Ducato 2,5 TDi -98 käynnistysongelma

MARKKU ROSNELL 24.11.2008 20:59

Jo pikku pakkasella (-5) tapahtuu outoja. Hehkutuksen merkkivalo palaa iät ja ajat. Ilmeisesti niin kauan, kun virtavavainta pitää ao. asennossa.

Kun koneen käynnistää (se käynnistyy kyllä pitkän starttauksen jälkeen), niin merkkivalo jää vilkkumaan joksikin aikaa.

Nollakelillä tai lämpimämmällä, kone käynnistyy nätisti ja hehkun merkkivalo sammuu melkein heti.

Kuulin, että tässä mallissa ei ole hehkutulppaa itse asiassa ollenkaan, vaan imusarjassa jokin "liekinheitin" (=asentajan käyttämä ilmaisu).

Osaako joku sanoa, onko tuo hehkun merkkivalon vilkkuminen varoitus jostain, vai hehkutuslaitteiston vika?

Kiitos tiedoista etukäteen.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.11.2008 21:15

Suoraruiskutusmoottoreissa ei tarvita esihehkua samaan tapaan kuin perinteisessä apukammiorakenteessa. Mutta hehkutus helpottaa etenkin käyntiinlähdön sivistyneisyyttä sekä vähentää savutusta. Ducaton ns liekkihehku ei ole mikään uusi eikä outo keksintö, ja sen sielunelämää sekä vikoja on puitu täällä useinkin. Eli haulla löytyy paljon.

LAHTI ANTTI 24.11.2008 21:32

Lieneekö samantapainen kuin aikoinaan oli Perkinsin merimoottoreissa ?

MARKKU ROSNELL 24.11.2008 21:46

Yrittelin kyllä hakea, mutta en löytänyt mitään. Väärä hakusana ilmeisesti. Eräällä englanninkielisellä palstalla joku väitti, että homma on aivan OK. Pitää vaan jaksaa odotella, että merkkivalo lakkaa vilkkumasta!

En tosiaan ole kokeillut, kuinka kauan merkkivalo palaisi. Ainakin siinä vaiheessa lätkytys loppuu, kun akku hiipuu. :)

Mutta yritetään etsiskellä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 24.11.2008 21:50

En tiedä ysikasista, mutta kasiysi 2,5 TD:ssä kun hehku oli lämmttänyt kylliksi alkoi hehkun merkkivalo vilkkumaan mekiksi siitä, että voi startata vilkutus ja jatkui jälkihehkuyn ajan. Siinä on myös liekkihehku imusarjassa.

SIRKIÄ MATTI 24.11.2008 23:23

Kylmällä, kun hehkutus kytkeytyy päälle, niin hehkun merkkivalo kojetaulussa palaa tasaisesti. Hehkutulpan lämmettyä tarpeeksi n, 30-60 sek. alkaa merkkivalo vilkkua, jolloin käynnistetään moottori. Vilkkuminen jatkuu jälkihehkun merkkivalona vielä n. 40 sek. ajan käynnistymisen jälkeen. Jälkihehkun tarkoituksena on vähentää kylmän moottori savuttamista heti käynnistyksen jälkeen.

Näissä hehkun sähköpuolen liittimissä on aika usein kosketusvikoja, kun sijaitsevat konehuoneessa kosteudelle alttiissa paikassa.

TENKULA MATTI 25.11.2008 09:57

Juuri noin käyttäytyy ainakin minulla oleva 2,5 TDi -98. Nykyisiin pikahehkuihin verrattuna tuo aika vain "tuntuu" pitkältä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.