Trumatic Combi 6 E outo "ominaisuus"

YLETYINEN SAMI 13.02.2009 16:33

Tuli tuommoinen uusi Adria vm 09/08 kokeiltua kolme yötä marraskuussa kyseisellä lämppärillä ja pettymys oli... Itselläni on oma auto (sama kokoinen) varustettu Truman vanhemmalla 6002 EH:lla. Marraskuussa oli lämpötilat n.+5 ja -2 asteen välillä. Ennakkoon ajatus oli että kyllähän uuden lämppärin pitää pystyä vähintääkin siihen mihin vanhakin pystyy eli pelkällä sähköllä pärjää ainakin -8 asteen pakkasessa, mutta EI. Termarista pyydettiin lisää tehoa/sähköä aina maksimiin (5) asti,ei auta,puhallin puhalsi vain heikosti ja haaleata ilmaa, kylmä oli sisällä(n.+15 astetta). Laitettiin kaasua sekaan, johan lämpesi, mutta kaasu oli lähes koko ajan päällä (6002 EH:ssa kaasu käy tosi harvoin yhteiskäytöllä) Tultiin takasin kotiin ja kova kysely päälle että miksi näin on. Ensimmäiset vastaukset oli (kuten arvata voi) että ei olla kuultu moisesta, mutta tutkitaan. Kun oli tutkittu ja todettu että kaikki toimii... niin JOKU olisi tyytynyt siihen, mutta me ei. Nyt tällä hetkellä on sen verran saatu tietoa (epävirallista)kiitos autoa myyneen liikkeen asentajan aktiivisuuden, että mahdollisesti pelkkää vettä lämmittäessä olisi sattunut ylilämpeemisiä jonka tehdas olisi ratkaissut sillä että kun sähkövastukset on päällä niin myöskin pakokaasujen poistopuhallin on päällä. Tämän johdosta sähkövastukset jäähtyvät jolloin myöskään lämpöpuhallin ei puhalla juuri ollenkaan (lämmön mukaan säätyvä). Onko muilla vastaavia kokemuksia kyseisestä lämppäristä Trumatic Kombi 6 E, mielestämme ongelma on sen verran häritsevä että se tulisi korjata, olisi kiva saada muidenkin kommentteja (vain asiaan liityviä) niin saisi myöskin selville onko kaikissa sama outo "ominaisuus" T: Samppa

PUURUNEN SAMI 14.02.2009 16:57

Sen verran on kokemusta tuosta Combi 6 E:stä että tuo pelkkä 1800W sähkö riittää pitämään n. +20 asteen lämmön silloin kun ulkona on 0 astetta. Puhaltimen ominaisuuksiin olen kuullut kuuluvan että pelkällä sähköllä puhallinteho on pieni, eli ei sillä sähköllä sitä vaunua nopeasti lämmitetä. Eikös tällä Combi-mallilla ole ollut niitä kampanjahuoltoja silloin alussa, varmaan juuri tuo ylilämpiäminen on ollut silloin syynä.

Kyllä se tuo Trumatic taitaa sulla toimivan niinkuin pitääkin.

VALLIUS MARTTI 14.02.2009 17:28

Minulla 5 kuukauden kokemus Trumatic EH malista siloinkun se tuli markinoille,ihmetelin sitä samaa kun sähkö lämitys 1800W oli päälä niin puhalus teho oli niin heikko että juuri ja juuri oli jonkun laista virtausta,se riiti juuri lämitämään 17 asteseen kun ulkona oli 0 astetta.Otin selvää sanotiin että on tämän mallin ominaisuus ja lämmitys teho ulos tullessa on vain 1000W luokaa näin kerotiin minulle"""tähän ominaisuuteen kylästyin muutamaan kukauteen""""

PUURUNEN SAMI 14.02.2009 18:32

"tähän ominaisuuteen kyllästyin muutamaan kuukauteen"

Aika mielenkiintoinen syy kyllästyä matkailuautoon, ymmärtäisin jos olisi kyse -vaunusta joita pidetään kuukausikaupalla sähkötolpassa. Mielenkiinnosta kysynkin kuinka paljon oikein yövyit viime vuonna autossa sähkötolpan päässä kun kerran tuo sähkölämmitys on noin tärkeä että sen vuoksi vaihdoit autoa?

SUONPURO PAULI 14.02.2009 18:45

Moi,

meillä tuo EH 6002 ja kyllä sen pelkällä sähkövastuksella pärjää ainakin tuohon mainitsemaasi -8c asti.

PUTTO TUULA 14.02.2009 20:38

Sama ihmettely.... Laita alempi säädin ensimmäiseen kaasuasentoon 0-asennon alapuolella niin, johan alkaa puhaltaa (ilman kaasuakin). Nyt ulkona -10 sisällä +6 asennossa 1 (ylläpitolämpö). Pitäisi riittää EH:n tasolle, jollei ylikin (kts.Truman käyttöohje). Terv:Timppa

VARIS VESA 14.02.2009 22:53

Meillä myös 6002 EH. Mielestäni varsinainen puhallus alkaa vasta asennossa 5. Jos ulkona n.-3, niin sisällä +3 asennossa 1. Nyt ulkona tällä hetkellä -5,3 ja auton sisällä näyttää olevan +5,7 truman olessa asennossa 2. Kaiken lisäksi auto on katoksessa tosin "talvitakki" puuttuu, tarkoitan sitä etupeittoa kun en viitsi laiskuuttani laittaa sitä.

VALLIUS MARTTI 15.02.2009 09:29

Samille vastaus Yövyn autossa joka vuosi noin 100-130 yötä ja KILOMETRIÄ TULEE NOIN 35-37.EIKÄ MINUSTA OLE MIKÄÄN MIELENKIINTOINEN SYY KYLÄSTYÄ JOHONKIN VERMESEEN JOS JOKU EI PELAA NIINKUIN SE ON TARKOITETTU JA TEHDAS EI VOI ASIALLE MITÄÄN NIIN TURHA SELAISTEN KONEITEN KANSSA ON TAPELLA.TÄMÄ SILOINEN LÄMMITIN OLI NIITÄ ENSIMÄISIÄ EH- TYYPPISIÄ JA EIKÄ KELÄÄN KÄYTTÄ KOKEMUKSIA,joten en tarvitse paska kun ei ole noita peltoja mitä lanoitaa.

PUTTO TUULA 15.02.2009 12:04

Nyt on -14 pakkasta; laitoin illalla Combi 6 E:n molemmat vastukset päälle ja puhaltimen asentoon 1 ja alin kytkin oli kaasuasennossa (tosin kaasupullo oli kiinni). Autossa oven vieressä oli +7 astetta. Makuuhuoneessa oli muutaman asteen lämpimämpi, johtuen laitteen sijainnista. Laitoin juuri puhaltimen asentoon 5; seurataan muutama tunti. Normaalisti kyllä asuinkäytössä käytämme kaasua + sähköä apuna. Terv:Timppa

YLETYINEN SAMI 15.02.2009 14:41

Viitsitkö Timppa kokeilla samalla kun käyt sisälämpötilan katsomassa että puhaltaako sulla auton kyljessä olevasta pakoputkesta mitään? Kun ongelman ydin on siinä että koko pakoputken puhaltimen ei pitäisi toimia laitteen ollessa sähkökäytöllä,koska se jäähdyttää vastuksia. T: Samppa

YLETYINEN SAMI 15.02.2009 15:42

No niin, arvelinkin että asia saa aikaiseksi monta mielipidettä, mennäänpä asiaan: Arvaisin (saatan olla väärässä) ,että kaimani kuin moni muukin kyseisen laitteen omaavalla ei ole kokemusta edellisestä C 6002 EH mallista joten ei ole sellaista selkeää vertailu kuvaa.(kyseinen mallihan tuli markkinoille 2005???,tarkoitan tällä sitä että eihän autoja vaihdeta ihan parin/kolmen vuoden välein) Mutta konkreettisena vertailukuvana voisi olla tämä: matkailuauto vm. 2005 missä on ilmastointilaitteena katolla (esim. Dometic) vaihtuisi hyvien tarjousten takia uuteen samanlaiseen autoon, myöskin Dometic katolla. Laite on kokenut tässä välissä päivityksen, mistä myyjä muistaa kehua. Käytännössä siinä missä vanha laite piti ilman mukavan viileänä tämä uusi laite huutaa kokoajan ja lämpötilakin on tuskaisen kuuma, niin eihän vastaus voi olla, että hyvinhän se toimii...eihän. Tämä vertaus oli keksitty, ihan esimerkki vaan. T: Samppa

PUURUNEN SAMI 15.02.2009 16:21

Vaikken timppa olekkaan niin vastaan silti. Aina kun on tuo lämmitin sähkökäytöllä niin pakoputkesta tuntee lämmittimen päällä olon.

PUURUNEN SAMI 15.02.2009 16:35

Oikeassa kaima olet. En tiedä tuon C 6002 EH sielunelämää laisinkaan mutta tämän Combin 6 E:n ominaisuuksia olen jo hiukan oppinut.

PUTTO TUULA 15.02.2009 19:38

Nyt ulkona -15; sisällä +9 oven vieressä, makuuhuoneessa +16 eli vähän kylmäksi jää pelkällä sähköllä; tosin auto on 7.4 m pitkä. Pieni henkäys tuntuu pakoputkesta, ei samalla tavalla kuin kaasulla tulee tuossa lämpötilassa kunnon höyryt. Terv:Timppa

VARIS VESA 15.02.2009 19:57

Ulkona -9 auton sisällä oven yläpuolella +9 truma asennossa 3.

OJANPERÄ OLAVI 15.02.2009 20:45

Ostin syksyllä auton jossa kyseinen lämmitys.Myyjältä sain opastuksen mm.lämmittimeen.Kysyessäni miksi ei pakkasilla voi käyttää joko/tai. Hän rehellisesti vastasi,että sähköpuoli on simppeli,on pakko laittaa kaasusta hönkää.Näin on menty ja hyvin on mennyt.Tammi/helmik.-vaihteessa olin viikonlopun Kuopiossa,pakkasta yli-20 termari 3 sisällä+20 käyttövesitankki täynnä.Nyt ulkona-8,sisällä+16 termari 2 ikkunapeitto päällä.Aina sillointällöin tulee höyryä putkesta,ilmeisesti ottaa silloin kaasusta apua. Onkohan tämäkin ns."takuujuttu"???! "Tässä sitä tullaan sulan nevan eteen rankakuorman kanssa"!! Myyjäliikkeet ja maahantuojat pesevät kätensä käskevät mennä tutkimaan korvienväliä.Ihmiset eivät uskalla paljastaa näitä" huijari" myyjiä+maahantuojia,lähinnä myyjiä koska heistä se on kiinni toimiiko takuut.Hehän niitä panttaavat ja väsyttävät asiakkaan,että saisivat vahingon kiertämään ja taas voittoa. Tälläkin palstalla on monta???? mm.(takuukorjaus ja hajuhaitta lämmitettäessä)nämä kyllä pitäisi jo saada selvitetyksi.Kyykytys pitää saada loppumaan.Olisko meissä caravaanareissa voimaa.Tietenkin tähän kuuluu niitä myyjiäkin jotka sähläävät väliin vähättelyineen.

HUOVINEN SIRPA 15.02.2009 20:46

Elikä kolmetonninen Trumakin näyttäs tän keskustelun jälkeen olevan tehokkaampi, kuin nää kuustonniset? Parhaimmillaan/pahimmillaan ulkona -25Celsiusta sisällä tasanen +20c autettuna 600 wattisella puhaltimella. Ei senpuoleen, me nukutaan sitä parammin, mitä viileenpää on. Esko

PUTTO TUULA 15.02.2009 22:18

Mikä Truman 3-tonninen tuottaa noin hyvin pelkällä sähköllä ilman kaasua. Pitää varmaan hankkia lisälämmittimeksi etuosaan... Terv:Timppa Ps.Eihän tämä sähkömahdollisuus ollut vasta kuin 6000 EH-mallissa kuin vuonna 2005. Molemmista 6000 EH:sta ja Combi 6 E:stä on kokemusta, ei kummastakaan huonoja kokemuksia. Meillä pitää olla autossa +23 tasaisesti asuttaessa oli sähköä tai ei.

HUOVINEN SIRPA 16.02.2009 15:53

Esitin varmaan asiani epäselvästi, sillä ei minun Trumassa ole sähkövastusta,vaan se sähköpuhallin on ihan erillinen kapine. Kyllä kaasu saa olla aika isolla, kun lämpötila alkaa laskea yli -15 asteen. Esko

ps.tämä siis Timpalle selvennykseksi

SUOMINEN TAUNO 16.02.2009 16:25

Kyllähän sitä lämmitintä voi hyvin käyttää joko sähköllä tai kaasulla. Ongelmahan on se, että pakkasilla tuo maksimissaan 1800 W sähkölämmitys ei riitä. Jos haluaa lämmittää pelkällä sähköllä, kannattaa laittaa lisäksi erillinen sähkölämmitin (esim Ecomat).

Itselläni on auto parhaimmillaankin sähkölämmityksessä työpaikan lämmityspistokkeessa. Ei se tuolla 1800 W teholla asumislämmin ole, mutta mukavampi lähteä ajelemaan. Ennen reissuja voi myös hyvin laittaa peruslämpöä sähköllä.

Käsittääkseni lämmittimen perusidea on se, että sillä voidaan hyödyntää leirintäalueiden sähköteho hyvin riippumatta siitä, minkälaisia tehoja on tarjolla. Lämmitin käyttää lisäksi ensisijaisesti sähköä, jolloin käytettävissä oleva sähköteho saadaan täysin hyödynnettyä.

Ymmärrän kyllä myyjien tuskan, kun ihmiset ei oikein ymmärrä, mikä on vika ja mikä on ominaisuus.

VALLIUS MARTTI 16.02.2009 18:51

Mitä tarkoita kun sanot että ihmiset ei ymmärä,kyllä ne ymärtää jos niile anetaan ymärtää että 1800W ei olekaan lämitys teholtaan kuin ne vajaat 1000W,kun sen 800W puhalin puhaltaa harakille siis ulos koska se ei pelaa kun säätimen ollesa kaasulla.Minulla ollut useampi Alde vesi kiertoinen jossa sähkö vastukset,nyt kun laitat 2000W niin saat kodikaan 22 asteen lämpimän vaikka ulko lämpö on -20 ETTÄ HYÖTY SUHDE SÄHKÖLLÄ ON ERIN OMAINE.

SUOMINEN TAUNO 17.02.2009 12:34

Laitoin aamulla auton lämmitykseen sähköllä ja kävin äsken tutkimassa lämmittimen toimintaa. Lämmitin puhaltaa suhteellisen hiljaisella vakioteholla ilmaa suuttimista auton sisään ja pakoputkesta ei tule minkäänlaista lämpöä.

Mielestäni lämmitin antaa auton sisään sen 1800 W, mikä luvataan, mutta ei se näillä pakkasilla ainakaan minun autossani riitä asumislämmön saavuttamiseen.

Käytin takavuosina vanhassa autossani 2 KW tehoista lämpöpuhallinta eikä silläkään pakkasilla asumislämpöä saavuttanut. Pitää olla ilmeisen pieni ja hyvin eristetty auto, jos 2 KW riittää - 20 asteen pakkasessa + 22 asteen sisälämmön saavuttamiseen.

PUURUNEN SAMI 17.02.2009 15:19

Millainen auto sulla Tauno on ja mitä vuosimallia se on? Kun alkaa tuntumaan siltä että on eroa lämmittimen toiminnassa eri vuosimallien välillä, ainakin -07 ja -08 autoissa pitäisi pienoinen ilmanvirtaus tuntua pakoputkessa silloin kun sähkö on päällä, näin on ainakin meidän -08 adriassa ja näin oli myös samanlaisessa -07 adriassa.

SUOMINEN TAUNO 17.02.2009 15:34

Minulla on Burstner vm 2008. Tuntuisi loogiselta, että jonkun verran lämmintä ilmaa pakoputkesta tulisi, koska se on suora putki lämmittimestä. Ainakaan kädellä tunnustellen ei tunnu minkäälaista virtausta eikä lämpöä.

Tunnustelin äsken myös tuota sisään tulevaa ilmaa ja kyllä se lämmitintä lähinnä olevassa suuttimessa on kättä polttavan kuumaa. Ilmavirtaus on suhteellisen hiljainen ja pysyy sähkökäytössä vakiona. Uskoisin kuitenkin, että minulla tulee sisään tuo 1800 W.

PUURUNEN SAMI 17.02.2009 16:29

Ei tuossa adriassa ilmavirta kyllä kättä polttavalta tunnu, millaisen lämpötilaeron burstnerissa lämmitin sitten saavuttaa ulkolämpötilaan nähden? Tuossa adriassa 1800 Watilla saa 20 asteen eron ulkolämpötilaan nähden.

SUOMINEN TAUNO 17.02.2009 20:06

Kyllä se samaa luokkaa on minulla. Kokemus on, että heti pienelläkin pakkasella tarvitaan kaasua mukaan, eli nollakelissä pärjää sähköllä.

Uskoisin, että tuo ilman kuumuusero johtuu siitä, että Burstnerissa on lämmittimen lähellä suutin, jolle tulee oma putki lämmittimeltä. Tässä suuttimessa ilma tuntuu käteen polttavalta, mutta ei muissa.

Vaikutelmaksi jää, että kyllä lämmitin toimii meillä molemmilla niin kuin pitääkin. Tuo pakoputkessa tuntuva virtausero voi johtua pakoputken sijoittelusta. Minulla putki kulkee aika lailla vaakasuorassa lämmittimeltä ulos. Silloin lämmin ilma ei niin helposti lähti sitä pitkin kulkemaan.

YLETYINEN SAMI 17.02.2009 20:50

Meillä oli alkuillasta mahdollisuus vertailla Truman lämppäreitä sähköllä, Combi 6 E vastaan C 6002 EH. Ensiksi kokeiltiin Combia ja oli selkeästi havaittavissa pakoputkesta ilmanvirtausta ts. pakokaasujen poistopuhallin päällä[ tuntuu selkeästi kun laittaa käden pakoputken alapuolelle, (pakoputken alareunasta pakoilman poisto ja yläreunassa raittiin ilman imu)]. Sen jälkeen sama C 6002 EH:lle, ei minkäänlaista edes kämmenselällä havaittavaa virtausta. Tämä vahvisti sen että Combi ei toimi tehokkaasti ( muutama kirjoittaja on selkeesti samaa mieltä) eli jos menet leirintäaluelle ja maksat sähköstä kwh:na niin maksat harakoille lämpöä! Asialle ei välttämättä voi tehdä mitään ( Truman maahantuojan mukaan laitteesta ei ole tullut minkäänlaista palautetta), mutta olemalla hiljaa ja tyytymällä olevaan, asiat ei yleensä ainakaan parane.

LEHTINEN LASSI 21.02.2009 09:33

Luettuani nämä monet kirjoitukset Trumasta, oli ihan pakko koittaa kuinka Hymer Tramp 612 CL lämpeää pelkällä sähköllä. Alkutilanteessa sisälämpötila oli +6 astetta ja ulkona pakkasta -5 astetta.Ohjaamon peitto paikoilleen ja väliverho asunnon ja ohjaamon väliltä kiinni. Yön jälkeen (11 tuntia) lämpötilat olivat seuraavat WC +20, istuinryhmä edessä +20, makuutila takatallin päällä +18 ja takatalli +14 astetta. Tallin kylmyys johtuu varmaan 10 astetta kylmemmästä lähtö lämmöstä. Pakoputkesta tosiaan tuntuu tulevan pientä lämpöä.

KNAAPI JUHA 21.02.2009 09:48

Tässähän voisi vetää johtopäätöksiä.

Ei niikään Trumasta 1800 W:n vastuksella vaan tuosta Hymerin rakenteestä ja lämmöneristyskyvystä. Rakenne on ilmeisesti täysin ylivertainen. Polyuretaanieriste paisutettuna kahden kuorikerroksen väliin tarjoaa täysin saumavuodottoman kokonaisuuden. Puurimojen väleihin pudotetut styrox-levyt eivät tarjoa lähellekään samaa.

PUURUNEN SAMI 21.02.2009 10:41

En nyt moiti Hymeriä millään tavalla mutta en nyt näe tuossa Hymerin eristyksessä kovin suurta eroa ainakaan Adriaan pelkästään tuon lämpötestin perusteella.

Adriassa olen saanut pelkällä 1800 Watin lämmityksellä yön yli lämmettyään 20 asteen eron ulkolämpötilaan nähden kun tuossa Lassin Hymerissä lämpötilaero oli 25 astetta.

Mulla tuossa Adriassa vaan ei ole ollut mitään ohjaamopeitteitä, ei ulko- kuten ei sisäpuolellakaan.

Tuosta Lassin tekemästä testistä sai kyllä hyvän syyn hankkia ulkopuolisen ohjaamopeitteen, olenkin jo odotellut että joku tekisi vastaavalla lämmittimellä testin ohjaamopeitteen kanssa.

NIEMINEN RAIMO 21.02.2009 10:53

On valtava ero jos lähdetään lämmittämään +6 asteisesta sisätilasta kuin että lähdetään lämmittämään autoa joka on viikon seisonut ulkona ja sisälämpö on kutakuinkin sama kuin ulkolämpö tässä tapauksessa -5 Trumalla menee useampi tunti että saavutetaan +0 astetta.Tätä kokeilin jo pelkästään alkuvaiheessa kolmen asteen kymmenyksen parannus lämpötilassa vei aikaa 45 min. @rami

PUTTO TUULA 22.02.2009 12:08

Testasin viime yönä lämmitystä vielä. Illalla ulkona -6, sisällä +7. Ohjaamon ikkunapeite ikkunaan, sisäverhot kiinni ja viritin ea-pakkauksien lämpöpeittoa lisäksi etuikkunaan. Lämmitin 1800 W asentoon ja puhallin 5 asentoon. Nyt autossa oleskelutilassa +15 ja makuuhuoneessa +18. Pakkasta -6; kohtuullinen tuuli tuosta Vuoksen ja peltojen yli. Eli tuolla ohjaamon väliverholla pääsee kohtuulliseen tulokseen. Ohjaamon väliverho tosin haittaa asumismukavuutta etuistuinten osalta. Pitää varmaan suunnitella peite, joka voidaan kiinnittää esim.neppareilla matkustamon yläpuolella olevaan hyllyn reunaa. Terv.Timppa Ps.pitää vielä laittaa etuosan peitteen alaosa paikoilleen ja katsoa tilannetta vielä.

PUURUNEN SAMI 22.02.2009 12:48

Eli tuo 20-25 asteen ero taitaa olla maksimi tuolle Truma 6E lämmittimelle, riippuen auton koosta ja peitteiden käytöstä.

Onko muuten kellään tämän vastaavan testin tehneellä ecomatin 2 kW:n lämmitintä käytössään ja onko testattu nostaako se lämmön miten hyvin, kovin kehuvat sitä juuri m-autoihin, voisi olla parempi käyttää sitä taukolämmittimenä kuin Trumaa silloin kun auto on tuossa omassa pihassaan.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 22.02.2009 13:01

Ei taida tuo Ecomat olla ajoneuvohyväksytty. Koetin saada IFiltä vastausta millaisia lämmittimiä saa matkailuajoneuvossa käyttää. Eivät ottaneet kantaa erilaisiin lämmittimiin, saako käyttää vai ei, vaikka kirjoitin niitä lämmittimiä myytävän matkailuajoneuvokäyttöön. Vastaus oli, vain ajoneuvokäyttöön tarkoitettuja saa käyttää. Tulipalotilanteessa tutkitaan sitten onko lämmittimellä ollut vaikutusta tulipaloon. Käytän kyllä itsekin keraamista lämmitintä autossa kun olen itse paikalla, ajattelin selvittää palon jälkeen tilanteen :=).

KALEVA KALERVO 17.03.2009 18:19

Mittailin virran kulutusta Combi 6 E:hen LMC 2008 Autossa lattialämitys sähkö + laturi, lalauksessa 6h ennen mittausta, huom. kokonaiskulutus W, en poistanut laturia ja lattialämmitystä. Kulutus lattia ja laturi = 140 W kytketty lämmitys kaasulla = (9 min kul) 156 W

1 vastus (mukana ed kulutukset) 1040 W, 2 vastus - " - 1875 W (uudest.10 min)1889W, ilman kaasua molemmat vastukset 1880 W ? ? ?

Sähkön kulutus ei muuttunut oleellisesti kaasun käytön lopetettuna, eli laite toimii "kuin kaasulla" Truman poistoputki jatkoi lämmön työntämistä ulos tosin kylmenpänä. Autosta ovi auki ettei termari sotke mittausta, ulkona -5 C Muita huomioita kaasu ei toimi kuin max 4 kW sähkö kytkettynä

vastukset 2 x vajaat 900 W = 5800 W yhteisteholla. Kolmas vaihe kaasulla maksimilämmöllä kohisee jo häiritsevästi. Palellaanko ? ei vielä, kk
SUOMI SEPPO 18.03.2009 09:57

Voiko/saako Combi 6 E:hen laittaa "korkin" pakoputken päähän silloin kun sitä käyttää VAIN sähköllä? Tällöin tukittaisiin mahdollinen vapaavirtaus harakoille. Kirjoittavatko tässä kaikki todella Trumatic Combi 6 E:stä, kun tuntuu että taas toinen puhuu äidistä ja toinen tyttärestä ? @seppo

KOSKINEN OLLI 18.03.2009 11:31

En kyllä tiedä asiasta mitään, mutta silti en suosittele laittamaan "korkkia" pakoputken päähän, mikäli laitteen valmistajalla ei tuollaista välinettä (Käyttöohjeineen)ole saatavana.

Tulee kyllä mieleen että voisiko palotilan tuuletus verkkovirtakäytön aikana olla jonkinlainen turvatoimi?

Mikäli kaasukäytön magneettiventiili vuotaa hieman, se valuttaa kaasuseosta palotilan pohjalle ja pienenkin vuodon seurauksena kaasua kertyy aikaa myöden yhä enemmän ja enemmän. Palotilan puhaltimen käynnin tarkoitus voisi olla tuulettaa tämä mahdollinen kaasuseos pois...?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.