Alkovin puhallinilmalämmityksestä

MÄKINEN JARI 18.02.2009 20:51

Hei!

Meillä on 8 vuotta vanha Dethleffs Esprit A 5880 , alkovimalli, auton on edellinen omistaja tuonut itse uutena Saksasta. Se lienee Keski-Eurooppa mallia, koska alkovissa ei kierrä lämminilmaputkistoa, eikä siellä ole puhallusilmasuutintakaan. Kyselenkin Detheleffsin omistajilta neuvoja ja vinkkejä miten moisen puhallinilmalämmitysjärjestelmän saisi asennettua jälkikäteen tuonne alkoviin , kun talviloman ja pääsiäisen lähestyessä alkavat nuo pohjoisen hanget ja rinteet taas kutsua. Autossa on trumaticin 3400 sarjan puhallinlämmitysjärjestelmä. Ilmasuuttimia on äkkiseltään laskien kuusi; yksi takatallissa, asuntosassa niitä on kolme, wc.ssä yksi, ja ohjaamoon puhaltaa ilmaa yksi suutin , kuljettajan istuimeen takaa. Lisäksi takatallissa sen takaseinällä on pitkähkö pala ilmaputkea, jonka loppupää on vain painettu taitoksiin. En tiedä mikä on tämän putken tarkoitus.. Anteeksi jo etukäteen kaikki väärät termit ja osien nimtykset. Asiallisesti koetan olla vähine tietoineni liikkeellä...

Jari

NIEMINEN RAIMO 18.02.2009 21:29

Dethleffs:siä ei ole niin en voi kertoa miten juuri siihen saisi parhaan mahdollisen alkovilämmityksen ilmalla.Mutta todennäköisesti parhaan alkovilämmityksen saat kun kierrät alkovin etu ja sivuseinät ilmaputkella.Tässä tulisi mieleen käyttää halkaisijaltaan jotain 30 mm putkea joka on helppo nostaa ylös alkoviin.Esim:Y-haaralla voit jakaa lämpöä sieltä mistä on lyhin matka alkoviin ja helpoin reitti.Putken loppupää tukkoon ja pitkin matkaa reikiä 20 sm välein putkeen näin saat tasaisen lämmön ylös,sikäli mikäli laitteessa potku riittaa.Koko helahoidon voit tietysti koteloida joka ei nyt kuitenkaan ole välttämätöntä koska ohut putki kyllä menee sinne patjan kylkeen. Samaa menetelmää on saatettu käyttää siellä mainitsemassasi takatallin putkessa jonka pää on painettu kasaan,tutkippa asia.Näin ainakin minulla on tehty takatallin osalta.Varmaan saat useita hyviä vinkkejä. @rami

NISSINEN JUHA 19.02.2009 09:25

Minä laitoin alkoville menevään putkeen vielä välipuhaltimen niin alkoi lämmin ilma kulkemaan. Jos vain lämmittimen teho riittää. Minulla oli autossa Truma 6002 EH.

KAAKKOLAHTI ANITA 19.02.2009 12:37

Aikoinani kun meillä oli Elnag alkoovi malli niin rakennin sinne ylös ilma putken jonka vein ylä kaapistojen kautta ja reikiä poraamalla sinne ylös.Vielä tein sinne ylös semmosen välipohjan ja ilmaputki työnsi ilmaa sinne väliin .Väli pohjan tein semmosilla rimoilla ja vaneri levy päälle.Levyn reunoihin porasin 10 mm reikiä jotta ilma pääsee nuosemaan reijistä ulos. Sen jäkeen ei patja jäätynyt seiniin ja lämmin tuli. Yhden asian huomasin ,että lämmitin oli kauemmin päällä kaasua meni vähän enempi,mut parannus oli sitä luokkaa et kannatti.Kieltämättä alku ja suunittelu oli vaikeeta, mut raakasti hommiin ja ONNISTUIN. Kun avasi kaapin oven niin näkyi vähän ilmaputki mut ei haittaa.

SUOMINEN TAUNO 19.02.2009 15:29

Kyllä tuo alkovin reunoja kiertävä putkisto on kieltämättä hyvä ja välipuhallin tehostaa kummasti alkovin lämmitystä.

Välipuhallin pitäisi saada kuitenkin sellaiseen paikkaan, että putkistossa ei olisi suuttimia sen ja lämmittimen välillä. Muutoin välipuhaltimen idea ei oikein toteudu.

Kannattaisi varmaan käydä katsomassa, miten aikanaan Suomeen tuoduissa vastaavissa malleissa tuo alkovin lämmitys on toteutettu. Saattaa olla, että tehtaalta löytyy siihen valmis paketti.

KUNNAS TAPANI 19.02.2009 18:17

Meillä oli yhden talven ajan alkoviauto, jossa lämmin ilma meni alkovin patjan alla olevaan solakkoon. Sellaisen rakentamista voisi suositella; on mukavampi nukkua kun patja(kin) on lämmin. Rimoista ja vanerista sellaisen voi askarrella, ehkä myös ns. kennolevy on harkittavissa (jos vain muovin lämmönkestävyys riittää, se kannattaa varmistaa). Onko alkovin pohja kiinteä vai nouseeko ylös? Jos kiinteä, niin siihen saanee helpostikin tuollaisen "lattialämmityksen" rakennettua.

JUVONEN ESKO 19.02.2009 18:20

Alkovin lämmittämiseen riittää sähköllä lämpiävä lämpöhuopa petauspatjan alla. Se voi olla siellä kaiken talvea pienellä teholla kun auto on muutenkin latauksessa. Kosteus pysyy siten poissa patjoista ja peitteistä.

MÄKINEN JARI 19.02.2009 22:29

Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Meillä on autton laitettu foliopointin ( tai vastaava ) laittialämmitys ja osa lämmityselementeistä on laitetu alkoviin, sänkyrakennelman alle, lämmittämään sänkyä. Hyvä niin, mutta sen verran kuitenkin pakkasilla hohkaa seinistä kylmää, jotta toivoisi alkoviin ilmalämmitystä.

Sähköllä lämpeevää petaushuopaa emme ole kokeilleet.

Dethelffsin omissa ohjekirjakuvissa on lämitysutki viety nimenomaan keittiökaappien yläosassa,sopivasti piilossa, miten sitten oviaukon yläpuolella..? , kuinkahan siellä on tilaa mittaritaulun / ohjausnpaneelin takana, vaiko pitääkö putki viedä "pinnassa" ohjauspaneelin yläpuolella "hattuhyllyllä".

Pitänee nyt vielä tutkia, olisiko ylimääräinen lähtö haaroitettavissa esim. siitä putkesta, joka vie ilmaa asunto-osan ovensuuhun ( ilmasuutin on alakaapiston kyljessä 20-30 cm korkeudella.) Aina parempi, jos näkisi vastaavan ja saman vuoden " pohjoismaat " mallin.

Jari

KOSKINEN OLLI 19.02.2009 23:23

Muutaman vuoden Trumatic- lämmittimeen totutelleena ja sen systeemeihin hieman tutustuneena olen havainnut mm:

Normaalikäytössä ilma lähtee lämmittimeltä putkiin korkeintaan 80 asteisena.

Ilma jäähtyy putkessa kulkiessaan noin 10 astetta jokaisen metrin matkalla. Neljän metrin päästä saa siten korkeintaan 40asteista ilmaa.

-Suurin osa ilmasta lähtee lämmittimeltä lyhintä putkea pitkin, jos kaikkien putkien läpät ovat auki.

-Huomattavan pitkän putken (n.4m) ilmanvirtausvastus on niin suuri että ilmaa virtaa siinä varsin vähän.

-Lyhyiden putkien ilmanvirtauksen kuristaminen muuttaa ilmanjakaumaa, mutta liiallinen kuristaminen aiheuttaa ilmeisesti lämmittimen lämmönnousua ja siitä johtuvaa pääpuhaltimen käyntinopeuden kasvamista, lämmittimen puhallin saattaa rynnätä ajoittain täysille.

-Lisävarusteena asennettava välipuhallin kasvattaa ilman nopeutta pitkässä putkessa, jolloin ilman lämpötilan laskeminen on pienempää, siirrettävän ilman tilavuus myös kasvaa, joten pitkissä putkissa välipuhaltimesta on apua.

-Ilmaputkien eristäminen vähentää putkessa tapahtuvaa lämpätilan laskua. Eristämiseksi sopii esim. kaksoisputken käyttäminen. Siis kaksi putkea sisäkkäin, ja koko putken matkalle.

-Välipuhallin pitää hiljaisessa luontoympäristössä asuttaessa melua, joten se on hyvä asentaa kaappiin, kaapin sokkeliin tms.

-Välipuhallin on kuitenkin niin hiljainen että kaupunkiin, liikenteen meluun palatessa sen ääni ei kuulu, se unohtuu helposti parkkipaikalle käyntiin ja kuluttaa akun tyhjäksi jos seisonta jatkuu pidempään ;)

NISKANEN PAAVO 20.02.2009 14:23

Mistä vois tiedustella lämpöhuopaa.Se vois olla meille ratkaisu alkoviin.Siis sähköllä lämpenevä?

JUVONEN ESKO 20.02.2009 21:55

Olin miettinyt lattialämmitysfoliota ja istuinlämmittimiä, mutta yhtäkkiä näimme Lidlissä sähköhuopia 1.5 vuotta sitten. Se on toiminut tosi hyvin ja on meillä talvisaikaan normaalisti säleiden päällä patjan alla. Paksumpi kerros välissä on miellyttävämpi. Liukukytkimellä voi säätää tehoa pienmmäksi kun häätää kosteutta ja pitää pientä peruslämpöä. Sittemmin olen huomannut samanlaisia jopa notkeampia ja tehokkaampia JYSKin Patinassa. Luulisin että säköhuopa lämmittää alkovin ja vuoteen pienemmällä teholla kuin puhalluslämmitys.

ÄIMÄNEN AIMO 24.02.2009 09:51

Lämpöhuopia löytyy motonet.fi tuote 38-3487 85W 9 asentoinen tehonsäätö hinta 19,90 kpl

JUVONEN ESKO 24.02.2009 20:08

Lämpöpeitteellä voi kokeilla erilaisia käyttötapoja, kuten esim pitämällä sitä ennen nukkumaanmenoa peitteiden yläpuolella päällimmäisenä. Ennen vanhaan alkovin lämmitykseen riitti pelkästään kaminatyyppisen lämmittimen käyttö ilman puhaltimen käynnistämistä. Lämpöhän nouseen ylöspäin. Olen laittanut alkoviin ilmaventtiilin, sillä alkovi on sisätiloiltaan korkein, joten on tärkeätä että sieltä poistuu myös ilmaa ja lämpö pääsee nousemaan ylös. Verhot tulee olla suureksi osaksi auki, paitsi tietysti sen 15 min. aikana, jolloin lisälämpöä ei tarvita.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.