AUTO SAKSASTA

PITKÄNEN PAULI V 22.10.2008 13:36

En malta olla käsittelemättä tätä aihetta, kun kokemukset vielä ovat tuoreessa muistissa. Aikaisempaa kokemusta on vaunusta 70-luvulta alkaen, mutta autosta vain kaksi viikon vuokrausta Saksassa noin 18 vuotta sitten.

Lueskelin keskusteluja tästä aiheesta etukäteen, mutta en saanut täyttä selvyyttä, mistä on kysymys. Tätä asiaahan yrittävät parhaansa mukaan vielä jotkin maahantuojat hämmentää niin, että väkisinkin tulee mieleen esim Ikean ja Lidlin vaikeudet Suomeen tulossa.

Niinpä otin tyttärelleni kaksi viikkoa lomaa koulusta ja lensimme Hampuriin. Hyppäsimme taksiin ja majoituimme hotelliin kolmeksi yöksi. Koska varasin Finnlinesilta paluumatkalle tilaa yli kahdeksan metrin autolle, tuli menopaluun hinnaksi 903,16. Taksimatkoja kertyi yhteensä 113 euroa ja lisäksi saimme myyjältä kolme kuljetusta liikkeen ja hotellin välille. Hotelli ei ollut halvin, vaan ensimmäinen, joka vastasi meiliin, eikä tarjonnut pelkkää faksia. Kolmen yön hinnaksi tuli 225 euroa.

Kuvittelin ostavani Eura Mobilin 770 alkovilla tai integroidun 810. Nettikuvat antoivat hiukan väärää tietoa ja vähän ajettuja autoja oli ilmeisesti pidetty työmaakoppeina rakennustyömaalla. Tietysti toinen vaihtoehto on se, että autoista oli ruuvattu kilometrejä, koska huoltokirjatkin puuttuivat.

Päädyin lopulta Niesmann + Bischoffin Flair 6700 TA alkoviautoon vuosimallia 1999. Kokemukset tästä autosta ovat olleet hyviä. Huollon ja hihnan vaihdon teetin autoon heti ensimmäiseksi Saksassa, hinnat 210,00 ja 355,36 euroa. Huoltohintaan sisältyi täysi kaasupullo ja puolitoistametrinen sähköadapteri. Toisen kaasupullon ostin 70 eurolla. Ensimmäinen tankkaus 87,73 on laskettava kustannuksiin, koska tankki oli tyhjä.

Olimme Saksassa lomalla kaksi viikkoa ja hankimme lisäksi pienen (13 W) aurinkokennon ja täysautomaattisen satelliittiantennin Kathrein BAS 60 ja TV-DVD yhdistelmän. Astralta löytyi Saksassa ääretön miinus yksi kanavaa, eikä sen luvattu näkyvänkään Suomessa. Eutelsat lupasi digitaalisesti kattaa koko Suomen, mutta en ammattitaidottomana ole osannut vaihtaa satelliittia. Kysyin asiaa Suomessa huollossa ja he arvelivat sen vaativan jonkin lisälaitteen, mutta totesivat myöskin, että ovat asentaneet vain haravia. Kun soitin maahantuojalle, yllätyin melkoisesti, kun edustaja totesi, ettei sitä antennia voi käyttää ollenkaan Suomessa ja tarjosi heti toista. Kuitenkin tätä myydään myös Suomessa ja löytyy esim Reimon sivuilta. Jos jollakulla on kokemusta aiheesta, kuulisin mielelläni. Voisin kuvitella, että joku muukin on tuonut tällaisen Suomeen, koska niitä näkee Saksassa jatkuvasti.

Siirtokilvet sain heti kolmeksi kuukaudeksi 15 eurolla. Se aika on ilmeisesti kuitenkin päättynyt, koska nollaveropäätös syntyi odottaessa ja minulle kerrottiin, että kilpien voimassaolo päättyy kymmenen vuorokauden kuluttua siitä. Veropäätös vaati katsastuskonttorilla käynnin, jotta verottaja uskoo auton olevan matkailuauto. Saksalaiset kilvet olivat voimassa 30 päivää.

Myyjä oli katsastanut auton Saksassa myyntipäivänä ja vaihtanut vuotavan takaiskunvaimentimen. Kävin siis katsastuksessa ja sain paperin täyteen korjattavia asioita. Lähivalojen suuntaus liian alas oli helppo ruuvattava Ducatosta. Lisäksi puuttui kaasu- ja sähkötarkastus, erilaisia tarroja sekä sammutin. Niesmann + Bischoff oli siirtynyt 30 mbariin kaikissa autoissaan 1998, joten nämä kaikki hoituivat kivuttomasti hintaan 263 euroa Espoon Caravan huollossa.

Lisäksi puuttui vaatimustenmukaisuustodistus. Katsastusmies kertoi sellaisen saatavan esim TÜV Nordilta Vantaalta, joka nettisivuillaan lupasikin hoitaa asian 3 – 4 päivässä faksilla ja noin viikossa kirjeitse kotiin. Hinnaksi nettisivut ilmoittavat 85 euroa + alv, mutta se pumpsahtikin 145 + alviin, kun kyseessä on matkailuauto. Tilauksen tein 26. syyskuuta ja jäin odottelemaan. Tätä kirjoittaessa aikaa on kulunut lähes neljä viikkoa. Olen ehtinyt kysellä sekä puhelimessa että meilillä todistusta huonolla menestyksellä. Viimeisin selitys oli se, että TÜV Saksassa odottaa 13. lokakuuta edelleen tietoa tehtaalta.

Toissapäivänä lähetin meiliä myyjälle, voivatko he hankkia todistuksen, kun uusintakatsastusaika on umpeutumassa. Valitettavasti myyjä on poissa muutaman päivän ja ilmeisesti sihteeri lähetti kyllä auliisti yhteystietoja TÜVille. En innostunut asiasta ja eilen väänsin saksaksi sanakirjan avulla kyselyn tehtaalle, johon tulikin yllättävä vastaus heti tänään. TÜV on lähettänyt kyselynsä vasta samana päivänä 13. lokakuuta, kun he valittivat, etteivät ole saaneet tehtaalta tietoa. Lisäksi tehdas lupasi toimittaa todistuksen minulle suoraan ilmaiseksi, kun toimitan heille kopiot rekisteriotteesta. Olin lähettänyt ne TÜVille, mutta he eivät olleet lähettäneet tehtaalle. Peruin tilaukseni tänään TÜViltä.

Tässä sikailussa säästyi 176,90 alveineen, mutta lisäkustannuksia tulee, kun joudutaan aloittamaan katsastus alusta. Ensimmäinen katsastusyritys maksoi 145 euroa. Toinen on halvempi, koska pakokaasumittausta ei tarvitse uusia. Lisäksi voisin säästää tämän vuoden dieselveron (tosin vain noin 160 euroa) ja ensi vuoden katsastuksen, jos siirrän sen tammikuun 14. päivään. Ensirekisteröintipäivään on silloin aikaa tasan puoli vuotta. Suomessa tehdyt kaasu- ja sähkötarkastukset ovat voimassa hamaan tulevaisuuteen. Lämpöpeiton olen jo ehtinyt tilata Dukatolle tietenkin M. Huhtalolta, koska vain paras on kullin hyvää. Talvirenkaita en aio hankkia. Rekisteröinnin siirto saattaa tulla kyseeseen, jos en välttämättä halua lähteä Jouluksi Saksaan. Rätyä lainatakseni se kun on paska maa, paremmat palkat, pienemmät verot ja halvemmat hinnat. Onneksi turisti ei joudu byrokratian kanssa tekemisiin edes autoa hakiessa, kun myyjä hoitaa hommat.

Kylläpäs kertyi tarinaa. Taisin olla sen verran kiihdyksissä vaatimustenmukaisuustodistuksen kanssa. Ja lopuksi vielä kokemus kulutuksesta. Mittariin on kertynyt lomalla ja sen jälkeen kolmella viikonloppureissulla 3200 km ja kulutus on pysynyt 12,82 litrassa. Saksassa kului hiukan vähemmän huolimatta suuremmista ajonopeuksista, mutta ilmeisesti tasaisesta moottoritieajosta. Kahdellatuhannella selviää ostoreissusta ja siitä voi vielä vähän säästääkin, kun mukaan lasketaan vain auton hankinnasta tulevat kulut. Alkovi taas on osoittautunut meille juuri oikeaksi versioksi. Vaimo voi nukkua takavuoteessa vaikka kaikki ajomatkat (pois luettuna ruokailut) ja lapsi leikkiä omassa huoneessaan alkovissa (tai sitten nukkua). Ainoa, jolla sattuu olemaan kuorma-autokortti, on allekirjoittanut.

Kommentteja kiitos

SILMUNEN HANNU 22.10.2008 13:59

En tiedä toivoitko kommenttia tähänkin, mutta tarkoitatko todella mitä kirjoitit, että teillä ajon aikana 2 matkustajaa hilluu ympäriinsä ilman turvavöitä, nukkuu ja leikkii alkovissa ja takasängyssä!??

Ollaanko me ainoita, joilla moinen ei ole missään nimessä sallittua!?

t.Kaarina

PITKÄNEN PAULI V 22.10.2008 14:30

Kiitos Kaarina! Miten arvasinkin, että tähän tulee varmasti kommenttia.

SILMUNEN HANNU 22.10.2008 14:52

No eikö se ole sun mielestä tärkeä aihe? Meillä matkustusturvallisuutta ollaan just puitu(vaihteeksi) kun ajettiin ma-ti 19 tuntuia putkeen 6 hengen perheellä, ja tietty jokainen olisi mieluummin maannut kuin istunut, mutta ei me keksitty miten autossa voisi matkustaa turvallisesti kuin istumalla turvavöissä. Ja niin me siis tehtiin. Ja jotenkin toivoisin että muutkin tekisi. Eipä kai se kellekään ole kivaa, jos sillä kerralla kun maataan alkovissa tai sängyllä, tuleekin edes vahvan äkkijarrutuksen paikka ja ihmiset sinkoilee ympäriinsä. Joku täällä palstoilla ihan hiljan kertoi, miten matkustamon penkillä lojunut tietsikka oli äkkipysähdyksessä lentänyt kartanlukijan jalkatilaan ja mennyt tohjoksi. Onneksi siinä ei istunut kukaan.

t.Kaarina

PALIN MATTI 22.10.2008 16:32

Onnittelut matkailuauton hankinnasta näin alkuun. Ja turvallisia kolometrejä kaikkien matkustajien matkatessa turvavöissä.

Mainitsit piironkisi olevan vuosimallia 1999. Kirjoitit myöskin näin; "Lisäksi voisin säästää tämän vuoden dieselveron (tosin vain noin 160 euroa) ja ensi vuoden katsastuksen, jos siirrän sen tammikuun 14. päivään. Ensirekisteröintipäivään on silloin aikaa tasan puoli vuotta".

Eikös piironkisi ensirekisteröinnistä tule vuonna 2009 kuluneeksi jo 10 vuotta?

KANGASMÄKI REINO 22.10.2008 16:48

Monelta murheelta ja kustannukselta säästyy, kun ostaa auton/vaunun asiansa osaavalta kauppiaalta Saksasta.

Tämä ei ole mainos!!

Olemme kavereiden kanssa ostameet useamman as.auton Saksasta. Olemme aina saaneet todella oikeata tietoa siitä minkä haluamme ostaa.

Tämä ammattikauppias asuu Sveitsin puolelle, etsii ja neuvottelee hinnan Saksanpuolella olevien liikkeiden kanssa. Olen usean vuoden seurannut hänen toimintaansa, ja verrannut hintoja saksan nettisivujen kautta. Jostakin syystä tämä Heikki Pystyy aina alittamaan pyyntihinnat, vaikka hän elää tällä toiminnalla.

En todellakaan tästä saa mitään poonusta, ja olen jo tällähetkellä severran iäkäs, että en ehkä tarvitse vieläkin parenpaa as. autoa mitä nyt on.

Josjoku haluaa katsoa mistä Heikistä mainitsin niin se on tässä

tv R

http://www.caravanauto.com/

LEINO JAAKKO 22.10.2008 17:13

ostakaa pojat ostakaa maailma on täyttä vanhoja matkailuautoja , tehkää kokemuksia... nauttikaa elämyksistä

LEINO JAAKKO 22.10.2008 17:37

Lisätäkseni loppuosuuteen saksassa olen päässy ilman alkoovia alle 9 litran/100 kun ei sen nopeuden oo pakko olla sen suurempaa, riippuu vaan kaasujalan asennosta. Rekan perästä saa riittävän matkanopeuden ja vielä vähän imuakin ei täällä maailmalla tarvii hötkyillä ei polttaa galsoea turhaa koittamalla paljonko piironki kulkee ja millon kitkat sulaa. ajakaa ihmisiksi terv. @jaako

EEROLA TEEMU J 22.10.2008 17:47

Mitäs merkitystä sillä sitten muka on että ensirekisteröinnistä "tulee 2009 kuluneeksi jo 10 vuotta?" Päivähän pysyy samana koko auton "eliniän".

PUURUNEN SAMI 22.10.2008 17:54

Paljookohan se piironki muuten yleensä ottaen kulkee? Minkähän verran esim. alkovi on hitaampi verrattuna puoli-integroituun? Ihan kun näillä tiedoilla olisi syvällisempääkin merkitystä mutta silti. ;)

Mutta mennäkseni tähän aloittajan aiheeseen ja varsinkin Kaarinan ihan syystäkin ottaneeseen kommenttiin, ihmettelen itsekin jos siellä ajon aikana nukutaan ja leikitään. Meillä jos vanhempi poika 4vee tahtoo ruveta leikkimään, niin ollaan etsitty parkki ja pidetty samalla välipalatauko. Noinhan nuo reissut tahtoo venyä mutta mitäpä tuosta, harrastuksestahan tässä on kyse.

PITKÄNEN PAULI V 22.10.2008 18:00

Kyllä näin on, ensirekisteröintipäivä oli 14. heinäkuuta ja jos rekisteröintikatsastus on suoritettu 14. tammikuuta - 14. heinäkuuta, se korvaa ensi vuoden vuosikatsastuksen.

PALIN MATTI 22.10.2008 18:42

Ei kai sillä mittään merkitystä olekkaan. Siittä vaan laskettaan sen auton ikä. On ihan eri asia onko ensirekisteröintipäivään matkaa 6 kuukautta tai 10 vuotta. Ensirekisteröintipäivähän on aina sama, mutta se iän tarkastelupäivä on aina sen tarkastelutapahtuman kalenteriaika.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.10.2008 22:03

Jep, noin on ja silti hölmöä että tuo pirullisen tarkka rekisteröintikatsastus on vain 6kk katsastus. Eli jos tuo esimerkin auto rekisteröintikatsastettaisiin nyt niin suuri osa silti vuosikatsastaisi ajan alussa = viimeistään helmikuussa. Muutaman kkn päästä paljon köykäisempi syyni...

EEROLA TEEMU J 22.10.2008 23:23

Tulee mieleen tapaus muutaman vuoden takaa harrasteajoneuvon katsastuksesta. Läpi meni laakista, mutta olin yhden päivän liian aikaisessa. Kun rekisterinumero päättyy sopivasti 8:n, niin tapana on katsastaa se joka toinen vuosi, eli silloin kesäkäyttöön otto käy nykysäännöillä aina konttorin kautta. Niinpä kävin perättäisinä päivinä katsastuksessa ja "menneen kauden" lisäksi tuli vielä "pitkä leima" tulevalle ajokaudelle 24 h sisällä. Osui sama katsastusmieskin.

Tulee turvallinen olo kun joitain asioita vielä tehdään "kirjan mukaan" ilman neuvotteluvaraa. Jos 2. katsastustapahtuma olikin muodollinen, niin täysi maksu siitä sentään otettiin.

JANHONEN MATTI 22.10.2008 23:30

Kävin syyskuussa katsastuttamassa naapurin miehen Opelin. Samaan aikaan konttorille tuli mies epähuomiossa katsastuttamaan autoaan yhden päivän etuajassa. Ei onnistunut katsastus kun tietokone ei suostunut ottamaan auton katsastustietoja etuajassa vastaan.

HAAPANEN TIMO S 23.10.2008 17:47

Ostit siis tuollaisen auton: http://lyhytlinkki.net/?usnwyj8j Onko näin ettei Niesmann ole EU tyyppihyväksyttänyt autoa? Voi olla ettei vielä -99 mallista. Korintekijän kyltissä pitäisi näkyä hyväksymimerkintä ja akselipainot, jos tämä kyltti löytyy, ei vaatimustenmukaisuustodistusta tarvita.

Jos Saksassa on tehty katsastus vuoden sisällä, ei teknistä katsastusta päästömittauksineen kannata maksaa, katsastus on voimassa. Ainoastaan rekisteröintikatsastuksesta joutuu maksamaan.

Sähkö- ja kaasutarkastuksen hinta on kohtuuton. Sähkömies viettää autossa n. viisi minuuttia, ja tulostaa paperin. Ellei kaasumies koeponnista laitteita, kuluu aikaa saman verran, koeponnistuksineen n. puoli tuntia.

Tuo tolkuton rahastus, niin katsastuksessa, kuin näissä muissakin töissä on jatkunut vuosi toisensa jälkeen, eikä loppua näköjään näy.

Varmasti hyvä hankinta, ei taida tuollaista autoa täältä löytyä ollenkaan, kateelliset voi katsoa linkissä olevia kuvia.

@timo

VALLIUS MARTTI 23.10.2008 18:40

Voisko joku sanoa mikä on lyhytlinkki onko se joku maksulinen ??????????????????Tiedosta kiitolinen!

PALIN MATTI 23.10.2008 18:43

Ei maksa mittään. Tuosa se on:

http://lyhytlinkki.net/

PITKÄNEN PAULI V 24.10.2008 09:35

Mielenkiintoista! Mistä saa tiedot tyyppihyväksynnästä? Katsastusmies oli sitä mieltä, että se on suoritettu jostakin noin vuodesta 2003 alkaen. Korin tyyppikilvessä on TYP Flair A 6700TA Serien Nr. 25991807 Niesmann + Bischoff 5708737 4500 kg 5200 kg 1- 1900 kg 2- 1500 kg 3- 1500 kg Onko näistä joku hyväksymismerkintä? Akselipainot varmaankin löytyy tuossa lopussa. Taidankin tavata uudelleen TÜVin saksalaisen katsastustodistuksen. Suomalaisessa katsastuksessa sitä jo tutkittiin. Valitettavasti lähin tuttu sähkömies löytyy Tampereelta, joten ei kannattanut lähteä tarkastuttamaan sinne. Maksut ovat tietenkin korkeat, koska kilpailu tällä alalla näyttää melko olemattomalta. Kävin läpi listat, kenellä on kaasutarkastusoikeus. Melkein kaikki ovat vaunuliikkeiden huoltoja, jotka samalla voivat tarkistaa myös sähköt.

JANHONEN MATTI 24.10.2008 10:26

Tyyppihyväksymismerkintä joka pätee katsastuksessa löytyy ostamasi autosi saksalaisesta rekisteriotteesta "Fahrzeugbrief" sivulla 4 - jos on. Jos tyyppihyväksyntämerkintää ei ole rekisteriotteessa - kuten vuosimalli huomioiden oletan - sinun on hankittava vaatimuksenmukaisuustodostus myyjän kautta tai esim. TÛV:ltä rekisteröintikatsastusta varten. Itse olen hankkinut todistukset Suomen TÛV:n kautta ja saanut ne parissa päivässä faksilla (TÜV:n faksi kelvannut katsastuksessa) ja originaalin tulee postissa noin viikossa. Nykysäännön mukaan katsastuskonttori on velvollinen ottamaan haltuunsa saksalaisen rekisteriotteen joten se kannattaa kopioda itselle ennen rekisteröintikatsastusta. Saksalaisesta rekisteriotteesta kun näkee mm:

aiemmat omistajien nimet, syntymäajat ja rekisterintipäivät onko auto ollut yksityiskäytössä/firmalla autoon mahdollisesti tehdyt rakenteelliset muutokset jotka on täytynyt Saksassa muutoskatsastaa

Kun on autoa Saksasta ostamassa ja jos rekisteriotteessa ei ole tyyppihyväksyntämerkintää kannattaa vastaavuustodistuksen hankinta hoitaa kaupanteon yhteydessä saksalaisen myyjän kautta (jos liike) jolloin sen saa heti mukaansa. Tällöin se ei yleensä myöskään maksa mitään.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.10.2008 17:30

Kiitoksia ja kehuja Matille: näytät tietävän, muistavan sekä osaavan neuvoa nämä pykälät. Pitää pistää itsellenkin muistiin. Harvinaista herkkua, äläkä ota itseesi kun joku lesserwisseri kohta teilaa.

PITKÄNEN PAULI V 24.10.2008 22:03

Jälkeenpäin löysin myyjän sivuilta maininnan, että he toimittavat vaatimustenmukaisuustodistuksen, jos tarvitaan. En huomannut pyytää sitä, kun en tiennyt todistuksesta mitään. TÜV ei pystynyt toimittamaan sitä edes neljässä viikossa, joten peruin tilaukseni. Tehdas lähettää sen ilmaiseksi. Joten opintomatkalla tässä on oltu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.