Dukato 2,5D Vm,1985.Lämmityslaite

RUUSKANEN MAIJA 08.11.2009 20:13

Taas pitää kysellä neuvoja.Elikkä lämmityslaite alkaa puhaltamaan kylmää tyhjäkäynnillä,siinä on ilmeisesti kaksi ilmauskohtaa,moottoritilassa kennon päässä on pultti ja sen kopan kyljessä punainen muoviletku jonka päässä muovinen ruuvi.Kennon päästä ei tyhjäkäynnillä tule mitään kierroksilla tulee nestettä,punaisesta letkusta tulee ilman sekaista nestettä.Olen valuttanut letkusta nestettä noin viisi litraa ja tilanne on pysynyt samana.Onko jollain kokemusta kyseisestä vanhemmasta mallista?Esim onko siinä toinen kenno auton sisällä?on niin onnettoman pieni tuo mootoritilassa oleva. Ps.Nestettä ei ole hävinnyt.

KAUPPI ERKKI 09.11.2009 13:53

Jos diesel moottori käy tyhjäkäyntiä niin yleensä se alkaa puhaltamaan kylmempää ilmaa lämmin ilma kiertää lämmityslaitteessa vasta kierroksilla jolloin moottori lämpiää ja vesipumppu kierrättää nestettä lämmityslaitteen läpi eli autosi moottori ei tuota niin paljon lämpöä tyhjäkäynnillä että se riittäisi pitämään sisätilat lämpimänä.

LEPISTÖ JORMA 09.11.2009 18:23

Sama ongelma-05 Dukatossa,ongelma poistui kun asensin sähköisen vesipumpun lämmityslaitteen letkuun,senjälkeen lämmintä tuli oli kierrokset mitkä hyvänsä.Talvikäytössä on oltava myös moottorin pohjalevy sekä maskinsuojat.

KOSKINEN JANI 10.11.2009 08:26

Mulla on kutakuinkin vastaava laitos, eikä ole ongelmia tyhjäkäynnilläkään lämpimän ilman tulosta. Ihan kovilla pakkasilla en kuitenkaan ole kokeillut, mutta siitä ei nyt taida olla kyse.

Jotenkin epäilyttää että teillä olisi siinä huonosti toimiva vesipumppu mikä ei tyhjäkäynnillä pumppaa kunnolla. Tietty jos termostaatti on rikki niin vesi lähtee kovin mielellään jäähdyttäjäänkin, eli lämpiääkö moottori normaalisti?

Uudemman kerran kun luin tuota ilmausta, niin tuleeko sieltä lämppärin ilmausletkusta koko ajan ilman sekaista vettä? (Tuon muuten pystyy näpsästi ilmaamaan kun ottaa letkun irti siitä pömpelistä ja ajattaa sen veden takaisin paisuntasäiliöön suoraan). Mikäli sieltä tulee kokoajan ilmaa niin aika vahvan epäilyksen annan kansivialle... Tuleeko paisuntasäiliöön kuplia kun ilmausruuvit on kiinni ja moottoria käyttelee?

Ja mikä on onnettoman pieni kenno moottoritilassa? Eihän siellä puolella ole kuin jäähdyttäjä ja auton sisällä kenno mikä näkyy sen pömpelin sisältä luukkujen takaa? Ja se on ihan normikokoinen lämppärin kenno.

No tässä nyt vähän pohdintaa ja kysymyksiä.

RUUSKANEN MAIJA 10.11.2009 10:18

Moottoriin tehty täysremontti vajaa 30000;tta sitten jolloin vaihdettu myös vesipumppu,ei lämpiä mittarin mukaan,mutta letkut(ylä ja ala)on aika kuumat.Tulee jatkuvasti ilmaa,paisuntasäiliössä ei kupli,neste on puhdasta eikä hävikkiä ole.Autossa on heti konepellin alla kotelon päällä noin 10cm leveä 20cm pitkä ja 5cm paksu kenno se on irtonainen reunoissa on parin sentin raot joista ilma pääsee vapaasti ohi kennon,kenno nousee vapaasti pois paikoiltaan

MIKKONEN MATTI 10.11.2009 10:31

Sitten se on jälkikäteen tehty lisäkenno. Olen lukenut, että sellaisena on käytetty mm. Saabin kennoa, joka kävi ilmanottoaukkoon melko tarkasti.

KOSKINEN JANI 10.11.2009 12:20

Nyt kun muistelin niin sieltä letkusta tuleva neste näyttää hyvin helposti siltä että ilmaa tulisi seassa, mutta kuitenkaan ei tule.

Tutki termostaatti ihan ensimmäisenä, letkujen ei pitäisi juurikaan lämmitä ennenkuin moottorissa on normi käyntilämpö.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.