Kaksi vuotta Bûrstner Nexxossa

SILAS JANNE 30.06.2009 12:27

Kaksi ihmistä ja kaksi labbista aikoo kierrellä pari vuotta Eurooppaa ilman talvikenkiä. Aiomme ostaa ensimäiseksi matkailuautoksemme Bûrstner Nexxo T 660. Onko käyttökokemuksia

SUOMINEN TAUNO 30.06.2009 14:13

Olen vuoden ajellut Nexxo Familylla, joka on sarjan alkoviauto. Ulko-ovea kannattaa tarkkailla. Itselläni se on liian kupera ja mennee takuuna vaihtoon. Teknisiä ongelmia ei ole ollut ja Fordin alusta pelaa hyvin. Toinen akku kannattanee hankkia asunto-osaan.

Nexxo T660:ssa ei ole tavaratilaa pitkille tavaroille, esim. suksille. Hiihtomiesten olen kuullut tätä vähän valittelevan.

NYYSSÖNEN KAJ 30.06.2009 15:21

Jos ei tarvita talvikenkiä niin ei myöskään tarvita sjuksia! Ensi talvi taasen vietetään Algarven rannikolla joten lämpö taatusti + merkkinen eikä suksille ole käyttöä

Kauppa-autona BKWkaj

SILAS JANNE 30.06.2009 19:51

Kiitos tiedoista. Emme aio ottaa pitkää tavaraa mukaamme. Mitenkähän noiden takuukorjausten käy, jos auton tuottaa Saksasta ...

SUOMINEN TAUNO 01.07.2009 08:06

Kyllä tehtaan takuut on voimassa riippumatta ostopaikasta. Korjaukset hoituvat valtuutetulla Burstner -korjaamolla missä maassa tahansa. Yleensä korjaamot haluavat myyjältä ilmoituksen, että tietty vika on takuun piirissä, koska eivät halua ruveta niistä riitelemään tehtaan kanssa.

Uskoisin, että näinä aikoina takuureklamaatiot onnistuvat kyllä etänäkin, kun voi lähetellä digitaalikuvia yms. Tietysti se vaatii vähän enemmän aktiivisuutta kuin se, että käy esittelemässä murheita lähikauppiaalle.

SUOMINEN TAUNO 01.07.2009 08:32

Jos olet ostamassa uutta autoa, kannattaa siihen laitattaa kaikki tarvitsemasi lisävarusteet (markiisi, pyöräteline, tv-antenni yms) jo tehtaalla. Jälkiasennettuina niiden kanssa tulee herkästi ongelmia takuukorjausten tiimoilta. Tiiveystarkistus täytyy sitten hoitaa vuosittain omalla kustannuksella, jotta 5 vuoden tiiveystakuu on voimassa.

Olen ymmärtänyt, että näillä Nexxoilla on ainakin Suomessa tällä hetkellä melkoisen pitkät toimitusajat. Menekki on ilmeisen kova ja tehtaalla on toimitusvaikeuksia. En osaa sanoa, miten tilanne on Saksassa.

VIRTANEN HANNU 05.07.2009 22:38

Mobile.de löytyy uusia ajamattomia Nexxoja Saksasta. Itse hain maaliskuussa T660 140 hv mallin Berliinin läheltä. Hintaero suomen hintaan 10000 euroo - hakukulut n.700 euroo kahdelta hengellä.

Hannu

SILAS JANNE 07.07.2009 12:00

Suomessakin Bûrstner Nexxo T 660 hinnat vaihtelee kymppitonnin. Mistähän hinnasta laskit tuon kymppitonnin eron, kun toit Saksasta?

HALME MARTTI 07.07.2009 12:27

Saisko olla utelias vielä tuon arvonlisäveron suhteen. Saitko ostettua ilman veroa, vai maksoitko normaalin liikkeen hinnan? Mites sitten täällä menetellään? Itsekin olen katsellut noita ajamattomia tai muuten uusia ja aivan vähän ajettuja, jotka eivät täytä tuota 6kk ja 6000 km sääntöä, vai muistinko ne oikein.

VIRTANEN HANNU 09.07.2009 15:21

No niin, auto maksoi Saksassa 33000 euroo sisältäen skyroof kattoikkunan asennettuna ja siniharmaan värin koriin. Arvonlisäverovelvollisena sai auton liikkeestä ilman alvia. Pitää vain olla mukana kaupparekisteriote. Suomessa sitten maksetaan 22% tuosta 33000 eurosta. Eli 40260 euroo lopullinen hinta. En kyllä tuolla hinnalla ole Suomessa tavannut uutta autoa myynnissä. Ajokokemuksia nyt 3000km. Pohjoisen reissu 2500km meni keskikulutuksella 9.1 l/100km. Suomen puolella pääosin 100 rajoituksilla 95-100 km tunnissa vakionopeussäätimessä. Norjan puolella sitten hitaammin. Ja osta ehdottomasti 140 hv versio, riittää puhti mäkiinkin, ei tarvinnut missään vaiheessa painaa kaasua pohjaan.

Niin, Saksassa myyjäliike rekisteröi auton keltapäisiin siirtokilpiin. Satamassa Vuosaaressa sitten tullista punaiset 3kk sirtotarrakilvet, vakuutuksen olin jo ottanut etukäteen runkonumerolla.Viikon sisällä pitää rekisteröintikatsastaa ja tullata auto, mutta varsinaista rekisteröintiä ei kannata tehdä kun kolmen kuukauden loppupuolella, siirtotarrat voimassa niin kauan, ja verot alkaa juosta vasta kun laittaa oikeisiin kilpiin.

HALME MARTTI 09.07.2009 22:50

Kiitos vastauksestasi! Niin se näyttää menevän, että Saksassakin on paljon tavaraa kaupan ja hinnat se mukaisia. Itse katselin erään suomalaisen maahantuojan NETTOhinnastoa ja esim. LMC 574G auto 110 heppasella Fordilla maksaa 51420 EUR, kun saksalainen kauppias pyytää paremmin varustellusta 140 heppasesta Fordista 40990 EUR. Molemmat ajamattomia 2009 autoja! Molemmilla lienee tinkimisvaraa.

HALME MARTTI 10.07.2009 09:55

Täytyy tässä yön yli nukuttua vastata itselle, että onhan se suomalaisen kauppiaan kunniaksi sanottava, että hän ottaa vaihtovehkeen vastaan ja hyvittää siitä huomattavasti yli sen, mitä saisin vapailla markkinoilla suoraan myydessäni. Välirahahan ratkaisee ja harva on ostamassa suoralla kaupalla, jolloin Saksa saattaisi olla hyvä vaihtoehto, ainakin nyt. Jatkakaa vaa rauhassa Nexxosta keskustelua.

SILAS JANNE 11.07.2009 21:34

Kiitos vastauksestasi. Eipä tosiaan ole tuolla hinnalla uusia Suomessa kaupiteltu. Halvimmissa on lisäksi 115 hv kone. Tämän vuotisia saa 130 hv koneilla, mutta kuutiotilavuus pysyy koko ajan samana.

Olet ilmeisesti autoon tyytyväinen? Luuletko, että siinä voisi pari henkeä ja kaksi labbista asuavuoden pari? Onko takatallin tilat riittäneet teille?

Janne

VIRTANEN HANNU 11.07.2009 23:01

Jep. No kun ei ole kokemusta mistään muusta autosta niin ei ole vertailuvaihtoehtoja. Tyytyväinen olen tähän saakka ainakin. Kulutus ok, sisätilat kahdelle ok, ajettavuus ok, takatavaratila no tavaraa tilan mukaan... sähköporras hieno juttu, suihku/wc yhdistelmä tilaan nähden jees, jääkaappi hyvä kun on nostettu ylös lattiatasosta, pakastelokerossa pysyy pakkanen, pimennysverhot on nepparikiinnitteiset eli vähän hankalat käyttää mutta menettelee, manuaali ilmastointi ok, omnistorin markiisi tuli myyjän asentamana, on hyvä,telkkarikaappi hyvä, alusta on yllättävän mukava kiitos 16 tuuman renkaat, eteen pitää laittaa isommat ja pitemmät roiskeläpät kiveniskemiä tulee korin alaosaan,ilmaventtiileihin pitää laittaa hyttysverkot, niissä on vain pitkulaisilla reijillä olevat ritilät, tulee lapin itikät läpi siivet supussa(koettu Muoniossa) , niin en osaa sanoa miinuksia kun ei ole ollut muuta autoa.

SILAS JANNE 13.07.2009 08:10

No niin. Hyvältä kuulostaa. Tuo takaluukun vetoisuus ehkä arveluttaa. Meidän kun pitäis sulloa sinne kahden ihmisen tavarat vuodeksi pariksi. Ja vielä parin ison koiran ruokasäkit. Jos autossa on nepparikiinnitteiset pimennysverhot, niin miten hyttysverhot kiinnitetään? Korkealla oleva jääkaappi on hyvä ja pakastimen päälle pystynee vielä asennuttamaan kaasu-uunin. Ei tarvi syödä paistinpannuruokaa joka päivä. Markiisi on Saksan autoissa plussaa. Suomessa myytävissä uusissa tämän hintaluokan autoissa niitä harvemmin näkee.

Meilä päätöksentekopäivä lähenee ja vaihtoehtojen määrä vaan kasvaa. Varmaan tuttu tunne matkailuauton ostajalle ... Kiitokset tiedoista. Käyttäjän näkökulmasta on aina apua.

Janne

SUOMINEN TAUNO 13.07.2009 08:24

Nuo nepparikiinnitteiset pimennysverhot ovat vain ohjaamon ikkunoita varten. Asunto-osassa on normaalit pimennys- ja hyttysverhot.

Keittiökalusteissa on hyvä tila kaasu-uunille. Minulla on siinä paikalla iso vetolaatikko, koska en ottanut uunia.

Lämmitykseen kannattaa myös hieman paneutua, jos on tarkoitus autoa Suomessakin käyttää. Trumaticin Combia Nexxoihin asennetaan, mutta siitä löytyy sekä 4 kw että 6 kw versio. Lämmittimistä on vielä kahta versiota, sähkövastuksilla tai ilman. Kannattaa ottaa sähkövaihtoehto. Minulla on alkoviautossa 4 kw lämmitin ja ainakin viime talven kokemusten perusteella se riittää hyvin. Puoli-integroidussa on vähemmän lämmitettävää tilavuutta, joten tehojen pitäisi kyllä riittää.

Nexxoissa ovat ilmalämmityksen putkiston päälinjat auton alla. Tätä ratkaisua monet kammoksuvat, mutta mielestäni se toimii hyvin jopa kovilla pakkasilla. Putkien kestävyys auton alla on tietenkin mielenkiintoinen kysymys, mutta niiden uusiminen tarvittaessa ei ole kovin suuri urakka.

SUO PEKKA 13.07.2009 14:58

Sitä koiran ruokaa saa muuten matkaltakin ja paljon muuta,että ei tarvi ottaa kahden vuoden safkoja suomesta jos ei ole 100%suomi fani.Ruoka on muuten halvempaakin muualla euroopassa.Hyvää matkaa vaan.

SILAS JANNE 13.07.2009 21:06

Koiranruokaa saa kyllä ulkomailta. Juu. Sitä pitää kuitenkin olla säkki per koira. Ne nääs syö eri ruokaa. Ja kun molemmat onopaskoiria, toinen palveluksessa ja toinen eläkeläinen, niin ruoan merkkiä ei parane vaihtaa matkan aikana ellei ole pakko. On tullu luvattua opaskoirakoululle semmosta.

SILAS JANNE 13.07.2009 21:11

Onko tuollainen putkien veto yleistä muissakin matkailuautoissa?

SUOMINEN TAUNO 14.07.2009 16:32

Ei se varmaankaan kovin yleistä ole. Ilmalämmitysautoissa putket kulkevat useimmiten auton sisällä, ellei ole kaksoispohjaa.

Mielestäni Burstnerin ratkaisu on toimiva, koska ilma kulkee hyvin paksuissa putkissa. Putkien eristyskin tuntuu riittävältä, koska lämpö säilyy. Putkien kestävyys auton alla on mielenkiintoinen kysymys. Kyllähän niitä voisi vaikka koteloida, mutta tuntuu vähän turhalta puuhastelulta. Kyseessä on kuitenkin vain auto, jonka käyttöikä on muutenkin rajallinen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.