ONKO VEDÄTTÄMISTÄ - FORDILLA?

LAHTI RISTO K. 01.11.2008 11:52

Hei! Totuin Ducatolla, että koneen kierrokset olivat 2300 ja veto optimissa vitosella normaalissa "rekkanopeudessa". Nyt Fordilla samassa nopeudessa 1800, (nelosella olisi 2500). Vääntöalue on aivan toinen kuin Fiatin pikkukoneella, mutta tuntuu hurjalta pitää neulaa 1800 kierroksessa (tasaisellakin), vaikka kone vääntää! Lykkään kylläkin nelosen ylämäkeen varmuuden vuoksi... Sanokaahan asiantuntevat, onko 5-vaihteisen 130 hp:n laatikko turhan harva, vai pitääkö vitosella rikkoa lakia jotta kierroksia olisi 2000 ja todellinen nopeus 90 km/t. Mittarivirhe kesäkumeilla on 3-4 liikaa, nyt talvikumeilla 5-6. Samasta autosta on nyt tullut 6 vaihteinen samalla koneella (2.2.TDCI). Liekkö siinä tiuhempi loota?

JARI PULKKINEN 01.11.2008 11:59

Moro. Nykyisillä CDI / DCI moottoreilla on hyvin yleistä 1800 kierrosta matkavauhtina. Koneet ovat vääntäviä ja saadaan polttoaineen kulutus putoamaan tai ainakin pysymään kohtuudessa vaikka tehoja on enempi. Näin se on muissakin merkeissä nykyisin... -jari-

VIRTA URPO 01.11.2008 22:01

Risto varmaan myös yritti kysellä, että kestääkö Fordin laatikko tuota 1800 rpm "nykivää" vääntöä

HALMEENMÄKI JUHANI 02.11.2008 20:21

Se on liikaa vaihteita näissä nykyautoissa. Ennen oli helppoa: autokoulussa opetetaan ettei keppikäsi lepää ennnen kuin on se nelonen pesässä. Ja kone huutaa silti maantiellä. Nyt pitää ajaa ylinopeutta tai pitää silmässä pienempää huutopykälää tai jopa vaihtaa eestaas! Eiköhän se olisi kannattavinta ajella vitosella aakeenlaakeet ja nelosella mäkiset osuudet. Olisi se moottorijarrutuskin kunnossa alamäissä. Todennäköisesti kulutuskin pienempi, vaikka 1800rpm jaksaisikin kiskoa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.