Taka-akseliston vääntösauvojen säätö???

LEHTONEN TOMMI 06.03.2010 10:31

Kysymykseni kuuluu, onko mahdollista säätää Alkon alustalla olevan Lmc 1998, aj.52000km, taka-akseliston vääntösauvajousitusta? Ongelmana on auton pitkän takaylityksen mukanaan tuoma vähäinen maavara. Toisen tiedon mukaan voi pelkästään tukivarren irroittamalla ja asentamalla se uudelleen "spooreille" olla mahdollista. Toinen tieto on ettei kyseistä akselistoa voi säätää vaan olis hankittava uuden jäykemmät sauvat. Mikäli olet ko.asiaan tutustunut tai jopa vastaavaa säätöä suorittanut olisin kiitollinen ohjeista,kuvista tai tiedoista miten hommman vois suorittaa.

JÄRVINEN JARI 06.03.2010 17:10

Mulla -02 hopissa kans alko alustainen perä roikkui ja eräs huoltomies huomasi tämän ja kehoitti mitä kiireemmin laittamaan rasvaräsillä rasvaa nipoista sisään, niin paljon että tursuu, muuten tulee kallis remontti. Nipat löytyy akselista lähellä pyöriä. Kyllä se minulla nousi ihan viikon sisällä. Sitähän pitäisi kuulemma rasvoa 20tkm:n välein tai kerran vuodessa. Näin ainakin minulla, en tiä sitten kirjottelenko samasta aiheesta.

PIETILÄ JUKKA 02.05.2010 06:05

Moi. Montakohan Al-ko akselistolla varustettua piironkia liikkuu rasvaamattomalla vääntöjousiakselilla. Itselläni tuplapohja LMC ja akseli kaksoispohjan sisässä. Oli muuten nipat hukassa. Nipat oli piilotettu koritehtaalla eristeitten sisään. Auto 2002 vuosimallia yli 90 tkm ajettu, eikä koskaan rasvattu. Ostin auton vuosi sitten, jolloin myyjän piikkiin vaihdettiin abc-anturi, minkä yhteydessä huoltomies informoi akselin rasvauksesta. Väli 20 tkm tai vuosi. Jouduin tekemään reijät nippojen kohdalle pohjaan. Nyt onnistuu rasvaus vaikka joka päivä.

SANGI EERO 25.08.2014 14:45

Tervehdys, onkohan tähän al-ko alustaa koskevaa säätö asiaa kukaan kokeillut tai onko kellään tietoa tuosta???

LEPOLA SAKARI 25.08.2014 15:06

Meillä Rapidossa on myös kaksoispohja mutta siinä AL-KOn akseli ulkopuolella ja rasvanipat hyvin esillä. Italia-Motorissa huollossa joka kerta on akseli rasvattu. En tiedä akselin säätömahdollisuudesta, mutta aikanaa henkilöautoissa vääntösauvajousia pystyi säätämään. Tosin siitä saattoi seurata vääntösauvan katkeaminen. Näin kävi Talbotin etujousen kanssa.

VEKAMA PAULI 25.08.2014 15:28

Itselläni oli käytetyssä autossa vm-95 al-kon akseli auton takapäästä loppui joustaminen, purkasin akselin paikaltaan. Akseliputkessa on kaksi laakeriholkkia. Ulommainen laakeriholkki oli kulunut lähes poikki vaihdoin uuden holkin rasvasin hyvin ja laitoin akselin takaisin paikalleen, auton takapää rupesi toimimaan erittäin hyvin.

AKSELI oli kulunut aika paljon, jotenka akseliin ruiskutettiin uusi matallipinnoite ja hiottiin uuteen holkkiin sopivaksi. Sauvajousta ei pystynyt säätämään!

Ter.Pablo

JAUHIAINEN TIMO 25.08.2014 15:30

Minun Garthagosa 2010 malli säädettiin alkon vääntösauvat perä nousi 5senttiä

siitä tuli aika kova. sitten laitettiin säädettävä ilmajousitus ja samalla vääntösauvat

palautettiin alkuperäiseen asentoon.nyt on hyvä.

tervesin TJ.

SANGI EERO 25.08.2014 15:45

Minä vaihdoin omaan kulkineeseeni uudet SV iskarit ja siinä samalla tutkailin tuota jousitusta ja avasinkin sen lapun siittä "kynkän" päästä, vaan ilman lisätietoa en uskaltanut irrottaa tuotä kynkkää,,, Oliko TJ itse katsomassa/tekemässä tuota vääntösauvojen säätöä eli miten käytännössä tapahtuu(voisi kokeilla?)

Käyttäjän lisäys viestiin 25.8.2014 klo 15:50:59 ainakin minulla oli sen lapun alla kolme booritettua "akselin" päätä, eli varmaankin juuri ne vääntösauvat vaan millä opilla ne saa kaikki yhtä aikaa pykälän verran eri booreihin?

KESKI-KORPELA HANNELE 25.08.2014 22:19

Falconin alko akselin keskellä oli n. 20 cm hitsttu pätkä, johon vääntösauvat tukeutuu. Katkaisin akselin saumoista ja hitsasin uuteen asentoon jolla sain perän korkeuden sopivaksi. Pientä korjausta voi ehkä saada myös säätämällä akselin kiinnitystä runkoon. Alkon akseleissa lienee vanhempia ja uudempia versioita.

JAUHIAINEN TIMO 26.08.2014 10:56

Työ tehtiin Jyväs-caravnissa takuuaikana.Sen verran tiedän että sauvat vedetään ulos noin 5sm.ja sen jälkeen kynkkä väännettiin alas ja sauvat työnnettiin takaisin. Keskellä akselia on lukitusruuvi joka pitää sauvat paikoilaan.

Ilmajousituksen laiittoi Suomen Vaunuosa Oy Klaukkalassa

EEROLA TEEMU 26.08.2014 13:33

Ovatko ne pystyneet munaamaan vääntösauvojen säätömahdollisuudenkin nykyrakenteissa?

Kun aloitin m- autoilun 70- luvun puolivälissä Citroen Camioneteilla, niin niissähän oli vääntösauvat sekä etu- että takapäässä. Niitä kaikkia 4 sauvaa pystyi säätämään yksilöllisesti kiertämällä sauvan pään paikkeilla ollutta 17 mm pulttia, mikä vaikutti pienehkön vivun välityksellä rihloitukseen ja samalla sauvan toisen pään asentoon.

Jos tämä säätö ei riittänyt, niin korkeutta voi rajumminkin säätää kun muutti sauvan pään rihloituksen asentoa tukivarteen nähden. Toimenpiteet olivat helppoja ja nopeita tehdä. Mitään pakollista voitelua ei tarvittu enkä koskaan kuullut, että sauvat olisivat tästä syystä - tai mistään muustakaan - katkeilleet.

Varsinkin etupään pitkät vääntösauvat antoivat erinomaisen ajomukavuuden ja yhdessä matalan painopisteen kanssa Caminoilla oli lähes mahdoton jäädä kiinni huonoissakaan mäki- ym. olosuhteissa edes talvikeleillä. Tämä OT juttu muistelot osastolle, jotta osattiin sitä ennenkin.

TOIVONEN MARTTI 26.08.2014 19:14

C35 -Sitikassa oli vielä takapäässä vääntösauvat joita kyllä ei päässyt säätämään ilman että otti sauvan pois pooristaan ja laittoi takaisin seuraavan kohdalle. Homma oli melko yksinkertainen mutta rakenteeseen kuului iso mutteri jonka avaaminen oli pitkän kiinniolon jälkeen aika vaikeaa.

Mutta siis yksi sauva puolellaan ja säätö onnistui. Kolmen sauvan nippua (ALKO) on vaikea kuvitella tuolla metodilla säätävänsä.

Tuosta rasvauksesta senverran että alkon ohjeissa sanotaan että pyörän on oltava ilmassa kun rasvaa laitetaan. Ainakaan Turussa Delta-autossa ei moista menettelyä tunnettu. Täytyy itse yrittää hoitaa homma. mot

Jari Virtanen 01.09.2017 00:46

Onko jollain tarkempaa tietoa millainen työ on vaihtaa ALKO BT vm.1995 akseliin laakeriholkkeja? Joku oli kirjoitellut vaihtaneensa ja akseliin ruiskutettu uusi metallipinnoite? Laaakeriholkkeja löysin Teknohydraulilta toki aika arvokkaita 70€/kpl ja kun niitä menee 4kpl.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.