Ilmajousen korjauksesta

INBERG KALEVI 13.08.2009 19:01

No sattuihan se minullekin! Ilmajousi sanoi sopimuksen irti. Saksasta aikoinaan tuomani Hymer 644 vm.94 oli siihen saakka toiminut moitteettomasti 170 tkm.- Kirjauduin tälle "höpinä" palstalle aiheena "Ilmajousen korjaus". Matti Mikkonen oli aloittanut 22.07.08 hyvän aiheen. Ja siitä aluksi opiksi ja epätoivoiseksi. Soitin sitten kuitenkin ensimmäiseksi Perälän Mikolle Italia Motorsiin. No sieltähän löytyi yksi käytetty ilmajousi SZ 55-20. Ostin sen luonnollisesti. Matkalla takaisin auton luo soitin Tampereen Autovaraosa(raskaan kaluston erikoisliike)/ Perttu Laaksolle ja kerroin ongelman, että näitä jousia ei saa mistään. Parin tunnin kuluttua hän soitti ja sanoi, että hänellä on varastossa kaksi ja on varasto-ohjelmassa. Hinta n. 150,- €. Ostin uuden vielä varalle. Asensin luonnollisesti ensin tämän käytetyn. Eihän nyt enää voi mennä rikki, kun on uusi varalla. - Ja sitten itse asennukseen: Tunkkaa ylös ja irrota pyörä, irrota paineletku T-kappaleesta, irrota ilmajousen alapultti, irrota ilmajousen yläasetelma yhdessä ilmajousen ja paineletkun kanssa. Nyt se sitten irti. Vaihda paineletku uuteen ilmajouseen ja asenna uusi takaisin yläasetelmaan. Kasaa luonnollisesti päinvastaisessa järjestyksessä. Alapultin kiinnityksen yhteydessä täytyy toisella tunkilla nostaa akselia hieman ylöspäin. Työkaluina tarvitset muistaakseni 12 ja 17 mm avaimet. "Tee se itse" mieheltä meni työaikaa n. yksi tunti ja "fundeeraustauot". Ilmajousissa paine on sama kuin renkaissa eli 4,5.- Eli kyllä noita ilmajousia löytyy Suomesta ja Saksasta postimyynnistä vielä enemmän. - Tämä kirjoitus on myös kiitos niille parille Karavaanarille, jotka edellisestä "ketjusta" löysin, olin yhteydessä ja sain viisaita neuvoja korjauksesta. Kyllä tältä palstalta apua löytyy!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.