8000mm tiiliseinää!

LAUKKANEN MAURI 13.11.2009 19:07

Arvoitus; miten se liityy as.autoihin?

LIIMATAINEN HANNU 13.11.2009 19:21

Vastaus on hyymeri!

LAUKKANEN MAURI 13.11.2009 19:36

Aivan oikein;mutta eikö tuo mainos ole vähän ,eikä minun mielestä ihan vähän harhaan johtava!. Kun siinä mainoksessa vielä viitataan että kesällä vastaavasti mökki pysyy viilenä=kun on 8000mm tiiliseinää!. Kyllä silti olen ostamassa HYMERIÄ;mutta mainonassakin pitäisi olla jonkilaiset dininormit,että meitä tyhmiä ei ohjailla niiten mukaan. Mutta kaikesta huolimatta se HYMER on laatuauto!.

LIIMATAINEN HANNU 13.11.2009 19:39

Maurizio, ota yksi nolla kuitenkin pois, se on 800mm, eli 80cm!

LAUKKANEN MAURI 13.11.2009 19:47

No mainoksesta kyllä sai sen kuvan että se vastaa sitä 8m/8000mm tiili seinää!

LIIMATAINEN HANNU 13.11.2009 20:04

???

AHOLA JARI 14.11.2009 11:26

Näin tuossa esim. Caravan 6/2009 Hymerin mainoksessa noin lukee: "..vastaa n. 80cm paksuista tiiliseinää".

Olisikohan alkujaan mainos suunnattu etelä-eurooppalisille, vai milläköhän vuosikymmenellä tai vuosisadalla kukaan Suomessa käyttänyt rakentamisessa lämmöneristeenä pelkkää tiiltä (ilman ilmaväliä tai villaa)?

Toinen "kikkailu" on termissä "HYMER-PUAL" = H...PolyUretaanieriste ALumiini-pinnoitteella - ei sen ihmeempää.

LAUKKANEN MAURI 14.11.2009 15:59

Niin se 800mm tiiliseinää oli minusta pelinavaus,mitä ja millaisin keinoin saa mainostaa. Tässä on HYMERIN mainoksesessa liikutaan siellä harmaalla alueella. Olen vaihtamassa Hymeriä,mutta tuollaiset asiat vaikutaa kulutajiin ,kuinka rehellistä esim.mainostaminen on;esim 800mm tiiliseinää ,mikä HYMERIN vastaava seinärakenne(lämpöarvoiltaan),on kyseenalainen asia.

LAUKKANEN MAURI 14.11.2009 16:08

Tässä tämä tiiliseinä mainos;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;Esimerkillinen ja ainutlaatuinen PUAL-menetelmä on ollut HYMERILLÄ käytössä jo vuodesta 1978 ajoneuvotekniikassa. Suljettuhuokoisen PU-vaahdon erinomainen eristyskyky varmistaa sen, että ajoneuvoissa on miellyttävä lämpötila kesällä ja viihtyisän lämmin talvella. Lämmöneristys vastaa 80 cm vahvaa tiiliseinää. Tämä menetelmä on ehdottoman vesitiivis ja pilaantumaton. Seinät ja katto valmistetaan yhdestä valusta ja siksi ne kestävät erittäin suurta rasitusta. PUAL – ylivoimainen eristysteknologia 57

KOIVUPURO PEKKA 14.11.2009 16:42

Muuten tuosta Hymerin rakenteesta sitten voikin olla montaa mieltä? Hymerissä on sisimpänä 2mm vahva "vaneri", jonka toimivuus asuntoauto käytössä, kun puhutaan kestävyydestä ja lämmön levittämisestä, on tosiaan jostain 70-luvulta! Nykyään muutamissa paremman luokan autoissa, johon Hymerikin mieluusti itsensä laskee, on myös sisimpänä alumiinipelti ja se rakenne takaa erittäin tasaisen lämmönjakauman isolle alalle sekä antaa aivan eritasoisen lujuuden koko seinärakenteelle, vaikkapa auton kaatuessa tai joutuessa kolariin! Tuossa alupellin päällä on tietenkin liimattuna sellainen luja ja tiheä "matto"! Myöskin yhden kolari Hymerin korjanneena voin sanoa että paljon olisi parantamista vielä auton muissakin osissa esim. alustan läpivienneissä, joista päivä paistoi läpi, jätevesisäiliöiden eristämisessä ym.ym. , eipä silti, samoja ongelmia on monella muullakin korinvalmistajalla !

EEROLA TEEMU 14.11.2009 18:37

Kun ton yhden nollan ottaa pois, niin kyllä se eriste voi parhaimmillaan, paksuimmillaan, vastata 80 cm tiiliseinää. Saksalaisen 50 cm paksun reiällisen ulkoseinätiilen u- arvo on n. 0,20 W/m2K. Toisaalla sanotaan pelkän 30 mm styroksin vastaavan 30 cm tiiltä ja onhan tuo PU- vaahto selvästi styroksia parempaa eristettä, ts. 40- 50 mm sitä+ muut seinäeristeet voivat vastata 80 cm tiiltä.

Mutta asia on mutkikkaampi. Olen joskus toimittanut katsastajalle laskelman m- auton lämpötaloudesta, jolloin vielä vaadittiin 55C asteen lämpötilan nousua sisätiloihin ( sisällä + 20C ja ulkona -35C), niin keskimääräiseksi u- arvoksi tuli n. 1,25 W/m2K integroidussa 6,4 m autossa ja 5,2 kW Alde riittää silloin hyvin.

Hyvät eristemateriaalit auttavat, mutta eivät yksin riitä, koska ikkunat, luukut ja ovet ym. ja erilaiset vuotokohdat moottoritilaan, tai falski työnlaatu aiheuttavat huomattavaa lämmönhukkaa. Näistä syistä myös auton jäähtymistä ja viileänä pysymistä ei voi mitenkään verrata 80 cm tiiliseinään. Olisi mukavat sisätilat ja kivat ikkuna- aukot tässä tiili-vaihtoehdosssa! Paino tosin saattaisi mennä kuorma- autopuolelle.

LAUKKANEN MAURI 14.11.2009 19:15

Minä olen asunut joskus 50-luvulla tehdyssä tiilitalossa. Jos verrataan as,auton seinää niihin rakenteisiin,niin en puhuisi HYMERIN seinistä samana päivänä;että niillä olisi jotain yhteistä!. Jos joku uskoo tuohon mainokseen ,niin se on oikea HYMER FANI,minä en usko,ja toivottavasti ei muutkaan omalla järjelään ajetelavat karavaanarit!. Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää;tuumasi m laukkanen

EEROLA TEEMU 14.11.2009 21:03

Tuskin olet asunut sellaisessa tiilitalossa, missä on ollut pelkkiä tiilejä seinissä? Kyllä siinä tapetin ja tiilen välissä on ollut eristettä. Jos se eriste on ollut vaikka 5 cm styroksia, niin siitä on tullut enemmän lämmöneristystä kuin mitä tiilestä. Hymer- mainos vertaa varmaan pelkkään tiileen eikä mihinkään rakenteeseen, missä on mukana eriste.

LAUKKANEN MAURI 14.11.2009 21:43

Siinäpä se,kun otetaan kantaa johonkin mainokseen,kuinka sen tämä suuri yleisö ymmärtää;kuten kirjoitin siinä liikutaan sillä ns,harmaalla alueella ,mikä on sallitua mikä ei.

EEROLA TEEMU 14.11.2009 22:14

"80 cm vahvaa tiiliseinää" sanottiin lainauksessasi. Keski- Euroopassa on aika yleistä rakentaa tiiliseinä ilman muuta eristystä kuin mitä nyt harkkojen ilmareiät eristää. Paksuutena 50 cm on yleistä. Ei tätä mainosta ole varmaan tehty Suomessa tai suomalaisia varten. Minulla ei ole ollut eikä tule olemaan Hymeriä, tää on ihan vaan kommentointia reklaamista kun otit sen esille. Ei oikein pure täällä tuo vertaus ja olen samaa mieltä, että harmaata on, mutta kyllä sen on lakimiehet selvittäneet, että on sallittua. Herättäähän se kuitenkin kysymyksiä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.