AGM Akku.

WILHELMSSON LEIF 09.11.2009 10:45

Miten lataus pitäis säätää todellisuudessa geel asento vaiko?? Kumpiakin on ehdotettu eri paikoissa.

T.Leif

LAUKKANEN MAURI 09.11.2009 11:10

Tuossa yhden AMG-akkun valmistajan mainos;AGM-akku on kehittynyt lyijyakku, jossa neste on imeytetty lasikuitukankaaseen. Neste pääsee tarvittaessa laajentumaan lasikuitukankaassa ja näin ollen akut kestävät myös jäätymistä. AGM-akut kestävät tärinää ja iskuja huomattavasti paremmin kuin tavalliset lyijyhappoakut, koska lasikuitukangas pitää paksut lyijykennot tukevasti paikalla. SIIS LYIJYAKKU,toden näköisesti normaali lyijyakun lataus,Mutta USEITA VALMISTAJIA NÄILLEKIN, TAKUUN VUOKSI KANNATAA OTAA YHTEYS AKUNVALMISTAJAAN JA VARMISTAA LATAUS.

WILHELMSSON LEIF 09.11.2009 20:36

Olen kysynyt muutamasta paikasta jonka olen löytänyt mm maahantujalta. Vaikutta että se gel asento on oikea oli AGM tai GEL. Auto oli GEL asennossa myös luovutuksessa mutta siitä tuli puhetta toisin niin oli otettava selvää.

HALMEENMÄKI JUHANI 09.11.2009 20:42

Missään nimessä ei perinteisen happoakun asennossa! Se lataa liikaa ja AGM räjähtää! Gel on parempi, joskaan en itse lataisi lainkaan saamatta esim laturin valmistajalta varmaa tietoa. Se siivous jos ei kuitenkaan käy...

TERVO JARI 09.11.2009 21:28

Autossani on AGM akku ( sitä ennen oli 11 vuotta ollut geeliakku, alkuperäinen akku ) ja laturina EBL 104-3 7A 10AGFF.

Laturissa ei ole vaihtokytkintä Geeli/lyijyakku joten se lataa vain "yhdellä" tavalla.

Akku ei ole vielä "poksahtanut", onko odotettavissa "poksahdus" ?

Akku on kuskinpenkin alla ilman akku loodaa, olisko aiheellista laittaa akulle looda ja "hengitysletku" auton alle ? Tuota letkua ei ole ollut tähänpäivään mennessä . . .

Laitoin inventterin (1000w), tosin on vasta yhdet kahvit keitetty ( hyvin pelitti ), kuisen tuo AGM tollasta inventteriä "pyörittää" ? Pitemmänpäälle . . .

Jari

Ps. Kävinm ottamassa "tösselin" irti että ei laturi lataa ennenkuin suap vastausta asiaan . . . Tähän asti on ollu aina roikassa kotona ollessa, katoksessa . . .

LAUKKANEN MAURI 09.11.2009 21:45

Tässä tietoa AMG-akkujen latauksesta;Akkuvaraajat=

Akkuvaraaja on akuston ja sitä kautta koko järjestelmän kannalta merkitsevä laite ja väärä paikka säästää rahaa. Akkuvaraaja kannattaa valita akkukapasiteetin ja akkutyypin perusteella jolloin akustosta saadaan kaikki irti ja akut latautuvat järkevässä ajassa sekä pysyvät kunnossa vuosia. Liian pieni varaaja on kosmeettinen laite, josta ei juurikaan ole käytännön hyötyä. Myös akusto on vaarassa tuhotua, jos niitä ei kyetä lataamaan täyteen vaan akku on aina puolillaan tai osittain ladattu.

AGM- ja Geeliakuston kohdalla tulisi latausvirran olla minimissään 15-20% akuston kapasiteetistä. Lisäksi on syytä huomioida että kaikki kuluttajat ottavat käyttövirtansa latauksesta.

Latausaikaa voidaan myös laskea, joka konkretisoi varaajan koon merkitystä. Akun hyötysuhde on merkitsevä asia ja voidaan pitää "nyrkkisääntönä" että vesiakun hyötysuhde on n.80%, joka tarkoittaa sitä että akkua pitää latadata 120Ah jotta voidaan saada 100Ah ulos. AGM-ja geeliakustojen kohdalla hyötysuhde on 85-90% joten energiaa menee vähemmän hukkaan ja latausajat ovat lyhyempiä.

Latausaikaa voidaan laskea seuraavasti: Latausaika=Akusta purettava virta(Ah)xvarauskerroin(eff)/(latausvirta-virran kulutus latauksen aikana)+4h Varauskertoimet: Vesiakku=1.2 AGM-akku=1.15 Geeliakku=1.1

Akun viimeisen 20% lataus kestää vesiakuilla 4 tuntia ja AGM/Geeliakuilla kahdesta kolmeen tuntia, jonka jälkeen akut ovat vasta täynnä.

AGM-ja Geeliakkuja voidaan myös latada huomattavasti suuremmalla virralla kuin vesiakkuja. Vesiakuille n.20% kapasiteetista on maksimi kun AGM-akuilla se on 30-40% ja Geeliakuilla jopa 50% kapasiteetista. Eipä taida räjähtää normaali latauksella=AMG-ja GEELIAKKUJA VOIDAAN LADATA SUUREMALLA VIRALLA KUIN VESIAKKUJA!.Kuten kirjoitin AMG-AKKUJEN valmistaja tietää millä viralla ladataan ja ottaa vastuun?.

LAUKKANEN MAURI 09.11.2009 21:52

Niin tuossa se linkki,joka jäi pois;http://www.fluxel.fi/Akut/HazeAGM.aspx

HÄMÄLÄINEN MARKKU 09.11.2009 22:00

Kukahan tietäisi miten oiken AGM akkua tulee ladata? Minä nimittän kysyin Kahalta kun hankin AGM akun kuinka sitä tulisi ladata sieltä vastattiin: niinkuin normaalia lyijyakkua. Vastaajan mukaan AGM kestää vain reippaampaa käsittelyä ja sopii siten myäs Webston kanssa käytettäväksi.

Toinen asia on tuo EBL 99 laturin suorittama lataus. Valintakytkin normaalin lyijyakun asennossa laturi jatkaa latausta saavutettuaan täyden akun jännitteen 14,4 V se jatkaa latausta vielä tunnin. Geeliakku asennossa se jatkaa 14,3V:n latausta kahdeksan tuntia eli paljon pidempään.

Minun Ducato kyllä lataa paljon kovemmalla virralla startti AGM akkua kuin verkkolaturit ja siinä ei ole mitään valintaa AGM, geeli tai normaali lyijyakulle.

Pistin verkkolatausta varten starttiakulle CTEC laturin, kun tuo EBL99 lataa starttiakkua diodin kautta ja akku ei lataudu siten täyteen. Laitoin kytkimen EBL99:iin jolla saan pois sen starttiakun verkkolatauksen (ei tosin olisi ollut välttämätön). Ajon aikana se kuitenkin lataa myös hupiakkua.

KUVAJA AKI 10.11.2009 08:26

Oleellista näyttäisi myös olevan mitä brändiä akkusi edustaa. Näyttää ainakin mainosten puolesta olevan suuriakin eroja akkujen välillä.

Tässä on yksi malli josta minulla on kokemusta ja olen ladannut sitä tavallisella lyijyakkulaturilla ja hyvin on pelannut.

http://www.reps.fi/fi/main-prod-concorde-fi.htm

PELLIKKA ERKKI 10.11.2009 08:52

Mittee työ pojat säikyttelette immeisiä akun latauksella. Tarvikeliikkeestä halvin automaattilaturi ja sillä siisti. Jos nuo teijän höpinät pitäisi paikkansa, kaikki muut paitsi startti akut hajoaisivat kun auto käynnistetään ja auton laturi rupeaa suoltamaan evästä niin starttiakkuihin kuin hupiakkuihinkin. Kun uusitte akkuja ostakaa edullisia ulostuulettuvia starttiakkuja kummallekkin puolelle....Kylläpä passoo...

HALMEENMÄKI JUHANI 10.11.2009 22:14

Höpöhöpö. Ensinnäkin akkuvalmistajat ja laturivalmistajat heittelevät nyt palloa toisilleen. Ihan turhaan, sillä laturivalmistaja on se, jonka kuuluu tietää onko laturi tarpeeksi viisas. Se minkä MERKKINEN se AGM- tai geeliakku on ei ole merkitystä! Koteloinnin ja tuuletuksen parantamisella ei ole merkitystä, etenkään AGMmän tapauksessa. AGM nyt vaan vaatii erilaisen laturin. Laturin joka tajuaa, että AGM on täynnä eri volttimäärällä kuin perinteinen happoakku. Eikä jatka latausta enää sen jälkeen. Perinteinen "matti" ei tajua. Ja AGM ei siedä ylilatausta, mutta kestää sen että OIKEA laturi puskee jatkuvasti pientä virtaa.

LAUKKANEN MAURI 11.11.2009 07:35

Taitaapi olla niin kun AMG-akku on uusi tuote ,niin eipä taida olla laturia sille tehty. Sisi on valitava joka se GEELI TAI LYJYAKUN lataus käyrä/virta,näin minä olen asia ymärtänyt,ja kumpikaan näistä latausmuodoista ei ole oikea sille AMG-akulle,jos tarkkoja ollaan. Maailma muutuu,muutuko ihminen;kysyy m laukkanen

HALMEENMÄKI JUHANI 11.11.2009 20:42

Onhan niitä oikeita, mm Ctek ja Benton ym. Paketissakin "AGM" ihan selvästi merkattuna. Mutta tosiaan on sen verran tuore mutta nopeasti yleistyvä asia, että vanhat kiinteät laturit menee uusiksi. Parin vuoden päästä varmaan vakiona AGM-asennolla?

KOSKINEN OLLI 11.11.2009 21:43

Jää kyllä minulle epäselväksi se että mitä muuta etua AGM akulla saavutetaan kuin varaosamyynnin kasvua. Jos kyseisen akun etuina eräänkin valmistajan mukaan on se että se kestää tärinää ja jäätymistä. No, kun mulla ei neljän vuosikymmenen aikana ole jäätynyt koskaan normaaliakkukaan, eikä asuntoautoni tärise, eikä vaununi tärise, eli se niistä perusteista... Työkoneissa on tärinää, mutta niissä ei liene AGM akun hienouksia ymmärtäviä latureita.
Toinen akkukauppias perusteli AGM akkua sillä ettei se päästä sisätilaan elektroniikalle haitallisia kaasuja. Akkukauppias ei liene aivan ajan tasalla jos ei tiedä että huohotusletkua on käytetty jo pitkään akkukaasujen poistoon akkutilasta. Eräs perusteli AGM akkua isommalla latausvirran suuruudella, mutta eihän nuo Ctekin ja Bentonin laturit lataa kuin muutaman amppeerin virralla...

PELLIKKA ERKKI 12.11.2009 10:11

Paljon mahdollista että minä en käsitä puhutteko auton laturista vai erillisestä verkkovirralla toimivasta laturista. Ymmärtääkseni kun auto käynnistetään auton laturi lataa niin starttiakkuja kuin hupiakkuja samalla virralla. (Relekytkentä).

KOSKINEN OLLI 12.11.2009 12:19

Joo, itseasiassa perinteinen laturi nostaa ainoastaan JÄNNITTEEN tietylle tasolle. Se että miten paljon VIRTAA akku ottaa riippuu ennenkaikkea itse akusta. Ikäloppu akku ei ota virtaa, vaikka auton moottorin pyörittämä laturi sitä auliisti tarjoilisi. Nuo älylaturit saattaa toimia toisin, muttei ne sovi auton moottorin pyörittämiksi, Boshin laturin tilalle... Meneekö siis auton laturitkin vaihtoon jotta voidaan käyttää AGM akkuja. ?

AHJOS TIMO 12.11.2009 12:58

Ainakin mulla on siellä sähköpääkeskuksen sisällä kytkin, jolla valitaan kuinka asunto-osan akkua ladataan (lyijyakkuna vai geeliakkuna).

PELLIKKA ERKKI 12.11.2009 13:39

Vaikuttaako se kytkin myös ajaessa auton moottorilta tulevan latauksen säätöön.

AHJOS TIMO 12.11.2009 14:22

Kyllä niin päättelen, sillä sähköpääkeskuksen merkkivaloista voi auton liikkuessa tai moottorin käydessä tyhjäkäyntiä katsoa, tapahtuuko lataus kunnolla, heikosti vai ei ollenkaan. Akkujen erotusreleen selityksessä todetaan mm. että ajon aikana molemmat akut kytketään rinnakkain ja ladataan siten rinnakkain. Sekin rele on samassa pienessä sähköpääkeskuksessa missä se asunto-osan akun valintakytkin. Tästä ei tietenkään seuraa, että sinun autossasi olisi samanlaiset kytkennät.

PELLIKKA ERKKI 12.11.2009 17:01

Niin minun autovanhuksessa ei ole kuin kaksi relettä. Tonen rele kytkee akut rinnan kun auto käynnistetään ja toinen rele tekee saman kun auto kytketään verkkovirtaan. Säätäjää ei ole enkä ymmärrä minkalainen on k.o. säätäjä jolla säädetään latausta kumpi akku kullonkin otetaan toisen rinnalle, kuinkahan se toimii jos on eri tyyppiset akut hupi ja starttipuolelle. No onhan käyty kuussakin, tottapahan sen on joku "insinööri" keksinyt.

HALMEENMÄKI JUHANI 12.11.2009 18:11

Auton laturi, se jota moottori pyörittää: jollei ole kyse ihan antiikista jossa on erillinen, mekaaninen jännitteen säädin niin AGM'lle kelpaa. Kunhan säädin on ehjä, joskin rikkoo viallinen säädin perinteisenkina kun.

Verkkovirtalaturi on se jonka pitää olla AGM sopiva. Ja se lataa vain kun auto on "tolpassa". Sen asennolla ei ole merkitystä ajon aikana. Jollei ole hemmetin pitkää sähköjohtoa perässä...

Ja mitä hyötyä AGM'stä on? Ei vain se kaasuttomuus. Vaan lisäksi se että kestää paremmin rääkkiä. Kuten syväpurkaus, vajaana pitäminen käytössä, sekä säilytyksessä. Parempi latauksen vastaaanottokyky. Talvellakin kun akku on kylmä. Parempi starttivirta. Etenkin talvella. Sopii molempiin käyttöihin (hupi+startti).

KOSKINEN OLLI 12.11.2009 18:19

No, nyt selvisi minullekin. Kiitos!

LAUKKANEN MAURI 14.11.2010 20:21

Ostin pari vuotta sitten Drytec energie 296 75aH AMG akun,uskoin myyjiin että tämä uusi akun teknikka on jotain uutta ja mullistavaa,mutta uutta se on ,mutta ei mitenkään mullista minun kokemunsen mukaan ja syrjäytä pernteistä lyijjyakkua. Siis se AMG alkoi hiipua;minulla on autossa Ctex 7000 laturi jonka laitan päälle aina yöksi kun käytän Eberiä. Mutta eipä se älylaturikaan auttanut akun ikä noin 2vuotta,jos ja kun valitan vastaus on;sinulla on webasto se syö akkua ,ei mene takuuseen,takuu on 2vuotta. Siis marssin halpahalliin ja ostin HALVAN PUOLASSA VALMISTETUN LYIJJYAKUN,saa nähdä kauanko kestää,mutta hintakin oli vain puolet siitä AMG akun hinnasta.

LAUKKANEN MAURI 14.11.2010 20:44

Nasse setä on vihainen kun se AGM-akku oli niin huono!.

HALMEENMÄKI JUHANI 15.11.2010 22:46

Nyt kolmessa perheen autossa AGM, ja jösses kun kaikissa on huomannut selvän eron miten startti pyörittää. Vanhimmassa ja ensimmäisessä asennuksessa kyse on pätkäajossa olevasta autosta, jolle sai ennen antaa vähän väliä apuvirtaa. Ei enää, AGM ottaa sen verran paremmin vastaan latausvirran. Taitaa sille patterille tulla ikää nyt 1,5 vuotta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.