Ongelmia Ducaton ilmastoinnissa

AROLA VEIKKO 20.08.2008 21:58

Löytyisikö viisaita neuvoja, missä voisi olla vika. Matkailuautossani, Ducato vm 2006 2.8 JTD, on ollut uudesta lähtien ilmastointiongelma. Auto on jo viisi kertaa käynyt Delta-Autossa takuuhuollossa, mutta vielä eivät ole onnistuneet ratkaisemaan ongelmaa.

Ilmastointi toimii aluksi normaalisti. Noin 20-30 min kuluttua ilmastoinnin teho on jo selvästi heikentynyt. Lopulta ilman tulo loppuu kokonaan ja hiki nousee pintaan, vaikka puhaltimen kytkin käännetään suurimmalle. Puhallin pyörii, mutta ilmaa ei tule suuttimista juuri lainkaan. Mikäli ilmastoinnin kytkee pois päältä ja odottaa 20 minuuttia, ilmaa tulee taas suuttimista, mutta eihän se ole viileätä. No, painetaan taas ilmastointinappulaa, niin taas tulee kylmää ilmaa 20-30 min ajan. Taas ilmastoinnin teho heikkenee.

Delta-Autossa on tarkastettu kylmäaineet ja mahdolliset vuodot, mutta niitä ei ole. Lopulta uskottiin vian olevan repsikan puolella jalkojen yläpuolella olevassa ilmastointiventtiilissä. Osa tilattiin Italiasta, koska sitä ei löytynyt Suomesta. Venttiilin vaihto ei kuitenkaan auttanut. Olemme edelleen lähtöruudussa.

Ongelma vaikuttaa jäätymisongelmalta,joka korjautuu, kun jäätynyt paikka on sulanut. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Pitäisi kohta lähteä etelään, mutta ilmastointilaite ei toimi kunnolla. Mikä neuvoksi?

JOKINEN AARRE 20.08.2008 22:28

mahtaakohan ilmastoinnin kenno mennä jäähän.ainakin oire viittaa siihen ettei läpäise ilmaa

LAMPI REIJO 20.08.2008 23:05

Viittaisi termistori vikaan ,joka on höyrystimen jälkeen. Termistori ohjaa ecu:ta että kuinka kylmää ilmaa tulee höyrystimen jälkeen, pitäisi olla n.+3asteista. Ei saa mennä missään nimessä miinuksen puolelle, muuten kenno rupeaa jäätymään. Korjaamossa löytyy vastus arvot termistorille

KUNNAS TAPANI 21.08.2008 08:21

Minäkin annan ääneni jäätymiselle. Tältä palstalta olette ehkä lukeneet minun ilmastointiongelmistani, eli kondenssiveden valumisesta väärään paikkaan. Nyt näyttäisi se vika olevan kunnossa, enää saattaa vähän tihkua vettä vänkärin jalkatilassa kulkevista kylmäaineputkista, vaikka niitä onkin eristetty. Minulla tuon laitteen tehoa piti säätää Deltassa pienemmälle, koska se jäähdytti liikaa eli ulostuleva ilma oli liki 0-asteista. Kun sitä säädettiin lämpimämmälle, väheni myös veden kondensoituminen noiden putkien pinnalle.

KORHONEN KARI 21.08.2008 12:33

Tulla kötkähti mieleen eräs Ömerikän reissu.Vuokra-auton ilmastoinnissa oli samanlaiset oireet.Syy löytyi konepellin alta.Auton tuuletusläpät/suuttimet toimivat alipaineella.Eräs ohut muoviletku oli sijoitettu ilmastoinnin alum.putken kylkeen.Alum. putki jäätyi pinnaltaan paksuun kuurakerrokseen ajon aikana ja jäädytti myös sen ohuen muoviputken umpeen.Alipainetta ei syntynyt ja ohjainläpät painuivat kiinni ja ilmaa ei tullut sisälle ollenkaa!Tauko Floridan helteessä sulatti molemmat putket ja mökki viileni taas!

KORHONEN KARI 25.08.2008 19:21

Veikkoooo!Jokos se ongelma aiheuttaja on selvinnyt??En mää muuten,vaununvetäjänä,mutta moni automies ois varmaankin kiitollinen tiedosta mikäli heillä on samoja ongelmia.

HUOVINEN SIRPA 25.08.2008 19:56

Osta auto uhoha fiiatti! Esko

TERVO JARI 25.08.2008 20:02

alihankkijan vermeet sinunkin Autossasi, että se siitä . . .

Jari
AROLA VEIKKO 26.08.2008 08:14

Ei ole vielä ongelma ratkennut. Kiitos vinkeistä, vien ne mukanani Delta-Autoon. Ilmoittelen heti, jos/kun vika löytyy. Uusiakin ideoita otan vastaan mielelläni.

AROLA VEIKKO 29.08.2008 17:45

Ilmastointilaitteiston jäätymisongelmien takia vein auton 6.kerran Delta-autoon. Ilmastointiventtiili oli jälleen umpijäässä ja kondenssivettä ei tullut pisaraakaan. Asentaja ihmetteli kovasti, missä voisi olla vika. Kerroin tapauksesta, jossa venttiilin säätö pienemmälle korjasi jäätymisen. Asentaja kertoi, että kyseessä on Fiatin alkuperäisasennus eikä venttiliiä voi säätää pienemmälle. Olisikohan vika mahdollisesti oikean etulyhdyn alla olevassa painesäätimessä? Säädin tilattiin ja parin päivän kuluttua sain tiedon, että vika ei ollut painesäätimessä. Kaikki ovat täysin ymmällään; vikaa kun ei ole löytynyt. Mutta sitten - yllätys, yllätys. Delta-auton sähkömies löysi irrallaan olevan johdon ilmastointikennon läheltä. Johto oli tehnyt ylimääräisen lenkin, mutta se oli irti. Se tökättiin kiinni releeseen - lisättiin kylmäaineet ja tehtiin puolen tunnin koeajo. Ilmastointi toimi nyt ensimmäisen kerran kunnolla auton 2-vuotisen historian aikana eikä jäätymistä enää tapahtunut. Sinnikkyys palkittiin!!!

Vikaa haettiin kymmeniä tunteja, osia vaihdettiin ja kylmäainetta lisättiin lukuisia kertoja. Onneksi oli takuu voimassa.

t. Veikko

EEROLA TEEMU J 29.08.2008 19:04

Sinun sinnikkyytesi palkittiin. Onneksi olkoon. Se, ettei vikaa koskaan aikaisemmilla kerroilla kunnolla selvitetty on samaa perua kun minulle sanottiin Deltassa. Nimittäin kun oli rikottu jakopään hihnaa vaihdettaessa suojakotelo eikä tiedetty, missä puuttuva palanen on -ei muuten myöskään ensin aiottu tunnustaa rikkomista. Silloin korjaamopäällikkö sanoi perusteluksi töpeksinnälle jotta "näitähän tehdään liukuhihnatyönä, joten aina voi jotain pientä jäädä kiireessä huomaamatta".

Jostain menneiltä vuosikymmeniltä on meistä monelle jäänyt ns. merkkikorjaamoista ehken liiankin tunnollinen kuva. Kuitenkin siellä ollaan pitkälti päästy jo osanvaihtajan rooliin, jolloin ns. ammattitaidosta ja kokemuksesta ,puhumattakaan vastuusta ei ole pljon tietoa. Vaikka 9 kymmenestä viasta korjaantuisikin vanhoilla "yritä ja erehdy"- menetelmillä, niin jossain vaiheessa pitäisi raksutuksenkin alkaa. Sinun tapauksessasi se alkoi kymmenien tuntien jälkeen. Onneksi oli takuu ja lopultahan me kaikki maksamme tuonkin tyyppiset takuuaikaiset työnäytteet.

KUNNAS TAPANI 29.08.2008 20:07

Nämä merkkihuoltojen "asentajat" ei taida enää osata muuta kuin irrottaa vialliseksi kuvittelemansa osan ja laittaa uuden samanlaisen tilalle. Eikä aina sitäkään. Minä vaihdatin kerran merkkihuollossa Peugeot 106:n kojelaudan, kun istuimenlämmittimen kytkimen merkkivaloa "korjaava" asentaja oli vääntänyt ruuvimeisselillä kytkintä irrottaessaan kojelautaan melkoiset lovet. Se poju toimi periaatteella "missä taito loppuu, siinä voima alkaa".

Onneksi on tällainen palsta, josta voi etsiä kertomuksia muiden kokemuksista, se saattaa nopeuttaa vian löytymistä kun asiakas tietää autoa huoltoon viedessään että missä vika voisi olla...

Meni taas aiheesta aika kauas sivuun.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.