Asunto-osan ilmastointi

VUORIO JARI 18.11.2008 10:28

Löytyykö apua? Ensi kesäkuun loppuun mennessä meillä pitää olla jonkinlainen jäähdytin myös asunto-osassa (hikoilin viime kesänä patjan pilalle italiassa) Mitä järkeviä/toimivia/edullisia/keveitä jälkiasennus laitteita on olemassa? Toimiikohan ihan halvimmat? Tämmöstä laitetta me ei tarvita kun max. 4 viikkoa vuodessa, joten ei viitsisi maksaa itseä kipeäksi. Kiitos vinkeistä

AIRIKKA ISMO 18.11.2008 16:04

Ns. Takatalli-malliin sopii sellainen siirrettävä "kotimalli". Tallinovesta tai tallin lattiasta hukkavesiputki suoraan ulos,kun et tarvitse laitetta niin helppo siirtää pois...

Testattu on Kroatian helteissä ja toimii,kustannukset laitteella ja muutamalla räikkäliinalla n.200-300e

Meillä oli tuollainen "asennettuna" http://www.scanoffice.fi/pdf/esite_linda_ky-26a.pdf

Tuo nyt oli vain esimerkki,muitakin löytyy.

MURTO JUHA 18.11.2008 17:59

Eipä maksa enää paljoa Dometicin vanhimmat mallit, esim Blizzard 1100 S. Hinta Saksassa n. 1000 euroa. Voi käyttää myös ajon aikana inventterin kautta ja kämppärillä sähköt seinästä. Plussana vielä lämmitysmahdollisuus, lisänä meillä lattiamaton alla paroli-lämpömatto niin kaasun käyttö on jäänyt kokonaan pois.

TERVO JARI 18.11.2008 21:28

vermeessä on ?

Olisiko paikallaan tuollainen "yhdistelmä" verme ? ?

http://www.dometic.com/fi/Europe/Finland/Private-Consumer/Matkailuajoneuvojen-varusteet2/Ilmastointilaitteet/Tuotteet/?productdataid=66886

Noista tällä hetkellä markkinoilla olevista paras vaihtoehto jossa lämmitin ja jäähdytin samoissa kuorissa, lämpöpumppumallia muilla valmistajilla on myytävänä kattomallisenakin mutta Suomen olosuhteisiin ne on "kuolleena syntyneitä" . . .

Kannattaa ottaa huomioon noissa kattomallijäähdyttimissä lisääntyvä korkeus ja paino katolle, tuo "lattia"malli on kevyt ja paino tulee alas toki asennus vaatii omat "juttunsa" kantsii käydä "alanmiehen" juttusilla jos päätyy tuonlaiseen sillä itse ei kannata ruveta ominpäin reikiä tekeen, voi tulla kalliiksi . . .

Tuossa toinen "piilomalli" . . .

http://www.truma.com/_anweisungen/Truma-Katalog/gb/frostair_saphir/frostair.html

Itse en lähtisi noihin siirrettäviin vermeisiin, sillä ne on painavia ja epäkäytännöllisiä, ne ottavat jäähdyttämänsä ilman lauhdutukseen ja puhaltavat sen heti ulos. Vetävät ulkoa pölyä sisälle jne jne ....

Semmottii ens alkuun . . .

Jari

VUORIO JARI 18.11.2008 21:58

Kiitoksia vinkeistä. Pattereista puskee riittävästi kuumaa kovallakin pakkasella, joten ongelmana on lähinnä nuo kesähelteet. Tuo autoon sisälle tuleva malli vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onko näissä aina tuo lämmityspuoliki mukana? Käyköhän tuo ilmalämpöpumppu nykyisen lämmmittimen kanssa käytettäväksi? Mikä mahtaa olla hinta tuolle dometicin mallille? (Nykyinen lämmitin on joku alden malli sähkövastuksella)

TERVO JARI 19.11.2008 05:48

frosairia koskevasti:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&q=frostair&nickMid=

Noissa Frosaireissa ei taida olla lämpöpumppu ominaisuutta jotenhieman halvempia ovat, tietty riippuu mistä ostat hinnoissa on isoja heittoja . . .

Mimmonen käyttöaste vermeellä tulisi olemaan ? Meinaa vaan että pääsiskö tuo lämpöpumppu tienaamaan itteensä irti kevään ja syksyn viileissä ilmoissa, kovilla pakkasilla se ei lämmitä kalustoa niin että nurkat pysyis kuivanu, on vain pistelämmitys vaikka kuinka hyvin sen asentais . . .

Onhan vielä noita pienitehoisia/kokoisia kattomalleja, yksi niistä on Vaenco: http://www.waeco.fi/(S(amwvd255m3e1et55lwv5tce1))/engine.wbf

Et sellast. . .

Jari

KORHONEN KARI 19.11.2008 11:41

Vaunussani on ollut tuo Ismon mainitseman laitteen kaltainen vempele pari vuotta,2 ysiysi oli hinta aikoinaan.Toiminut erinomaisesti,siis tehnyt työnsä.Jos tilaa autossa ja haluja omistajalla on niin ilman oton ja poistonpuutteet/vajavaisuudet on helppo korjata.Kuten Jari ammoin kertoi,hyötysuhde ei ole paras mahdollinen mutta pienin virityksin sekin ongelma poistuu.En usko että petyt jos ostat. Hinnoista sen verran että Espanjassa olivat nämä seinäkiinnitteiset huoneisto/omakotitalo vehkeet reilusti halvempia kuin täällä armaassa kotomaassamme,miksikähän....Niin tietysti;ei ole hullu..jne.

MURTO JUHA 20.11.2008 16:37

Kiinnitin huomioita noihin painoihin, Dometicin kattomalli 1100 S jonka voi laittaa suoraan olemassa olevan kattoluukun 40x40cm paikalle painaa 29 kg. Jos haluaa käyttää laitetta ajonkin aikana niin siihen sopiva invertteri painaa ehkä n. 5 kg, yhteensä tulee systeemille painoa 35 kg ( ja johdotus päälle). Ja kylmää/lämmintä on riittänyt keskieuroopan oloihin, Truman lämmitintä en ole sen jälkeen käyttänyt, koska lapset polttavat näppinsä/peppunsa siinä kuumassa etupaneelin säleikössä.

Tuo Jarin mainitsema lattiamalli HB 2500 painaa 25 kg ja siihen mainostettu generaattori TEC 29 painaa 44 kg, yhteensä 69 kg ( ja johdotukset päälle). TEC 30 painaa jo 70 kg ja molemmat tarvitsevat vielä erillisen polttoainesäiliön ??

Korkeuskaan ei ole minulle ongelma, se on suurin piirtein samalla korkeudella kuin Truman savuputki, ja ehkäpä alempanakin kuin se alkovin etuosan makuuhuone. Metelistä vielä, minulla oli kotona koekäytössä semmoinen siirrettävä lattiamallitohotin (12 000 BTU) letkuineen, se piti kovaa meteliä. En ymmärrä kuinka siinä metelissä voisi nukkua. Kun on yön nukkunut hyvin niin jaksaa taas päiväsaikaan kuumassa ilmassa olla "innostunut" tekemään mitä nyt tarpeellista on. Terkuin Murzi

TERVO JARI 20.11.2008 17:01

aivan oikeassa tuon painon suhteen agrekaatin kanssa, loppuu monesta vermeestä kantavuus jo lisävarusteista mutta tuo on kevyt ja voi käyttää inventterin kanssa, CoolAir CA-1000 .

Lueppas tuolta:

http://www.waeco.fi/(S(3xxg3heoewawrtac5wdic255))/engine.wbf

Tosin tuon Waencon omistaa Dometic . . . sellasta se elämä on . . .

Silloin kun itselle etsin tuollaista vermettä, kyselin hintoja, oli tuo Waenco muutamankympin halvempi kuin Dometic 2100 B jonka silloin investoin, olen ollut "suhteellisen tyytyväinen" tuohon, ei se kovin hiljanen ole eikä sen automaatti toiminnot ole virheettömiä, omat mokansa niistä löytyy, olen ollut maahantuojaan yhteydessä asiasta toivonmukaan ovat ovat viestiä laittaneet valmistajalle että toiveeni/esitykseni kuultaisiin kun seuraavien mallien "lokikoita" suunnitellaan . . .

Jari
MURTO JUHA 20.11.2008 17:30

joo tuo olis näppärän kokoinen ja lisäksi paremman näköinenkin kuin vanha mötikkämalli Dometic 1100 S. Painokin vain 18 kg ! Sitäkin saa näköjään Saksan nettikaupoista tonnilla, löysin yhden "999" hinnan. Kaikki puhaltimethan hurisevat enemmän tai vähemmän, vasta tosi käytössä ostokset punnitaan.. Jos nyt negatiivista hakee tuosta omasta 1100 S mallista niin puhalluksen suuntaan ei voi paljoa vaikuttaa, uusissa malleissa se onkelma on pois. Se on hei, Juha

VUORIO JARI 14.12.2008 13:21

Myyjä sai vakuuteltua dometic 2200 mallin erinomaisuudesta, joten semmonen tuli sitten hankittua. Onko kellään kokemuksia kyseisestä laitteesta? Taitavat olla lähes huoltovapaita nämä laitteet?

KOTILAINEN ISMO A 14.12.2008 16:53

Meillä on ollut b2200 reilut puolitoista vuotta käytössä. Toimii ihan hyvin. Pari kertaa on ilmoitellut jonkun anturin häiriöstä, siinä kaikki vaivat. Jäähdytysteholtaan pömpeli on meidän autoon nippa nappa riittävä. Auton mitta on 8 metriä. Jääkaappia se ei autosta helteellä tee, mutta pitää sisälämmön kuitenkin ulkolämpöä pienempänä. Yöaikaan ilmastointi on meillä etelänmailla aina päällä ja se jatkaakin mukavasti aamu-unia, kun polttava aurinko ei ala heti lämmittää autoa. Meteli on tässä 2200 mallissa selkeästi pienempi kuin edeltäjässään 2100-mallissa. Parhaan tehon saat irti, kun pistät verhot ikkunoista ja kattoluukuista kiinni myös päivällä. Eihän se tietysti järkevältä näytä, mutta mitä sitten. Muistaakseni 6A sulakkeella käytettiin laitetta viime kesänä. Ei ongelmia.

KAASINEN KARI 17.12.2008 15:34

Hei talvikäytössä pitääkö suojata pyryltä ja tuiskulta tuo Dometic katolla? Lähinnä silloin kun auto/vaunu on kylmänä? Eli mitä sen käyttöönottoon (käynnistämiseen) vaikuttaa, ritilöistä sisään mennyt lumi yms? Katto toki putsattuna ensin. Kaveri kertoi nähneensä noissa kausipaikoilla pohjoisessa erilaisia "linnunpönttövirityksiä". KK

KOTILAINEN ISMO A 17.12.2008 15:46

En ole koskaan dometicia katolla suojaillut. Tosin en ole kyllä pakkasella ja kylmillä ilmoilla sitä starttaillutkaan. Ainoat ritilät siinä ulkopuolisessa osassa on takana alareunassa. Ne eivät ole ajoviimalle alttiita eikä sulava lumikaan mene ensimmäisenä niistä sisään. Olen kyllä nähnyt erilaisia pussiviritelmiä muttei ole siis tullut mieleen hankkia itselle sellaista.

KAASINEN KARI 18.12.2008 11:56

Ok, tuossa vanhemmassa B2100-mallissa on ritilät sivuilla alhaalla ja takana ylhäällä. Kausipaikalla kun vaunu - sori väärä palsta - on väliajat kylmänä ja sitten tullessa katolla tekee lumityöt, niin väkisin tahtoo lunta noissa sivuritilöissä olla. Olen miettinyt että vaikuttaako toimintaan/toimivuuteen. Sinänsä loistopeli talvikäytössäkin.

Eipä kyllä näytä muillakaan olevan nuo mitenkään suojattuja. KK

VAINIO RISTO 13.01.2009 15:24

Sama juttu meilläkin. Eilen tuli tehtyä B 2200 mallista kaupat hintaan 1350€. Tosin ilman asennusta. Olisin halunnut B 1600 mallin, mutta tuota ei sitten saa Suomesta ostettua vaikka kuinka yritti (sulakkeen koon takia). Saksasta olisi saanut ostettua, mutta rahti 230€ Suomeen nostaa hintaa liikaa. Ihmettelen tuota rahdin määrää, mutta tuommoisia ne saksan nettikauppiaat ilmoitteli useastakin paikasta. Sinällään outoa, kun Kiinasta saa kuution paketin Suomeen 80 USAn dollarilla.

LATVALA PEKKA 13.01.2009 16:55

Moro !Onnittelut ilm.laitteesta, kyllä sillä nyt kelpaa. Itellä ei vielä ole. - Mutta tuo rahdin hinta kyllä tuntuu oudolta kun olemme tilanneet Saksasta Thomannilta musiikkitavaraa monestikin,niin rahti on aina 20 e, tilaa mitä tilaat. Taitaa joku vetää välistä... t: Pekka

MIILUNPALO JUSSI 15.01.2009 11:44

Meillä on pari kesää Euroopan helteissä ollut käytössä tuollainen siirrettävä lattiamalli. Olisiko mitat n. 3535100? Kokoluokka kuitenkin oikea. Esim. viime kesänä meillä oli kiitettävän kuumaa Kroatiassa sekä Italiassa (reilusti yli 30), niin autossa pörisi laite, joka viilensi siellä ilman noin 24 asteeseen (auto alkovimallinen ja mittaa reilut 7 metriä). Kondenssiveden se kerää suoraan astiaan ja ulosmenoputki viritettiin välillä ulos sivuikkunasta, joka on sivulle vedettävä -malli tai sitten kattoluukusta. Paino vehkeellä on n. 30 kg. Kuitekin oli helppo liikutella takatallin ja asunto-osan välillä. Tämä voi sitten olla kotonakin käytössä - jos sitä tarvetta ilmenee. Ostopaikka tälle oli Bauhaus, eikä hinta ollut kuin n. 250 eur.

VAINIO RISTO 15.01.2009 11:55

Joo, sama tuli mieleen. Oiskohan niin, kun minäkin sain Ebaysta neuvoteltua hinnan melkein kohdalleen niin jäi sitten tilaamatta, kun Reisemobil Lyding ilmoitti, että rahti maksaa sitten tuon 230€. Taisivat yrittää korjata hintaa kohdalleen rahdin avulla. Vai toimittavatko sitten jonkin kuriirifirman välityksellä, kun noin paljon maksaa. Painaahan kone itse 34kg + pakkaus päälle.

JÄRVENPÄÄ PETRI 09.04.2009 13:20

hei,

Miten tuon käyttö onnistui, tuokin kun ottaa varsinkin käynnistyessää isohko virtapiikin? Riittikö todella sulakkee joka paikassa?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.