Fiatin hydraulisen ajovalojen huolto/ ilmaus !

POHTO MARTTI 11.09.2008 15:11

Niin tämä hiivatin vika jota täälläkin on puitu ja hyviä neuvoja annettu asian korjaamiseen mm.Leskisen Arton ohjeet, jotka olivat vaihe vaiheelta kerrottu vaikuttivat erinomaiselta.

No ei muuta kuin toimeen ajattelin kun toinen korkeuden säätö oli lakannut toimimasta ja katsastus on tulossa joten eikö tämä tästä ,kun vielä meisseli pysyy käsissä ja omatoimisuutta riittää, niin kuin hiivatin omistajilla pitääkin olla.

No nyt on kaksi päivää takuttu asian tiimoilla ja mitä on saatu aikaan: Se toinen umpio joka vielä toimi lopetti sekin sitten toimimasta nyt on sormi hämmenyksen suussa.

Toki täytyy tunnustaa että ohjeita useamman kerran lukeneena ja luntanneena en tehnyt kuten siinä sanottiin eli kohta 2)jossa neuvottiin purkamaan umpion takana oleva "työsylinteri", se kun ei näyttänyt ollenkaan siltä että purku tapahtuisi hallitusti, vaan jos siihen ryhdyn niin entinen on.

On semmoinen kuppipäinen jonka sisältä tulee ulos "mäntä" joka taas vetää itseään sisään kuin olisi jousella / alipaineella kiinni? No sen 1-2 senttiä minkä tulee vapaaehtosesti ulos päin niin sen vedin ja lukitsin.

Ja taas siellä ohjaamossa jossa tämä valojen säätö mekanismi on niin siinä on jonkinmoinen pumppumekanismi kierteellä kaksi ilmaus nuppia sekä omille umpioille menevää letkua näistä ilmaus nupit irti "ylä umpion takaa sekä alapäästä" ja ei kun 100% pakkasnestettä menemään ainakin ½ litraa per umpio, ja nupit kiinni ja kokeilemaan mutta mutta, tee se itse miehen, hämmennys oli suurta ,ei pelaa mikään.

Ja nyt kysynkin teiltä arvon karavaanari veljet ja siskot, mikä neuvoksi.

Ajatuksena on niin kuin monesti ennenkin kun kaikki omat keinot on käytetty ja homma rikottu niin viedään se sitten ammatti osaajalle eli tässä tapauksessa Deltta autoon.

Oma hiivatti on vm-99 2,8 idtd

EEROLA TEEMU J 11.09.2008 22:02

Jos halvalla haluat päästä ja saada täysin uuden virityksen, niin käy ostamassa Veljekset Laakkoselta Skoda Felician säätömekanismi. Maksaa vähän alle 100 euroa ja on helposti n. tunnissa vaihdettavissa entisen tilalle. Autostasi riippuen letkut saattavat olla vähän lyhyemmät kuin alkuperäiset, mutta eihän sen reitin tarvitse aivan sama olla kuin tehdasasennuksessa.

POHTO MARTTI 12.09.2008 10:15

Mutta vielä en taida antaa periksi tämän säätimen kanssa. Minä ensin yritän uudestaan ja vielä kerran uudestaan kunhan enimmät ihmetykset ovat menneet ja puran vaikka palasiksi ja katson mitä tämä kummajainen on syönyt ,näyttäis siltä tämä valojen säätö komponentti että olisi purattavissa ,mikäli se nyt asiaan yhtään auttaa! Vai olisiko jollain kenties räjäytys kuvaa siitä ohjaamon puolisesta komponentista antaa? Ja jos tämän sähellyksen loputtua minulla on paljon varaosia jotka eivät edelleenkään pelaa niin marssin Skoda liikkeeseen.

Kiitoksia!

EEROLA TEEMU J 12.09.2008 11:36

Pura ihmeessä ja katso mitä on syönyt! Tuskin siitä räjäytyskuvaa löytyy. Itse sain entisen toimimaan kun täytin sen LMH- nesteeellä. Ne muovisylinterit ja se ohjaamossa oleva pumppu vaikuttavat siten valmistetuilta "leluilta" ettei niitä "sisälle kurkistamisen jälkeen" enää saa korjattua. Varaosina voi käyttää niistä kolmesta (syliterit ja pumppu) sellaista osaa myöhemmin, mikä on ehjä -jos saa selville.

Rakennelmana koko systeemi on ala- arvoinen Suomen talviolosuhteissa viimeistään. Pienellä vaivalla kunnollisen hydraulisen säätimen voisi rakentaa käyttäen jonkun pienen moottoriajoneuvon jarrujen pääsylinteriä "pumppuna" ja pyörien jarrusylintereitä umpioiden puolessa. Välille tarpeeksi pitkät jarruputket. Silloinhan osat olisivatkin metallisia ja niissä kunnolliset ilmausruuvit.

Nykyään ihan korjattavissakin olevia elektronisia piirejä ym. suljetaan niin, ettei niistä pääse yhtäkään komponenttia uusimaan. Varaosia halutaan myydä kovalla hinnalla. Onhan Deltalla tuonkin säätimen hinta yli 300 euroa.

LEIVO JUKKA 12.09.2008 11:43

Onko sulla se ohjaamossa oleva säädin irti kojelaudasta. Ota sieltä kanssa ne messinki nipat irti ja laita letkut niiden tilalle ja toiset päät pulloon ja sitten pruuttaat lamppujen puolelta nestettä. Ilmaat kuin jarruja, kumpikin "piiri" erikseen ja käy välillä kokeilemassa sitä säätö osaa että on ylhäällä jotta saa kaikki ilmat pois.

POHTO MARTTI 12.09.2008 12:03

Irti on, olenkin tehnyt sen niin että olen pumpannut sieltä ala puolelta, mutta koitan nyt vielä tehdä asiat niin kuin siinä Lehtisen ohjeessa sanottiin (irrota lyhdyn takana oleva pumppu)ja vaihdan pakkasnesteen tilalle tätä ohjaus tehostimen nestettä,ja ilmaan sitten sen "ylä ja alapuolelta". Tässä hommassa olisi kyllä kaveri hiivatin hyvänä apuna,mutta koitan nyt juosta ohjaamosta konepellin alle ja toimia ohjesääntöjen mukaan ;-) Muuten puhuit siitä säätö osasta,siellä sisällä on semmoinen vasenkätinen kierre,pitääkö sen olla ulos vedettynä vai sisään työnnettynä (antakee armoa mahdolliseille tyhmille kysymyksille). Kiitoksia sinullekkin kommentteista.

POHTO MARTTI 12.09.2008 13:02

yksi vika aikakin löytyi, vasemman puolen ajovalon korkeuden säätö pumpussa halkeama, onko jollakin ylimääräistä otakoot yhteyttä.

EEROLA TEEMU J 12.09.2008 13:34

En ole sitä pumppua purkanut, mutta kaikkein eniten nestettä järjestelmään saa mahtumaan, kun säätönuppi on "kolmosella". Sehän tarkoittaa, että paineet on matalimmillaan ja umpioiden sylinterit on sisään vetäytyneet. Kun täyttää nestettä, niin sylinterien männät pitää vetää täysin ulos. Tässä asennossa täyttäen systeemiin menee mahdollisimman paljon nestettä.

Olen täyttänyt yhden puolen kerrallaan. Ilman apumiestä pärjää kun hankkii tarpeeksi pitkän letkun pumpun puolen poistetun ilmaustapin ulkokehän päälle ja vie sen letkun ylöspäin suunnaten astiaan minne ylimääräinen neste valuu. Ilmaus liitokset voi tulla väljiksi jos niitä kovin monta kertaa availee Kiehuvalla vedellä lämmittäminen auttaa asiaa siinä mutta myös mäntien päässä olevien kuulien irroittamisessa muovivivuista.

RUOTSALA PAULI 13.09.2008 17:04

Se lampun takana oleva työsylinteri on koottu messingistä ja muovista; eihän se pakkasta kauaa kestä, lämpölaajentumat kun ovat aivan eri luokkaa, ja muoveilla on paha tapa kutistua vanhetessaan. Minulla on -99 Ducato. Hankin aikoinaan uuden säätölaitteiston Peugeot-liikkeestä, hintaan puolet Deltalla. Asennan laitteiston katsastukseen, ja sitten heti pois. Vanhat haljenneet työsylinterit täytyy asentaa takaisin, että valot voidaan säätää. Tunnin homma tullen mennen. Muuten aivan turha laite pitkässä CampingCar-alustaisessa Ducatossa, jossa taka-akselin joustovara on 70 mm. Siksi toiminkin näin, hyvällä omatunnolla.

SUONKANTA REIJO 14.09.2008 14:01

Onko kukaan värkänny sähköisiä tilalle?

EEROLA TEEMU J 16.09.2008 18:06

Voisi olettaa että joku on, mutta meitä on niin pieni joukko kun tänne kirjoittelee. Juttelin jokunen viikko sitten erään yksityisen Ducato- korjaamon omistajan kanssa, joka oli juuri vaihtanut erääseen uudehkoon m- autoon takuuseen sen pyörän, millä säätö tehdään. Oli niin heppoinen että muoviakseli oli katkennut. Antoi minulle sen rikkinäisen ja vika oli korjattavissa 15 minuutissa kun asensi hajonneen muovin tilalle metallisen "korjauspätkän". No, enhän sillä mitään tehnyt, mutta jäi "varaosiksi".

Tämä samainen korjaaja kertoi, että moottorit voi asentaa näitten nestetoimisten lelujen tilalle. Tosin muutoksessa tarvittavat osat maksavat jo enemmän kuin Skoda- varaosana uusi hydraulinen säädin. Lisäksi tulee mahdolliset sovittelut ja kokeilut ja mm. liitäntöjen ja oikean sähkökytkennän etsiminen viritykselle. Kyllä kait ne vielä vaihtavat mallia vuodesta toiseen jotta varaosakauppa käy ja kannattaa?

Kertoi myös, että näitä sähköisiä moottorisäätöjä paukkuu rikki liki samaan tapaan kuin niitä hydraulisiakin, koska säätömoottorit on ihan leluja. Jos nyt olisi ihan pakko joku muu systeemi hankkia, niin ensiksi etsisin katsastuspaikan, missä riittää, että valot on oikein säädetty. PISTE. Seuraavaksi voisi innostuksen vallassa rakentaa kestävän säätösysteemin, joka toimisi joko vaijerilla tai jarrujärjestelmän osista tehdyillä kestävillä ja helposti huollettavilla komponenteilla. Taitaa vaan olla että muutaman vuoden säädön ostaminen n. 100 euron hintaan Slovakkien Skodalta on niin halpaa huvia, että siihen siirrytään ellei nykyinen korjattu pelaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.09.2008 22:23

No se sähköinen (manuaalinen) säätö on toimiva, jos säätöä käytetään aina välillä ja mieluiten normaaleissa oloissa, ei paukkupakkasilla. Moottorit jumiutuvat kun niitä käytetään ensimmäisen kerran kolme-neljä vuotta valmistuksen jälkeen ensikatsastuksessa, ja sen jälkeen taas vasta parin vuoden päästä. Kokonaan eri juttu ovat kaasupurkausvalojen säätömoottorit, ne kun hyrräävät joka startin yhteydessä. Silloin ei tule jumiutumisongelmia, vaan loppuunkulumista kuten esim Mazdan tapauksessa. Mutta siitä saa kiittää ajovalopakkoamme: normaalioloissa, joihin auto on suunniteltu, käytetään valoja vain kun niitä tarvitaan eli pimeällä. Ja Keskivertoautonkäyttäjä ajaa enemmän valoisassa, ilman ajovaloja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.