Autoradioantenni

PINOLA OLLI P 12.09.2008 16:59

Kulkineessani (Ducato-05)on tuulilasiin sisäpuolelle liimattu autoradion antenni.Huono sellainen.Jos olet asentanut itse ulos oikean antennin,niin mikä on paras(helpoin)paikka.Kori on puoli-intekroitu.

AROLA VEIKKO 13.09.2008 09:42

Huomasin saman omassa Ducatossani vm 2006, tuulilasissa oleva antenni on todella huono, onkohan se tarkoitettu lainkaan radion kuunteluun. Antennia varten en halunnut tehdä reikää ohjaamon kattoon enkä myöskään etulokasuojaan, joten päädyin seinäkiinnitteiseen antenniin. Hankin Biltemasta seinään kiinnitettävän noin 40 cm pituisen antennin. Kiinnitin sen asunto-osan seinään sisäänkäyntioven saranalinjasta noin 10 cm oikealle ja noin 10 cm oven yläpuolelle. Johdon sain vedettyä asunto-osan oven yläpuolelta verhoilun takaa repsikan oven yläpuolisen kotelon kautta tuulilasin oikeaan alanurkkaan, josta sain sen pujotetuksi radiolle. Antennijohto jäi piiloon ja kuuluvuus on erinomainen. Terveisin Veikko

HUOVINEN SIRPA 13.09.2008 17:37

Tuulilasiantennit ovat peestä. Kehäkolmosen sisäpuolella hikisesti kuuluu, mut kun meet maakuntiin, johan suhisee Itsellä radio Panasonic ,ja antenni Boschin tuulilasiin liimattu läpyskä, ei toimi Suomessa,mutta ehkä keski Euroopassa Esko

KÄNSÄLÄ JUHA 21.09.2008 16:29

Ihanteellisin h-autossa näin , mutta m-autoissa joutuu soveltamaan asian : ""Tärkeintä on sijoittaa antenni niin, että antennijännite muuttuu mahdollisimman vähän lähetteen tulosuunnan (auton asennon lähetysantenniin nähden) mukaan. Antennin paikka keskellä auton kattoa on todettu tämän kannalta ihanteelliseksi, Kuitenkaan suurinta antennijännitettä ei useinkaan saada katon keskeltä, vaan joltain kulmalta johtuen auton kirin vaikutuksesta radiosignaaliin.

Katon keskikohta ei kuitenkaan ole hyvä asennuspaikka, koska piiska tai sauva resonoi mekaanisesti ajoviimassa ja pitää häiritsevää meteliä (vonkunaa) sekä katon keskikohta tuo vaikeuksia antennikaapelin asentamiselle. Pystysuora antenni autossa ei ole paras vaihtoehto, vaan antenni tulee kallistaa ja sijoittaa katon keskiviivalle, sen etu- tai takareunaan 20-30 astetta pystysuunnasta kallistettuna. Katon etu- tai takareunan keskikohta on hyviä asennuspaikkoja.

Pystyssä olevaan antenniin indusoituu kyllä periaatteessa suurempi jännite kuin kallistettuun kun vastaanotetaan pystypolarisoitua lähetettä (etenkin pystypolaroitua paikallisradiolähetettä kuunnellessa). Ongelmana on että auton kulkiessa sähköä johtavan rakenteen lähellä (metalliset valopylväät, aidantolpat, toinen auto, sillat, opastinkaaret jne.) esiintyy antennijännitteessä loivia maksimi- ja jyrkkiä minimikohtia 10-15 metriä ennen ja jälkeen mainitun esteen. Jos antenni kallistetaan 45 asteen kulmaan, antennijännitteen käyttäytyminen auton liikkuessa muuttuu päinvastaiseksi (loivia minimi- ja jyrkkiä maksimikohtia. Ne autoradion tasonsäätöpiirit osaavat leikata pois paljon paremmin, kuin jyrkät minimit. Kallistettaessa antenni antennijännite kuitenkin pienenee selvästi. Näistä syistä pystysuuntaan nähden loiva 20-30 asteen kallistus on kaikkein vähiten epäedullinen.""

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.