Truman käyttö ajon aikana

ANTTIKOSKI ERKKI 16.01.2009 14:48

Autossani on Trumatic SL3002. Olen talvikäytön alottelija ja en ole varma, voiko ko. lämmitintä käyttää ajon aikana? Uuni sijaitsee auton vasemmalla puolella ja saanee melkoisia paineiskuja vastaantulevista autoista. Poistokaasujen piipun nokassa on T-mallinen hattu; mitenkä tämä tulisi suunnata?

Epäilykseni Truman ajokäyttöön antoi laitteen huoltomies, hän sanoi, että liekki valtelee luvattomissa paikoissa ja aiheuttaa vahinkoa. Sen näköistä jälkeä polttimosta löytyi ja osia vaihdettiin uusiin. Tämä oli entisen omistajan jäljiltä.

Olisin kiitollinen jälleen asiantuntevista neuvoista ja kokemuksista. Ohjaamon lämpö ei riitä salongin puolelle. Putkiin ei uskalla vettä laittaa. Talvisin terveisin Erkki.

GRÖNLUND JORMA 16.01.2009 14:55

Minulla on Transussa samainen Truma. Kyllä se pysyy tulilla ajaessakin. Siihen on laitettu alapuolelle suojapelti ilmeisesti juuri tuota ajoviimaa estämään. Ihan vaan alumiinilaatikko, jossa on kuitenkin aukkoja sivuilla. Transuni on tavallisen pakettiauton alustaan tehty retkeilyauto, jossa alapuolella on runsaasti tyhjää tilaa.

ANTTIKOSKI ERKKI 16.01.2009 15:10

Voihan olla, että autoissa on erilaisia ratkaisuja jotka vaikuttavat lämmittimen toimintaan. Unohdin mainita autoni on Eura Mobil, vm. -90.

GRÖNLUND JORMA 16.01.2009 16:43

Joo tuo minunkin retkiauto on uudenkarhea vm-88 Ford Transit, CampLine Varpaisjärvellä tehnyt siihen sen kattokorotuksen ja asumisosan. Ihana auto ajaa. Lähes äänetön ja värinätön 2,5 dieselmoottori on varsinainen voimanpesä. Siinä kun tällää kaasupolkimen pohjaan, niin kyllä tapahtuu! Ihan melkein vartalossa huomaa ne kiihdytysvoimat, mitä siitä seuraa. Ruppi suorastaan taipuu viistosti eteenpäin ikäänkuin auttamaan kiihdytystä, varsinkin ohitusyrityksessä, jotka toki ovatkin jääneet melko harvinaisiksi. Traktoreita joutuu joskus ohittamaan, jos niillä on niin iso kuorma päällä, etteivät pysy vauhdissa.

KOTILAINEN ISMO 16.01.2009 16:48

Jos liekki on tehnyt tuhojaan jo edellisellä omistajalla, täytyy trumaan rakentaa lisäosia, jotta sama ei toistu uudelleen. Liekillä on tapana kääntyä ajoviiman vaikutuksesta alaspäin ja samalla se polttaa jotakin, mitä ei pitäisi, esim. pietsolle tulevien johtimien kuoret jne.

Pistä vaimo rattiin ja tutki itse, miten liekki käyttäytyy ajossa. Jos kahdeksankympin vauhdissa liekki alkaa hiipumaan tai kääntymään, tiedät, että jotain tarttee oikeasti tehdä.

Rakentelin aikanaan vastaavien ongelmien takia ties minkälaisia piipunhattuja....ei auttaneet kovin paljon. Polttimen alle en tehnyt suojarakennelmia, ne lienee asiaa, saattaa liekin vaeltelu asettua.

T-mallinen hattu suunnataan niin, ettei piipun päähän osu suora ajoviima, eli reiät auton sivuseiniä kohti. Tällä yritetään estää väärän suuntainen paine savupiipussa.

KUNNAS TAPANI 16.01.2009 18:33

Minullekin huollossa neuvottiin, että Truman 3002-kaminaa ei saisi käyttää ajon aikana. Voihan siihen tehdä kaikenlaisia viritelmiä, jotka toimivat tai sitten ei.

Lisälämpöasiaa on käsitelty täällä aiemminkin:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=26408595

Tuossa ketjussa on mainittu myös Kalori-lämmittimet; katso sivu:

http://www.mepratuote.fi/kalorilammittimet.html

Sopivaan paikkaan sijoitettuna tuollaisella voisi ongelmasi ratkaista. Eikä tarvitse kaasua käyttää niin paljon.

MIKKONEN ESA 16.01.2009 19:32

Just joo!sanovat mua tyhymäksi mut ny en ymmärtäny!mite tuo liitty tuoho trumatikkii?kiinnostas ku mulla rumatikki!tosi 5002!

GRÖNLUND JORMA 16.01.2009 20:14

Mitennii ei liity rumatikkiin? Siinähän justiinsa kehun kuinka hyvin se pysyy tulilla siinäkin hirveässä vauhissa jonka Transu kykenee saamaan aikaiseksi.

KORHONEN ELISA 16.01.2009 22:11

Oli kesän lämpimimmät päivät, kun ostimme piironkimme, eikä silloin huomattu miettiä, että miten lapset tarkenee talvisaikaan istua dinetessä ajon aikana. Onneksi autossamme on vedetty moottorilämpöä tuova putki dineten alle. Jos kukaan ei ole asunto-osassa, laitamme nyt talvella paksun väliverhon kiinni ja ohjaamo lämpiää suht pian. Jos ollaan koko perhe liikkeellä, väliverho auki ja lisäksi napista lämpimän puhallus myös dineten alle, niin johan alkaa tareta asunto-osassakin. Uuden vuoden aikaan kun ajettiin useampi sata kilometriä, niin lapset välillä jo käski vähentää lämmitystä. Emme siis tarvi Trumaa ja kaasua ajon aikana! Lisähuomiona vielä, että kun autossa on pituutta melkein 7 metriä, niin lämmitysalaa olisi aika reilusti näin talvikäyttöön. Ratkaisimme asian "pienentämällä" auton sisätilavuuden puoleen talven ajaksi laittamalla paksun muovin katosta lattiaan heti keittiöosan jälkeen. Näin talviaikaan kun emme yövy autossa emmekä myöskään käytä vessaa, niin puoli autoa riittää meille. T: Elisa

PUURUNEN SAMI 17.01.2009 07:45

Varmaan aika samaan aikaan ollaan sitten hankittu piirongit, pisti vaan silmään tuossa viestissäsi tuo kun ette lämmitä autoa edes pitempien ajojen aikana.

Meillä tuo lisälämmitin puolidineten alla antaisi lämpöä siihen malliin ettei trumaa välttämättä tarvitsisi pitää päällä mutta mielestäni voisi olla autolle hyväksi että välillä antaisi koko auton lämmetä myös sieltä perästä, vessasta ja kalusteidenkin osalta.

Eihän sitä trumaa tarvitse pitää täysillä.

HAAPANEN TIMO 17.01.2009 07:55

Lukekaa tuosta linkistä sivulta 5/12 kohta 4 http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/S3002+5002.pdf

@timo

ANTTIKOSKI ERKKI 17.01.2009 13:56

Kiitoksia hyvistä vastauksista. Nyt on hyvää pohjaa miten Trumaan suhtautua. Linkit muille sivuille olivat tervetuleita.

Hyvää talvea kaikille! Terv. Erkki.

NEIJONEN ANTERO 17.01.2009 15:18

Olen käyttänyt aiemmissa autoissani kyseisen tyyppistä Trumaa ajonaikana. Ei ole ollut mitään ongelmia. T-mallinen piipun suoja ei ole hyvä, kannattaa hankkia Truman tähän tarkoituseen valmistama jatke ja suoja.

KORHONEN ELISA 17.01.2009 22:39

Joo se meidän lämmitin onkin Trumatic 6002 eli eri kuin viestin aloittajalla. Joka tapauksessa ei olla kuitenkaan pidetty ajon aikana päällä. Voipihan se olla, että kun pahimmasta talvisydämmestä päästään, niin sitten vähän lämmitellään jos on tarvetta. Seisoohan ne joillakin autot monta kuukautta käyttämättä ja lämmittämättä.

HUOVINEN SIRPA 18.01.2009 16:23

Eipä tuota ajon aikana ole tarvinnut Trumaa päällä pitää. Hyvin pysyy tilat lämpöisenä vielä yli -25 asteen pakkasella pelkästään auton oman lämmittimen turvin, kun suuntaa osan lämmittimen puhalluksesta asunto-osaan. Auto on VW LT35 tdi Esko

PUURUNEN SAMI 18.01.2009 17:38

Eihän se Truma nyt ajon aikana välttämättä lämmitä jos termostaattiin asetettu lämpötila on saavutettu.

ANTTIKOSKI ERKKI 18.01.2009 19:59

Kiitos Antero vihjeestä!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.