Fiatin "apukuskin" jalkatilojen kylmyys !

NIEMELÄ KARI 07.10.2008 22:57

Löysin vanhoista viesteistä ohjeen kyseiseen "ongelmaan",tuki apukuskinpuolella oleva ilman sisääntuloaukko vaikkapa pesusienellä tai ruuvilla ja massalla . Laitoin aukon tukkoon villalla,ikkunat (sivu) alkoi huurtua ajon aikana koska ilman kierto loppui tällä toimenpiteellä.Poistin villat,tarkastin että läppä toimii normaalisti,kunnossa on ja nyt on löydetty sopivat säädöt namikoille ettei apukuskin jakatilassa ole "jäätävää" Aukon tukkiminen vaikuttaa ilmanvaihtoon yövyttäessäkin ellei muuta "ikkunaa" ole avoinna.

PALIN MATTI 08.10.2008 07:10

Nyt olet Kari käsittänyt kyllä ohjeen totaalisesti väärin. Tarkoitus ei ole tukkia sitä koko ohjaamon ainoaa ilmanottoaukkoa, vaan pönkätä se imuilman ohjausläppä sellaiseen asentoon, että läppä pysyy siinä ulkoisen ilmanoton asennossa.

Ilmaläpän säätömekanismin rakenteen heppoisuudesta johtuen jaksaa ajoilman patopaine raottaa läppää sen verran, että se päästää raakaa ulkoilmaa suoraan apukuskin jalkatilaan. Tällä läpän pönkkäämisellä estetään tämä mahdollisuus. Samalla kyllä poistuu myös sisäinen ilman kierrätysmahdollisuus. Jokainen voi tietysti kysyä itseltään, kuinka usein on tullut tarve käyttää tätä sisäistä kiertoa. Itse en ole sellaista koskaan käyttänyt.

Ei siis missään tapauksessa saa mennä tukkimaan mitään ilmanottokanavia!

Tietysti pönkkääminen voidaan tehdä muullakin tavalla. Purkamalla kojelauta, päästään läppä kiinnittämään oikeaan asentoonsa vaikkapa erillisillä ruuveilla tai jotenkin sieltä mekaanisesti lukitsemalla. Tuo ulkokautta pönkkääminen on kuitenkin sellainen 'pienemmä riesan tie'.

Jos nuitten ohjeitten sisäistäminen ei onnistu tämänkään jälkeen, niin kannattaa turvautua jonkin ammattimiehen apuun tuossa asiassa.

PINOLA OLLI P 08.10.2008 17:48

Juuri näin;itsekkin tein ko läpälle "paliinit"ja hyvin toimii.On yksinkertainen ja helppo homma.

NIEMELÄ KARI 08.10.2008 18:55

Joo,nyt ilmanvaihto toimii !

PALIN MATTI 08.10.2008 20:24

Vilipittömät onnittelut!

MUIKKU VOITTO 18.12.2008 19:00

Minulla korjaantui kyseinen ongelma tukkimalla puoleksi kuskin puolen jalkatilaan tuleva ilma-aukko,jolloin alkoi tulla apukuskillekin jalkatilaan lämmintä ilmaa. Auto oli Fiat Ducato vm.-02.

SUOMALAINEN RITVA 22.12.2008 20:12

Meillä no sama ongelma , mistä löytyy se läppä joka pitäis "lukita" on hiivatti 06 mallia ,en löytänyt aikaisempaa keskustelua ongelmasta/ ohjetta?

PYSTYNEN SÄDE 22.12.2008 20:26

Meillä vm.06 malli.Korjattiin takuuseen,kun valitin viimasta apparin jalkoihin.

UUSITALO MARKO 27.12.2008 12:36

Pyydän anteeksi hidasta sytytystäni, mutta en vieläkään ymmärtänyt ohjetta. Itselläni on vain yksi ilmanottoaukko jossa on vain yksi läppä. Tuo mainittu ilman säätöläppä on jo valmiiksi täysin auki-asennossa, jossa mahdollistetaan ulkoilman sisääntulo. Eihän mikään patopaine voi raottaa jo valmiiksi täysin auki olevaa läppää?

REINI SEPPO 27.12.2008 16:05

Jos katselet moottoritilasta,niin näkyy neliön muotoisen tunnelin katossa . Ja liikuu samasta säätövivusta (ulkoa/sisäkierto )Muovi vääntyneenä,(patopaine/ lämptila) tuo kylmän ulkoilman suoraan ohi lämmityslaitteen,jalkatilaan ja tuntuu tosi kylmältä.Joskohan tosta olis apua,m utta jos ei niin kirjoitetaan lisää. t.se

PALIN MATTI 27.12.2008 18:11

Se ei ole mikään sulkuläppä, vaan ohjausläppä, jonka asennosta riippuen lämmityslaitteen kennolle tuleva ilma tulee joko kojelaudan alla olevasta aukosta (sisäinen kierto) tai sitten suoraan ulkoilmasta. Tämä läppä voi olla ainoastaan kahdessa ääriasennossa. Mikäli patopaine kääntää läpän raolleen siitä imuilman ulkoa ottoasennosta, niin samalla aukeaa sille patopaineelle (kylmälle ilmalle) yhteys auton ohjaamon jalkatilaan sen sisäisen kierron imuaukon kautta. Ja sitten palelee repsikalla varpaita.

Mitään ei siis pidä tukkia, vaan tarkoitus on siis ainoastaan pönkätä se läppä kiinni siihen ulkoa ottoasentoon. Sen voi tehdä monella eri tavalla.

Toivon, että sinun ei tämän luettuasi tarvitse enää käyttää aivovoimaasi asian liialliseen pohdiskeluun, vaan voit tarttua innolla toimeen ja pönkätä sen läpän oikeaan asentoonsa.

Lämpimiä kilometrejä vain piirongillesi koko lopputalveksi.

UUSITALO MARKO 28.12.2008 16:39

Kiitokset Seppo ja Matti, nyt selkis.

Siellä ensimmäisen läpän takana ilmakanavan yläosassa olikin vielä toinen läppä.

Löysin noin 15 cm pitkän puukiilan joka on paksummasta päästä 5 cm paksu ja tokkäsin sen sinne läppien väliin. Sopi kuin valettu ja kumpikaan läppä ei enää liiku. Kiila on helppo ottaa kesäksi pois siltä varalta, että suljettua sisäilmankiertoa sattuu tarvitsemaan.

REINI SEPPO 29.12.2008 11:32

Aina kannattaa kysyä!! Vastauksia saa välillä aika viisaitakin ja piikkisiä. Totta voit joskus joutua vaikkapa tunneliin kuomurin perään,joka matelee pikku nopeudella tai suurkaupungin matelevaan ruuhkaan,savuttavan menopelin taakse. Lisäksi omaani olen laittanut apparin jalkatilaan "routamatosta" vielä lisä eristeen, puhaltimen alle. Lisää KUUMAA saa pitämällä puhaltimen suuntauksen asennossa jalkatila/suoraan taakse ja SÄÄTÄÄ puhallusta neljästä kiekosta(suuttimien sivussa) Keattakaa tareta!!! t.se

AHJOS TIMO 01.01.2009 16:24

Yritin tänään selvittää, mistä se kylmä viima omassa autossani tulee. Jostakin edestä se tulee, siis hansikaslokeron alta eikä mistään ovenraosta. Hansikaslokeron yläpuolella oleva kansi pitäisi ilmeisesti ensin avata, mutta en löytänyt kokoelmastani sen ruuveihin sopivaa avainta. Täytyy mennä kaupasta ostamaan. Osaisiko joku sanoa ihan täsmällisesti, mikä sellainen avain on nimeltään?

TERVO JARI 01.01.2009 16:49

Torx:

http://en.wikipedia.org/wiki/Torx

http://www.clasohlson.fi/Product/Category.aspx?id=251813

Jari
AHJOS TIMO 01.01.2009 20:23

Kiitos nopeasta vastauksesta noista linkeistä! Täytyypä käydä huomenna Ohlsonilta ostamassa. Asia tuli kiireelliseksi, kun pyhäksi luvattiin kovaa pakkasta. Minulla on kyllä kaksikin sarjaa avaimia, joita olen pitänyt torxeina, mutta niissä ei ole niihin Ducaton ruuveihin riittävän teräviä sakaroita. Eli niillä saisi kyllä ruuvin kannan pilalle, mutta ei ruuvia auki.

AHJOS TIMO 04.01.2009 15:54

Kävin sittenkin Biltemassa, jossa näytti olevan laajempi valikoima torx-meisselinpäitä. Osin sieltä 9 eurolla 32-osaisen palasarjan. Palat kiinnitetään varteen, jossa on 1/4 tuuman kuusiokantakiinnitys. Ducaton hansikaslokeron ympäristön ruuveihin sopii niistä parhaiten torx TT25. (Ducato on vuosimallia 2005, valmistusvuosi 2004).

TÖRRÖ TOIVO 05.01.2009 09:52

Minulla oli Detleffs 2004 vuosimallin auto ja minulla oli sama ongelma ,sitä korjattiin moneen kertaan ,mutta asia ei korjaantunut.Soitin Fiatin maahantuojalle sieltä annettiin neuvo ,että ilman ohjaus katkaisija on ensin käännettävä kokonaan vasempaan niin pikälle kun meneen ja sen jälkeen laittaa asentoon ,että lämmin puhaltaa myös jalkoihin. Tämä auttoi kyllä minulla sen jälkeen tuli lämmintä myös apumiehen puolelle. On kuulema ilman ohjaus vaijerit asennettu väärin tehtaalla.

TANSKA ESKO 24.04.2009 13:20

Vm. 2004 Ducaton sisäilmankiertoläpän "pönkääminen" kiinniasentoon ei poistanut täysin raa'an kylmän ilman virtausta vänkärin jalkatilaan. Tein "peruuttamattoman" ratkaisun ongelmalle: 1. Aukaisin ulkopuolelta ilman sisääntuloritilän ja sitäkautta liimasin sisäkiertoläpän ( se sisempi läppä )toisen puolen uretaaniliimamassalla kiinni. 2. Irrotin auton sisäpuolelta kojelaudasta tavaralokeron kohdan, jolloin sisäkiertoläppä tuli hyvin näkyviin ja selvisi miksi se vuotaa läpi, jäi nimittäin pieni rako ilmalle vaikka oli kiinni. Liimasin sisäpuolelta samalla massalla läpän toisen puolen. 3. Otin pois läppien välisen liiketangon ja nyt kuitenkin voi vielä sulkea vivulla ulkoa tulevan ilman, vaikka sisäkiertoa ei voi käyttää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.