Nokkaketjuko hihnaa parempi?

RAIMESALO RAIMO 07.07.2008 14:07

Kanssamatkaajat ovat taittaneet täällä peistä nokkaketjun paremmuudesta verrattuna hihnaan. Kerron esimerkin elävästä elämästä. Auto on Mersun A140 malli, vm-98 ja ajettu 97t km. Nokkaketju katkesi aivan yllättäen ja mitään merkkejä antamatta. No seurauksen arvaattekin! Muutama venttiili vääntyi ja korjaus maksaa n. 2000 Erkkiä. Auton huolto-ohjelma ei tunne ketjun vaihtoa tai tarkastamista. Mersun merkkiliikkeen työnjohtaja ilmoitti -asiaa erikseen kysyttäessä- että Mersun nokkaketjua ei tarvitse vaihtaa, se kestää koko moottorin iän. En tiedä onko matkailuautoissa sama ongelma? Kerron tämän kuitenkin vastaisen varalle. Reklamoin asiasta maahantuojalle ja sieltä luvattiin tiedustella tehtaan kantaa. Luulen kyllä, että se tie on tukossa. Kuluttaja-asiamies voi tuskin auttaa, koska työnjohtajan sanomisesta ei ole muuta todistetta, kuin autonomistajan sana. Kyllä harmittaa.

VALLIUS MARTTI 07.07.2008 14:49

Kyllä se vaan näin on että ei ketju ole huolto vapaa siinä on kulumista siinä missä hihnassakin siinä on useasti liuku kiristin ja rataat mitkä kuluu onhan se pitempi ikäinen kuin hihna mutta kun vaihtaa hihnan ja kiristimen niin hihna yhtä huoleton kuin ketju ja vaihto ei niin vaikea ole.Katsotaan näitä fiatin ketju koneita miten niisä ketjut tulee kestämään,nythän kaikki kulutajat jotka on ostaneet ketju jakopää koneet niin nehän ovat niitä jotka testaa fiatin tehtaale ilmaisekksi miten ketjut käytössä kestää itseläni 2,3-8 Fiat ja olen täysin tyytyväinen ja konekoko rittävä myös painavaan autoon

HALMEENMÄKI JUHANI 07.07.2008 17:10

Molemmissa on hyviä sekä huonoja ratkaisuja.

Opel ja BMW lienevät surkeimmat hihnalliset merkit, joilla 30tkm on joittekin moottoreiden hihnan vaihtoväli. Toisaalta esim Toyotan hihnan vv on yleensä 100tkm eikä katkea kesken matkan.

Jakoketjuissa huonoin taitaa olla Nissan, jolla on lukuisia ongelma moottoreita, joitten ketju on vaihtokunnossa tuossa "satkussa".

Hihnahan on edullisempi valmistaa, äänettömämpi käytössä ja helpompi vaihtaa. Ketju puolestaan yleensä pitkäaikaisempi, mutta rajoittaa samalla apulaitteiden sijoittelua koska kuminauha taipuu paremmin mutkille.

LAUKKANEN MAURI 07.07.2008 18:37

Kaiiki on suhteelista;kyllä se normaali hihna kestää samalla tavalla kuin ketju;MUTTA SE PITÄÄ HUOLTAA;SIIS VAIHTAA AJOISSA!!. Muista kun tuli ne ensimmäiset hihnat moottoreihin,taisi olla Glas,merkkinen saksalainen auto,se oli joskus 1967,tai sinne päin,se oli kyllä suuri asia ,kun vertasi sen auton moottorin ääntä niihin sen ajan ketjuvetoisiin jakopäihin. On sitä monta moottoria niiltä ajoilta tehty sillä hihnalla ja luulen että vain murto-osa on niitä katkennut,jos on huolettu!. Kaikki loppuu aikanaan tumii m laukkanen.

JARI PULKKINEN 07.07.2008 19:46

Moro. Ennen oli sääntönä mersuissa ( ei tehtaan ohje ), yksi rivinenketju 100 tkm ja kaksi rivinenketju 200 tkm. Nyt cdi moottoreissa ei vaihtoväliä. Tiedän cdi moottorin jolla ajettu n.1 200 000 km eikä ole vaihdettu ketjua, et sillai. -jari-

PELTONEN RAIMO 08.07.2008 06:08

Koskaan ei hihna ole vielä kakkennut mutta ketju on.Tultiin lapista kaikessa rauhassa kun yllättäen auto sammui ja meni jonkin aikaa että selvisi ketjun olevan poikki.Auto oli nissan primera ja ajettu 62 tuhatta onneksi takuu korvasi.

NYYSSÖNEN KAJ 08.07.2008 10:04

Volvo B10M:ssä ei ole kumpaakaan! Taitaa olla toteutettu rattailla, ajettukin 1,7 Mkm. Tätä moottoria ei tarvitse yleensä avata alle 3 000 000 km.

KORHONEN ERKKI 09.07.2008 00:32

OH-HOH!

Ei se ihme jos valmistus on lopetettukin:)

JYLKKÄ PEKKA 09.07.2008 08:31

niin kaij jos ei satu leikkaamaan kiinni.

KUIKKA ARI 09.07.2008 08:51

MullaKaj on sitten vielä 2 735 000 kilomeetteriä jäljellä. Kun laskee keskikulutuksen 23L/100km tulee tänään 1.43€ x 23= 32,89€/100km ja 27350 x 32,89= 899541€ Kerkiäähän tuota näemmä tämän päivän hinnoilla jokunen euro mennä tuohon polttoaineeseenkin ennekuin tarttee ruveta rattaita vaihtaanKaj, mutta elämä on. ;)

NISKANEN PAAVO 09.07.2008 11:09

Jokin aika sitten"keskusteltiin" juuri hihna ketju kestävyydestä.Kaveri sanoi lopuksi"kestäähän ne jäniksennahkarahkeetkin tallin naulassa kymmenen vuotta."

LAMPINEN PERTTI 13.07.2008 17:03

Ooppeleisskin alkoi hihnat katkeilemaan vasta kun venttiilit tuplattiin. Sitten he huomasivat puolittaa vaihtovälin.

KOSKINEN OLLI J 13.07.2008 17:38

Seuraavanlainen tapahtumaketju lienee automerkistä riippumatta mahdollista, vaikka tämä on mielikuvituksen tuotetta: Moottorin kuluttaessa/ alkaessa kuluttaa öljyä, voiteluöljyn pinta vähitellen alenee. Voimakkaassa jarrutuksessa ja/ tai jyrkässä alamäessä öljy siirtyy moottorin etuosaan ja öljypumpun imuletku hörppää ilmaa. Ilman joutuminen öljypumppuun aiheuttaa nopean öljynpaineen laskun ja öljynpaineen merkkivalo kojelaudassa syttyy. ...Nokkelana itseään pitävä kuljettaja polkaisee tuossa vaiheessa kytkimen pohjaan ja moottorille reippaasti kierroksia, että öljynpaineen merkkivalo sammuisi... Moottorin kannessa oleva voitelematon nokka-akseli leikkaa kierrosten nuostessa hieman kiinni, jäykistyy ja kampiakselin hinapyörä sutaisee tyhjää vieden hihnasta nokat pieneltä matkalta. Moottori sammuu. Moottori huolletaan, hihna uusitaan ja öljy vaihdetaan ja matka jatkuu ihmetellen huonoja nokkahihnoja. ...Vaikka oikea syy on huollon laiminlyönti ja kuljettajan väärä käyttäytyminen öljynpaineen merkkivalon syttyessä.

JANHONEN MATTI 13.07.2008 19:58

Tuo edellä esittämäsi on todella mielikuvituksen tuotetta.

RAIMESALO RAIMO 14.07.2008 15:18

Auton korjaus tuli maksamaan hieman vajaa 3000 euroa! Koska olin kärsinyt selvän vääryyden saatuani väärää tietoa hihnanvaihdon tarpeellisuudesta, reklamoin asiasta sekä maahantuojalle, että paikalliselle merkkiliikkeelle. Kirjeet postitin perjantaina ja jo maanantaina minulle soitettiin merkkikorjaamolta (Auto-Suni Oy Lappeenranta)ja luvattiin hyvittää osa laskusta. Minun maksettavakseni jäi vain se summa, joka koostuu nokkaketjun vaihdosta, jos se olisi vaihdettu ennen rikkoutumista, eli 661 euroa. Työnjohtaja oli selkärankainen henkilö ja muisti hyvin käymämme puhelinkeskustelun ja hän uskalsi kertoa sen julki! Tuntuu että joulu tuli etuajassa! Tällaisia liikkeitä tarvitaan enemmän.

KARRI MAURI 24.07.2008 19:11

Kyllä on nim kokemusta mersusta jo neljäs nyt sprinter 313 huippu verrattuna fiiatin kumivetoisiin :-))

KARRI MAURI 24.07.2008 19:16

niin fiiateissa käy juuri noin mersussa öljypumppu ottaa oljyt edestä ei onkelmia ja tuplaketju on ikuinen

PALIN MATTI 25.07.2008 19:18

Siis mitenkä se öljypumpun sijainti vaikuttaa nokkaketjun kestävyyteen?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.