MATKAILUAUTOJEN HINNOISTA

KNAAPI JUHA 06.12.2008 23:22

Olen tuossa noin vuoden verran (tai ehkä ylikin) seuraillut Saksasta Mobile.de -sivuston tarjoamia autoja ja niiden hintoja käytettyinä.

Ensinnäkin ihmettelen, miksi ihmeessä hinnat ovat joissain tapauksissa jopa 10.000 euroa korkeampia kuin vastaavan ikäiset Suomessa. Pääsääntöisesti varustetaso lienee sama ja pidän ymmärrettävänä, että valmistajat eivät tee Suomeen vietäväksi mitään erityistä talvivarustettua mallia. Tiettyjä lisäpaketteja toki voi tilailla sitten tietysti lisähintaan.

Olen katsellut lähinnä puoli-integroituja ja van -luokan autoja. Suurimmat hintaerot taitaa olla Hymerillä noissa 512 ja 522 -malleissa.

Dethleffs vaikuttaa myös melkoisen rankasti hinnoitellulta Suomessa. Täytyy ottaa huomioon, että ns. talvipaketti, jossa on suojattuja vesitankkeja yms. maksaa tuhansia euroja, eikä ole välttämättä kaikissa Suomiautoissakaan. Harvinainen ja tuhansien eurojen lisä on umpisoluvaahtoeristys.

Näissä autoissa esim. Alden vesilämmitys on harvinainen ja kallis lisävaruste eikä Suomessakaan vakiona.

Mistä halvatusta näin suuret hintaerot voivat johtua?

Viimeisen puolen vuoden aikana olen lähes päivittäin selannut läpi kiinnostavimmat autot. Tuntuu olevan laman poikasta Saksassakin, kun samat tunnistettavat autot seisovat kuukausia myyntilistalla. Esim LMC 5905 kuusimetrisiä Mersun alustalla on samat kaksi autoa seisseet jo keväästä asti. Toisessa on ABS ja toisessa ei. Ovatkohan "halvemman linjan" Caradot ja Sunlightit syöneet markkinoita noilta kalliimmilta.

Oliskohan tulossa reilujakin hinnanalennuksia lähitulevaisuudessa?

Onko joku lukijoista käynyt ihan persoonakohtaisesti noissa käytettyjen liikkeissä Saksassa? Olikohan valikoimasta vain osa Mobilen sivuilla ja lisää samanlaisia autoja valikoimassa siellä liikkeessä. Muissa Saksan sivustoissa ainakin kummittelevat samat autoyksilöt.

Vastauksia ja "vastineitakin" tervehditään ilolla. Muitakin mielipiteitä sallitaan.

TOIVONEN MARTTI 07.12.2008 10:47

Oikeinko tarkoitit että hinnat Suomessa ovat 10 kiloeuroa halvemmat kuin Saksassa niinkuin kirjoitit? Mun mielestä asia on yleisesti ottaen päinvastoin. Mutta tietyt merkit on kyllä Saksassa kovassa huudossa ja aika suolaisesti hinnoiteltuja.

Mutta sitten tuohon autojen olemiseen myytävänä vaikka kuinka kauan. Kun joku vuosi sitten hain autoliikkeistä niitä autoja mitä netissä ilmoiteltiin huomasin että ainakaan silloin netti ei ollut ajantasalla. Useassa tapauksessa liikkeestä sanottiin ettei heillä tuollaista ole vaikka netissä oli ilmoitus. Oliskohan ollut kyse siitä että haluttiin houkutella ihminen paikan päälle ja kuviteltiin että saadaan hänet kiinnostumaan jostain toisesta. Ei voivat olla vain houkutuslintuina. mot

PALIN MATTI 07.12.2008 14:03

Juha kirjoitti: "Ensinnäkin ihmettelen, miksi ihmeessä hinnat ovat joissain tapauksissa jopa 10.000 euroa korkeampia kuin vastaavan ikäiset Suomessa."

Nyt tunnen itseni yhä onnellisemmaksi siitä, että ostin oman piironkini uutena Suomesta. Jesss!

JANHONEN MATTI 07.12.2008 14:13

En kyllä parhalla tahdollakaan voi yhtyä käsitykseesi, että Saksassa käytettyjen hinnat on jopa 10.000 euroa kalliimpia kun vastaava auto Suomessa. Tämän saman voi todeta jokainen joka ottaa m-auton Saksasta www.mobile.de sivuilta ja vertaa sitä Suomessa www.netticaravaani.fi ja www.nettikaravaani.com sivuille vastaavasta autosta pyydettyihin hintoihin.

Suomen ja Saksan hintoja vertailtaessa on aina kuitenkin huomioitava auton haku-, ja rekisteröintikulut huomioon. Tämä kuluerä halutaan esein vertailussa jostain syystä unohtaa. Oman excel-taulukon mukaan käytetyn auton hakukulut Saksasta maksaa 1.500-2.200 euroon hieman auton hakutavasta, matkasta ja autosta riippuen. Tällöin tuotu auto on huollettuna reissuunlähtökunnossa omassa pihassa.

Ja jos otat 0 kilometriä ajetut autot vertailuun niin suhde senkun paranee Saksan hyväksi. Autojen hinnat saat vertailukelpoisiksi kun poistat Saksan hinnasta 19 % alv:n jolloinka saat alvittoman hinnan Saksassa ja lisäät siihen 22% alvia Suomessa sekä auton haku, toimitus-, ja rekisteröintikulut Suomeen.

Autojen hintaeroon on varmasti niin monta selitystä kun on myyjiäkin. Autojen tehdashinta lienee kuitenkin lähes sama niin saksalaisille kun suomalaisillekin myyjille. Tehdashintaan toki vaikuttaa mm. vuosimyynnin volyymi ja joka Saksassa on monilla liikeilllä ja vallankin ketjuutuneilla liikkeillä huomattavasti suurempi kun Suomessa.
Suomen suurempi arvonlisäverokanta on yksi osaselitys ja tietenkin toimituskulut Suomeen on kalliimmat. Mutta vaikka kaikki em. nämä tekijät huomioidaan niin kyllä suurimmaksi selittäjäksi jää suomalaisten liikkeiden suurempi m-kate.

Siinä olet aivan oikeassa, että saksalaisten liikkeiden myyntivarastojen kierto on selväsi hidastunut tänä syksynä ja varastot ovat mobilenkin mukaan lievässä kasvussa. Varastojen kasvua selittää osaltaan se, että ensi kevään toimitukseen myytyjen uusien autojen vaihdokit on otettu jo sisään ja pantu myyntiin. Katsoin juuri aamulla mobilesta myyntitilanteen ja sen mukaan siellä oli myynnissä 36.800 matkailuajoneuvoa, josta 17.500 oli joko alkovi, puoli- tai integroituja autoja. Mobile on vain yksi matkailuautojen myyntipaikka eikä kaikki matkailuatoliikkeissä myynnissä olevat autot suinkaan ole netissä. Kun avaat esim. mobilesta jonkun auton tarkempaan tarkasteluun niin samalla sivulle avautuu linkki josta voi mennä ko. liikkeen sivuille josta "syöttiauto" on pantu nettiin myyntiin. Siellä voi olla piha täynnä autoja joista vain muutama löytyy mobilesta suoraan.

Merkittäviin hinnanalennuksiin uusien osalta en usko mutta käytetyjen hinnat tulevat laman myötä laskemaan Saksassakin. Sen näkee siitä, että pitkään myynnissä olleita autoja otetaan pois mobilesta ja tuodaan jonkun ajan päästä uutena ilmoituksena aiempaa alemmalla hinnalla myyntiin. Juuri nyt on hyvä aika ostaa Saksasta ajamattomia v. 2008 malleja, jotka myydään aika roimalla alennuksella. Haulla 2008/2008 löytyy melkoinen määrä alennettuja autoja.

PUUMALA RAIMO 07.12.2008 15:27

Minäkin olen kyllä sitä mieltä että Saksassa matkailuautot on ylensä 10000 euro halvempi kun suomessa.Mutta eteläsaksassa viellä halvempia.Saksassa on monta pienimpiä liikeitä missä autot myydään omasta pihasta.Mies on töissä muualla ja vaimo hoita myynin.Ja yleensä nämä liikeet myös vuokravat autoja .Tällasista paikoista ylensä saa tinkiäkin.Täyty vaav otta huomion että Sakssa myytyjä autoja on monta kerta varustettu pienellä Trumalla ja yleennsä alkovissa ei ole lämmitystä olenkaan.Ja muutenkin autoista puuttu talvivarusteet.Silti voivat olla ihan ok kesäkäyttöön.T Raimo

AHJOS TIMO 07.12.2008 15:48

Minäkin tutkiskelin viime kesänä internetistä käytettyjen matkailuautojen ilmoituksia ja ihmettelin sitä samaa, että Saksassa monesta autosta pyydettiin korkeampaa hintaa kuin vastaavanlaisesta Suomessa.

Sensijaan uusia olisi saanut Saksasta halvemmalla, mikäli tehtaalta myydään "tehtaan hinnalla" myös yksityiselle kuluttajalle. Onneksi en kuitenkaan lähtenyt sinne ostamaan, vaikka eräät tutut sitä kovasti suosittelivat kuultuaan minulta hintaerosta. Olisin nimittäin ostanut sieltä sellaisen Knausin, jonka sisäkorkeus ei täytä Suomessa matkailuauton vaatimuksia. Suomeen tullessa edessä olisi ollut joko katon korottaminen tai autoveron maksaminen - hankalia vaihtoehtoja molemmat! Suomalainen Knausin jälleenmyyjä soitti minulle ja kertoi tuosta asiasta, kun olin autoliikkeiden nettipalvelun kautta tiedustellut, onko missään myytävänä kyseistä mallia.

KNAAPI JUHA 07.12.2008 17:29

Kyllä nyt papparaiselle tuli selvä ajatusklimppi.

Aivan oikein toki ymmärettiin, kukin tietysti tyylinsä mukaisesti, että erehdyshän se oli.

Mennään nyt kuitenkin takaisin asiaan.

Hymer 512 ja 522 vuoden käytettyinä löytyvät Suomessa tuosta 50.000 kohdalta. Saksassa alkaa 35.000, muutama allekkin. 40.000 kohdalle mahtuu jo toistakymmentä.

Dethleffsin Summer Edition van 1 ja van 2 noin vuoden käytettynä alkavat Saksassa 35.000. Ei löydy Suomesta niissä hintaluokissa. Saksassa on ABS, Klima, Tempomat, markiisi yms. Suomessa jos haluat niitä varusteita niin saat varautua siihen, että hinta alkaa tuolta 45.000 kohdalta.

Olen kyllä ymmärtänyt, että talvipaketti maksaa, mutta ei se kyllä Suomessa ole välttämättä mikään itsestäänselvyys. Käytetyistä autoista jos puhutaan, löytyy talvipaketti, jos ostaja on sen tilannut. Nämä tankkilämmitykset taitavat ollä vähän sellaisia, että vastuslanka ja matto on kääritty putken jä säiliön ympärille, mutta kraana jäätyy ulkona.

Maahantuontikustannukset joutuu kukin laskemaan omista lähtökohdistaan. Rekisteröinti maksaa, se on aivan selvä. Käytetyn auton ALV on jo maksettu. Itse ajattelin ottaa hakureissun lomamatkana. Samoin auton etsiskelyn. No juu, jos vaimo ajaa vanhan auton kotiin niin toki Tallinnan laiva ja kilometrit tulee "ylimääräisenä kuluna". Voihan ajatella, että Etelä-Saksassa kun ollaan, on mukava käydä vähän Bodenseellä ja muuallakin siinä.

HAAPANEN TIMO 07.12.2008 19:54

Letsikalla Saksaan ja vuokra-autolla liikkeelle. Jos tarkkaan tietää mitä hakee, ei niitä kovin montaa tarvitse käydä katsomassa. Pari tonnia kertyy noutokuluja.

Vuosi 2009 voi olla sellainen että hintaero tasoittuu jonkun verran, autoja on kaupoissa paljon. @timo

KNAAPI JUHA 07.12.2008 20:01

Vielä tuossa mietiskelin Mobile.de:n käyttöä. Ei liene viisasta lähteä niistä alimmista hinnoista vertailutyöhön.

Halvimmissa saattaa olla joitain ongelmia siisteydessä, vikoja tms. näkymätöntäkin. Yleensähän siellä on kyllä velvoitettu ilmoittamaan korjattavista vahingoista ja myös, jos ajoneuvo on ollut vuokrauskäytössä. Katselin Euramobilin integroituja 566 -malleja. Yllätys oli suuri, kun 2004 malliseksi ilmoitettiin auto, joka (Mersu Sprinter)oli varustettu pitkällä vaidekepillä, vanhalla kojetaululla ja TDI -koneella. Lisätietojen viimeisellä rivillä sitten kerrottiin, että oli "varastomalli ja mallivuosi oli 1998 mutta ensirekisteröinti oli kuin olikin 2004.

Ongelmahan on pikemminkin se, että ehdokkaita esitetään kymmenittäin.Keskiarvohintakaan ei liene se oikea vertailupohja.

Tuossa edellä asiaan jo viitattiinkin mutta kysyisin vielä kokemuksia. Onko esitetyissä hinnoissa noin yleensä tinkaamisvaraa? Minkälainen kauppakulttuuri Saksassa lienee?

Suomessa vertailemista haittaa, että tiettyä automallia voi olla kerrallaan myynnissä yksi tai jopa ei yhtään. Revipä sitten siitä vertailua.

Varusteista vielä sen verran, että muinaisessa Karavaanari-lehdessä LMC:n maahantuojan edustaja esitti pitkän ja kattavan erittelyn kaikista niistä kohdista, joissa Suomen maahantuoja on valinnut parempaa kuin vakio Saksassa. Hyvä homma.

Kyselin Derhleffsin myyjältä samaa asiaa. Vastauksia ei oikein löytynyt. Vain niitä lisämaksupaketteja. Sitten lmeni, että maassa ei ole minkäänlaista myyntivarastoa. Vielä minulle kerrottiin, että jokainen myyjäliike toimii itse maahantuojana ja vastaa takuu- ym asioista. Liikkeeseen sisään on otettu vain yksi auto jotakin merkkiä ja sitten sanotaan, että tämä 6,9 -metrinen on tämän näköinen ja kuusimetrinen on sitten vähän lyhyempi ja tästä esitteestä voi sitten katsella näitä värikkäitä kuvia.

Suomalaisesta Nettikaravaanista havaitsee äkkiä, että sekin ainoa käytettynä myytävä onkin myyjäliikkeen viimevuotinen esittelyauto, jossa tietysti on puuviilua ohjaamossa ja viisitoistakanavaiset stereot. Matkavarusteet vain puuttuvat.

Eipä helppoa ole vertailu.

LAUKKANEN MAURI 08.12.2008 08:06

Olen hakenut 2 (kaksi)as.autoa saksasta,mutta nyt vaihdoin auton oikeaan SUOMI AUTOON;jos se hinta ero on sitä 10000€ luokaa suomen ja saksan välillä ja se haku maksaa noin 2000€, ja sinulla on vanha piironki myytävänä/vaihdokkina ,niin kyllä se panee miettimään sitä Saksan keikkaa. Joudut myymään se piironkisi halavalla,yksityisesti, mutta jos vaihdat täällä liikessä saat kunnon hinnan?,vaihdossa uuteen ja siinä se kymppitonnin erotus tasoituu. Mutta tuleehan siitä hyvä mieli kun ostaa as,auton saksata ja kuvitelee tehneensä hyvät kaupat?,niin kuin minulle tuli niistä edillisitä haku reisuista.

EEROLA TEEMU J 08.12.2008 10:08

Vastasit Lauri samalla myös kysymykseen miksi ne käytetyt piirongit maksaa Suomessa niin paljon enenmmän kuin Saksassa. No, siksi että siitä käytetystä maksetaan suhteettoman suuri väliraha vaihdossa uuteen. Yksityiselle ostajalle on vaikea myydä suoraan, koska monet ostajat haluavat maksaa liikkeelle paljon enemmän samasta tavarasta. Saksaanhan ei kannata viedä vihtopiironkia.

LAUKKANEN MAURI 08.12.2008 19:49

Kun nyt on aloitettu tämä matkailuautojen hintojen kartoitus, niin kuinka on hinnat näillä YLI 3,5 tonnisilla kulkimilla,suhteessa normaali painoisiin, kun tuo kysyntä taitaa olla aika vähäistä täällä Suomessa ja myöskin siellä Saksan maalla. Onko tietoo tai tilastoo?

HAAPANEN TIMO 08.12.2008 20:52

Laitoin mobileen hauksi yli 3500kg. -06 tai uudempi ja alle 70 000km ajettu. Hakupaikka Hampuri+ sadan kilsan ympyrä. Vasemmasta laidasta näkee merkit, korityypit, moottorit ym.

Lyhytlinkki ei toimi tällä hetkellä, tulee pitkä linkki: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searchresults.html?pageNumber=1&__lp=5&scopeId=MH&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorhome&segment=Motorhome&ambitCountry=DE&zipcode=22525&zipcodeRadius=100&siteId=GERMANY&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT&maxMileage=70000&customerIdsAsString=&minConstructionYear=2006&licensedWeight=MORE_THAN_3500_KG&lang=de

@timo

AHJOS TIMO 08.12.2008 21:03

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=90799692&__lp=5&scopeId=MH&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorhome&segment=Motorhome&ambitCountry=DE&zipcode=22525&zipcodeRadius=100&siteId=GERMANY&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT&maxMileage=70000&customerIdsAsString=&minConstructionYear=2006&licensedWeight=MORE_THAN_3500_KG&lang=de&pageNumber=1

PALIN MATTI 09.12.2008 12:51
Herrajjestas nuitten teän linkkienne kans. Nyt pittää jo ostaa kolomas näyttö tuone viereisseen huoneesseen. Onneks niitä saa meleko halavala nykyjään.

=)

NIEMINEN RAIMO 09.12.2008 15:38

Kannattaa se näyttö kuitenkin Saksasta hakea,sen saa niin paljon halvemmalla. @rami

KOSKINEN PAAVO 09.12.2008 16:47

Meillä yleensä klikataan linkin alkupäätä, jos on tarkoitus muodostaa sinne yhteys. "Kyllä se siitä ..." sanoi muuan Manu. Siis aukenee se yhteys.

HAAPANEN TIMO 09.12.2008 17:03

Mutta yritäs Paavo, vastata tuohon pitkän linkin viestiin. @timo

HAAPANEN TIMO 09.12.2008 17:06

Onpa kaima tarkka, piti tovi tutkia ennenkuin huomasin. @timo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.