FIAT Ducaton jäähdyttäjä hapettuu puhki!

WILHELMSSON ALF 26.08.2008 23:52

Moi kaikki Ducaton omistajat! Onko kenellekkään sattunut minun tapaista Ducato-vikaa? Vm-06, ajettu 21000 km, jäähdytin hapettuu puhki tämän kesän Romanian-matkalla. Kolme viikkoa yli takuu-ajan! Takuu ei korvaa!

PALIN MATTI 27.08.2008 08:36

Itselläni on vm 05 Ducato ja siinä ovat ainakin toistaiseksi pysyneet litkut sisällä.

Sinun kannattaa (pitää) tuollaisessa tapauksessa vedota tuotevastuulakiin, sillä syylärit on rakennettu keskimääräiseen 2 vuotta pitempään käyttöön.

LAINE RAIMO 27.08.2008 09:04

Jäähdyttäjät hapettuu ja syöpyy pääasiassa tiesuolan vaikutuksesta. Etkös sinä Matti asustele siellä pohjoisessa, jossa tiesuolaa käytetään vähemmän? Hyvä konsti suolan vaikutuksen vähentämiseksi on suihkuttaa jäähdyttäjän läpi vettä, ainakin aina autoa pestäessä. Ei tietenkään painepesurilla, koska se rikkoo jäähdyttäjän välittömästi.

PALIN MATTI 27.08.2008 12:09

Kyllä, kyllä. Vähemmän suolan seudulla asustelen. Siltikään mielestäni ei tiesuolalla ole sellaista vaikutusta, että se aiheuttaisi korroosiota tinatusta kupari- tai messinkipellistä rakennetuissa syylärin pilleissä. Valmistusvirheetön ehjä syyläri ei puhkea edes 20 vuodessa minkään ulkopuolisen syövytyksen vaikutuksesta. Jos pillit olis väännetty rautapellistä, niin asia olis aivan eri.

LAINE RAIMO 27.08.2008 12:44

Kyllä ne jäähdyttimet aikanaan olikin kuparia ja messinkiä ja niitä pystyi jopa korjaamaan, mutta viimeiset 10 vuotta on jäähdyttimet tehty alumiinista ja päädyt muovista, eikä niitä enää pysty korjailemaan. Minä ainakin jatkan jäähdyttimieni vesipesua säännöllisesti ja uskon sen auttavan.

JANHONEN MATTI 27.08.2008 12:58

Älä vetoa päättyneeseen takuuseen vaan siihen, että sinulla on perusteltua syytä olettaa, että auton jäähdyttäjän kennon tulee kestää vielä vuosia senkin jälkeen kun auton takuuaika on päättynyt.

Kuluttajasuojalain 4 luvun 12 § 5. kohta: "Jos muuta ei katsota sovitun, tulee tavaran: 5. kestävyydeltään ja muutenkin vastata sitä mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa."

Jäähdyttäjällä ei ole erityistä huolto-ohjelmaa muutoin kun nesteen määrän ja laadun osalta. Tarkista ennen reklamointia, että jäähdyttäjässä käytetty neste on alkuperäinen (vain 2v vanha) tai jos neste vaihdettu niin uusi neste täyttää auton valmistajan nesteelle asettamat vaatimukset. Tarkista myös huoltokirjasta, että takuun aikaiset huollot on myyjän toimesta suoritettu asianmukaisesti. Näin autoliikkeelle jää vähemmän sijaa kaikenlaiselle jossittelulle ja venkoilulle.

Ei ole perusteltua aihetta olettaa, että jäähdyttäjän kenno hapettuu puhki tai muutoinkaan alkaa vuotamaan normaalissa käytössä kahden vuoden ja 21.000 ajokilometrin jälkeen. Tuotevastuulaki astuisi kuvaan esim. silloin jos jäähdyttäjän hajoamisen seurauksena olisit saanut palovammoja, moottori olisi ylikuumentunut ja vaurioitunut jne.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.08.2008 19:20

Kuten Raimo totesi niin nykyisin kenno on alumiinia ja päädyt muovia. Ei korjattavissa. Ja suola syö. Plus siihen vielä nykymuodin mukainen iso aukko helmassa josta pääsee nastat, pikkukivet sekä oravat suoraan päin kennoa. Itse asiassa se kannattaakin tarkastaa tässä vaiheessa. Eli onko jäähdytin huonossa kunnossa laajemmalta alalta vaiko vain yhdestä paikasta? Johon olisi sattanut osua jotain, ehkä jo pitemmän aikaa sitten?

ARO PERTTI 27.08.2008 19:47

Minulle kävi Ivecon kanssa samalla tavalla. Väittivät merkkihuollossa, että koska päät ovat muovia ja jäähdytin niistä kiinni niin se ei ole rungossa (maissa) niin tämä aiheuttaa suolan kera kemiaalisen reaktion joka syövyttä alumiiniset kennot.

Uusi jäähdyttäjä on maadutettu erillisellä kaapelilla runkoon. Saas nähdä jos auttaa, eivät puhuneet pesemisestä mitään.Ei kai se pesukaan haitallista ole. Kokeilen kuitenkin ensin ilman pesua ja olen sitä jo parinvuoden ajan tehnyt, ei vielä syöpymiä. ;-)

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 28.08.2008 11:00

Vaikuttasi, että taas on myyty aasinhäntä.

Ei kemia ole kiinni maadoituksesta, kyllä suola syövyttää alumiinia.

Eri asia on sähkökemiallinen pari, joka syövyttää elektrolyysistä johtuen. Sähkökemiallista paria ei muodostu moottorin ja kennon väliin kuin jäähdytysnesteen kautta, jos kenno on irti moottorista, tällöin syöpyminen pitäisi tapahtua kennon sisältä.

Uskon kuitenkin nykyisissä jäähdytysnesteissä huomioidun tämä siten etteivät ne toimi elektrolyysinesteinä.

Mikäli alumiinikenno maadoitetaan kuparikaapelilla ja siihen liitokseen pääsee suolaa ja vettä on sähkökemiallinen syöpyminen varmaa liitoskohdassa.

ARO PERTTI 28.08.2008 14:59

Sisäpuolelta tämä minun jäähdytin syöpyikin. Ei näy ( 2-vuoden) käytön jälkeen mitään merkkejä syöpymisestä, ei edes juotetun kaapeliliitoksen ympärillä. Minkälaiset nesteet oli söypyneessä jäähdyttäjässä ei ole tietoa. Koska nyt kuitenkin näin kävi niin seuraan tarkkaan uuden jäähdyttäjän kuntoa.:-)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.