseksi, jos niitä avaimia ei ole. Ei niitä yksistään akun vaihdon takia kannata erikseen ostaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.10.2011 klo 20:36:50 Mutta älä vaihda tänään, sillä nythän on epäonnistumisen päivä.

Oikeesti ihan tavallinen homma, ellei tekijä ole aivan onneton tunari. Pidä kuitenkin uuden akun navat suojattuina kun sovitat sitä varsinaiselle paikalleen. Äläkä kosketa suojaamattomalla avaimella auton metalliosiin plusjohtoa napaan kiinnittäessäsi.

LAHELMA JUKKA 13.10.2011 20:46

140 € 105Ah akusta vaihdettuna Lahdessa Lainiolla, ei mielestäni ole kovin paha hinta siitä, että itse ei tarvitse tehdä mitään eikä mitään tietoja tarvitse syöttää laitteisiin (apuvirta vaihdon ajan). Aikaa meni alle 10 min. Suosittelen akkuliikettä.

HYTÖNEN RAIMO 13.10.2011 20:56

Ei tuon ikäisessä ole vielä sellaisia laitteita, jotka vaatisivat apuvirran syöttämistä. Ainoa minkä joutuu vaihdon jälkeen tekemään on kellon asettaminen oikeaan aikaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.10.2011 klo 20:57:41

Unohtui - toinen eteen tuleva homma voi olla radion koodin uudelleensyöttö.

HAGQVIST JOHAN 13.10.2011 21:55

Vaihto operaatio vaatii hiukan voimaa, koska akku on aika pahalla korkeudella ja sitä joutuu kurottamaan jonkin verran. Sitten se vaatii tarkkuutta, ettei suht painava akku riko muovi-osia, kun sitä yrittää ujuttaa paikalleen. Sähköjohtoja kannattaa myös varoa. Mutta kyllä se on ihan itse vaihdettavissa, kunhan ei hätäile ;)

SIRKIÄ MATTI 13.10.2011 23:53

Akun pystyy vaihtamaan itsekin. Akun painon vuoksi vanhan pois ottaminen ja uuden akun paikalleen laittaminen vaatii sormivoimia vähäsen.

Akusta irroitetaan aina ensimmäisenä maadoitusjohdon kenkä (- miinus navasta). Sen jälkeen ei kipinöi, vaikka virtajohdon (+ plus navasta) akunkengän irroituksessa työkalut osuisivat korin osiin. Saman syyn vuoksi ensin laitetaan virtakaapeli kiinni akun plus napaan ja vasta viimeisenä maajohto miinusnapaan.

TOIVONEN MARTTI 14.10.2011 09:22

Varmaan tuohon on painava syynsä. Minä kuitenkin irrotan aina miinusnavasta ensin koska jos paikat on ahtaat on aina vaara että avain osuu hiukan johonkin rakenteisiin.

Ja kun irrotat plussaa ja miinusjohto on vielä paikallaan ja avain osuu niin räiskyy ja kipinöi komeasti.

Mutta jos irrotat miinusta ja avain osuu johonkin ei tapahdu mitään.

Ja kun olet irrottanut miinuksen ja irrotat plussaa ja avain osuu ei tapahdu taaskaan mitään.

Nimim. 'Yhden akun räjäyttänyt ja muutenkin toheloinut'

Käyttäjän lisäys viestiin 14.10.2011 klo 09:24:46 No niin, Sirkiän Mattihan sen jo tuossa edellä kirjoitti. Pitäis aina jaksaa lukea koko ketju ettei suotta esitä tietoviisasta...

PALM PEKKA 14.10.2011 09:51

Minultakin muuten onnistuu mutta...mitäs sitten tehdään kun on auton ostanut käytettynä niin mistä radion koodi saadaan. Dugato -06 Solifer.

Toinen kysymys on hupiakun vaihto samaan vehkeeseen. On näköjään kuskin penkin alla, mutta miten sen saa pois....purkamalla koko penkinkö??

ITE

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.10.2011 10:05

"mistä radion koodi saadaan. Dugato -06 Solifer."

Radion koodin saa edelliseltä omistajalta, toden näköisesti ei muualta. Jos koodin saisi radion numeron tai jonkun muun tiedon perusteella, niin varkaat hyödyntäsivät sitä tietoa. Aikoinaan piti kaverille vaihtaa Grundigin autoradioon etupanelin polttimoita, niin kyselin koko panelin hintaa, se oli suunnilleen saman hintainen kuin koko radio joten varkaiden ei kannata viedä radiota josta paneli puuttuu.

SIRKIÄ MATTI 14.10.2011 10:31

Jos auton papereiden mukana ei ole tullut "koodi passi korttia". Jos edellisltä auton omistajalta ei koodia löydy, niin hankalaksi ja kalliiksi radion koodin purkaminen tulee. Radiomerkin maahantuojalta tai maahantuojan huollon kautta koodin purkua voi tiedustella.

Uudet autoradiot ovat aika edullisia, jos ei ihan mahdottomia ominaisuuksia niihin vaadi. Tulee monessa tapauksessa radion uusiminen edullisemmaksi.

TOIVONEN MARTTI 14.10.2011 10:44

Googlettamalla esim 'radio code' löytyy parin tusinan verran sivustoja joilta saa joko ilmaiseksi tai pienellä rahalla koodin ja ohjeet sen syöttämiseksi. Tarvitaan vehkeen valmistenumero ja siinä kaikki. Yleensä sivut on englannin tai saksan kielillä mutta ei vaadi mitään ihmetaitoja antaa pyydetyt tiedot ja ymmärtää vastaus.

mot

HAAPANEN TIMO 14.10.2011 14:58

Ei tule aina vastauksia antaessaan miettineeksi kysyjän olosuhteita, työkaluja, ja taitoja ko. asiaan.

Meikäläiselle, jolla on melko täydellinen verstas autotallissa ei tietenkään tulisi mieleenkään teettää kymmenen minuutin hommaa kymmenien eurojen kustannuksella.

Sama koskee tässäkin asiassa myös toisen suuntaisia ehdotuksia antaneita, jotka ovat työn toisilla teettäneet. Kuitenkin he ehkä ovat lähempänä oikeaa vastausta sillä jos Pauli tuntee tarvetta esittää tälläinen kysymys, on asia ilmeisesti niin, että työ on viisain teettää vieraalla.

Napojen irroittamisneuvoja ei kannattaisi aivan hatusta vedellä, siinä työssä voi saada oikeaa vahinkoakin aikaan.

@timppa

ps. mulla on vanhassa akkuporakoneen akussa kaksi metristä piuhaa joiden päässä on pienet pikaklipsit, tälläisellä säilyy jännite operaation ajan.

PALM PEKKA 14.10.2011 15:48

Voi hitsi kun tuo oli käypä neuvo. Kiitos

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.10.2011 15:52

Kustannuksista puheen ollen.... Itse tingin akun hinnan puhelimessa sopimatta mitään vaihtotyöstä.

Olisin toki saanut vaihtaa akun itsekin ja olisin jopa osannut tehdä sen omilla työkaluillanikin. Lopputuloksena olisi minulla ollut likaiset kädet ja sotketut vaatteet. Nyt sain samaan hintaan akun asennettuna paikoilleen, mitä ei tietysti tarvikeliikkeet tee. Oikeissa akkuliikkeissä jopa tarkistavat akun kunnon ennen vaihtoa, etteivät myy uutta akkua tarpeettomasti ja kaikki tämä pelkästään hyvän asikaspalvelun vuoksi.

HAAPANEN TIMO 14.10.2011 16:25

Äskeinen ei ollut sulle Pekka. Kyllä sen penkin joutuu irroittamaan. Takaa kiskojen urasta ja edestä kiskojen etupuolelta.

@timppa

PALM PEKKA 14.10.2011 18:25

Sorry käsitit väärin en tarkoittanut sinua, tuo akkuporakoneen akun käyttö vaan oli hyvä neuvo jota en oli itse keksinyt ja kun nyt sellainen sattuu olemaan niin kokeilen, jospa se radio pysyis päällä eikä sitä tarttis vaihtaa.

NIVA OLAVI 14.10.2011 23:14

Akkuporakoneen sijasta voit käyttää tavallista akkulaturia.

HAAPANEN TIMO 15.10.2011 09:59

Automaattilaturi ei käy, pitää olla vanhanaikainen perusmalli.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 15.10.2011 17:29

"Ei tule aina vastauksia antaessaan miettineeksi kysyjän olosuhteita, työkaluja, ja taitoja ko. asiaan."

Näinhän se on ja vastauksen antaminen on vaikeaa kun ei tiedä kysyjän taidoista. Vanha sanonta kai oli että jos pitää kysyä hintaa niin se on kysyjälle liian kallis. Remonttihommissa on hiukan sama juttu.

Jos toinen kysyy akun vaihdosta pitää olettaa ettei kysyjä ole ainakaan semmoista operaatiota koskaan tehnyt. Muuten vastaa helposti omien taitojensa perusteella joko että 'ei helvetissä, sehän on pirun hankala temppu' tai sitten että 'sehän on ihan lapsenleikkiä ja kaikkihan sen osaa' . Kysyjän kannalta yhtä huonoja vastauksia molemmat.

Auttais kyllä tämäntapaisissa asioissa jos kysyjä yrittäisi hiukan selvittää omia taitojaan ja työkalujaan tyyliin ' Mulla on kaks jakaria, isompi ja pienempi. Pienempää en ole koskaan käyttänyt, isommalla olen avannut polkupyörän etupyörästä mutterit. Onnistuisko näillä Ducaton etutukivarren yläpään laakerin vaihto ja kuinka se tehdään?'

Mutta vastauksien tulkitseminen on kyllä aina kysyjän itsensä vastuulla. Muulloinkin kun jos vastaaja on savolainen. mot

HAAPANEN TIMO 16.10.2011 15:50

Näinhän se on. Yhtään huonommaksi ei ihminen tule vaikka ei osaisi akkua vaihtaa. Sitä on viisaampiakin taitoja olemassa, maailma pyörisi huonosti jos kaikki vain akuvaihdon osaisivat.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 16.10.2011 16:09

Otsikkoon viitaten nykyään mieluummin käytän aikani muuhun kuin auton rassaamiseen. Olen aikoinaan tehnyt pari kone remonttia korjannut vaihdelaatikon ja vaihtanut epämääräisen liudan niveliä. Nykyään en enää viitsisi tehdä mitään niistä jos palvelun saa edullisesti. Pikkuviat on tosin pakko hoidella pois matkantekoa haittaamasta.

Matkailuauton voisin vielä kylläkin rakennella jos olisi riittävästi rahaa ja paikka missä rakentaa. Oman maun mukaista kun ei saa toisten tekemänä kuin todella isolla rahalla.

TAIMIO REINO 16.10.2011 18:46

Vaihdatin omaan 96-mallin Ducatoon akun keväällä liikkeessä, helppoa ja vaihto sisältyi hintaan. Vaihdossa kävi niin, että rintapellissä, akun takana ylhäällä, oleva "kolarikytkin" laukesi ja meni hetki ihmetellessä. Startti pyöritti kuin Singer mutta kone ei vaan käynnistynyt. Onneksi akun vaihtaja muisti kohdalleen sattuneen vastaavan tapauksen ja saatiin homma pelittämään. Tuo kolarikytkinhän katkaisee polttoaineensyötön törmäyksessä.

HELLGREN HANNELE 18.10.2011 18:09

Ei kysymys varmaan ollut siitä,ettei PAULIN TAIDOT olisi riittäneet akunvaihtoon. Luulen että hän halusi tietää miten sitä ei pitäisi tehdä.

KORHONEN PAULI 18.10.2011 20:53

Kiitos kaikille neuvoista. Tosin en niistä vielä tullut viisaammaksi. Hannele osui lähelle totuutta tuossa kommentissaan. Vaihtaa osaan akun mutta kiinnostaa onko se todella niin kinkkinen homma mille näyttää (tilanahtaus) PKK

SIRKIÄ MATTI 19.10.2011 21:58

Minä en osannut akun vaihtoa pitää pahana hommana, vaikka akkua ei pystynytkään nostamaan suoraan pois paikaltaan. Edellisissä vastauksissa kerrottujen toimenpiteiden jälkeen kohotetaan akun etureunaa tarpeeksi ylöspäin, että akun pystyy vetämään telineestään eteenpäin. Työ vaatii vähän sormivoimaa. Uusi akku laitetaan paikalleen laskemalla akun takareuna akkutelineeseen ja työntämällä akkua taaksepäin etureuna koholla, kunnes akku on koko pituudeltaan telineen reunojen sisäpuolella.

Akkua pois otettaessa ja paikalleen laitettaessa on varottava akun yläpuolella olevia johtosulake koteloita ja akun takana olevaa kaapelinippua.

Paljon ahtaampiinkin koloihin olen joutunut akkuja vaihtamaan.

Jukka Aarnio 18.11.2022 21:54

Minulla on 2011 mallinen Ducato, jossa on vielä alkuperäinen akku. Lähtee tallista normaalisti käyntiin, mutta talvikäyttö vähän mietityttää. Osaako joku sanoa, voiko tähän autoon vaihtaa akun ilman, että huolehtii virran syötöstä vaihdon aikana? Koodiradiota ei ole ja asemat virittelen kyllä uudelleen, mutta entä mahdolliset moottorin ohjaukseen tms. tekniikkaan liittyvät jutut?

Esa Varonen 18.11.2022 23:11
Jukka Aarnio

Minulla on 2011 mallinen Ducato, jossa on vielä alkuperäinen akku. Lähtee tallista normaalisti käyntiin, mutta talvikäyttö vähän mietityttää. Osaako joku sanoa, voiko tähän autoon vaihtaa akun ilman, että huolehtii virran syötöstä vaihdon aikana? Koodiradiota ei ole ja asemat virittelen kyllä uudelleen, mutta entä mahdolliset moottorin ohjaukseen tms. tekniikkaan liittyvät jutut?

2011 mallisesta Ducatosta otin pari vuotta sitten akun irti noin tunnin ajaksi. Kaikki muut laitteet pelasivat normaalisti, ainoastaan peruutuskameran kuva katosi Kenwoodin näytöltä. Se piti ohjelmoida uudestaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.