Olisiko Fordien maahantuonti kiellettävä perustuslailla

MANNINEN ESA 03.08.2008 14:42

Lomamatkamme ensimmäinen päivä (25.7). Suuntana Etelä-Baltia. Kilometrejä Tallinnasta jonkinverran – Pärnuun n. 30 km.Vastaantulevien kaistalla sattunut pahan näköinen kolari. Ojassa rusinaksi mennyt h-auto. Naiset itkevät tukien toisiaan. Kaksi hälytysajoneuvoa sulkee vastaan tulevien kaistan. Ensimmäiseen vilkkuautoon – ambulanssiin – nostetaan juuri henkilöä, jonka jalat vain vilahtavat autoni ohittaessa tapahtumapaikan. Seudun väkeä on kertynyt kosolti paikalle kuin markkinoille. Lähitalojen asukkaat tirkkivät puskien takaa tapahtumapaikkaa. Hiljennän autoni vauhdin juoksijan vauhdiksi. Huomaan, ettei enempää auttajia tarvita, joten nostan nopeuteni sallittuun 90:een. Taakseni on kertynyt jommoinen letka. Ja silloin Ford-moottoristani kuuluu pötsähdys. Voi ei. Joko taas ja miksi minulle. Katsahdan nopeasti mittaristoa. Kaikki ok. Auto hyytyy ja yritän polkea pökköä pesään, mutta moottori alkaa yskiä. Ajan lähimmälle l-autopysäkille, jotta letka takaani pääsee ohitseni. Näen muutaman sadan metrin päässä vasemmalla lähikaupan, jonka pihaan keinottelen vielä. Sormi suuhun. Mitä tehdä? Alkaa puhelinralli. En ole autoinsinööri, enkä autojen remppaaja. Ensin kysyn neuvoa Lahden Automaalta, jossa ns. uusi autoni on juuri ollut 10-tonnin huollossa. Sieltä ei osata kertoa syytä, vaan neuvotaan soittaamaan Fordille/maahantuojalle Helsinkiin. Sieltä sain keskustelukumppanikseni ainoastaan puhelinvaihteen hoitajan. Kaikkiin muihin numeroihin ja henkilöihin yritettyäni soittaa, kukaan ei vastannut. Mitä neuvoksi? Yhteydenotto Pärnun Fordiin, jonne selvitin asiani sekä englanniksi ja suomeksi, koska siellä oli töissä suomea ”osaava” mies. Hän ei luvannut huoltomiehen lähettämistä paikalle, vaan ehdotti, että tilaisin hinausauton antamastaan numerosta. ”Joopa joo”, sanoin hänelle, ”mikähän se mahtaa olla suuntanumero, kun suomalaisessa verkossa olevalla teleffoonilla soitetaan Pärnuun?” Mies ei osannut sanoa kuin vaan, että jos tulisin heille, he voisivat katsoa moottoria. Hätä keinot keksii sanotaan. Tapiolan autopalvelu Helsingissä oli kovin ystävällinen ja auttavainen, mutta minun tulisi kuitenkin selvitä ja selvitellä itse ensin asiat Virossa ja sitten laskujeni mukaan lähestyä heitä Suomeen palattuani. "Simo, Käyhkön Simo Jyväskylässä!" päässäni välähti. Sain muutaman yrittämisen jälkeen langan päähän hänet ja kuinka ollakaan hän pyysi minua katsomaan, oliko sellainen ja sellainen letku moottori-osastossa kunnossa. Jes. Siis: taasen suht´ uudessa Ford Transitissa letkut irti, nyt turbon ilmaletku. Viime auttajan keroman mukaan tällaisia ilmaletkujuttuja on sattunut lähiaikoina muillekin. Voihan … Onko tällä palstalla ollut keskustelua, joka on jäänyt minulta huomaamatta? Loppuselvittely – miten tästä eteenpäin - on sitten ihan yhtäpitkä juttu. Summa summaarum: miksi Fordit vainoavat minua J?

JANHONEN MATTI 03.08.2008 15:11

Kyllä noita on turbon painepuolen letkujen irtoamisia on sattunut ja sattuu - automerkistä riippumatta. Itsellenikin Sprintteri teki saman tempun Pihtiputaalla muutama vuosi takaperin. Jos siinä nyt jotain hyvää on niin se, että siinä ei rikkoudu mitään ja sen kyllä huomaa kun poksahduksen jälkeen tehot häviää koneesta ja koneen ääni muuttuu. Eiku letku takaisin paikalleen, lemmari entistä kireämmälle ja menoksi. Yksi mukana olevista varalemmareista kannattaa olla niin suuri, että se yltää turbon letkuun jos entinen sattuu tippumaan ja menee ojan omaksi.

EEROLA TEEMU J 03.08.2008 15:45

Tasapuolisuuden vuoksi kerrotaan että kyllä on irronnut n. 20 tkm ajetusta 2,8 idTD Ducatostakin lomamatkalla Provencen maaseudulla jokunen vuosi sitten. Vaikka dieselkoneet oli silloin vielä aika tuntemattomia meikäläiselle, niin heti sen tajusi että turbosta tuli tavallinen nokivasara. Olisi sellaisella kauheaa ajaa jatkuvasti, ero on niin suuri. Vaimo myönsi aidosti keneen voi aina luottaa kun muutaman minuutin päästä "vika" oli korjattu. Pesin seuraavalla huoltoasemalla letkun kiinnityskohdan sisäpuolelta bensiinillä ja hieman karhensin pintaa. Hankin myös lisäklemmarin heppoisen tehdaspannan avuksi. Jo vain tuli pysyvä pito siihen paikkaan.

VARIS VESA 03.08.2008 18:33

Kyllä nuo turbo-ongelmat on tätä päivää. Sahasin Espoon ja Oulun väliä ja takuuaikana turbo tippu pois pelistä lähes joka reissulla n.500 km:n jälkeen. Fiksu auto korjas ite ittensä, vain pysähtyminen tienposkeen ja virta-avain pois ja odotus minuutin verran ja a'vot taas mäntii. Näin teki Mesen 313-CDI. Vikaa korjattiin useita useita kertoja Veholla sekä Oulussa että Espoossa ja täältä löytyi vihdoin joku iäkkäämpi kokenut henkilö joka laittoi rasvaa oikeaan paikkaan. Sen jälkeen ei mitään ongelmia. Siis tässä tapauksessa letku ei irronnut kertaakaan, vaan turbon paine-ero kasvoi yli sallitun ja siksi kone suojeli itseään tiputtamalla turbon pois.

VIRTA URPO 09.08.2008 00:58

Kun nuo nyky "Pirkka Ferrarit" ja "Pirkka Forditkin" sekä "rainbow Renaultit" tämän tästä tekevät mitä ihmeellisimpiä häiriötilanteita ja juttuja. Niin miksei voisi tulla näyttöön muutakin kuin tuo itselle jo 3 von ajan tuttu valo esim. joka täytyy hakea / ilmoittaa ohjekirjan mukaan moottorin ruiskutushäiriö ota yhteys huoltoon kiireesti. Ajoa voi kuitenkin varoen jatkaa lähimpään ja silleen. Siihen tietokone näyttöön voisi samalla tulla se koodi joka sieltä luetaan huollossa ja joka sitten mahdollisesti uuden startin jälkeen näkyisi "check engine" ja tuo koodi uudelleen. Usein näyttää tuo uusi startti kuittaavan nuo häiriö valotpois, mutta se vikatieto jää kuitenkin sinne muistiin " piiloon" asentajaa ja huoltoa varten. Tuo ilmoitus voisi myös jatkua sillä koodilla joka myös voisi kertoa mikä tarkemmin vialla. No tietty meitä vähän tekniikkaa tuntevia olisi kuitenkin sen verran, että taas jäisi joltakin eurot saamati. Eikä nuo autotehtaat ole varmaan edes asiasta kiinnostunut, koska ei ole niiden intresseissä ,että kuluttaja / käyttäjä saisi liikaa tietoa oleellisesta. Tärkeintä on se olematon mielikuva tietoa tietokoneista yms. navikaatio vempeistä yms.

No jatkoa hieman tuohon "pirkka Ferrariin" minäkin jo aloin uskoa uusiin italian tuotteisiin 20tkm ajan, mutta 3 vkon lomaretkeilystä tuli joka aamuinen jännitys näytelmä, että miten tänään lähtee käymään ja lähteekö olleskaan tuo "pirkka Ferrari -07". No ainahan se lähti käymään ajoittaen ontuen tyhjäkäyntiäkin. Norjassa Bodossa softat vaihdettiin ja sanottiin, että kuntoon tuli. Samaan Bodon huoltoon perässämme tuotiin hinaamalla vastaava Fiat. No me tulimme viereiseltä campariltä sentään ajamalla just ja just, kun kone taas saatiin kuumaksi ensi. En tiedä mitä heidän autolleen sitten seuraavan päivänä tehtiin ohjelmien asennuksen lisäksi kyseisessä Norjan Bodon Fiat huollossa ? Meidän "ferrari" oli taas aivan samoin vioin seuraavana aamuna. Auton kun käyttää lämpöiseksi, niin alkaa taas tehot löytyä. Kylmänä käy kauniisti lähes joka aamu tyhjäkäyntiä. Heti kun painaa kaasua alkaa ns. "pumppaus" tai joku takaisin kytkentä tieto hakata ontuen nostaa hiljan kierroksia ja hirveä sininen savutus eikä voimaa olleskaan. Eli ruiskun ohjaus sekoaa ja alkaa se pumppaus. No kun vartin -puoli tuntia lämmittää konetta niin johan löytyy tassa voimaa. Joka toine päivä palaa tuo ruiskuvalo ja joskus syttyy jopa luiston esto joka ei kuittaannu pois kuin taas sammuttamalla auto. Yritin itse käydä kaikki liitokset CRC:n voimalla läpi jo aiemmin suomesta Caravaanarin tiepalvelun ohjeiden mukaan. Siellä " Fiksu AL mies Ulvilasta opasti" eli ne Fiat liitokset ja erityisesti 4 :s sylinterin liitin. No siitä matkan varrella nuo eri Fiat korjaamot tuntuivat tietävä, mutta mitään vikaa kukaan ei vielä ole löytänyt. Koodeja vaan nollailtu ja käsketty jatkaa kun kerran tiedät miten sen saa pelittään. Muuten se Norjassa nähty auto tavattiin Rovaniemellä huollossa muiden saman yrityksen autojen kanssa softa päivityksissä. Olisi kiva tietää mikä niitäkin todella vaivasi? Huollosta kaverit kiitos venyivät ja totesivat vain nykyautojen ongelmiksi ja eikä autoon ehditty tekeen mitään kun se jotenkin edes pelitti. Eikä heti pystytty sanomaan mikähän sen voisi aiheuttaa vaihtoehtoja kait useita ? EGR - Ilmamäärä anturi- Prossa yms. joku liitos tms )Näkyy mitä erilaisimpina häiriöinä.

Matkalla tuli keskustelua kolleekan kanssa jolla samanlainen alusta - oli jo kahdet softat vaihdettu ja suuttimet 3 ja 4. Nyt toistaiseksi pelittää. Oli jättänyt tielle jo ekalla 400km matkalla ja monet kerrat sen jälkeen. Eli laitetaankos avoin ja rehellinen keskustelu noista nyky autojen viosta ja niiden korjaustavoista. Autoliittokin olisi varmaan kiitollinen myös kuulemaan noista sehän siellä Karavaanarin tiepalvelun takana todellisuudessa on. Kuuleman mukaan ei Fiat, eikä Ford saati nuo Renailtit ja MB:t ole sen parempia. Mikähän on totuus ja totuus suhteutettuna myös alustojen määrään hyvät kaveri karavaanarit. Vai onko mahdollisesti niin arka aihe ,ettei uskalleta keskustella "omista alustoista ongelmineen" Kiitos vielä Karavaanarin tiepalvelun hyvästä palvelusta vaikka se ei vikaa korjannutkaan, mutta auttoi uskossa jatkaa matkaa ekaan korjaamoon ilman, että "kone" hajoaisi. No jos ei olisi pelittänyt olleskaan, niin olishan sekin varmasti hoitunut hyvin näin haluan uskoa.

MANNINEN ESA 09.08.2008 14:22

Kiitos, Urpo aidosta mielipiteestäsi. Tarkoitan tällä sanonnalla sitä, että kaikki k-vaanarit tuntuvat tietävän ja sietävän kaikken autoihin ja ennen kaikkea kulkupelien moottoreihin tulevat ja sattuneet ongelmat. Ihan puistattaa, miten osaavaa ja ”täydellistä” moottorisakkia näyttää olevan tämä m.autoilijoiden joukko. Ilmeisesti olen ihan väärässä seurassa ja ainakin väärällä palstalla kertoessani, etten osaa laittaa edes sormea suuhuni menopelini yllättävän seisahtumisen sattuessa. Toisaalta yllä olleiden mielipiteiden perusteella pitäisi suhtautua lakoonisesti reissun seisahtumiseen ja todeta, ettei nykyvempaimilla (v.malli 2008) taasen tämän pidemmälle päästykään. Siinä mietiskellessä syntyjä syviä tulee mieleen se rahamäärä, minkä olen juuri (puoli vuotta sitten) sijoittanut kyseiseen ”Kränd-Lada-Nivaan”. Ei ole testereitä sun muita nykyvempaimia mukana, ei moottorialan loppututkintoa suoritettuna, ei karaavanariveljien mahtavaa vuosien kokemusperäistä osaamista, ei huoltoliikkeen apua/neuvoja (Lahden Automaa), ei edes maahantuojaan keskusteluyhteyttä (Ford/Helsinki), vain minä itse ja tulikuuma moottori. No joo ja kyydittävät paahtavassa helteessä. Siinäkö ottaa asenne: ”Tää on tätä. Sori vaan porukka. Iskä ei hallitse tätä elämän osa-aluetta.” Olen eksynyt unelmieni mukana väärään maailmaan. Toivon Urpon kirjoituksen avaavan juuri keskustelua yhteisten asioiden ja ongelmien puolesta vai olemmeko toisiamme tuikkiva epämääräinen joukkio vailla yhteistä joukkovoimaa automerkkejä/-valistajia/-myyjiä/-huoltoa vastaan?

VIRTA URPO 09.08.2008 23:26

Kiitos Esa palautteestasi. Sinulla kun näyttää olevan ongelmia Foortien kanssa , kun taas minulla historiasta positiivinen vaikka ns. olen kanssa kansan mukaan kärsinyt maanpäällisestä h:stä aikoinaan eli taivaspaikka tiedossa. Noita juttuja tuossa joskus lueskellut, on näyttänyt uusi Transu ainaskin jotain kojelauta juttuja esitelleen. Se mitä ne on olleet ja kuinka paljon on arvoitus. Monesti tuntuu ,että monessa asiassa totuus on toinen mitä keskustellaan. Aikoinaan, ei ole keskusteltu pääosin kuin tuosta Fiatin vanhasta 5 vaihteesta ja laakereista( tänäänkin tapasin 2,8 koneen vm -05 onnellisen omistajan joka oli sen uusinut aivan oma-aloitteisesti ja niin ,että kone kiertää 500rpm isommin ) Sallii lähes vapaat ajotyylit jatkossa normaali nopeuksissa ilman pelkoja lootan hajoamisesta. Eikä kait kustantanut hirveitä. Mikä lienee todellinen totuus noista vikamääristä eri kone ja alustoista. Sekä mitä ne on muilla merkeillä. Jäisi tuo turha pelottelu pois. Tämäkin olisi esimerkiksi Caravan lehden avustuksella tutkittavissa esim. nimettömänä annettavilla tiedoilla netin kautta. Saataisiin kerrankin lehteen jotain aineistoa pelkkien mainospyheiden yms. sekaan. Sitten se voisi olla jatkuvaa palautteen antamista jolloin saataisiin jonkin moista tilastoa tyytyväisyydestä , liikkeiden palvelusta, yms. mielikuvitus vain rajana. Tietoa voisivat kaikki eri tahot sitten hyödyntää tarpeittensa mukaan. Myöskin lehteen tai tänne voitaisiin luoda sellainen oikea järkevä vinkki-niksi-yms -palsta. Ei mitään "sukkanauha pirkka niksi palstaa" vaan oikea järjellinen asiaa sisältävä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.