Alustan suojaus

PUUMALA RAIMO 25.11.2008 13:28

Hei taas kaikki Miten. teillä on alustojen suojaus tehty.Edelinen autoni LMC 560 alkoviauto .Vietin alustasuojauksen heti uutena hinta 450 euro suojattiin toisen kerran 3 vuotta myöhemmin.Silloin oli jo ruostetta ulkotavaratilan kalvanoidun pohjan etupuolella pyerien takana,vaikka olin laittannut roiskeläpät heti uutena.Nykyisessä autossa tein suojauksen itse ,kun se on täysintegroitu Dethleffs laskin että oli niin vähä suojeltava.Ja hinta suojauksesta olis silti ollut sama.Ostin kompressori 2KW hinta 70 euro ja kotelosuojaaineita muutama kymmenellä eurolla Bilteemasta.Ruiskuttin litra ihan ohuinta kotelusuoja ainetta letkulla palkeihin ja vähän paksumpi vahamainen aine muihin paikoihin ainetta meni ensimäenen suojauksen neljä litra kaikankaikkian Syksyllä samana vuona tein saman tempun uudestan.seuravana kesänä ruiskutin viellä puhdas vaihdelaatikkoöljyllä kaikki palkit sisältä ja päältä.Tietysti ohjamon pohja ja lokasuojat saivat saman käsitelyn.Eiköhän se nyt minun aikana kestä .Alusta palkit on kyllä aika ohueesta pellista tehty.että ainakin ne kannata suojata. T Raimo

VÄLIAHDE JUSSI 26.11.2008 21:31

Pesitkö alustan millä aineilla? Kuivasit millä keinoin? Minunkin olisi pitänyt saada tuo homma tehtyä,se jäi kevääksi.

AHOLA JARI 26.11.2008 23:31

Ihan pakko kysyä, mikä taika laatikkoöljyssä? Sotkea alusta öljyllä märäksi, ja haistella esim. Hypoid 80W90:n karmeaa katkua ;) Jos alustamassan notkistuksesta kyse, niin ohuella kotelosuojaineella kait se parin vuoden päästä tehdään ..

LAHTI ANTTI 26.11.2008 23:37

Jari.

Mistä sait Hypoid 80W90 kuvioihin?

AHOLA JARI 27.11.2008 00:26

Monessakin manuaaliaskissa vastaan tullut. Tarkoituksenmukaisesti nostin ko. liemen esille ;)

"Sitä voidaan käyttää myös vaihteistoissa, jos vaatimustasona on API GL-5 -luokan öljy. Suuren EP-lisäaineistuksen johdosta ei suositella vaihteistoihin, joissa on suosituksena API GL-4 -luokka." http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4356;5690;4465

LAHTI ANTTI 27.11.2008 00:29

Mutta alustan suojaukseen?

AHOLA JARI 27.11.2008 00:33

Raimon tekstistä: "Syksyllä samana vuona tein saman tempun uudestan.seuravana kesänä ruiskutin viellä puhdas vaihdelaatikkoöljyllä kaikki palkit sisältä ja päältä.Tietysti ohjamon pohja ja lokasuojat saivat saman käsitelyn"

AHJOS TIMO 27.11.2008 08:19

"Miten teillä on alustojen suojaus tehty?"

Finikor-käsittely alan liikkeessä. Uusintakäsittely 2-3 vuoden välein. Samalla asennettiin eteen suomalaiset Lokarit Fiatin alkuperäisten sisälokasuojien tilalle. Alkuperäiset olivat vain etupyörän etupuolella. Lokarit peittävät peltikotelon myös pyörän päällä ja takana jatkuen roiskeläpän kaltaisesti helmapeltiä alemmaksi, jolloin pyörästä sinkoutuvat kivet eivät osu helmapeltiin.

TAPANINEN JORMA 27.11.2008 09:58

Muistatko paljonko ne etulokarit maksoi?Pesin ja ruostesuojasin viime alkukesällä Fiiuni mutta ne lokarit jäi vielä hankkimatta...T Jorma.

AHJOS TIMO 27.11.2008 10:25

Ruostesuojauksen yhteydessä etulokareiden hankinta ja asennus aiheutti loppulaskuun 120 euroa lisähintaa. Erillisenä työnä asennus olisi varmasti ollut kalliimpi. En saanut sellaista erittelyä, missä näkyisi erikseen lokareiden ja asennustyön hinta.

PUURUNEN SAMI 27.11.2008 10:40

Lokarilla on kahta mallia Ducatoon saatavilla, bitumieristeellä ja ilman. Ne bitumilla eristetyt maksoivat 125 euroa.

Vaikka tämä ei varsinainen myyntipaikka olekaan niin ilmoitampahan nyt kuitenkin jos jollain on tarvetta Fiatin käyttämättömille alkuperäisille roiskeläpille niin sellaiset olisi tarjolla, nuo lokarit kun antavat yhtä hyvän suojan.

PYSTYNEN JUHANI 27.11.2008 10:55

Teetin finikorin täyskäsittelyn alustaan ja etulokarit eteen 01/08.Uusinta käsittely 2010-2011.Muistaakseni koko homma maksoi n.800€.Eteen sisälokareiden osuus oli 120€.Silloin kyselin hoidon hintoja muistakin firmoista,niin haarukka oli tosi laaja 800-2500€ samasta hommasta riippuen firman koosta.Kannatta kysellä useammasta paikasta.

LAHTI ANTTI 27.11.2008 11:08

Sorry, lukihäiriö!

KATEISTO EERO 27.11.2008 11:50

Teetin retkeilyautooni -08 heti finikor-suojauksen Liedon ruoste-estossa. Eteen ja taakse lokarit, jotka jatkuivat roiskeläpiksi. Hyvää työtä. Hinta 1000e, josta lokarien osuus 100e.

PUUMALA RAIMO 27.11.2008 12:58

Kyllä FIUN alusta on nykyön aika hyvin maalattu että kyllä se varmasti muutama vuoden kestä ilman minkälaista suojausta.Yleenssä se hyöty mikä suojaus anta mene seuravalle omistajalle.Mun edellinen auto se LMC suojattiin niin kun kirjoitiin Finikorilla kaksi kerta .sain kyllä myös paremman hinnan siitä kun vaihdoin nykyseen auton.Nykyinen dethleffs autoni suojasin itse Bilteeman ainella luultavasti joku Dinitrol tyyppinen aine.Ruiskutin kaksi kerta sitä että sain kaikki paikkat varmasti suojattu.Sain kans vähä paksompi kerros sellaisille paikolle missä on kovempi kulutus.Öljy mikä seurava vuonna ruiskutin oli kyllä tyyppiä hypoid paksu öljy.Minun mielestä vanhan auton öljy on paras suoja.kun se tunkee varmasti ruosteenkin sisään.Ja se mene jokaiseen peltisauman eikä ole niin väliä onko autu niin puhdas kun se vaan on kuiva.Antoi vuonna 1973 suojata uuden taunus farmarin samana kesänä ruiskutin kolme kerta öljyä alle sen jälken kerran joka kesä.Kun kolaroi sitä auto 13 vuotta myöhemmin.vein sen verstalle korjattavaksi sanoivat että älä tuo tä auto enä meille korjattavaksi .mutta sanoivat myös että takulla tä auto ei ikinä ruostu.Ajoin kans vanhalla mersulla vuosimalli 80 yli 700 tkm eikä ollut ruosteinen suojattu pelkällä vaihdelaatikkoöljyllä .kyllä se kesällä muutama päivä haise mutta niin teke ne muutkin ainet.T Raimo

AIRIKKA ISMO 27.11.2008 18:23

Senverran laittaisin "jäitä hattuun" tuohon öljyllä suojaukseen että ainakaan itse en KOSKAAN,IKINÄ,MILLOINKAAN ruiskuttaisi auton alustaan etenkään vaihdelaatikkoöljyä tai vastaavaa....

Joku miettii varmaankin että miksei??? Vastauksen löydät esim. siitä vaihdelaatikon tukikumista tai vetoakselin suojakumista jonka vuotanut öljy on "tappanut" ja pehmentänyt pilalle.

"Ennenvanhaan" autoja suojattiin paljonkin vaikkapa vanhoilla laatikkoöljyillä sumuttamalla alustaan surutta ja suurella määrällä useaankin otteeseen,kyllä on nyt "pehmeä" ajettava kuului monen isännän suusta.....No,seuraavassa vuosikatsastuksessa sen huomasi kuin pehmeä tuli kun "inssi" vaihdatti kassillisen puslia alustaan..........Toki jokainen saa tehdä autolleen kuin parhaaksi näkee,mutta mielestäni öljy on tarkoitettu voiteluun???

Ps.Nopein puslien ja tukikumien "tappaja" on Shell spirax 80/90 jos tuota vielä myynnissä on???

TERVO JARI 27.11.2008 18:41

ne valmistajan laittamat vähäiset "nykyaikaiset" suojamassat ? ?

Halmeenmäki ! Kerroppas tarkemmin, todennäköisesti sinulla on jotain "asiasta takataskussa" ? ?

Jari
PUUMALA RAIMO 27.11.2008 18:57

Eihän ne valmistajat ole koskan minkälaisia suojamassoja laittaneet.Maahantuojat niitä laitoivat ja tosian yrittivät joka vuosi paranta.Ruiskutus reikien paikkoja ja ruostestoaineet .Ne käyttivät erilaisia tähistys laitetta millä ne tarkastivat aina ruostestoaineiden levinäisyys palkeissa sitten ne sirsivät reiät aina tarpeen mukaan.Vielä en ole koskan tarvinnut uusia mitän kumipuslia vaikka olen ajannut työkseen jopa 40tkm vuodessa ja aina kääyttännyt öljyä autojen alla viimeiset neljäkymmentä vuotta.T Raimo

TERVO JARI 27.11.2008 20:19

puhu,

Kopio:

Eihän ne valmistajat ole koskan minkälaisia suojamassoja laittaneet.

Kopio loppu.

Tuo on jo aika paksua puppua, jos noin nätisti sanoo . . .

Minkä "valtakunnan" vermeillä oot ajellu ? ?

Jari

Ps. Voi sitä "raasua" joka teitin jäljiltä käytetyn ostaa . . .

KAAKKOLAHTI ANITA 28.11.2008 13:46

suojaus ! Ruoste suojaus on ehdoton suomen teille. Nytkin tämä uusi menee ruostesuojaukseen.Nämä peltikuoriset autot ovat jo näköjään jo uudesta asti jo pohja ruostepilkuilla (Itse totesin kun olen katsunut uusien pohjaa).Meidän peleissä on ruoste alkuja heti uutuuttaan.Suola teitä kun ajelee niin ei tarvitse kauan ajella kun pohja on ihan ruosteessa (8:n auton kokomus).

ASIKAINEN MATTI 28.11.2008 15:20

Asennus sujuu helposti kotipihalla, jos ei ole peukalo keskellä kämmentä. Ensin roiskeläppä irti ja yksi ruuvi muovisen etulokasuojan kiinnityksestä pois. Sitten sarjaan kuuluvat kaksi muovitulppaa lokasuojan reunaan. Lokari kiinni poistetulla ruuvilla yläreunastaan ja kahdella ruuvilla muovitulppiin. Sen jälkeen yksi ruuvi yläreunan sisäkulmassa olevan syvennyksen läpi takana olevaan muoviin. Homma on tehty alle varttitunnin per lokari ja tarvikkeet kuuluvat sarjaan.

HALMEENMÄKI JUHANI 29.11.2008 15:34

Alustan massauksen määrä on vähentynyt vuosien mittaan radikaalisti. Äänieristyksen parantamiseksi ovat alkaneet käyttää massan sijaan noita mattoja, ja esim uudempien Fordien (henkilömallit) omistajat kiroaa moisen mädännyttäjäfiltin sinne alimpaan lokkoon. Se massa kun on kallista ja painaa, eikä sitä tarvi monessakaan paikkaa. Myös pakkoa suojata ei enää ole kuten joskus oli. Silti muistaakseni esim Kiat suojataan vieläkin Suomessa. Hyvin moni auton ostaja luottaa valitettavasti siihen ruostumattomuustakuuseen, joka ei paljoakaan korvaa. Taitaa Mersun ja Fordin ovet olla ainoita jotka ovat menneet läpi takuuna? Oikea suojaus riippuu siitä onko pohja neitseellisen puhdas ja ruosteeton vai ei. Täällä on myös puhuttu aineiden merkistä kuten Dinitrol tai Tectyl, ihan sama kun puhutaan Sikasta. Kaikilla merkeillä on useita erilaisia aineita eri tarkoitukseen. Kotelosuoja oviin ja koteloihin, se ryömii jopa pintaruosteen alle ja syrjäyttää kosteuden. Alustamssa on se pehmeä tökötti, joka puolestaan suojaa pohjaa. Ja helmamassa kovempaa, päällemaalattavaa. Jo kevyesti pintaruostuneen pohjan suojaksi käytetään usein kotelosuoja+massa kaksikerroskäsittely. Kotelosuoja pehmittää vanhat massan jäänteet ja antaa tartuntapinnan massalle. Parasta olisi tietysti saada pohja puhtaaksi, ja se on työvaihe joka myös maksaa eniten = aiheuttaa hintaeroa! Tuo öljy saattaa olla parempaa kuin ei mitään, mutta ei ole missään nimessä nykyaikaa. Muinoin ei ollut kunnon aineita, öljyä puolestaan oli kun ne vaihdettiinkin usein. Lisäksi wanhat öljyt olivat enemmän puhdasta öljyä kuin nykyisin. Toisaalta soratiet myös kuluttivat suojat pois nopeaan. Käytetyn öljyn isoin haitta ovat siihen kertyneet happamat ainesosat. Uudet eivät puolestaan ole halpoja verrattuna ruosteenestoaineisiin, ja saattavat sisältää aineita jotka eivät tee hyvää muille osille. Lisäksi öljyn pysyvyys pohjassa on huono, ja jopa ympäristöriski. Ei siis ole mitään syytäkään käyttää öljyä kun siihen on parempiakin aineita, mutta suojauksessa on järkeä.

HUOVINEN SIRPA 29.11.2008 17:15

?????? Esko

VIRTA URPO 29.11.2008 20:39

Liikekö hoiti hankinnan suoraan Lokarilta vaiko mistä? Viime keväänä -07 edes Deltassa ei tiedetty silloin toukokuussa ,että niitä edes uuteen Ducatoon saisi. Eikä ollut missään Porin varaosaliikkeessäkään silloin tietoa. Kesällä -07 jo joku tiesi laittaneensa - se mistä oli hankkinut ei tietoa silloin. Näin se maailma ei muuttuu ja Ducatokin ruostuu edelleen.

AHONEN AULIS 29.11.2008 22:34

Lokarien parihinta Raumalla lokarilla on seuraavat tavallinen 102,14e eristetty 111,70e saatavana myös taakse.Löytyy myös vm-07 ja uudempiin.Terv:AA.

AHJOS TIMO 30.11.2008 09:59

Ruostesuojausliike niitä lokareita minulle ehdotti ja tilasi ne varastoonsa ajanvarauksen jälkeen ennen lopullista ostopäätöstäni. Tuote sopiikin hyvin juuri ruostesuojausliikkeiden jälleenmyytäväksi, sillä lokarit on varmaankin parasta asentaa silloin, kun niiden taakse jäävä peltikotelo on pesty ja ruostesuojattu.

LAHTI RISTO K. 30.11.2008 12:02

Ainakin Hobby 555 Fordin alustalla nosti ihovillat pystyyn vilkaistesssani auton alle. Maalattua peltiä oli näkyvillä valtavasti. Näin siis kesällän kynnyksellä hankkiessani auton ihka uutena. Ajattelin tulevaa talvea ja teiden suolausta. Tarkkana ja neuroottisena miehenä yöunien pelastamiseksi menin nettiin ja pyysin tarjouksia alustan suojauksesta. Omatoimisesti hankin eteen lokarit Raumalta, asensin ne kätevänä miehenä ja aloin odotella suojaustarjouksia. No, vakuuttavin tuli Tuusulasta Juslan suojauksesta ja hintakin oli vertailussa sopiva. Koko auto 550 euroa. Homma sisälsi koteloiden ruiskutuksen, kopin ovet, mottoritilan ja alustan "metrihintana". Näin sitten tein, homma kesti vuorokauden. Ei ole auton alla suojaamatonta maalattua peltiä ja yöt nukun hyvin. Antaa suolaisen ravan roiskua!

NIEMINEN OLAVI J 30.11.2008 13:25

olipa nopea suoritus,kun tehdään työ hyvin kestää yleensä 3pv,ja hinnat noin 700-1000.

PYSTYNEN JUHANI 30.11.2008 14:09

Oli tosi nopea työsuoritus. Mulla kesti muistaakseni 2-3vrk. Oli alustan pesut ja kuivaukset ym.

TAPANINEN JORMA 30.11.2008 14:18

Kyllähän alustan tarvii pesun jälkeen kuivaa kunnolla.Ruostesuojausfirmoilla on uunit ja puhaltimet joilla kuivuu nopeammin.Näin teeitse miehenä annan pohjan kuivua viikon verran.Ajankin jos on kuivat kelit,ilmavirta kuivaa kotelot.Näin olen tehnyt jo vuosikymmeniä.Tuon hiivatin pohjaan pruuttasin 10-litraa Wyrtin aineita ja lisäksi vaneripohjaan ohutta kuopiontervaa... T. Jorma

HALMEENMÄKI JUHANI 30.11.2008 18:12

Tosin jäi kertomatta oliko Hoppa niin tuore (puhdas & kuiva) ettei tarvinnut pesua ja kuivausta?

PUUMALA RAIMO 30.11.2008 18:45

Olen jo 40 vuoden aikana suojannut omia autojani ,ja olen kokellut monta eri aineita .Aikoina kaveri kertoi että raskas poltoöljy olis hyvä .kokelin sitäkin ja houomaasin että sadesäällä se ei pysynnyt kun parisen viikko.Sitten firma meidän paikkakunnalla sekoiti vaihdelaatikkoöljö ja Tektyyli ja sen huomasin että se irtoa isona levynä.Vanhan Mersun ovien sisään sivelsin pensilillä sekoitus keltaista Tektyyli ja vaihdelaatikkoöljyä ja se oli yhtä notkea viellä viiden vuoden kuluttua.Mutta vanhan ruostuneen auton pohjan alle on minun mielestä kyllä puhdas vaihdelaattikkoöljö Paras. Se on varma että vanha autonpohja ei saadan ikinä niin puhdas että voidaan luotta että joku muu aine tunke pölykerrokseen läpi.Kun jossan nurkassa jää pölykerros massan alla se on kyllä sen paikkan kuolemaa.Öljy sen sian kun sitä laitta tarpeksi niin imeityy vaikkapa kymmenen millin paskakerrokseen läpi.Ekä öljyinen rauta ruostu.T Raimo

TAPANINEN JORMA 30.11.2008 20:17

Pitäiskö tässä erottaa kaksi asiaa. Silloin kun puhutaan uuden ja uudehkon vielä ruostumattomasta alustasta,kysymys on ruostesuojauksesta.Se tehdään ns.Oikeilla aineilla.Vanhemman,jo ruostumisen alkuun päässeen pohjaan tehdään ruostEENsuojaus.Siinä toimii parhaiten vaihteistoöljy-tectylsekoitus.Myös teräketjuöljy-tectyl.Kun ruosteinen pinta on öljyisen mönjän peitossa,happi loppuu ja ruostuminen pysähtyy..Näin maalaisjärki ja kokemus minulla tästä..T Jorma

HALMEENMÄKI JUHANI 01.12.2008 18:33

Tectyl on siis ihan oikeasti tuotemerkki. Ei siis jokin yksi tietty aine vaan monen erilaisen aineen valmistaja. Ja kotelosuoja on nimenomaan ruosteen sisälle ryömiväksi tehty, kosteuden syrjäyttävä. Sitä ei voiteluöljyt tee.

TAPANINEN JORMA 01.12.2008 18:59

Tottakai se on tuotemerkki,käytin nimeä noin niinkuin yleisesti ns.oikeista aineista.Samoja aineita dinitrolit wyrtit ym.Ei oleellista eroa.Siitä mainoksien kehuista,ryömii-syrjäyttää,olen erimieltä.Suojaappa karrelle ruostunut raudankappale koteloaineella,tutki sitä muutaman kuukauden päästä.Paaskat se mihinkään ole imeytynyt,ohut kalvo ja muhiva ruoste alla.T.Jorma.

HALMEENMÄKI JUHANI 02.12.2008 22:23

Olen testannut, samoin kuin erilaisia pintamaalin alle tulevia aineita sekä käsittelyitä. Niin autoissa kuin ulos jätetyillä osilla. Enkä aio käyttää öljyä, koska oikeat aineet toimivat oikein käytettyinä.

PUUMALA RAIMO 03.12.2008 12:22

Minulla ihan samalainen käsitys kun Jormalla. Uuden ajoneuvon kannata aina suojata oikealla ainella.mutta kun ajoneuvo on vanha likainen ja vähän ruosteinen,Niin nämä ainet vaikka ovat ohueitakin muuttu liian nopeasti vahamaiseksi tai kuivuvat eikä ehtii tunkeutua lian ja kuosten läpi.Ajatelkapa joku kotelo ei sitä saa puhtaaksi millään vaikka miten pestäis tai vaikkapa imuroitas niin se on osittain täynä hiekka ja pölyä jos sinne riskutta jotain ainetta joka jähmetty niin se vaan peittä se pöly ja hiekka mikä siellä on .Öljy sen sian ei kuivu eikä jähmetty ,jos sitä vaan laitetaan tarpeeksi kyllä se tunkee pölyn läpi ja imeityy ruosteenkin sisään ja estää lisä vaurioita.Tämä on ainakin minun mielipiteni monen vuoden kokemuksella.olen ajannut omilla aotolla 1,5 miljoona kilometri eikä minulla ole koskan ajannut ruostuneilla autolla se jä'lken kun rupesin käyttämään öljyä.niinkun kerroin täällä jo ajemmin mersuni oli ajettu yli 700 000 km kun möin sitä T Raimo

AHOLA JARI 03.12.2008 13:33

Mitä minä olen ryynännyt autojen alla, en ole vakuuttuunut öljyn ruosteenesto/-suojakykyyn auton alustassa, esim. peräöljyjä vaihtaessani pienet valumat "banjon" kyljessä ovat kiitettävästi hävinneet jo saman vuoden aikana. Tiesuola ja vesisuihku saa ihmeitä aikaan muutaman mikrometrin öljykalvolle..

Se mitä minusta alustan tai koteloiden öljyämisellä saadaan aikaan, on alustan likaantuminen. Oikeat suoja-aineet muodostavat pinnalleen likaa ja pölyä imemättömän kalvon. Syvemmältä on juoksevampaa, ja ennenkaikkea kestää iskuja, tiesuolaa, alustapesua ja öljyvalumia tietyin varauksin kun tavaraa on ½-1 mm paksuudelta.

Ruosteenestoon varastoinnissa öljy on hyvää, mutta kulutusta se vaan ei kestä...

HALMEENMÄKI JUHANI 03.12.2008 17:23

Eikä taida olla varastoinnissakaan erityisen hyvää, koska ennemmin suojarasvaa noista ruostealtteista pinnoista löytyy. Taitaa öljy olla yleistä siellä minne rasvaa ei pääse fyysisesti laittamaan tai poistamaan?

Kovaan nuo re-ainefirmat suitsuttavat juuri tuota puhdistus, tunkeutuva aine ja suojaava aine proseduuria: http://www.dinitrol.fi/index.html?n=10831 http://www.dinitrol.fi/index.html?n=11083 http://www.tectyl.fi/kuluttujapakkaukset.htm http://www.tectyl.fi/ammattik/am_alustansuoja.html http://www.tectyl.fi/kasittelyt_takuut.htm http://www.tectyl.fi/korroosio.htm

Luettavan arvoista tekstiä kaikki!

VIROLAINEN ARVO 04.12.2008 15:38

Hyvää tietoa noissa liitteeessä. Utelisin vielä kokemuksia tervamaalista.

Nimenomaan sen käytöstä sekä metalliosien ja erikseen vielä asunto-osan pohjan suojauksessa.

Edellisen auton (11 v.) käsittelin keväällä sen ensin tervamaalilla ja sen kuivumisen jälkeen vielä suojamassalla. Auto oli kyllä uutena ja myöhemminkin käsitelty suoja-aineilla.

Kontrolloimaan en enää sen tehoa pysty, koska auto ei ole enää minulla.

Nyt mietin uuden auton käsittelyä - millä?

PENTTINEN URPO 04.12.2008 17:26

Arvo V:lle Tervamaali on todella hyvä ruostumisen pysäyttäjä. Omakohtainen kokemus on kyllä muusta kuin auton suojauksesta, mutta naapuri suojasi Talbot merkeistä autoaan niin kyllä se mätäni muualta kuin pelleistään. Itse olen käsitellyt piipunhatun kyseisellä aineella noin viidenvuoden välein ja on kuin just laitettu, täyttä rautaa. Ensikesän käsittelen omat autot tervamaalilla, koska se on toiminut muissakin vaikeissa olosuhteissa niin uskon että se toimii myös autojeni pohjassa ja koteloissa.

RANTAMÄKI URPO 05.12.2008 17:34

Hankimme retkiautomme pian kolme vuotta sitten. Siihen tehtiin täydellinen ruostesuojaus, ja lisäksi asennettiin lokarit sekä eteen että taakse. Viime keväänä tehtiin tarkistus/täydennyskäsittely. Kaikki hyvin! Muutoskatsastuksen yhteydessä ( 100 km/h ) katsastusmiehen kanta oli: Antaahan se mielenrauhan, mutta ei omiaan saa pois autoa myydessään. Voi olla, mutta suosittelen silti teettämään (tekemään) kunnon suojauksen ja asen(nut)tamaan lokarit.

Tein eilen kaupat 'meille uudesta autosta', 3 v / 22tkm, todella siisti yksilö. Siihenkin tehdään täydellinen ruostesuojaus. Noudamme auton 17.12. Lokareita ei siihen malliin kuulemma ole, harmi! Tutkitaan.

Nettihaulla 'autosuojaus' löytyi linkki ainakin Espoon Autosuojaus Oy:n sivuille. Siellä kerrotaan seikkaperäisesti, miksi suojaus kannattaa ja miten se tehdään, mitä maksaa... Sivuilta on myös linkki Leo Laine Oy:n sivuille -> ilmeisesti n. 200 auton luetteloon. Sieltä en vain löytänyt tarvitsemiani.

katso: www.lokari.fi ( tuoteluettelo -> sisälokasuojat ) , www.autosuojaus.fi

Terveisin UR

AHOLA JARI 05.12.2008 18:43

Tein eilen kaupat 'meille uudesta autosta', 3 v / 22tkm, todella siisti yksilö. Siihenkin tehdään täydellinen ruostesuojaus. Noudamme auton 17.12. Lokareita ei siihen malliin kuulemma ole, harmi! Tutkitaan

Rellustako kyse? Käyköhän rinnakkaismerkin lokarit.. suoraan kysymällähän tuo selvii.

RANTAMÄKI URPO 05.12.2008 19:01

Tekstini oli puutteellinen. 2006 ankittu retkiauto ( Peugeot-alustainen )on käytössämme edelleen. Eilen hankimme Zafiran. Onko tietoa siihen soveltuvista/sovitettavissa olevista lokareista? Kiitän vihjeistä!

Terveisin UR

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.