Kylmä Fiat?

RUUSKANEN MAIJA 11.10.2009 10:06

Pitäisikö tämän vanhuksen nokka pistää tukkoon kun ei ajossa eikä paikallaan lämpiä.Vm 1985.Olisko kellään jäänyt autotallin nurkkaan jotain alkuperäistä peitettä.Ja sitten,pitääkö näissä yleensä lämpömittari paikkansa kun ei nouse juuri ollenkaan.

JANHONEN MATTI 11.10.2009 10:28

Ennen kun enempi alat peittelemään sitä nokkaa niin tarkasta ensin, että termostaatti toimii oikein.

HÄMÄLÄINEN HEIKKI 11.10.2009 12:43

meillä vm-90 ja sama siinäkin...moottori käy kylmänä eikä tahdo lämmetä kuin tosi pitkään ajaessa...mittari ei kyllä ehkä kerro koko totuutta koskapa lämmintä ilmaa tulee vaikka mittari on lähtökuopassaan..jos laitat jäähdyttimen eteen esim.pahvia, niin ota huomioon että jäähdyttimen flexi tarvitsee ilmaa,joten pahvi ei saa olla ihan kiinni jäähdyttimessä..lämpimiä reissuja vanhuksellenne..siis autollenne

HALTTUNEN TEUVO 11.10.2009 13:27

Paljon uudemmassa henkilöautossa oli sama ongelma. Termostaatti uusittiin, ei auttanut yhtään eli vanha oli kunnossa. Merkkikorjaamo antoi vinkin: Laita jäähdyttimen eteen jäykkä levy. Alareuna kiinni jäähdyttimen alareunaan ja yläreuna irti jäähdyttimestä esim. 10 cm. (Jos tilaa sattuun olemaan 10 cm.) Jäähdytyspuhaltimen mahdollisesti käynnistyttyä ilmaa tulee sivuiltakin läähdyttimen alareunaan. Laitettiin 15 cm korkuinen ja jäähdyttimen levyinen faneeti rautalangalla pitävästi kiinni. Nyt lämpömittari nousi nopeammin ja hieman ylemmäksikin. Koska levyn vaikutus tuntui vähäiseltä, annettiin sen olla paikallaan kesälläkin. Ajon ollessa vähäistä ja lyhyttä, ei ylikuumentumista tapahtunut. Ensi telveksi on vielä maskin ylin vaaka-aukko tukittu ja tilannetta seurataan, esim. käynnistyykö puhallin matka-ajossa tai sen jälkeen. Auto on valmistettu korean ilmasto-oloihin.

Mikäli puhallin pyörii hihnavetoisesti ja jatkuvasti, voi toispuoleinen virtauksen kuristaminen rasittaa laakerointia.

RUUSKANEN MAIJA 11.10.2009 16:02

Sähköinen on puhallin.Tässä mallissahan on etusäleikkö kaksiosainen yläpuoli on peitetty muovisäleiköllä ja pienempi alapuoli avoin kannataisiko jompi kumpi peittää ukopuolelta kokonaan.Ihmetyttää vaan miten tällaisessa autossa on niin julmetun iso syyläri?Niin ja puhaltimia on kaksi rinnakkain.

HALTTUNEN TEUVO 11.10.2009 17:58

Mitään ei uskalla neuvoksi antaa, tuntematta kaikkia seikkoja.

Itse laittaisin peittoon alemmet ilma-aukot ja tarkkailisin tilannetta luottamatta lämpömittariin tai termostaattiin. Kohtuullisen ajomatkan (ecim. 20 km) jälkeen konepelti auki ja tunnustelemaan onko ylävesiletku kättä polttava (luultavasti ei ole) ja miten kuuma on moottori ja pyöriikö puhallin.

Tarvittaessa sitten yläsäleikönkin tukkiminen ja lyhempien ajomatkojen jälkeen lämpimyyden tarkkailu.

Saab 96, vm. 1976, sieti 25- 30 asteen pakkasilla, jäähdyttimen kokoisen pahvin laitettuna läähdyttimen pintaan kiinni.

Tekisi mieli laittaa kaihdin omaani (vm.-04) . Sellainen, joka lukittuu max. puoleen korkeuteen, mutta voidaan pitää ylempänäkin kartturin vetäessä narusta. Kiehuminen on nykymoottoreissa huono juttu, vaikka vanhat "kaihdinautot" kestivät unohtaa kaihdin ylös ja lasku alas tapahtui höyryn pursuessa konepellin rakosista.

MIKKONEN MATTI 11.10.2009 22:48

Minulla on vm -90 Ducatossa tehdasekoinen keulapeite. Siinä on keskellä, Fiatinmerkin kohdalla n. 15x15 cm aukko, jonka voi sulkea neppariläpällä. Läppä pitää avata -5 astetta lämpimämmissä säissä ajettaessa muuten moottorin lämpö nousee termostaattiasetusta korkeammalle ja puhallin käynnistyy. Keulapeitteen voi muuten pitää paikallaan ja se peittää ylä- ja ala-aukon. Se on valmistettu kernikankaasta ja kiinnitetään kumirenksuilla. Rullataan kesäksi istuimen alalaatikkoon.

TUULIO TIMO 12.10.2009 17:52

Omistan Fiat Ducaton -97v Dti 2,5 koneella.Tulin juuri "ajosta" käy jo tällä kelillä (+2c) kylmänä.Soitin Deltta autoon sain seuraavat ohjeet:Vaihda +86c termari,jos ei auta ainoa vaihtoehto on pohja muovi ( 324 euroa ilman asennusta)mitkään keulapeitteet ei kuulemma auta,koska viima pääsee kuitenkin alta jäähdyttämään.Samaa mieltä on myös "hovi huoltajani". -Tämä viesti on tarkoitettu yleiseen keskusteluun.Olen vähän uusi täällä enkä tiedä miten tämä toimii. -Mutta onko kellään kokemusta tästä pohja muovista?Kallishan se on,mutta jos apu löytyy siitä uhraan kyseisen summan mieluummin,kun annan koneeni käydä jatkuvasti kylmänä.150tuhatta ajettu. Terveisin Timppa.

KULMALA JARMO 12.10.2009 18:26

Kokemusta ei vielä pohjasuojasta ole kun sen juuri ostin Lahden messuilta (130€), Itse asensin eikä ollut pahahomma ihan pihamaalla tehdä."Fiat 09,"

SIRKIÄ MATTI 12.10.2009 23:23

Pohjasuojaa voit kysellä vaikka tuolta http://www.hoverfin.com/Pohjapanssarit/ Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroen Jumber vm. 95-06 hinta 119€ sis.kiinnitystarvikkeet ja asennusohjeet.

Viestihaulla löytyy useampia aikaisempia keskusteluja samaa asiaa sivuten. Muutama aikaisempi keskustelu aiheesta.

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=1595003

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=1603439

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=14522414

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=15137757

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=37560151

SUOMALAINEN RITVA 13.10.2009 06:53

Sarkacaravaani asentaa pohjalevyjä ja on muistaakseni jotain 150€ , kyseinen liike on Raisiossa puh no 02/4367134 T.Rauno

KAAKKOLAHTI ANITA 13.10.2009 11:28

Tuulio Timo, kyllä toi pohja muovi on hintansa väärti,auttaa moottoria lämpiämään nopeammin ja pysymään lämpöisempänä ja vielä nokka peitot.Nämä toi Fiat tarvitsee. kokemusta on.

HÖRKKÖ VIRVE 13.10.2009 13:19

Jaahans..tarviiki mennä tsekkaan toi Fiiu josko siellä tommonen panssari on, jos ei niin sitten täytyy käydä Raisiossa.

TUULIO TIMO 15.10.2009 14:29

Kiitos paljon vastauksista!!!! -Pohja panssarihan asennetan tänä syksynä mun hiivattiin ja maski vielä keulaan. -Nyt olen vaan niin kovassa flunssassa,etten jaksa täällä enempää. -Kiitos vielä kerran kaikille. terv:Timppa

TUULIO TIMO 31.03.2010 15:44

TERVEHDYS KAIKILLE!

-Paljon on satanut lunta ja pitänyt kasvihuone ilmiötä päällä. -Fiattiin asennettiin pohja "suojus" ja nokka tukittiin melkein kokonaan.Ja eikös mitä lämmöt moottorissa alkoi olla niin kun pitää.Minä onnellisena ajelin kunnes alkoi tulla lunta tupaan ja jäitä porstuaan. -No mitä hyötyä lämmöistä,kun auto ei suostu viemään kinoksissa isäntää mihinkään.Lumi ketjut alle ja eikun menoksi,mutta eihän niitäkään voi koko aikaa alla pitää.

-OLI PAKKO NÖYRTYÄ.

-Fiatti varastoon odottamaan kevättä ja isäntä auto kauppaan. -No onneksi tuli hommattua mökki naapurin sanoin "maasto kelpoinen".

-Nyt olen ihastunut maastokelpoiseen,mutta mutta,kun menen hakemaan "mökkiä" talvivarastosta iskee varmaan retkeily into on se niin kummaa.

-HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE. T:Timppa

OLLIKKALA PENTTI 01.04.2010 12:43

Kysymys kylmä fiat.ei ne vanhat diisseli autot niin kylmiä olleet niin kun ovat nykyiset välijäähdytetyt turbokoneet ,kosks ne turbot jäähdyttävät koneet. Itselläni on ollut 4 nykyistä tekniikkaa käyttävää fiat/ citroen diisseliautoa ensimmäinen oli vuosituhannen aalun mallia jota piti jaa rukkaset kädessä jos pakkasta oli yli 5 astetta,mutta kun ostin siihen liälämmittimen webaston,ei kylmästä ollut tietoakaan ,parin vuoden kuluttua kun ostin uuden auton siihen oli asennettu jo tehtaalla webasto, samoin seuraaviinkin autoihin,ei ole enään tarvinnut villahousutjalassa ja rukkaset kädessä körötellä. viimeisimpään autoonasennutin alapohjan suojan, mutta ei pakkasella tätä voi ajaa ilman lisälämmittimen käyttöä,"ps disselmersuihinkin nykyään asennetaan weberi lisälämmitin samasta syystä.

HELLSTRÖM TESMA 01.04.2010 21:33

-Laitata vaan se lasikuituinen pohjalevy. Lisähyöty on siinä,koneen lämpötilan nousun lisäksi, ettei suomen suolatuilla teillä pääse moottoritilaan roiskeet. Ne tuhoaa varmasti laturin ym. sähkövermeitä. -Äläkä maksa sikahintaa muovisesta alkuperäisvaraosasta, vaan osta se Hooverin tarvikeosa, niinkun joku jo tällä palstalla kehoittikin. Lasikuitu on kestävämpikin, siinä myös luukut öljynsuodattimelle ja öljypohjan pohjapropulle. Ei siis huollossa tarvi irroittaa pohjalevyä, mistä tulisi lisähinta huollossa.

PYLKKÖ RAIMO 02.04.2010 21:30

Pohjalevy kannattaa asentaa,siitä on kyllä hyötyä talvella.Suojaa myös varmaan osittain etupyörien kuraroiskeelta moottoritilaa?. Mulla on autossani Eber...ja olen laitteeseen ollut tyytyväinen.Moottori lämpenee nopeasti käynnistyslämpöön ja lisäksi voi myös ajonkin aikana lämmittää moottoria ja ohjaamoa tarvittaessa.En tiedä,kumpi parempi laite,Eberi,vai Vebasto?..kuulin,että Eberissä olisi joku paremi ominaisuus (liekkö varaosahinnat,vai?)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.