startti

RUUSKA ERKKI 23.07.2009 21:17

missä vika, kun fiat 2,5 d -89 startti ei toimi aina ,välillä menee pitkiäkin aikoja että pelaa ,mutta sitten pitkän ajomatkan jälkeen voi käydä kun pysähdyksen ja kahvittelun jälkeen pitäis jatkaa matkaa ,niin eipä starttaa kuin ehkä neljän viiden yrityskerran jälkeen .sitten voi taas pelata ihan normaalisti pitkiä aikoja onko tuttu juttu jollekin karavaanarille,tv eki ps. viime viikolla teki kaksi kertaa 1300km ajomatkan aikana

JANHONEN MATTI 23.07.2009 21:39

Kun auto on noinkin vanha niin siinä ei vielä ole mitään digivityksiä jotka saattaisi estää starttauksen. Kuvailemasi oireet sopii moneen vikaan. Tartin peruskalut on kuitenkin ilmeisesti kunnossa kun se ajoittain starttaa. Kannattaa ensin ennen järeimpiä toimia kokeilla startin ulkopuolisten johtojen kiinnitys, tarkastaa, että solenoidille tulee virta startataan ja että solenoidin johto on kunnolla kiinni. Jos nämä temput ei auta niin startti irti ja katsomaan mikä sitä todella vaivaa. Usein yksinkertaisin konsti on ostaa uusi/tehdasuusi startti ja antaa vanha runko vaihdossa. Edullisuus tulee siitä, että startin voi vaihtaa itse jolloin kuluksi jää vain startin hankintahinta.

KARJANLAHTI TAPIO 23.07.2009 22:08

Olipas tutun oloonen vika. Meirän Hymeris Pösöön alustalla oli justihin sama vika.Joka kerran kun starttas niin solenoidille tuli virtaa, mutta jännite vaihteli. Aina kun jännite oli yli 9volttia, niin startti lähti pyörimään, mutta kun jännite oli alle 8 volttia niin se vaan naksahti.Ilimeesesti vika oli ohjausrelees, mutta kun se oli sellaases isommas mustas paketis jota ei saanu auki, niin laitoon solenoidille menevähän johtohon releen välille, jotenka startti sai puhurasta uutta virtaa, jonka jännite oli n. 12 volttia ja aina starttas. Son ny pelannu pari vuatta tullaasenansa. Toivottavas tästä on sulle apua.

JARI PULKKINEN 23.07.2009 22:23

Moro. Ollut myös vikana moottorin ja auton rungon välinen maajohto. Mustaakseni menee vaihteiston päästä auton runkoon. Johto hapettuu ja ei toimi aina. -jari-

LAUKKANEN MAURI 23.07.2009 22:36

Kylläpä vika viitaa kuluneisiin/likaisiin hiiliin/kolektoriin. Kun rotoori startissa pysähtyy x-kohtaan jossa liuku;kollektori on likainen/kulunut niin eipä se virta juokse. Siitä startin remontista selviää TI-mies helposti;uudet hiilet ja kollektorin sorvaus/hionta ja taas pelaa.

RAIMESALO RAIMO 23.07.2009 22:58

Tarkista paitsi maajohto, niin myös virtajohdon kiinnitys startille. Omassa autossani (Ducato -98) kävi v.2007 Tanskassa juuri aloittajan tavalla, eli startti ei pyörinyt. Paikallisella korjaamolla kahden tunnin vianetsinnän jälkeen todettiin +johtimen olevan niin huonosti kiinni, että virta ei kulkenut perille saakka. Startti oli kyllä oireillut joskus, mutta uudella yrityksellä se oli aina startannut. Sen jälkeen on startti pyörähtänyt aina heti, kun avainta on kääntänyt.

RUUSKA ERKKI 24.07.2009 12:24

kiitos vastauksista ,kunhan ehdin niin käyn noi teidän vihjeet läpi tv eki

PALIN MATTI 24.07.2009 12:32

Maurilta tuli oikea vastaus. Startti atomeiksi, puhdistus, kollektorin sorvaus ja uudet hiilet kehiin. Siinä se.

VIRTANEN HANNU 24.07.2009 14:52

Minulla oli aikoinaan Hiacessa samoja ongelmia. Syyksi paljastui moottorin ja rungon välinen maajohto. Ulospäin oli aivan moitteettoman näköinen, mutta puristeliitos kaapelissa oli hapettunut ja kun starttivirta kohosi niin jännitehäviö kasvoi eikä pyörittänyt. Uusi kaapeli juottaen kiinni niin ei ongelmia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.