Ducato 2.8 nopeusmittari ja kierrosluku 5-vaihteella.

MYLLYMÄKI SAMI 16.07.2009 01:15

Uusi hankinta on tuollainen Ducato 2.8 Solifer -00. Nopeusmittari hieman on pistänyt mietityttämään kyseisessä autossa kun siinä on virhettä aika paljon. GPS nopeus 85km/h niin nopeusmittarin näyttämä on 100km/h, ja GPS 100km/h niin nopeusmittari lähentelee 120km/h. (kierrosluku ylittää 2000rpm:n viivan hieman alle 80km/h 5-vaihteella). Voisiko autoon olla vaihdettu tiuhempi perä joka aiheuttaa tämän mittarivirheen? Saattaa tietenkin olla mittarikin rikki että näyttää liikaa.

Mikä kierosluku on 5-vaihteelle turvallista? Paljonko alle 2000 kierroksen voi päästää?

PÄIVINEN UNTO 16.07.2009 07:18

Minun autossa on normaalit rattaat, ja näyttö 80 ajossa kone kiertää 1950 kierrosta .Mittari-virhe noin +2km. Renkaiden koko meinaa nopeusmittarin näyttöön paljon .Tarkista onko autossasi siihen kuuluvat renkaat näetsen rekisterikirjasta. Satasta ajaessa mittarissa on +4km liikaa.UP.

AHOLA JARI 16.07.2009 07:24

Aika iso mittarivirhe.

Tarkista myös, että rengaskoko autossa ei ole pienempi/matalampi mikä rekisteriotteeseen on merkattu.

KOTILAINEN ISMO 16.07.2009 07:37

Omassa 99 mallissa oli samaa luokkaa oleva mittarivirhe.

Älä päästä kierroksia alle 2000 viitosella. 2500 kierrosta ja siitä yli on hyvä. Älä koskaan vedätä viitosella, oli kierrokset mitkä hyvänsä. Käytä nelosta ylämäissä ja aina, kun tuntuu, että koneen täytyy vedättää pitääkseen vauhtia yllä. Tuntuu hullulta, varsinkin kun koneessa olisi tehoa viedä auto vaikka puuhun viitonen silmässä.

Oman viitoseni rikoin 350000 kilometrin kohdalla ajamalla tavalliseen tapaan. Ajelin viitosella yli kahdeksaakymppiä ja annoin koneen vetää loivia mäkiä ylös. Kiihdytin ohituksiin viitonen silmässä. Se ei siis käy. Joku kommentoi tähän, että kuitenkin jurrasit kuuttakymppiä viitosella. En jurrannut, vaan kierrokset oli aina yli kahdentonnin kun käytin viitosta.

Tällä palstalla on kirjoittajina myös niitä, joiden viitonen ei ole koskaan mennyt rikki. Heiltä saat vielä paremmat ohjeet kun nuo tuossa yllä.

MYLLYMÄKI SAMI 16.07.2009 11:29

Renkaat ovat 225/70/R15C ja rekisteriotteen mukaan 215/70/R15C eli tämä ei voi oikein aiheuttaa tuota virhettä.

PIIRONEN JUHA 21.07.2009 09:15

Rekisteriotteessa voi olla 15"renkaat mutta koriin on valmistaja merkinnyt 16"renkaat. Olen törmännyt tuohon ongelmaan "siivilipuolella" autosa jossa on erikoon kesä/talvirenkaat,jos vaihdat 16"renkaat niin oire korjaantuu ja se on sitäpaitsi aivan sallittua. En tiedä miksi näihin Fiateihin laitetaan pienemmät pyörät matkailu-autoihin kun samanlaisiin paketti autoihin,liekö syynä jo muutenkin korkeampi maavara..

KAUPPI ERKKI 21.07.2009 20:45

15 tuuman vanteita ei voi vaihtaa 16 tuumaisiin vanteisiin koska pulttijako on ihan erilainen kyllä jämpti on näin koska puhutaan 2000 luvun ducatosta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 21.07.2009 21:33

Jos haluat virheen pienemmäksi se vaatii nopeusmittarin anturin rattaiden vaihtoa. Kts:http://www.autosound.fi/rl/index.htm

KAAKKOLAHTI ANITA 21.07.2009 21:39

kyllä minä vaihdoin 15" vanteet 16" tuumaiseksi.Onnistuu (Nissan) Opelin paketti auton vanteet 16".pultti koko on sama ja vanteen leveys myös sama kuin Dukatossa.Vuosi oli 2006.Mittari virhe pieneni huomattavasti okeamaksi.

HAAPANEN TIMO 22.07.2009 17:32

Kyllä vannekokoa saa kasvattaa tuumalla, mutta renkaan ympärysmitta ei saa muuttua enempää kuin 5%.

Primastarin ja Vivaron vanteen pultijako on kyllä sama kuin Ducatossa, mutta näissä ET on 50mm ja Ducatossa 68mm. Tämä tarkoittaa sitä että renkaat ovat 18mm liian kapealla, siis yht 36mm. kapeampi raideväli kuin pitäisi.

Lisäksi vanteen sisäreikä on 0,1mm liian pieni, joten se varmaan on aika ahdas laittaa paikoilleen. @timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.