2. vaihde "narahtaa" liikkeellä ollessa

SIMOLA VELI-MATTI 11.07.2009 14:29

Ducato 2.5 D, kakkosvaihde alkoi "narahtelee", ääni viittaisi synkronoinnin ja/tai 2 vaihteen rattaan kulumaan, mutta miksi se narahtelee vain auton liikkuessa? Ei paikallaan ollessa, jolloin kaikki vaihteet menee sujuvasti päälle. Muutenkin vaihteet (myös 2 vaihde) pysyvät ajon aikana hyvin päällä, eivätkä vongu tai muutenkaan metelöi.

GRÖNLUND JORMA 11.07.2009 18:10

Synkronointirenkaat kuluneet. Moni pilaa synkronoinnin ennenaikojaan tälläämällä kakkosvaihteen ilman syytä liian kovassa vauhdissa.

Oiva ohje: Esimerkiksi kun hiljennetään risteykseen tai liikennevaloille tultaessa ei ole syytä laittaa vaihdetta valmiiksi kakkoselle. Laita sen sijasta vapaalle. Pistä vasta sitten kakkonen silmään, kun taas tarvitaan vetoa ja vauhtikin on sopiva (~20km/h).

Nimimerkillä: "itsekin pilannut kakkosen synkan Transusta"

GRÖNLUND JORMA 11.07.2009 18:14

Olen itsessäni huomannut useitakin auton käyttövirheitä. Niistä ei heti meinaa päästä irti, mutta kun asioihin kiinnittää huomion, voi oppia käyttämään kalustoaan paljon säästävämmin. Säästö tulee omaan lompsaan.

GRÖNLUND JORMA 11.07.2009 18:22

Ja miksikö se narahtaa juuri liikkeellä ollessa, on luonnollista. Synkronointia ei tarvita paikallaan ollessa. Rattaat kun ovat silloin pysähdyksissä.

KOSKINEN JANI 11.07.2009 18:28

Jos sen vielä saa varovaisesti laittamalla narahtamatta päälle niin sitten kannattaa koittaa Red Line MTL öljyä. Tuossa on jotain mömmöä mikä auttaa synkronien toimintaan ja tuolla saa vielä narahtelevia lootia kuriin. Eihän se mitään korjaa mutta saattaa päästä vielä reilun matkan ennenkuin loota vaatii rempan.

Ja en ole ko tuotteeseen mitenkään kytköksissä, parissa kohteessa nähnyt vain käytettävän ja niissä on toiminut. Viimeksi kun kävin motonetissa niin oli sielläkin myynnissä, pitkään tuota oli myynnissä vain joissakin harvoissa paikoissa mutta nykyään vähän paremmin.

Mutta syy tuon rikkoutumiseen on liian nopeassa kakkosen kytkennässä, ja varsinkin jos kytkin alkaa olemaan ehtoopuolella että ei aivan 100% irroita.

SIMOLA VELI-MATTI 11.07.2009 20:26

Rauhallisesti kytkien se menee vielä narahtamatta päälle. Tämän kyseisen laatikon osalta en allekirjoita tuota nopean vaihtamisen tekemään rikkoa, koska sen verran rauhallinen olen tämän Fiiatin laatikon suhteen ollut, mutta kytkin kylläkin alkaa olemaan "ehtoopuolella". Avaushommiksi tämä taitaa mennä, jotta voi rauhallisin mielin jatkossakin ajella. Osat löytynee Tamgearsilta, työnosuuden suuruudesta ei mitään tietoa. ?

KOSKINEN JANI 11.07.2009 21:21

No se on varmasti tuon kytkimen syytä sitten.

Kannattaa muuten tuo kytkin fiksata kuntoon ennenkuin se jättää tielle, omassa otin auki 282 tkm kohdalla ja siellä oli painelaakeri melkein mennyt jo paininkohdastaan läpi. Enää oli jäljellä vajaa milli eli ei varmasti olisi pitkästi menty noilla enää. Tuon kun tekee niin kytkin lakkaa samantien toimimasta. Pakko kyllä tunnustaa että tuon mun auton aiemmat omistajat on käyttäneet kytkintä hyvin asiallisesti kun -87 autossa oli orkkiskytkin mainituilla kilometreillä!

Kakkosen synkrojen takia joutunee koko lootan pistään osiksi, mutta melkeinpä suurempi työ on laatikon irrottelussa autosta. Ainakin omassani oli toinen vetari niin lujaa kiinni että sai oikein taistella että sai pois. Kannattaa ruikkia rasvaa sinne laatikon puolen vetarin juuriin (jos siis kyse -93 ja vanhemmista, tai voi sama olla uudemmissakin), koska näissä lootissa ei ole öljytiivistys vetarilla vaan siinä osassa mihin vetari työnnetään. Ja kun siellä ei ole yleensä hiukkaakaan öljyä tai rasvaa niin se vetarin tumppi ruostuu melko hyvin sinne poorille ajan saatossa.

KOCH HANS 12.07.2009 00:03

Vaihda RAUHALLISESTI jos ei auta niin ennenkuin rupeat vaihdattamaan synkronirenkaita niin voit kokeilla laittaa askiin X1-R lisäainetta voit kysyä lisää minulta info(at)matkailuauto.info

terv

HooKoo

HALMEENMÄKI JUHANI 13.07.2009 21:59

Ääni Redlinen vaihteistoöljyille täältäkin, on hämmästyttävän usein auttanut synkkamurheisiin. Ei se halpaa ole, mutta hyvää, ja ihan oikeata esteripohjaista täyssynteettistä vaihteistoöljyä eikä lisäainetta.

SIMOLA VELI-MATTI 14.07.2009 12:34

Alkoi kiinnostaa tämä Redline MTL. Motonetissä litra näyttäis maksavan 16,90e. Mutta en löydä mistään laatikon öljytilavuutta? Ja moottori oli siis 2.5 D

TERVO JARI 14.07.2009 13:01

löydettävissä esim Castrolin sivuilta, muistaakseni 2.8 litraa, kippasin kaikki kome litran purnukkaa, tosin Mobilia . . .

Ei ole vieläulos sitä "purskutellut" . . .

Jari

SIMOLA VELI-MATTI 14.07.2009 13:32

en tuolta castrolin sivuilta kyllä tietoa löytänyt, mutta toisaalta kun se ilmeisesti on yli 2 ja alle 3 litraa niin tuon tarkempaa sitä ei litran pulloja kaupasta ostaessa tarvitse tietääkää, lopun kertoo sitten mittatikku. Ja käyttökokemuksia jaetaan sitten loppuviikosta.

MIKKONEN MATTI 14.07.2009 13:39

Halmeenmäeltä kysyisin käykö Redline myös vanhempiin EP 4 -oljyisiin vaihteistoihin? Nimim. ostaessa 150 000 km ajettu ja siihen omaa ajoa 140 000 km vaihteiston yhä toimiessa.

SIMOLA VELI-MATTI 15.07.2009 12:44

Noniin, nyt on Redlinet laatikossa ja koeajoalenkki tehtynä. "narahtaa" edelleen, mutta aavistuksen vähemmän. Muut vaihteet menee todella hyvin päälle (= ei koskaan ennen näin hyvin). Öljyropun magneetissa oli hienoisesti metallia (normaali määrä). Sen verran tuo Redline kuitenkin auttoi, että nyt laatikkoa ei tarvi heti aukaista ja voi rauhassa valita edullisen ja hyvän korjauspaikan sekä ennenkaikkea ei tartte makuuttaa korjaamolla matkailusesonkina. Hintaa kokeilulle kertyi 48 euroa.

GRÖNLUND JORMA 16.07.2009 14:07

Onpa mahdollista, että synkoroinnin on kuluttanut väärät vaihteistoöljyt. Jos vaihteistoon on tarkoitettu GL4-luokan öljyt, ei siinä saa käyttää GL5-öljyjä.

HALMEENMÄKI JUHANI 16.07.2009 18:56

Annapa sen Redlinen olla vielä yhden tankillisen ajot, saattapi se kakkonen vielä tokeentua sekin.

Ja GL-5 on peräöljy (hypoidi), joskin jotkin synteettiset hyvälaatuiset GL-4 vaihteistoöljyt täyttävät tuonkin vaatimuksen olematta silti vahingollisia. Eli jos purkissa on sekä GL-4 että GL-5 niin sopii tosiaan molempiin. Vain GL-5 niin takavetoisen perään.

Sitten yksi poikkeus, eli ranskalaiset henkilöautot. Niissä suositellaan usein GL-5 tai GL-4"plus", mutta kyse on ainakin nykyisin tuosta synteettisestä molemmat normit täyttävästä.

Redlinen valinnassa auttaa tämä maahantuojan sivu: http://www.roadmachine.fi/suositus.htm

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.