100:n lätkällä ulkomailla!

VIROLAINEN ARVO 09.03.2009 09:03

Kuinka olet menetellyt 100:n lätkän suhteen Suomen rajojen ulkopuolella jo käyneenä? Kuinka aiot menetellä lätkän kanssa, jos olet eka kertaa lähdössä ulkomaille lätkän omaavalla autolla?

PAJARI JUKKA M 09.03.2009 09:54

Minulla oli viime kesänä ensimmäistä kertaa alla satalätkäinen auto. En minä tehnyt mitään erikoista sen lätkän kanssa. Rekisteriotteessakin mainitaan, että suurin sallittu nopeus on 100 eikä se muutu, vaikka lätkän ottaisi pois. Kyllä mulle riittää, kun saa ajaa vaikka sataa. Matkailukesää odotellessa, JukkaP

JANHONEN MATTI 09.03.2009 11:16

Ajonopeudet on kansallisen lainsäädäännön piirissä, mistä seuraa, että ulkomailla on noudatettava ao. maan liikennesääntöjä ja ajoneuvo/tiekohtaisia nopeusrajoituksia sanoipa ajoneuvon rekisterikirjassa mitä hyvänsä. Esimerkinä vaikkapa saksalainen uusi m-vaunu jossa on kitkavetopää, ajovakausjärjestelmä ja tietyt renkaat jolloin suurin sallittu vetonopeus Saksassa on 100 km/h(lätkä) mutta Suomessa vai 80 km/h. Satasen lätkällä on ulkomailla vain huomioarvo.

YLILEHTO MARTTI 12.03.2009 11:57

Ainakin Suomessa täytyy olla takana 100 lätkä, olla näkyvissä, vaikka rekisteriotteessa lukeekin saa ajaa 100. Jos ajat 100, eikä sinulla ole 100 lätkää ne voi sakottaa, huomauttaa. Tarkastettu 12.03-2009 eli tänään

SAARNIO MAURI 12.03.2009 21:50

Tässä kai tarkoitettiin, että ilman lätkää voisi ajaa kuin muutkin eurooppalaiset.

SAARNIO MAURI 12.03.2009 21:52

Epämiellyttävä huomioarvo.

WILHELMSSON LEIF 13.03.2009 09:15

kyllä.

HIETALA PEKKA 13.03.2009 10:41

Virallisesta kannasta en tiedä mitään,mutta viimekesänä reissussa kyselimme paikallisilta poliiseilta aina kun oli mahdollisuus mi kä on heidän kantansa asiaan.Kaikilta tuli sama vastaus LÄTKÄLLÄ EI OLE MERKITYSTÄ MUUALLA ,VAIN SUOMESSA!!!Eli joka maassa nouda tetaan sen maan lainsäädäntöä!Ja sitä lappua ei tarvi poistaa tai peittää eli voi ajella aivan kuin sitä ei olisikaan!

KUJANPÄÄ MARKKU 13.03.2009 11:01

Satasen lätkän peittolätkiä pitäisi saada, yksikin riittäisi. Mistähän löydän satasen lätkän peittolätkien kaupan.

KNAAPI JUHA 13.03.2009 12:34

Kysy tuolta Instrumentariumista; siellähän on niitä silmälappujakin, mitä Moshe Dayankin käytti aikoinaan.

AHOLA JARI 13.03.2009 12:51

Entäs kun mulla on 100-lätkä, mutta rek. otteessa ei lue 100km/h rajoitusta (=katsastuksessa hyväksytty), kun on tyyppihyväksytty. Mitäs jos otan lätkän pois ja ajan 100 km/h tutkaan; sivuun: ylinopeus tai tienvaristarkatuksessa todetaan katsastuskunnottomaksi - vai ei edes pysäytetä?

Toinen kysymys onkin moniko m-autoilija edes ajaa 100:sta Suomessa - minusta hyvin pieni joukko niistä, joilla lätkä on. Suurin osa ajaa 88-90km/h (gps-mit.), ns. rekkanopeutta...

Mikäs rieha on sitten ajella ulkomailla >100km/h. Ehkäpä alkup. kysymys onkin lähinnä teoreettinen ;) Meidän lätkä on vain kansallinen. Vastaavasti rekkojen perävaunujen 50 ja 70 lätkät ovat Suomessa merkityksettömiä.

KUJANPÄÄ MARKKU 13.03.2009 16:18

Sieltä! Kiitos.

NIITTYARO TAPANI 14.03.2009 21:48

Eiköös Obelixin kuva olisi juuri sopivan muotoinen liimata siihen päälle?

VIROLAINEN ARVO 25.03.2009 12:03

Autoliiton sivuilla matkalla_ja_liikenteessä on vastausta kysymykseen. Ainakin Saksassa saat ajella lätkän kanssa maan lakien mukaan. Suomen liikenneministeriöstä en ole saanut ainakaan vielä minkäänlaista kommenttia kysymykseeni.

AHOLA JARI 25.03.2009 12:21

Täältä voinee jokainen lukea tuon kirjoituksen; https://autoliitto-fi.directo.fi/matkalla_ja_liikenteessa/?x1623385=3107995

Kirjautumaan pääsee kait myös karavaanari-tunnareilla?

Lainaus linkistä: "Vastauksen mukaan siis saa ajaa lujempaa kuin 100 km/h. Kuitenkin Saksassa on voimassa moottoriteillä enimmäisnopeussuositus 130 km/h ja lisäksi huomioon on otettava ajoneuvon papereiden mukainen valmistajan ilmoittama rakenteellinen enimmäisnopeus."

Viimeisen lauseen tulkintaa; onko muutoskatsastuksella haettu 100km/h merkitä rekisteriotteessa esim. saksalaispoliisin suomenkielentaidolla luettuna tuota?

PALIN MATTI 25.03.2009 16:06

Jos rekisteröintitodistukseen on merkitty ajoneuvon suurimmaksi sallituksi nopeudeksi 100 km/h, niin se tarkoittaa juuri sen ajoneuvoyksilön suurinta sallittua rakenteellista nopeutta. Ajoneuvon rakennehan ei muutu miksikään, kun sillä siirrytään maasta toiseen, joten rajoitus on mitä todennäköisemmin voimassa muissakin maissa kuin Suomessa. Luonnollisestikin paikallisin määräyksin voidaan tätäkin nopeutta alentaa, kuten muualta Suomeen tulleille rajoittamattoman nopeuden piirongeille meillä tehdään.

Mikäli rekisteröintitodistuksessa ei ole merkittynä rakenteellista nopeusrajoitusta, saa sillä ajaa ihan kunkin maan tiekohtaisia nopeusrajoituksia noudattaen. Näin on asia näissä meidän ns. 80 km/h rajoitetuissa piirongeissa.

Meillähän on piirongeilla ollut kautta aikojen riesana tuo verotusteknisenä rangaistuksena saatu 80 km/h rajoitus, jonka perusteeksi on silti valtiovallan taholta ilmoitettu ajoneuvon rakenteellinen turvattomuus. Piiringin nopeutta on siis rajoitettu AJONEUVORYHMÄ kohtaisesti, josta syystä ei ole rekisteröintitodistukseen merkitty, vaan se koskee kaikkia matkailuautot-ryhmän ajoneuvoja. Tämä merkintä löytynee ainoastaan jostain lakitekstistä.

No sitten turvavarusteiden ja -rakenteiden kehittymisen myötä keksittiin tämä määrättyjen teknisten ominaisuuksien täyttävien piironkien erottaminen tästä ajoneuvoryhmästä erillisiksi turvallisemmiksi matkailuajoneuvoiksi. Näille piirongeille myönnettiin sitten 100 km/h rakenteellinen enimmäisnopeus, joka on nyt sitten AJONEUVOKOHTAINEN, ja tästä syystä se merkitään erikseen tarkastuksen perusteella kunkin hyväksytyn ja vaatimukset täyttävän ajoneuvon rekisteröintitodistukseen.

Summa summarum:

80 km/h nopeusrajoitus on ajoneuvoryhmäkohtainen ja se on ilmoitettu ainoastaan lakitekstissä. 100 km/h nopeusrajoitus on ajoneuvokohtainen ja se on erikseen merkitty kunkin ajoneuvon rekisteröintitodistukseen, mistä se on käyvä ilmi myös ulkomaiselle poliisiviranomaiselle juuri tätä ajoneuvoyksilöä koskevana rajoituksena.
AHOLA JARI 25.03.2009 16:20

Lainaus: "- 100 km/h nopeusrajoitus on ajoneuvokohtainen ja se on erikseen merkitty kunkin ajoneuvon rekisteröintitodistukseen, mistä se on käyvä ilmi myös ulkomaiselle poliisiviranomaiselle juuri tätä ajoneuvoyksilöä koskevana rajoituksena. "

tämä on kait se laissa mainittu "katsastuksessa hyväksytty" variaatio 100km/h autoista ennen vuotta 2007.

Mielestäni on vielä yksi variaatio; turvavarusteet täyttävä tyyppihyväksytty m-auto - vuodesta 2007 eteenpäin. Rekisteriotteessa ei ole mitään mainintaa nopeudesta, mutta suurin sallittu 100km/h kuitenkin.

Onko asia näin, sillä omani on uutena liikkeestä ostettu, 100-lätkä perässä, 3.5tn ja vaaditut turvavarusteet on? Myyjältä kyselin kun otteessa ei ole merkintää, niin vastaus oli: tyyppihyväksytty.

JANHONEN MATTI 25.03.2009 17:48

Tuulilasissa oli 1.5.2005 Jorma Virtasen artikkeli matkailuautojen maakohtaista nopeusrajoituksista Euroopassa.

Virtasen tietolähde oli ADAC eli varsin vakuuttava taho.

Suomen 100 km/h ei tässä 2005 taulukossa vielä näy. En ole huomannut, että nämä v. 2005 voimassa olleet maakohtaiset nopeusrajoitukset olisi muuttuneet sen jälkeen.

http://www.tuulilasi.fi/automatkailu/?subarea=autotjavaunut&article=119260

EEROLA TEEMU 25.03.2009 21:28

Saksan poliisin tietokannassa on alustan valmistajatehtaan ilmoittamat tiedot kaikille alusta- ja ajoneuvotyypeille. Sieltä ilmenee ko. alustatyypin osalta mm. millä rengastuksella mikäkin akseli-tai kokonaispaino on sallittu ja myös alustakohtainen korkein sallittu tekninen huippunopeus. Sillä mitä jonkun yksittäisen "vieraan maan" viranomaiset ovat laiskuuttaan, ahneuksissaan, kostonhimossaan, tyhmyyttään tai vaikka oman maansa huonon tieverkoston takia kansallisiin papereihin (rekisterotteisiin ym. bumakoihin) kirjanneet, ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Jokaista ulkomaalaista m-autoilijaa kohdellaan täsmälleen samoin kuin saksalaista m- autoilijaa samassa tilanteessa. Poliisin ei tarvitse edes osata mitään vierasta kieltä, koska tarvittavat tiedot ovat jo valmiina heidän tietokannassaan. Rekisteriote tarkistetaan, koska sellaisen pitää olla mukana.

Suomessa voitaisiin pikkuhiljaa uskoa, että Saksan tasoisessa suurten liikennevirtojen maassa ei tuijoteta jossain Tadzikistanissa tai Suomessa laadittua rekisteriotetta. Auton kotimaaalla, kansallisella rekisteriotteella, otteen lisähuomautuksilla tai persauksiin liimatuilla tarroilla ei ole mitään virkaa. Vain Tadzikistanissa tai Suomessa kansallisilla tarroilla on virkansa kansallisista syistä.

STRÖMMER HEIKKI 28.03.2009 16:49

Kannatta aina ottaa huomioon maa-kohtaiset rajoitukset. Eli itselläni on vaunu, ja sen veturina paketti-auto, jonka oma-paino on yli 1780kg. Siinä on siis 80:n lätkä. Vaunua ei myöskään saa Suomessa ja muissa pohjoismaissa vetää yli 80 km/h. Noh esim Saksassa saa vetää vaunua autobaanalla 100km/h, eikä ne ollenkaan ymmärrä siellä että kun ottaa henkilö-autosta takapenkit pois, niin siitä tulee alemmin verotettu pakettiauto jolla saa ajaa vain 80km/h. Siellä siis saa ja voi vetää 100km/h, vaikka sinulla olisi minkälainen vain Suomessa voimassaoleva rajoituslätkä autosi takaseinässä. Eli helpompi ehkä ymmärtää jos ajattelet asian niin että esim. Saksassa on nastarenkaat kielletty. Ei auta että autosi on Suomessa rekisteröity. Jos ajat Saksassa nastarenkailla, saat sakot. Kansalliset määräykset ovat voimassa joka maassa, kotimaassa voimassa olevat kiellot ja oikeudet voit unohtaa.

STRÖMMER HEIKKI 28.03.2009 16:56

et varmaan saa peittolätkää mistään, kun sinä, eikä kukaan muukaan sitä tarvitse. Suomessa voimassa olevat määräykset ovat voimassa vain Suomessa.

STRÖMMER HEIKKI 28.03.2009 17:03

Hyvin kirjoitettu!Voiko sen enää selvemmin sanoa?

JANHONEN MATTI 28.03.2009 17:47

Ei matkailuvaunun vetonopeus 100 km/h Saksassa suinkaan mikään automaatti ole. Vain tietyin edellytyksin ja erityisellä luvalla vaunua saa vettä nopeudella 100 km/h. Nuo määräykset on luettavissa AL:ton sivuilta kohdasta matkustusopas/Saksa.

NYYSSÖNEN KAJ 29.03.2009 17:11

Saksassa vaunu ja auto yhdessä katsastetaan 100km nopeudelle vaatimus on kitkavetopää, onko muuta en tiedä. Saksassa sekä vetoauton tuulilasiin tulee pieni 100km lätkä ja vaunun persuksiin samoin.

Vila Realistakaj

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.