Hanoista ei tule vettä;...

MÄKINEN JARI 12.04.2009 22:44

Hei ! Tässä pääsiäisreissulla törmäsimme vesiongelmaan, tai paremminkin veden puutteeseen. Lähtiessä täytimme boilerin, pitämällä vipuhanaa kuumalla, kunnes boileri tuli täyteen ja hanasta alkoi pärskiä vesi, kuten tavallisestikin. Vaan sitten leirintäalueella, ei mistään hanasta, eikä WC:n huuhteluputkestakaan tule pisaran pisaraa vettä. Ei tule kuumaa ei kylmää... Pääsiäisen kunniaksi purettiin :-( , putkia niin pitkälle kun kahdella mnukana olleella ruuvimeisselillä saatiin: Eli vesisäiliön lähdöstä pumppu jaksaa vettä lykätä, ei tosin mitään suihkukaivo- tyyliin, mutta kumminkin. Asunto-osan takimmaisen penkin alla on seinässä kiinni muovinen jakotukki, josta kolme lähtöä, olsikohan keittiön hanalle, boilerille ja wc:hin. Jakotukille vesi tuli ihan ok, vaan ei siitä eteenpäin vesi ei kulje. Jokin vastustaa veden kulkua, eikä se voi olla jää näillä lämpöisillä. Onko siellä nyt jossain vastassa, jokin takaiskuventiilli tai joku muu, joka estää veden pääsyn eteenpäin millekään hanalle. Vai onko pummpu tullut tiensä päähän. Se kyllä pitää melkoista mouruntaa :-)

Jari

Niin ja auto Dethleffs 5880 ja lämmitin Trumaticin 3000 sarjaa

AHONEN KAI 13.04.2009 01:02

Ota hanojen päästä sihdit pois ja putsaa ne, vois auttaa tuo?

LAUKKANEN MAURI 13.04.2009 09:05

Kllä siinäkin hommassa pitää edetä loogisesti;onko pumpussa painettä riitävästi?,on ensimmäinen ajatus. Minäkin käynistelin omaani vesipumppua talven jäljeltä (Alde),kun siinä on kaksi tyhjennyshanaa;kuumalla ja lämpimälle siellä lattian alla ,niin se kylmän hana ei ollut kunolla kiinni ja paineet hävisi. Kun ottaa sen pumpun lähdönletkun irti ja puhaltaa putkeen sen tntee onko verkosto tukossa!,ei siellä vastusta pitäisi olla! Ja trumassa on se nippeli ;jäätymissuoja joka pitää painaa normaali asentoon jos on tyhjennys päällä.

KUJANPÄÄ MARKKU 13.04.2009 09:24

Pakkasvahti?

Ulkolämpötilan ollessa siinä nollan pinnassa aukeaa lämminvesiboilerin pakkasvahti päästäen vedet pihalle, jos ne on unohtanut laskea pois.

Joten, vesitankkauksen jälkeen annan kulkineen ensin lämmetä reilusti plussan puolelle ja sitten suljen sen avoinna olevan boilerin pakkashanan. Vasta tämän jälkeen kun järjestelmä on 'tiivis' avaan hanan ja annan pumpun työntää boilerin ja järjestelmän täyteen.

Siis olen epähuomiossa monta kertaa ihmetellyt mikä mättää kun ei vettä tule vaikka pumppu käy. Pakkasvahtihana on ollut auki pumpaten vedet pihalle.

Tämmönen nyt tuli mielipuoleeni.

NÄÄTSAARI JUHANI 13.04.2009 12:40

Minulla viime alkukesällä sama vika. Boilerin pakkasvahti ei ollut lauennut. Keminmaan Caravanhuolto totesi takaiskuventtiilin olevan vaihdon tarpeessa ja vaihdon jälkeen taas pelitti pöntön huuhtelu ja boileri pysyi täynnä.

TERVO JARI 13.04.2009 19:07

tuttujuttu, aukase se jakotukki ja ota ne Sakemannin jäätymis"suojat" pois jakotukin sisältä, alkaa pelittään . . .

Jakotukki on purettavissa "pätkiin" jokaisen liitosputken välistä se katkeaa, on vain O-rengas tiiviste ja tiukkasovite.Musta O-rengas näkyy himmeän muovin läpi. . .

Sakemanni on tunkenut solukumin pätkiä sinne jakotukkiin jotta ne antaisivat siinätilanteessa myöden kun jakotukki on vettä täys ja jäätyy jottei jakotukki halkeais,nyt joku noista solukumi"kokkareista" tukkii nyt vesiputken kokonaan . . .

Oliskohan näin ?

Nuot edellä kerrotut jutut on totta, tutkippas vain se jakotukin sisältö Detskussa, solukumin kokkareita sieltä löytyy, semmottii . . .

Jari

Ps. Poistin nuot solukumin kokkareet jakotukin sisätä pois jottei ne alkais pöpöjä kerään . . .

MÄKINEN JARI 13.04.2009 21:22

Enpä ole ehtinyt vielä käyttää huollossa autoa, vaan tässä omia huomioita,.. vastauksina.

Löysin samat solukumin palat jakotukista , otimma ne pois jo ensimmäisten yritysten yhteydessä, kun kokeileimme minne saakka vesi kulkee "normaalisti". Valkoiset "sakemannin viritteet" olivat jo kaapin hyllyllä, vaan ei siltikään vesi kulkenut.

Tukkoisista sihdeistä en nyt siiten tiedä. Voiskohan ne kaikki yhtäaikaa tukkeutua?? Täytyypä kokeilla irrotamista.

Pakkasvahti oli tällä kertaa kiinni, jo siinä vaiheessa kun autossa täytimme boileria. Toki tuttu ilmiönä on tämä auki jääminen, on pariin kertaan käynyt juuri näin.

Itte epäilen yhä vahvemmin tätä takaiskuventtiiliä. Missähän se nyt rethlehvsissä tarkalleen sijaitseee ?? Uskailtaiskohan sitä itse alkaa vaihtaa?

jari

HAAPANEN TIMO 14.04.2009 13:43

Ymmärtäisin sulla olevan painevesijärjestelmä, ei siinä ole erillistä takaiskuventtiiliä. Uppopumppusysteemissä on venttiili mahdollisimman lähellä pumppua. Jos vesi tulee jakotukille asti, tulee se hanoillekkin, jos tukoksia ei ole. Puhalla hanoista takaisinpäin kun jakotukin letkut on irroitettu.

Esim. mun autossa olevassa Fiamman pumpussa on 1,3 bar:n paine. Sieltä jakotukista pitäisi tulla aika reippaasti jos pumppu on kunnossa.

LAHTI ANTTI 14.04.2009 16:19

Kyllä painevesijärjestelmässä on myös takaiskuventtiili. Letkun päässä vesisäiliössä. Muutenhan pumpun ja letkunpään välinen osa tyhjenisi silloin kun vettä ei käytetä.

HAAPANEN TIMO 14.04.2009 17:20

Truma 3400 käyttöohjeissa ei mainita takaiskuventtiiliä mutta 3402- mallissa mainitaan: http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/C3402+6002.pdf Sivulla 7/12 näkyy kuvassa J venttiili no:34 se on siellä siksi ettei kuuma vesi mene takaisin boileriin kylmän puolen putkesta.

Tätä voi tapahtua jos pumppu on säädetty suurelle painevälykselle, boilerissa on pikkuisen painetta, mitä kylmällä puolella ei ole.

Mun mielestäni näissä olisi hyvä olla tuollainen Accumulator, jota mullakaan ei ole, vaikka pumppu on juuri linkin mukainen: http://www.fiamma.it/service/download/installation/AQUA%208.pdf

Mutta kirjoittajan tapauksessa ei vika ole tuossa venttiilissä, tuskin sitä siellä edes on. @timo

LAHTI ANTTI 14.04.2009 18:52

Asia harvinaisen selvä. Itsellä erilainen järjestelmä. Shurflon pumppu ja lämminvesisäiliö toimii paisunta-astiana.

HAAPANEN TIMO 14.04.2009 19:19

Just niin. Ja toimisi paljon hienommin, ja vähemmällä vedellä kun laittaisi tuon umpiperäpullon sinne lisäksi. 1,3 bar lykkää ilman sinne kasaan, kestää laskea vettä hyvän tovin ennen pumpun käynnistymistä.

PALIN MATTI 14.04.2009 19:34

Ei muuten tyhjenisi. Että vesi tulisi pois imuputkesta, pitäisi sinne putkeen tulla ilmaa tilalle. Mistä se tulisi?

LAHTI ANTTI 14.04.2009 19:42

Eikös siellä paisuntasäiliössä ole valmiiksi ilmaa jonka tuleva vesi puristaa kasaan, ts. paineen alaiseksi. Vettä otettaessa puristunut ilma työntää vettä ottopaikkaan ja paineen laskiessa pumppu lisää taas vettä säiliöön lisäten siellä painetta.

Luulisin mä?

LIIMATAINEN HANNU 14.04.2009 19:53

No jos Hanoista ei tipu vettä niin mie lähtisin kyseleen sitä Saigonista! Kjiäh kjiäh, tuks meni! ;-))

LAUKKANEN MAURI 14.04.2009 20:12

Eiköhän tässäkin tapauksessa ,kun niitä neuvoja ja ohjeita jakelee pitäisi tietää nuo perusasiat; A;Onko autossa uppovesipumppu B;Painevesipumppu Tässä on kaksi eri järjestelmää,minun oletuksen mukaan matkailuautot on varustettu 80% uppopumpuilla. Uppopumpussa on se takaiskuventiili rakenettu pumpun yhteyteen,eikä niissä yleensä ole painesäiliötä ja hanoissa olevat microkytkimet käynistävät pumpun.

Painevesi pumpuilla,kuten nimi sanoo on painesäilö/säilöt. Paineen laskiessa arvoon x,pumppu käynistyy. Painesäiliö tasaa pumpun käyntiä,ettei se hyrähdä käyntiin heti kun hana avataan,hanoissa ei ole käynistäviä kytkimiä. Järjestelmä on samalainen kuin omakotitaloissa joissa on oma kaivo. Putkiston vastus on pieni,kuten totesin ne voi testata puhaltamalla pumpun lähdösta,ilma pitää jaksaa puhaltaa sisään. Paineetkin on samaa luokaa kuin OKT-taloissa,kaupungin/kuntien verkostonpine on korkeimmilaan 8Bar,joka on liian paljon ja yleensä se alenetaan paineen säätöventiilillä noin 1,5bariin, vedenkulutuksen säästämissyistä.

HAAPANEN TIMO 14.04.2009 20:26

Kyllähän tässäkin tapauksessa täytyy itse päätellä kumpi siellä on. Minun päättelyni paineveteen juontaa hanojen sihdeistä, harvoissa mikrohanoissa on sihtejä, ja Jarilla on.

Eikä boileri tasaa kylmän puolen painetta, samalla sekunnilla kun kylmähana aukaistaan käynnistyy pumppu, kuumaa saakin laskea jonkun aikaa ennen käynnistymistä.

Siksi juuri kaipasinkin painesäiliötä, jota korintekijät eivät viitsi laittaa, vaikka pumpuntekijä pyytää. @timo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.