asunto-osan akku tyhjenee yönaikana

ERVASTI ERKKI 06.12.2008 09:28

Mikä olisi hyvä neuvo, kun 2005 vm:n eurasta tyhjenee (vasta uusittu) akku usein jopa yhden yön aikana.Asunto-osan lämmitys on puhallin-ilmalämmitys. Eli silloin kun ei ole sähköä käytössä, joutuu aamulla viimeistään käynnistämään auto, että auto lataa akun. -Olisikohan mahdollista laittaa toinen akku asunto-osaan? Akkutilassa olis tilaa toisellekin akulle. Mutta riittääköhän (auton oman)laturin kapasiteetti, kun silloin tulisi kuormitukseen kolme akkua (siis käynnistysakku ja asunto-osan kaksi akkua). Olisiko muita hyviä, edullisia neuvoja, kun esim aurinkopaneelisysteemi on kohtuuttoman kallis?

TERVO JARI 06.12.2008 09:37

piisaako vermeessä kantvuus lisäakulle, painoa kun kertyy äkkiä liikaa . . .

Agrekaatti ?

Mikäs se "sähkökehitin" oli jota mainostettiin vasta caravan lehdessä ? Sellanen . . .

Jari
NOUSIAINEN ASKO 06.12.2008 10:38

olen käyttänyt 2 pienempää akkua asuntopuolella ns, huoltovapaita ei tarvitse olla rikkikaasun poistoa lattian läpi.Adriassa on tilaa kun on akut on etupulella penkin alla.Tähän tulee varmaan muitakin neuvoja .Truma syö paljon sähköa jos se käy täysillä osa-ajankin. Eikös uusilla akuilla ole takuu minkalainen se sinun uusittu akku on asko

JANHONEN MATTI 06.12.2008 11:36

Laita rinnalle toinen akku niin virta riittää pidempään. Tämä ei edellytä mitään muita toimenpiteitä.

SIRKIÄ MATTI 06.12.2008 13:16

Minulla on 2000 mallin ducatossa ladattavana auton oman akun lisäksi 2 kpl rinnan kytkettyä 100 Ah hupiakkua. Auton laturi on pystynyt pitämään täyteen ladattuina kaikki akut.

JARI PULKKINEN 06.12.2008 14:28

Moro. Kuinka kauan sinä lataat tyhjää akkua ? Tyhjän akun lataus kestää useita tunteja moottorinpyöritystä ennenkuin akku on taas täydessä latauksessa. Jos auton laturi 100 ah, niin se ei tarkoita että tunnin kuluttua on 100 ah akku täynnä. -jari-

ERVASTI ERKKI 06.12.2008 16:30

Kiitän kovasti vastauksistanne. Täytynee hankkia toinen akku ja tarkistaa vielä nyk akun koko. Akku on tyhjä yön jälkeen vaikka olisin ajanut edellisen päivän, tuntitolkulla... Aggrekaatti on tietysti sitten hankittava, jos toinenkaan akku ei tunnu riittävän ...

EEROLA TEEMU J 06.12.2008 16:39

Kyllä sen akun "pitää riittää yön yli" ilman aggrekaattejakin jos akku on kunnossa. Syy siihen purkautumiseen pitää löytää. Eräs ratkaisu, mitä normaalisti ei yönyli- tilanteissa käytetä on, että hankit ns. päävirtakytkimen (mm. Hellan, autotarvikeliikkeistä) ja ko. akku saa maayhteyden sen kautta. Silloin akku ei ainakaan tyhjene kun (-) johto on "poikki".

ERVASTI ERKKI 06.12.2008 18:00

100 Ah:n akkuhan se on - kävin äsken tarkistamassa. Ja on niin uusi, kun kesällä sen ostin. Auto (ducato, 2,8d-moottorilla) on tosiaan uutena ostettu 2005, joten kyllä niin uudessa pitäis sähköpuolen asiat toimia, niin että lämmityskin toimisi(truma). - No o , Matin ohje kuulosti niin hyvältä, että lähdenpähän arjen koittaessa ostamaan toisen 100Ah:n akun -kattotaan sitte.

AHJOS TIMO 06.12.2008 18:10

Kun on noin uusista laitteista kysymys, kannattaisi varmaankin tutkia latausjärjestelmän kunto ja asetukset ennen kolmannen akun ostoa. Onko kesällä ostamasi akku samaa tyyppiä kuin siinä aiemmin ollut akku? Esim. minulla on sähköpääkeskuksessa (suljetun kannen alla piilossa) sellainen vaihtokytkin, josta valitaan, onko asunto-osan akkuna lyijyakku vai geeliakku. Molemmat käyvät, mutta niitä pitää ladata jotenkin eri tavalla.

SINIMAA JANI 06.12.2008 19:22

kun tuo latauspuoli on tarkistettu niin myös kulutuspuoli kannattaa mitata.

Kyllä yhden ehjän 100A akun olettaisi helposti yhdenyön yli piisaavan.

Laita perus yleismittari akun plusnavan ja plusvirtajohdon väliin (niin että kaikki plus virta menee yleismittarin läpi) Laita johdotus 10A (mittarista riippuen voi olla 8A tai 2A, kertoo maksimi kuormituksen) puolelle. Laita myös valitsinkiekko osoittamaan samaa merkintää asteikolta(10A, 8A, 2A).

Nyt kun käynnistelet valoja ja Trumaa ja vesipumppuja, niin näet suoraan kulutusken amppeereissa. Varo kuitenkin ylittämästä yleismittarin maksimi kuormaa, eli käynnistle vuorotellen niitä laitteita.

Kulutushan on hyvä tietää ihan muutenkin vaikka mitään vikaa ei olisikaan. Kun tietää tarkemmin paljonko mikäkin laite oikeasti kuluttaa, voi siten paremmin suunnitella niiden käyttöä.

LAUKKANEN MAURI 06.12.2008 20:06

Kun tuo truman(6000EH) virran kulutus on 0.2-5.6A, näin voisit siis teoriassa käyttää Trumaa osateholla 2A. Oletus on ettei ole muita kulutuslaiteita päällä;niiten tehon saat kaavasta P/U=I. P=teho W U=jännite V I=virta A. Täydellä 100 ampeeritunnin (100Ah) akulla yhteensä 50 tunnin (50h) ajan eli siis 2A x 50h = 100Ah. Näin se männöö! tuumasi m laukkanen

VIRTA URPO 06.12.2008 20:14

Voisin jatkaa ,että jos autosi sähkötaulu on sitä vähäkin älykästä mallia, niin se näyttää virran kulutuksen, jännitteen ja noin jäljellä olevan kapasiteetin. Siitä näkee helposti minkä verran virtaskaa kuluu ja tuo edellä oleva varmasti selkeästi ohminlain yms. kera kertoi koko totuuden asiasta. Todennäköisesti lataus systeemit ei toimi. Volttimittarillakin jo ammattihminen näkee missä mennään niin varaamisen ja purun kanssa. Ei tarvii välttämättä alkaa kenkiä irroitella ja mahdollisesti alkaa ns. kipunoiden kanssa leikkiä. Se kun iskee vähän kun mittapäät iskee akkuun kuorman kanssa ( jos vaikka olis vetyä ympärillä -> lopun arvaa jokainen ja aina joskus saa lukea lehdestä ) Ei Trumaa kannata haukkua aiheetta.

SINIMAA JANI 06.12.2008 21:17

Niin voihan sitä yrittää arvella mistä liian nopea purkautuminen johtuu.

Kuitenkin jos haluaa arveluiden tueksi jotain faktaa on ainoa oikea tapamitata paljonko latausta tulee ja paljonko purkua tapahtuu.

Se totuus mitä Laukkanen sanoi Truman kulutuksesta perustuu ilmeisesti valmistajan antamaan ohje kulutukseen. Nämä ohje kulutukset on hyvä (ja lähes pakko) tietää silloin kun vikaa etsitään.

Jos vian oikeasti haluaa löytää ja näitä mittauksia ei halua tai uskalla tehdä, niin kannattaa viedä ammattilaisen hoidettavaksi. ... niin ja se volttimittaus ei kerro juuri mitään. Hyvä akku pyrkii pitämään ominaisjänitteensä virranloppuun asti. Joten jännite alkaa laskemaan vasta kun akku on jo pahasti tyhjentynyt.

TAPANINEN JORMA 07.12.2008 09:24

Tuohon "tuntitolkulla",ajeluun ottaisin kantaa.Jos sen asuinpuolen akun täyteen haluaa,kyllä meiän Tötteröllä pitää ajaa viis-kuus sataa kilsaa päivässä.Sitten riittää yön yli Trumaan ja valoihin.Akku Exide nautilus 75 ah.T. Jorma...

PASANEN MIKKO 07.12.2008 10:41

Terve! Olen ja samaa mieltä Jorman kanssa. Auton laturihan toimii oikeastaan asunto-osaston akkujen varaustilan ylläpitäjänä. Akut tulisi ladata kunnolla aina välillä verkkolaturilla! Pari päivää kun pitää auton verkossa, niin akut ovat varaustilaltaan lähes täysiä. Hapon ominaispaino mittauksella varaustila selviää. Lisä akun asentaminen ei tietenkään ole pahitteeksi, jos tilaa on. http://fi.wikipedia.org/wiki/Akkutesteri

EEROLA TEEMU J 07.12.2008 11:38

Vaikka ostatkin arjen tultua lisää yhden 100 Ah hupiakun, niin ei se välttämättä ongelmaa akun tyhjenemisestä yön aikana korjaa. Sitten on vaan 2 akkua aamulla tyhjänä. Kannattaa ihan oikeesti selvittää, miksi se nykyinen 100 Ah tyhjenee. Liekö ollut edes täynnä? Syyksi ei riitä, että "niin uudessa pitäis sähköpuolen asiat toimia". Paljon uudemmassakin voi olla esim. latauslaitteissa vikaa. 100 Ah uudessa akussa (mikä Sinulla nyt jo on) on täyteen ladattuna niin paljon kapasiteettia, että yksi yö ei sitä mihinkään hetkauta, mikäli...

Tottakai ne 2x 100 Ah akkua voi kytkeä rinnakkain, mutta se ei paljoa lisää takeita toimivuudesta jos tehoja "häviää" mainitsemaasi tapaan. Auton laturi ei ajon aikana pysty täyttämään auton omaa akkua ja 2 hupiakkua, ts n. 300 Ah akustoa. Parempi olisi, että ne kaksi hupiakkua olisivat erossa toisistaan kun ovat noinkin isotehoisia. Silloin niistä voisi toista pitää täyteen ladattuna (turvana) ja toinen olisi käyttöakkuna eikä sen tyhjeneminen putsaisi vielä koko pajatsoa. Kannattaisi käydä ongelman kanssa alan firmassa, missä on mittalaitteita ja ammattitaitoa.

PUUMALA RAIMO 07.12.2008 16:11

Onko autossa jonkunlainen talvipaketti niinkun on esimerkiksi Dethlefsissä .12 voltilla lämmitetyt putkistot ja jätevesitankki.Muuten on helppo laske ne kulutukset kun laske että 12Watti kulutta 1 amperi tunnissa Dethleffissä on jätevesitankin lämmitys 24W eli kulutta 2amperi pr tunti. Miten paljon putkisto kulutta en tiedä mutta luultavasti samanverran.Lamput niinkun ulkovalot ja spotit sisällä yleennsä 10W eli nekin vie 1 amperi pr kappale TV vie aika paljo niinkun tietokone.Ylensä on kulutus merkattu takapuolella. Truma vie omansa eikä akusta saa koskaan 100 amperia ehkä 70 Sillälailla voit saada jonkinlainen käsitys akun kestosta .Minulla ei ole koskan sähköt loppunut .Vaikka kesäisin en juuri käyttään sähköjohtoa T Raimo

HAAPANEN TIMO 07.12.2008 20:11

Veikkailisin samaa kuin mistä tuolla ylempänä jo puhuttiin, akku on vajaa. Jos ajamalla yrittää sen täyteen ladata, pitää ajaa koko armas päivä, ja yö vielä perään.Ei muutama tunti auta siihen. Lisäksi vajaa akku sulfanoituu koko ajan, sulfanoituminen alkaa lepojännitteen laskiessa alle 12,5V Akku ei ole kuin kaasupullo, johon voi jättää "vähän pohjalle" ja käyttää tarvittaesssa. Roikan päähän sun on päästävä. @timo

HALMEENMÄKI JUHANI 07.12.2008 20:32

Ja sitten on kysymys myös siitä missä kunnossa se auton eli starttiakku on. Eli jos molemmat latautuu vain auton moottorin laturilla, niin heikkokuntoinen starttiakku vie laturin antamaa virtaa koko ajan, ja sitä ei riitä sinne hupiakulle ns täysillä. Olisikohan syytä aloittaa mittaamalla tai tarkistamalla oikeasti ne hupiakun kuluttajat. Seuraavaksi molempien akkujen todellinen kunto. Sekä auton laturin kunto.

ERVASTI ERKKI 08.12.2008 08:25

KIITÄN EDELLEEN ASIANTUNTEVISTA VASTAUKSISTA.Vienpä euramobbiilin asiantuntevalle liikkeelle tutkittavaksi, kun tuo oma maalaisjärki ei riitä nuihin ampeereihin yms mittauksiin ja termeihin. kiitos vielä kerran kaikille vastanneille ...

SUUMÄKI HEIKKI 08.12.2008 14:40

Paljon hyviä vaihtoehtoja on esitetty. Yksi voisi olla hupiakun huono maadoitus, jolloin sen latautuminenkin on huonoa. Akun purkautumisen voi käydä jossain autosähköliikkeessä mittauttamassa.

NIITTYARO TAPANI 09.12.2008 12:33

Monenko Ah:n akut sinulla on? Mihin jännitteeseen akut ladataan, tarkasta oikein mittarilla noin heti latauksen jälkeen ja noin 1h kuluttua. Latauksen jälkeen pitää olla reilu 14V ja 1h jälkeen ilman purkausta noin 13,5V. Googlella löydät lyijyakun arvoja, nuo vetäisin vanhan kuontalon alta enkä mene takuuseen, vaan eivät kaukana ole oikeista. Eli tarkasta millaisen Ah määrän todella olet ladannut akkuusi.

Oletetaan sinulla olevan 100 Ah, voit purkaa noin 70 AH ja akku on saatava heti lataukseen sen jälkeen jotta ei ala sulfidoitumaan. Tosin uudet akkutekniikat antavat hiukan anteeksi.

Ajamalla on hankalaa saada tyhjää akkua täyteen, koska käytämme vakiojännitelaturia, kun akku on puolessa varauksessa sen jännite nousee kiehumisrajalle (14,4V) latausvirta laskee muutamaan ampeeriin ja 40 lisä Ah 5A virralla 100% hyötysuhteella vaatii 8 tunnin ajoa eli Tyhjän akun lataus Hesasta Ouluun. Todellisuudessa hyötysuhde ei ole 100 vaan n. 80 joten laske siitä. Töpselilataus joka kestää riittävän monta tuntia (vaikka 24) parantaa tilannetta.

Uudet pulssaavat "järkevät" laturit täyttävät akun nopeiten koska päästävät välillä jännitteen laskemaan ennen uutta suurempaa virtapulssia. Mainostamatta ketään niin ainakin Ctek valmistaa.

NIITTYARO TAPANI 09.12.2008 12:53

Jos aiot kytkeä akut rinnakkain niin osta sitten molemmat uudet koska erilaisia tai eri-ikäisiä ei pidä kytkeä rinnan. Huonompi purkaa parempaa ja parempi estää latauksessa jännitteen nousua joten eri pari yhdistelmää ei pidä käyttää. Itselläni on ollut noita 100 Ah akkuja parissakin autossa ja aina ne on yli yön kestäneet talvellakin tarvittaessa vaikka lämmitys on ollut päällä. Se latausjännitteen tarkastaminen on tärkeää jotta tiedät miten akut latautuvat. Mittaa jännite kohta auton käynnistyksen jälkeen ja vaikka parin tunnin ajon jälkeen auton vielä käydessä.

Hupiakusta mittaa suoraan akun navoista jotta näet paljonko jännite laskee kun vertaat sitä starttiakun napajännitteeseen. Näin saat kuvan siitä missä kunnossa kaapelointi on. Jos jännite-ero on satoja millivoltteja niin saattaa liitosten ja kaapeloinnin tarkastus olla tarpeen.

Akun latauksessa viimeiset 200 - 300 mV ovat kriittisiä. Latausvirtahan on suoraan kiinni jännite-erosta akunnapojen ja generaattorin napojen välillä. Jos meillä on resistanssia 1 ohmi ja jännite-ero 1V niin virtaa kulkee 1A eli ei paljon paskaakaan. Resistanssin tulee siksi olla lähempänä 0,1 ohmia ja mieluummin alle, jota et pysty yleismittarilla toteamaan. Huonot hapettuneet liitokset ovat latauksen surma, tämä koskee myös sitä sulaketta joka useimmissa autoissa on starttiakun vieressä, sulaketta joka suojaa hupiakun latauspiirin oikosululta starttiakkua ja sen latauspiiriä. Tarkasta ja puhdista sen sulakkeen liitokset. Lataus on taidetta.

ASIKAINEN MATTI 10.12.2008 17:25

Dethleffsin harmaavesipuolen lämmitys vie akkuvirtaa n. 20 A (säiliö ja venttiili yhteensä), joten sitä ei voi käyttää kuin ajon ja lyhyiden ajotaukojen aikana tai caravanalueilla valtakunnanverkkoon kytkeytyneenä. Laskennallisesti täysi 100 Ah:n akku on tyhjä 5 tunnissa, mutta käytännössä jo paljon aikaisemmin.

EEROLA TEEMU J 10.12.2008 18:47

Aika paljon merkitystä on laturilla, mutta ei sen lataamisen mitään tiedettä tarvitse olla. Yksi nyrkkisääntö laturille (joko piirongin omalle tai irralliselle) on, että virtaa laturista pitäisi irrota n. 10% ladattavan akun Ah- määrästä, siis 10A laturi sopii hyvin 100 Ah akulle jne. Jos tässä tapauksessa olisi rinnakkain 2 x100 Ah hupiakkuja ja suunnilleen saman kokoinen starttiakku, pitäisi piirongin laturin olla suuruusluokkaa 30 A. Tuskin on?

Olenkin sitä mieltä, että kahta 100 Ah hupiakkua ei ole viisasta kytkeä rinnakkain sillä todennäköisesti ne molemmat pysyvät silloin aliladattuina. Jos se nyt temppuileva hupiakku osoittautuu mittauksissa kunnolliseksi, ja edelleen haluaa hankkia toisen 100 Ah hupiakun, niin nämä akut kannattaa kytkeä erilleen toisistaan. Silloin ei ole väliä,että toinen on vanhempi kuin hankittava uusi akku.

Hupiakut kytketään niin, että niillä molemmilla on esim. (-) johtimessa irrallisella vääntimellä varustettu kytkin (mm. Hellan ns. päävirtakytkin) jonka vääntimellä valitaan kumpi akku on käytössä (yhteydessä maahan). Molempia ei silloin pääse kytkemään rinnakkain. Kummankin akun varauksen pystyy käyttämään hyödyksi, mutta näin ei synny tilannetta, että molemmat ovat yhtäaikaa purkautuneina kunhan vähän seurailee akkujännitteitä (kai sellainen valo tai mitttari on kaikissa piirongeissa)? Lataukseen valitaan sitä eniten tarvitseva akku.

Olen käyttänyt em. systeemiä vuosikausia. Laturi on senverran älykäs, että se antaa äänimerkin, jos käytössä oleva hupiakku alkaa lähestyä 11 V jännitettä. Silloin vaan toinen hupiakku käyttöön. Hupiakut ovat 135 Ah geeli ja 120 Ah lyijyakku, joten ei niitä voisikaan käyttää rinnakkain.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 12.12.2008 08:47

Mäne hyvä mies jo akkukauppaan. Säästät monta askelta ja mielikin on kevyempi. Puhumattakaan perstaskusta.

PUURUNEN SAMI 12.12.2008 10:56

Pitäisikö asunto-osan akkua kuormittaa asunto-osan valoja päällä pitämällä tai jotenkin muuten pitempiaikaisen seisokin ja auton ollessa latauksessa jatkuvasti? Ei ole tullut ajettua kolmeen viikkoon mutta ylläpitolämmityksen vuoksi auto on johdossa jatkuvasti niin onkohan tuosta jatkuvasta lataamisesta haittaa, ilmeisesti adriassa on sen verran fiksu laturi että se osaa säätää lataustehoa kun tällä hetkellä lataus ei nouse 0,2 Ah ylemmäs mutta onko se niin fiksu että se osaa myös kuormittaa vai onko sille edes tarvetta?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.