MB 316 alusta (LMC 6600)

JOENTAKANEN SIMO 09.05.2009 00:02

Takana ykköspyörät ja 2-lehtinen jousitus. Tavoitteena ajomukavuuden (-turvallisuuden) lisääminen. Toimenpiteenä takajousien jäykistäminen tai takaiskareiden vaihtaminen tehokkaampiin. Jos toteuttaa vain toisen vaihtoehdon, kumpi on parempi? Kokemuksia!

JANHONEN MATTI 09.05.2009 09:50

Nyt on kysymys kahdesta eri asiasta. Jouset kantaa kuormaa ja iskunvaimentajat vaimentaa äkilliset heilahtelut. Se kumpi on parempi riippuu ongelmasta, johon muutoksella vastataan. Jos aihetta ilmenee niin molempi parempi. Jos päädyt takapään jousituksen kantavuuden paranteluun niin suosittelen kaksipiirisesti asennettuja ilmajousia lisäjousiksi niiden säädettävyyden vuoksi. MB:n alustan ajettavuuteen vaikuttava ongelma ei niikään ole takapään jouset ja iskunvaimentajat vaan nimenomaan etupään iskunvaimentajat, joita ei alunalkaenkaan ole tehty kovaan matkailuautokäyttöön. Autoon on eteen ja taakse saatavana esim. KL-varaosista ainakin kolmenlaisia etuiskunvaimentajia:

normaali, vahvistettu ja bussi ja asuntoautokäyttöön tarkoitettuja.
RYTKÖNEN MARTTI 09.05.2009 11:34

Vuosi sitten vaihdatin takaiskarit ( MB 316 Carthaco) Uudet iskarit vakautti luonnollisesti takapään keinuntaa kuoppaisilla teillä. Etupään iskareista ei ole ollut ongelmia. MR

JOENTAKANEN SIMO 09.05.2009 22:04

Jonkinmoinen haitta on ohjauksen levottomuus tuulisella säällä ja epätasaisella tiellä. MB:n muuten hyviin ominaisuuksiin verrattuna sen kyllä sietää. Mutta joskus yllättävät heitot sivulle kyllä säikäyttävät (ainakin apukuskin) ja vaativat pikaisen korjausliikkeen ratista.

JARI PULKKINEN 09.05.2009 22:52

Terve. KONIn säädettävät (käsinsäätö) iskarit, loppuu huojunta ja ohjaus paranee oleellisesti. Kokemusta on, omasta autosta ja usean asiakkaan autosta. -jari-

KOSKINEN OLLI 09.05.2009 23:38

Joo, olisiko niin, että jos auto kallistelee niin kallistus ohjausgeometrian johdosta hieman kääntää ohjaavien pyörien kulkusuuntaa auton koriin nähden?

HIETANEN TAPANI 10.05.2009 16:04

Itselläni on mersu alustainen puoli-integroitu CI 2004. Hankin noin kaksi vuotta sitten ns.Ambulanssi vaimentimet Monroe merkkiset joita myy mm Veho.Olen ollut erittäin tyytyväinen.Ajo ominaisuudet paranivat ja autosta tuli vakaanpi.

JOENTAKANEN SIMO 10.05.2009 16:51

Hei! Riittääkö vaihto vain taakse? Kerrot asiakkaista, teetkö itse myös näitä iskarihommia? Onko hankala itse vaihtaa?

JARI PULKKINEN 10.05.2009 23:14

Moi. Takaiskareidenkin vaihto jo parantaa asiaa huomattavasti ja ovat halvemmat kuin etuset ja vaihtokin onnistuu tosi helposti. Nosturilla tehtynä alle puolituntia... Suosittelen edelleenkin KONI iskareita. Iskareita voi tarpeentullen jäykistää vaikka vuoden ajon jälkeen kohtuu helposti, joutuu kuitenkin ottamaan alta pois. -jari-

JOENTAKANEN SIMO 11.05.2009 08:47

Varaosaliikkeen (Vianor) mukaan Konilla on Sprintteriin vain yksi malli hintaan 215,00 € kpl. Onkohan kysymys siitä?

JOENTAKANEN SIMO 11.05.2009 09:29

Vielä siitä säädöstä. Onko tehdassäätö sopiva aluksi?

JARI PULKKINEN 11.05.2009 21:24

Moi. Ainakin minä kokeilisin sillä ensin, yleensä toimii hyvin.-jari-

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.