rengasvaurio

NIEMINEN OLAVI J 21.08.2008 16:45

rengas vaurio venttiili murtui kahdesta renkaasta, onko muilla ollut samallaisia kokemuksia rengas vaurioista.

LAHTI ANTTI 21.08.2008 17:16

Onko ollut liian matalat rengaspaineet?

NIEMINEN OLAVI J 21.08.2008 17:27

paine rengaassa 4.3 asentaja sano että ilmavirta saattaa aiheuttaa murtuman,laittoi lyhyemmän ventiilin.

LAHTI ANTTI 21.08.2008 17:58

Tuntuu perin oudolta, että ilmavirta sen tekisi. Mutta ehkä joku rengasspesialisti kertoo näkemyksensä asiasta.

TERVO JARI 21.08.2008 17:58

Elikkä venttiilitapit kumiset ? ?

Yli neljän baarin rengaspaineissa PITÄÄ käyttää metallista venttiilitappia . . .

Näin sanoi Rengas Dekin kaveri asentaessaan käytössäni olevaan kuorma-autoksi rekisteröityyn pakuun renkaita. ( paineet renkaissa yli 4 baarii )

Et semmottii . . .

Tuo tappiasia tuskin on kaikilla tiedossa, tuskin kaikilla asentajillakaan . . .

Jari
JANHONEN MATTI 21.08.2008 18:46

Matkailuautoissa tulee korkeiden renkaspaineiden vuoksi käyttää ihan oman turvallisuuden vuoksi vahvistettuja venttiilejä. Tästä venttiilin katkeamisesta on ihan omakohtaistakin kokemusta kun Sprintterin venttiili katkesi hyvällä asfalttitiellä ajettaessa ilman mitään näkyvää syytä. Renkaan tyhjeneminen tapahtui niin nopeasti, että kun sain auton pysäytettyä laitaan niin rengas oli jo tyhjä. Rengasliikkeessä minullekin kerrottiin, että et ole ainoa jolle näin on käynyt. Kumiset venttiilitapit riittää pakettiautokäytössä mutta ei matkailuautokäytössä.

MATTILA KARI U 21.08.2008 19:21

Kerro Olavi! Oliko vahvistettu metalli rungonen ventiili vai tavallinen kumimen päälinen ventiili?

HAAPANEN TIMO S 21.08.2008 20:09

Mulla on sellainen käsitys että 3,5 kg/cm² olisi kumiventtiilille maximi.

@timo

NIEMINEN OLAVI J 21.08.2008 20:35

oli varmaanki koska leikkasi puukolla poikki.

AHOLA JARI 21.08.2008 22:45

Jos on näin, että yli 3.5bar rengaspaineilla venttilin varret pitää olla metallivahviseiset, niin voiko ymmärtää asian näin;

a) jokin taho (esim. rengaliike) on rengastöiden yhteydessä korvannut metalliset peruskumisilla, vai

b) jostain syystä halutaan käyttää autonvalmistajan ilmoittamista poikkeavasti suurempia rengaspaineita.

Jos b-kohta "puree", niin mistä moinen tarve ylittää auton valmistajan (alustan) ilmoittamat "oikeat" rengaspaineet? Eikös rengaspaineet laiteta kuormauksen mukaan oikeiksi, siis arvoihin, joka vastaa todellista akselimassa-arvoa, jolle auto on tyyppihyväksytty? Vai "tuuliominaisuuksien" takiako, esim. asunto-osan vamistaja on ohjeistanut käyttämään alkup. suurempia paineita? Tällöinhän virhe on tuon kauppanimikkeen (korivalmistaja) puolella jo alkujaan...

Vai olenko täysin hakoteillä? Tuntuu vain, että jokin asia ei ole synkassa..

Omassa 6-pyöräisessä Fordissa käytän Fordin ilmoittamia rengaspaineita (edessä 4.8bar, takana 3.3-3.5bar), mutta venttiilien varret onkin metallia tehtaan jäljiltä.

LAHTI ANTTI 21.08.2008 22:52

Olisikohan niin, että maahantuojat (n.100) haluavat säästää kustannuksissa?

AHOLA JARI 21.08.2008 23:11

En ihan ymmärtänyt - maahantuojat? Eikös ne autot ole varustettu renkailla jo tehtaalta lähtiessään..

Talvirenkaat ovat myyjän toimesta tilatut (rengastöiltään+vanteet), joltain lähi tai omalta rengasasnetamosta, vaikka uutuuttaan mukana lisävarusteena olisivatkin..

Siis selkeä valmistajan tai myyjän virhe tuotteessa (asuntoauto) kuluttajan kannalta.

Olikohan näin, että kesä tai kaksi sitten ProMobilissa tms. asia oli esillä..

PALIN MATTI 21.08.2008 23:20

Ei ehkä pelkästään ilmavirta, vaan myuös keskipakovoima. Se rasittaa pitkää venttiilivartta enemmän kuin lyhyttä. Omassa piirongissani on tehdasasennettuina alumiinivanteissa metalliset venttiilirungot.

LAHTI ANTTI 21.08.2008 23:21

No korjataan, valmistajat eli tehtaat.

TENKULA MATTI 22.08.2008 11:17

Euromasterilla laittoivat metalliset venttiilit renkaanvaihdon yhteydessä ja sanoivat ettei kumiset kestä. Ja muutenkin kannattaa venttilit välillä vaihtaa uusiin, ei ne niin kalliita ole.

EEROLA TEEMU J 23.08.2008 00:21

Tää metalliset venttiilin varret lienee aika uusi asia. Saksalaisissa alan lehdissä on ruodittu asiaa jonkun onnettomuuden jälkipuintina, jossa rengas on tyhejntynyt rikkoutuneen kumisen venttiinvarren takia. Jos rajana pidetään 3,5, niin käytännössä kaikissa m- autoissa pitäisi silloin olla vahvemmat tapit. Kun "ongelma" on tullut esiin vasta viime aikoina niin todennäköisesti suurimmassa osassa m- autoja on edelleen käytössä kumiset tapit. Luulisi että asiasta olisi maininta jossain direktiivissä. Voisi olettaa, että myös pakettiautoissa, joiden suurin sallittu kokonaispaino on 3,5 t edellytetään vahvemmat venttiilin varret. Elikkä: se mitä joskus on pidetty riittävänä muuttuukin turvattomaksi kun sattuu yksi onnettomuus satojen tuhansien mahdollisten joukossa?

LAHTI ANTTI 23.08.2008 09:27

Entä sitten varsinkin yksiakseliset vaunut? Usein niissä on rengaspaineet 4,3kg-4,5kg. Kestävätkö niissä kumiset venttiilit?

NYYSSÖNEN KAJ 23.08.2008 09:38

Voisiko joku nimeta standardi pakettiauton jossa suositelleen 3,5 tai yli paineita. Tämä johtunee siitä että niillä tuskin ajetaan edes puolikuormalla ja täyskuormallakin äärimmäisen vähän.

Vastuu on sillä joka muuttaa auton rakenteen tai käyttötarkoituksen.

EEROLA TEEMU J 23.08.2008 11:09

Saksalainen Ducaton ohjekirja kertoo idTD tyypin rengaspaineista seuraavaa:

pienin 10: tavalliset pakut 3, erikoismallit tyhjinä 4,1 ja lastattuina 4,5 ,m- autot aina 5

keskikoko 14: tav. pakut 4,1/4,5, m- autot 5/5

MAXI: tav. pakut 4,5/4,5 kaikki erikoismallit 5,5/5,5

Autotehtaalla tiedetään varsin hyvin, että alustat menevät m- autokäyttöön ja myös sallitut painot ja varusteet on sen mukaisia. Ei se käyttötarkoitus miksikään muutu.

KERÄNEN OSMO 23.08.2008 12:25

Alkoi huolestuttamaan kun omassa yksiakselisessa on nyt kunnon renkaat joihin tohtii laittaa kunnon paineet niin nyt on 3,8 bar, kestääkö kumiventtiilit?

HAAPANEN TIMO S 24.08.2008 13:52

Eiköhän nuokin Michelin Camping renkaat jotka mulla on autossa ole tehtaalla laitettu. Teräsventtiilit näkyy niissä olevan, 5,5 kg/cm² niihin saa laittaa, ja sen verran ovipielessä olevassa lapussa pyydetään laittamaan.

Aikaisessa vaiheessa tehtaalla täytyy tietää auton käyttötarkoitus, mun autossa on peltinen pohja ja lokasuojat siellä kopan alla.Ei sellaista autoa mihinkään muuhun voi käyttää ja melko lailla hihnan alussa se täytyy sellaiseksi jättää.

PELTONEN RAIMO 26.08.2008 09:12

Tässä pariviikkoa sitten Tampereen ohitustiellä matkailuautosta tyhjeni rengas yllättäin syynä kuminen venttiilitappi halkesi.Siinä kerkisi hajota rengas ennenkuin sain topattua painetta 5kg

NIEMINEN OLAVI J 26.08.2008 09:57

multa meni ensimmäinen rengas samalla tavalla eihän sen tarvitse montaa kertaa pyrätää kun on entinen,miksei rengas virmat informoi asiakasta tosin saavathan myytyä renkaita enemmän,pitäiskö vaihdattaa kaikkiin renkaisiin metalliventtiilit.

HAAPANEN TIMO S 26.08.2008 18:10

Ei me ole taidettu huomioida tätä asiaa tarpeeksi. Rengaspaineet on noussut vaivihkaa, eikös takavuosina joku 3,5 ollut olevinaan paljon.

KORHONEN ERKKI 27.08.2008 14:27

Huh..huh, kun luin tätä ketjua niin oli kiireesti mentävä tarkastamaan miten on omassa autossa kun paineet tulee olla 5 bar, helpotus oli että teräksiset löytyi.

Tulee vain mieleen se muutaman vuoden takainen onnettomuus Helsinki-Turku tiellä jossa matkailuauto meni säpäleeksi tuhoten koko perheen. Silminnäkijoiden mukaan auto oli alkanut heittelehtimään ja törmäsi sitten vastaan tulevaan rekkaan.

Tiedä sitten onko tutkialautakunta saanut selville mikä onnettomuuden todellinen aiheuttaja oli. Voisi hyvin kuvitella että tällainen venttiilin pettäminen voisi aiheuttaa kyseisen onnettomuuden. Itse menisin välittömästi vaihdattamaan teräksiset venttiilit, jos olisin todennut niitten olevan kumia, kyllä se vain sen verran halpa henkivaakutus on!

BRAITHWAITE WILLIAM 27.08.2008 16:28
Moi!

Minullakin tyhjeni oikea eturengas muutama viikko sitten. Tullessani työpaikkani pihaan rengas oli melkein tyhjä. Onneksi ei tyhjentynyt kovassa vauhdissa. Vaihdoin vararenkaan tilalle ja täytin tyhjentyneen renkaan jolloin huomasin, että vuoto oli venttiilin varren juuressa. Kävin vaihdattamassa venttiilin uuteen ja nyt on taas sama regas alla. Sitten myöhemmin luin tämän kirjoituksen näistä venttiilin varren ongelmista ja tarkastin mitä ainetta ne minulla ovat ja totesin niiden olevan kumia. Ostin taakse pari kuukautta sitten kaksi uutta rengasta ja niihinkin ovat laittaneet kumiset varret. Autoni kokonaispaino on 3500kg ja maksimi rengaspaineet 4.7 kg. Kyllä panee mietityttämään pitäisikö siis vaihtaa metalliset kumisten tilalle, kun on näköjään muillakin ollut näitä ongelmia. Ihmetyttää vain miksi taakse ostamiini uusiin renkaisiinkaan ei laitettu metallisia venttiilinvarsia. Liike on Matin rengas Helsingissä. T. William.

KOSKINEN OLLI J 27.08.2008 18:28

Onko se sitten niin, että asiakkaan pitää kertoa rengasliikkeelle miten rengastyöt pitää tehdä?

AHONEN AULIS 27.08.2008 18:44

Voisiko kumiventtiilin ikä vaikuttaa heikentävästi?Itselläni ei ole ollut mitään ongelmaa kun olen vaihtanut uudet tuoreet venttiilit aina kun rengas on ollut pois vanteelta.Terv:AA.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 27.08.2008 19:11

Luin jostakin artikkelin jossa puhuttiin paripyörän sisemmän renkaan täyttöputken katkeamisvaarasta tukemattomana.

Samassa artikkelissa mainittiin ja esitettiin myös kuvin kuinka käy pitkävartiselle kumiventtiilille ajan kuluessa.

Keskipakovoima (vai mikä se nykyään onkaan nimeltään) vääntää venttiiliä ja suuri rengaspaine ilmeisesti osaltaan avustaa repeämisessä, repeämä (tai pykimä, kuten kuvassa oli) syntyy venttiilin juureen akselin puolelle.

Harmi vain, kun en muista missä lehdessä artikkeli oli.

AHOLA JARI 27.08.2008 19:47

Muistelisin, että tuo artikkeli joko Karavaanari- tai AutoCaravan-lehti (MA ry) - vahvempi epäilys tähän jälkimmäiseen. Se oli poimintoja ulkalaisista lehdistä..

Tuohon paripyörän sisempään ventiilin kovaan, suoraan jatkeeseen sanoisin, että se ei liity rengasturvallisuusteen lainkaan. Kovat jatkeet ovat paineettomia ajossa, eli alkup. venttiili on siis vanteen kupeessa. Jatke on vain putki+keskipiikki+korkki, ei venttiiliä. Itse vaihdoin "turhaan" nuo Fordin heppoisen oloiset muoviset viime kesänä raskaankaluston käyttämiin hieman pidempiin. Taipuiset kumiset jatkeet kait tulevat aina kiinni ulompaan vanteeseen, ja ilmeisesti niissä on painepäällä jatkuvasti. Muistelen kyse olleen näistä..

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 28.08.2008 10:35

Niinpäs olikin: http://kotisivukone.fi/files/matkailija.kotisivukone.com/kotisivukone/tekstit/LehtiNro1-2008/1_2008sivut1_11.pdf

NIEMINEN OLAVI J 11.09.2008 12:45

nyt on vaidettu metalliset venttiilitapit,maks.paine 10kg onkohan kumin laatu huonontunut.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.