ducaton vetoaxeli ongelma

NYBERG KAJ 13.10.2008 19:32

onko ollut ongellmia vetoaxelien kanssa minulla vm89 ducato2.5 turbo ja oikea axeli tärisyttä vedossa onko axeli vai vaihdelaatikko ongelma .

SALONEN KIMMO 13.10.2008 20:01

Jos auto ravistaa kiihdytettäessä vika löytyy yleensä vetoakselin sisäpäästä. Sisäpäässä on maljat jokaiselle kolmelle laakerikuulalle. Kun maljan pintaan kuluu kuoppa laakerikuulan kohdalle seurauksena on ravistus. Vastaavaa osaa voi etsiä Citroen C25 ja CX, Peugeot J5. Sisäpäitä löytyy kahta kokoa. Uudemmissa isommat laakerikuulat.

BRAITHWAITE WILLIAM 15.10.2008 15:48

Minulla oli entisessä autossani sama ongelma kuin sinulla. Fiat oli vm.1989 1.93 td koneella. Kävin näyttämässä autoa deltassa ja sanoivat, että vetoakselit pitäisi vaihtaa uusiin. Pahoittelivat sitä, että autoni ei ollut 2.5l td koneella, koska silloin vetoakselit voisi vaihtaa puolelta toiselle, jollon ongelma poistuisi. Sinullahan on juuri tuo 2.5 litranen kone. T. William.

SALONEN KIMMO 15.10.2008 20:26

Kaikissa Ducatoissa on vaihteisto moottorin vasemmassa päässä ja tästä syystä oikea vetari on huomattavasti pidempi kuin vasen. Ulkopään murrosnivel on sama molemmin puolin ja vaihdettavissa. Sisäpään nivelen kuluma ei poistuisi puolta vaihdettaessa. Alkupään Ducatoissa oli oikea vetari yksimittainen ja sisäpään malja muistaakseni sama molemmilla puolin. PSA tuotteissa ja uudemmissa Ducatoissa on moottorin taakse laakeroitu väliakseli ja malja on tämän akselin päässä. Laatikko on peräisin Citroen CX henkilöautosta. Ducatossa on Sofim moottori ja PSA autoissa Citroen CX moottori, joten kytkinkoppa on erilainen. Erilaisista moottoreista johtuen väliakseli saattaa olla erimittainen. Ainakin PSA puolella akselivarressa on uramerkit, joista voi verrata akseleita.

HALMEENMÄKI JUHANI 15.10.2008 22:25

Siis tuossa ns ykkössarjan J5/C25 on 2,5-litrainen CX-peruinen mylly. Sitä ei ollut Suomen Ducato-pakuissa, mutta löytyy matkailuautoista. Ja kakkossarjassa Boxer/Jumper (sekä Ducato n 94 eteenpäin) ei enää moista ole, vaan ne isommat 2,5/2,8-litraiset ovat Sofimia. Samalla loota on sama jatkossa eli keulamerkkieroja ei ole, vaan menee moottorikoon kanssa yhdessä.

SALONEN KIMMO 16.10.2008 19:22

ykkössarjan Ducatoa meni joillekin markkina-alueille Myös CX moottorilla. Jumperin ja Boxerin 2,5 litrainen on PSA moottori. Samaa konetta eri versiona käytettiin mm Citroen Xm25Td h-autossa. 2.8 litrainen on Sofim myös PSA:lla. Näiden vehkeitten vetareista ei kysyjälle ole hyötyä.

NYBERG KAJ 20.10.2008 18:17

kiitos kaikille avusta oikea vetoaxeli on tilattu ja toivottavasti se auttaa.

SORVARI JORMA A 04.11.2008 19:31

Minulla on v. 2003 Ducato 2.8 . Siinä on samanlainen vika oikean puoleisessa akselissa. Onko kellään tietoa mitä semmoinen uusi akseli tulee maksamaan ja pystyykö sen kotikonstein vaihtamaan.

JANHONEN MATTI 04.11.2008 21:46

Akselin hinta riippuu siitä onko kyseessä oikea vai vasen akseli, onko autossa ME5T vai MG5T vaihteisto ja onko autossa ABS vai ei. Akselien hinnat näet mm. Motonetin sivuilta. Tamgears myy myös ulointa niveltä hintaa jotain 75 e/kpl. Sisänivelen hintaa en tähän hätään löytänyt. Nivelten vaihdon yhteydessä on syytä aina vaihtaa kaikki nivelten suojakumit ja vahdelaatikon kupeessa oleva stefa, koska ne menee siinä samoilla töillä.

Mitä itse akselien vaihtamiseen tulee niin ei niiden mitenkään vaikeaa ole kun on kunnon välineet. TI-miehen uraa ei vetoakselin vaihdolla kuitenkaan kannata aloittaa.

Ongemakohtia nivelten vaihdossa voi olla mm:

alapallon irroitus (pallonivelen ulosvetäjä) vetoakselin mutterin avaus (kiristystiukkuus 10 ja 14 mallilla 450 Nm ja 18 mallilla 500 Nm) vetoakselin irroitus napa-asaetelmasta (voi tarvita ulosvetäjää) vetoakselin kampeaminen ulos vaihdelaatikosta (akseli on kiinni jousella ja saatta vaatia irrotakseen isoa liukuvasaraa tai hyviä asennusrautoja joilla vetoakseli kammetaan ulos) asennettaessa stefan vahingoimattomuus vetonivelten kumipalkeiden kiristyssiteiden asennus(tarkoituksen tehdyt pihdit ja oikealle kohdalle)

Eli kyllä vetoakselin pystyy kotikonstein vaihtamaan kun on asianmukaiset välineet ja tietää mitä tekee.

HALMEENMÄKI JUHANI 04.11.2008 23:00

Eikös se ole tripoidi-mallinen, eli ei vaihdettavissa kun myös vastinmalja kuluu ja sitä ei pruukata myydä irto-osana?

RUUSKA ERKKI 05.11.2008 09:19

mistä tietää kumpi vetoakseli täryttää,eikö se tunnu samalta ajaessa .eli miten sait selville vian tv eki

JANHONEN MATTI 05.11.2008 09:40

Näin on. Jos vika on sisemmässä nivelessä niin vetoakseliin lukkorenkaalla kiinnitetyn ristikappaleen vaihto ei pelkästään riitä (vaikka sitä myytäisikin irto-osana) vaan täytyy vaihtaa myös kulunut vastinmalja = perään menevä akseli.

MATIKAINEN JUHA 05.11.2008 19:15

Oletko tsekannut onko tukilaakeri ehjä/kunnossa ?

NYBERG KAJ 07.11.2008 16:39

Vetoaxelin väljyys paljastui kokeilamalla poikittais liikettä ja tässä mallissa ei ole tukilaakeria,uusi axeli vm 88-92 maksaa noin 250 euroa.

PIIRONEN KARI 07.11.2008 22:31

Paljonko autossa kilometrejä takana?

NYBERG KAJ 08.11.2008 08:37

Autolla on ajettu 234000.Norjan reissun aikana ongelma ilmeni pitkissä ylämäissä ja paheni kokoajan.

RUUSKA ERKKI 09.11.2008 11:11

kaj ? pitikö irroittaa mitään kun kokeilit poikittaisliikettä ,väljyyttä ,vai sieltä akselista paikallaan ollessa .tv eki

NYBERG KAJ 09.11.2008 15:55

Vetoaxelin väljyttä kokeilin akselin ja ns.maljan poikittaisliikettä, yksi käsi axelille ja toinen maljalle jos väljyyttä niin on melkein vaihto edessä liike kun kasvaa ajan myötä.

Hannu Leikkainen 24.07.2018 15:36

Mitenkäs se malja lähtee irti. 2:n tonnin rässillä ei lähtenyt.

Matti Janhonen 24.07.2018 16:26

Täältä voi kysellä varaosia.
Myös Motonet muut akseleita ja tietenkin Viron pojat
http://www.tamgears.com/

Vetopyörästöstä akseli irtoaa niin, että ensin akseliin kohdistetaan veto ja sen jälkeen vaikka sopivalla liukuvasaralla napautetaan akselia ulospäin ja akseli tulee ulos.
Homma ei ole voima- vaan taitolaji.
Akselia pitää paikallaan jousi joka pomppaa napakasta iskusta sen verta auki että akseli pääsee luistamaan ulos.

Mauri Laukkanen 24.07.2018 17:07

Jopa joo,kun meidä pökötti 308 alkoi ääntelemään vetoakselin nivevian vuoksi,niin
eukko kysäisi auton korjaalta hintaa mitä maksaa se ulkoisen nivelen ja kumin vaihto,no noin 150€ töineen.
Mutta kun taas kerran se uusi koninen vetoakseli maksaa noin90€,.
Tilasin akselin ja vaihdoin itse,sama asia tämän Ducaton vetoakselin kanssa,maksaa
alle satasen koko akseli!.
https://www.skruvat.fi/show.aspx?currentpage=2&k=Fiat-ducato-vetoakseli
Siis tuolta niitä löytyy.


No akseleita on useita ,mutta ei tuo hinta paljon nouse,siis 100€ pintaan koko paska!.
muokattu: 24.7.2018 17:10

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.