Webaston asennuksesta

KOPONEN JARMO 10.11.2009 08:51

Olen asentamassa Webastoa Fiat Ducato 2008 as autoon (Adria), jonka moottori on 2,3 JTD. Kysyisin ”karavaanariveljiltä” , josko jollakin on tietoa ja voisi myös kertoa, kuinka Webasto konkreettisesti liitetään lämmityslaitteen putkistoon sarjaa lämmityslaitteen kanssa ennen lämmityslaitteen kennoa. Mistä erotan lämmityslaitteen putkistosta, kumpi on kennolle menevä ja kumpi kennosta tuleva? Autoni on saksan tuontimalli ja siinä ei todennäköisesti ole sähköistä huohotin putken lämmitystä. Kuinka voin tarkastaa onko lämmitystä vai ei? Onko toimiva idea, jos asennan Webaston toisen putken kulkemaan huohotin putken alle ja eristän molemmat yhdeksi kokonaisuudeksi? Kuinka helposti onnistuu Webaston polttoaineputken liittäminen auton tankkiin? (Tankkiin suoritettujen liitäntöjen paikka on avattu auton lattiasta, kuskin ja vänkärin penkkien välistä)

Vastauksia odotellen Jarmo Koponen Tikkakoski puh 0405829517 email jarmo.koponen@wippies.com

AHJOS TIMO 10.11.2009 21:48

Kannattaako noilla pohjatiedoilla ryhtyä itse asentamaan? Seisoin viimeisen asennustunnin vieressä katsomassa kun kokenut ammattilainen asensi Webaston autooni. Minusta se vaikutti aika vaativalta suoritukselta. Silloin kun ongelmia esiintyy, niiden syynä on kuulemma usein virheellinen asennus.

KOSKINEN OLLI 10.11.2009 22:09

Jos asuntoautossa on Vebasto ja Trumatic, eikös ne molemmat kuluta akkuja varsin perusteellisesti. Akkujen tyhjennyttyä kumpikaan ei lämmitä.

MANNINEN ESA 11.11.2009 00:04

Jarmo, hyvä. Jos olet satsannut -08-malliseen verneeseen jommoisen summan, niin ei kai sun rahat siihen loppuneet, kun aioit pilata omalla (ehkä) "ammattitaidollasi" noin uuden vekottimen. Jos viimeistä edellisen autoni webaston laitolla onnistui Kouvolan Fordin asentaja pilaamaan autoni, niin oletko vakuuttunut, ettei tuossa urakissasi saattaisi käydä samoin. Säästä vähäsen ekuja ja mene Jyväskylän Fordille. Siellä asensivat viimeiseen autooni webaston ja on toiminut moitteitta. - Ollin kommenttia en ihan täysin ymmärrä, jos Jarmo käyttää webastoa moottorin lämmittämiseen ennen käynnistämistä ja taas trumaa muutoin, esim. parkissa yöpyessään. Virta silloin ok.

AIRIKKA ISMO 11.11.2009 01:13

No niin,muutama on tullut asennettua näihin uuskoppasiin ja asennus on tehty aika helpoksi myös tee-se-itse miehille.... Ennen kuin alat "hommiin" niin jos vähänkin epäilyttää=vie pajalle.Mutta jos näistä tiedoista on apua:

-Jäähdytysnesteen kierron paluuletkuhan on viileämpi kuin menopuoli.Jos epäilyttää niin pikaliittimestä irti niin tuohan selviää. ( Eli kone käyntiin-lämppäri kuumalle ja puhallus täysille )

-Vasemman ajovalon alta löytyy VALMIIT johdotukset ko. lämmittimelle ja relelaatikossa on valmis paikka sulakkeelle.

-Kojelaudan alta löytyy ajastinkellon johto,sen pikkukotelon takaa joka on kuskinpuolella vasemmalla.

-Se polttoainetankin päällä oleva valkoinen korkki on kierrekorkki ja tosi tarkka laittaa takaisin paikalleen. ( Eli kannattaa laittaa erillinen tankkiotin )

-Jos autossasi on ns. automaattinen lämpötilan säätö ja ilmastointi= erillinen rele ja lisää vaikeusastetta asennukseen.

-Kannattaa eristää esim. solukumilla webastolle menevät letkut,löytyy putkiliikkeistä metritavarana,estää ylimääräiset lämpöhukat ja toimii myös suojana.Kannattaa laittaa ilman eristettä siihen huohotinputken päälle.

Tuo kellon "perässä" oleva lisälämmitin on suht helppo asentaa,sitten kun alkaa olemaan ns. väyläohjattua mallia niin se tietotaito pitää olla aivan eri luokkaa.............

Toivottavasti tuosta sepostuksesta oli jotain apua jos päädyt asentamaan lämmittimen itse.....

KOPONEN JARMO 11.11.2009 10:00

Kiitän vastauksista ja kannanotoista. Voisitko Airikka Ismo ystävällisesti laittaa yhteystietosi sähköpostiini, siltä varalta jos ilmenee asennukseen liittyen muuta kysyttävää.

terv Jarmo

AHJOS TIMO 11.11.2009 10:11

Webastossa on se hyvä puoli lohkolämmittimeen verrattuna, että sitä voi pitää päällä ajaessa. Esim. voi tehdä niin, että auton luokse tullessa painaa käynnistyskellon nappia, jolloin Webasto käynnistyy 30 minuutiksi. Ei ole pakko odottaa sen jälkeen 30 minuuttia vaan voi lähteä ajamaan jo esim. 10 minuutin kuluttua. Silloin laturi antaa jo virtaa eikä akku kulu. Moottori ja ohjaamo lämpenevät kuitenkin paljon nopeammin kuin ilman Webastoa. Nyrkkisääntönä neuvotaan, että autolla pitäisi ajaa yhtä kauan kuin Webasto on ollut päällä moottorin käymättä.

LAUKKANEN MAURI 25.02.2010 20:34

Kun nuo rahat meni siihen kalliseen Hymeriin,niin pitää itse asentaa se WEBASTO!. Auto on 2008 mallin Ducato, kun lueskelin näitä saitteja niin AIRIKKA ISMO oli asentanut niitä näihin uudempiin autoihin,ja niissä on se johdotus valmiina,mutta mitä siinä johdotuksessa on?. 1;Päävirran otto B+,vai otetaanko konehuoneesta? 2;puhaltimen ohjaus,valmius,onko valmiina? 3;kello/käyttökytkin johdotus? Olen itse asennelut eberitä/webastoja ammatikseni,nuorempana,helppo homma ,jos on tietoa auton kytkentäkaaviosta,mutta onnistuu se ilman kuviakin,jos asentaa perinteisesti ilman väyläohjausta.

SUO PEKKA 26.02.2010 19:40

Varmaan tiedät myös sen että jos tulee ongelmia,palamista tai muuta johon joudut sotkemaan vakuutusyhtiön mukaan niin pitää löytyä luvat omaava asentaja webastolle.Tiedoksi vaan.

LAUKKANEN MAURI 26.02.2010 20:32

Tiedoksi vaan;olen asentanut AMMATIKSENI WEBASTOJA/EEBEREITÄ,eikä yksikään ole vielä palanut;SIIS OLEN EVP AUTOSÄHKÖ ASENTAJA,ja asentelen nykyjää vähän vaativampia projekteja kuin autosähkö asennuksia/korjauksia. Mutta asiaa puhut;meitä on joka junaan ja osa jää asemalle!.

LAUKKANEN MAURI 26.02.2010 20:46

TUOSSA VIELÄ SE ;Vastuulauseke Varoitus: Webasto lämmitysjärjestelmän väärin suoritettu asennus tai huolto voivat aiheuttaa tulipalon tai hiilimonoksidivuodon, joka voi johtaa loukkaantumiseen tai kuolemaan. Webasto lämmitysjärjestelmän asentamiseen vaaditaan valmistajan tai maahantuojan antama koulutus ja tekninen osaaminen sekä erikoistyökaluja ja -laitteita.

ÄLKÄÄ KOSKAAN suorittako Webasto lämmitysjärjestelmän asennusta, jos teillä ei ole edellämainittuja valmiuksia ja työkaluja asennuksen asianmukaiseen toteuttamiseen.

NOUDATTAKAA AINA huolellisesti Webaston asennus- ja huolto-ohjeita sekä varoituksia

LAUKKANEN MAURI 02.04.2010 20:17

Webaston asennus jatkuu; Kun oli noita pakkasia ja vielä piti sitä leipääkin tienata,niin se asennus on siirtynyt,mutta nyt on osa töistä tehty. Kiitokset Citroen kauppiaalle ,jolta sain ostettua sen asennussarjan,jossa on mukana asennus ohjeet. Asennus on tehty helpomaksi kuin vanhemissa,ennen vuotta 2006 valmistetut Citikat,Fiatit ja Pösöt,siis sama asennus ohje kaikulle näille tulee asennuspaketin mukana,siis vuodesta 2007 lähtien, joka maksaa 120€. Mutta siihen asennukseen; Vaikein työ minun mielestä on se polttoaineen otto tankista,mutta ko.sarjan autoissa on se huolto luukku siinä penkkien välissä,josta saa sen tankin sisuskalut(polttoaine pumppu/polttoaineen määrän anturi)irti. Minusta oli helpointa asentaa se sarjan mukana tuleva tankin otin;poraa vain 6mm reiän siihen muoviin oikealle paikalle niin se on siinä. Mutta se tankin kierre liitin on tiukassa,kanattaa tehdä työkalu että saa sen auki/kiinni. Puhaltimen ohjaus ja virran otto on siellä mootoritilassa ns.rele laatikossa josta saa päävirran sille webastolle,mutta kellon johtoja en löytänyt,ja ohjeen mukaan (kuva)ne joutuu sinne hyttiin vetämään,mutta kun ne on siinä webaston johtosarjassa niin se ei ole vaikea asia. Vesi kytkennät on helppoja ohjeessa on selvät kuvat;Mootorista johtuen 2.0/2,3/3.0 letkujen lähdöt ja kytkennät ovat erilaisia,mutta helppoja. Webaston asennus ei varmaan ole jokaiselle TI-miehelle helppo juttu,mutta onnistuu jos on tarvittavat ohjeet/kuvat ja paljon aikaa. Jos haluaa tienata 500€,pimeesti niin se onnistuu,mutta siinä on se tekijä vastuussa töistään.

KANTOLA TIMO 02.04.2010 23:08

Onkos tietoa, onko -05 mallin Transitissa mitään johdotuksia valmiina?

Parit Webastot olen asentanut bensa-mersuihin...

HALTTUNEN TEUVO 03.04.2010 10:20

Itse asennetun takuu on ehkä hyvä tarkistaa. Ostamaani Webastoon myyjä ei antanut takuuta ennen kuin oli tarkastanut asennukseni ja kokeillut toimivuuden. Kyseessä oli henkilöauto ja 1980- luku.

LAUKKANEN MAURI 04.04.2010 20:49

Siellä se nyt tohisee,se webasto, lähti heti tulille ,eikä HYMERI palanut. Tein asennuksen viimeisen päälle;letkujen päälle kylmäputkissa käytetävää eristettä,ujutin sen sinne rasvan kanssa,lämpö ei karkaa harakoille ja samalla se suojaa putkia. Saa sitä käydä katsomassa kuinka se WEPASTO asennetaan ,minulta on mennyt luottamus nähin asentajajiin,kun katsoo niiten työn jälkikiä;kiire näkyy työn laadussa ja viimeistelyssä. Suomen kesä on lyhyt ja vähäluminen,mutta WEBASTO lämmitää!! tuumasi m laukkanen

TERVO JARI 04.04.2010 20:56

Kopio:

kylmäputkissa käytetävää eristettä,ujutin sen sinne rasvan kanssa,lämpö ei karkaa harakoille

Looppu.

talakkia ?

Rasuva ei vältämäti tee hyvää sille eristeelle . . . Vaik' eriste onki solukumia . . .

Jari

LAUKKANEN MAURI 05.04.2010 10:16

Ei se vaseliinia ollut,vaan ns,käsirasvaa,mutta liukaaksi tekee. Toinen vaihtoehto on halkaista eriste,ja liimata se sitten ,kuten ne eristäjät tekee. Testasin yhden pätkän mutta ei se jälki ollut siistiä,siistimpi tuli kun ujutti sen eristeen putken päälle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.