Hyttysverkko jäähdyttimen eteen

ASIKAINEN MATTI 27.06.2008 16:55

Aioin laittaa hyttysverkon Fiat vm. 2008 jäähdyttimen eteen, ettei se tukkeentuisi ötököistä, mutta maskin yläosa ei suostunut varovaiseen irroitteluuni. Torx-ruuvit avasin ensin, mutta sitten ei puskuri- ja maskiosien välinen liitos suostunut aukeamaan enkä uskaltanut väkivaltaakaan käyttää, kun tuntuivat niin heppoiselta muovilta. Olisiko jollakulla vinkkiä, kuinka kyseinen kohta avataan?

HAKONEN TOIVO 27.06.2008 19:50

Avaa torxit ja nosta varovasti ylöspäin. Hyttysverkko jatkaa jäähdyttimen ikää huomattavasti. Poraa 2,5mm reiät ritilään joka toiseen ripaan ja nippusiteillä kiinni.

TAPANINEN JORMA 28.06.2008 22:07

Pitää vain muistaa harjata se hyttysverkko riittävän usein.Tukkeentuu ötököistä nopeasti,ja sitten keitellään vesiä...

ASIKAINEN MATTI 30.06.2008 14:31

Yes, edellisen vm 2004 Fiatin maski aukesikin varsin helposti lamppuja vaihtaessani, mutta tässä uudessa se istuu varsin tiukasti kiinni ja tuntuu kovalta ja joustamattomalta. Jonkinlaiset muoviset joustoliuskat siellä ilmeisesti on, mutta kun se ei helpolla antautunut, en uskaltanut väkisinkään ruhjoa. Aivan pelkällä nostamisella se ei kuitenkaan irtoa.

PENTTINEN URPO 01.07.2008 19:29

Minä taas tein kyseiset verkot kipinäverkosta ja kiinnitin nippusiteillä. Pysäyttää perhoset ja kärpäsestä ylöspäin kaikki. Kipinäverkon reunoihin laitoin reuna-nauhaa. Pelkät hyttyset kulkevat syylärin läpi. Ja talveksi hyllyyn ja keväällä takaisi.

VIRTA URPO 01.07.2008 23:15

Muovinen verkko vain ensin tarkoilla mitoilla oikean kokoiseksi leikaten ulkopuolella. Sitten vain muistaakseni rullasin sen ja työnsin sisälle. En muista avasinko yläpuolisi torxeja ja sitä kautta. Sitten vain koukutus eli koululla veti aivan isoreikäiseen maskiin kiinni musta nippuside pujotus verkosta muutaman reijän takaa ja takaisinja lenki reikään Katsoin just, että ylhäällä on nelkällä siteellä, keskellä kaksi päissä ja ns. kolmas siinä keskellä keskellä olevassa peltituessa. Alhaalla siinä pienessä reijityksessä kanssa kolmesta kohtaa. Aivan siisti ei näy nuo nippusiteet olleskaan ja verkonkin laitoin valkoisesta näkee kuin paljon itikkaa yms. Eipä ole tarvinnut pestä vielä kertaakaan lämpöjen takia. Alpit on ylitetty ja ei keittänyt puhukoon joku suuta suuremmalla. Kilsoja on jo 20 tkm takana -07:lla. On muuten varmaan pelastanut tuolta ilmastoinnin kennon kolhulta/ uusimiselta. Tullut kivi tms. niin lujaa, että oli repinyt jopa verkkoa rikki nippusiteestä aika matkan (n 1cm / eli sen pujotus lenkin verran /muutaman reikävälin ) .

ASIKAINEN MATTI 10.07.2008 10:44

Rohkenin vielä yrittää maskin avausta (Ducato vm. -08) ja onnistuihan se. Menettely oli seuraavanlainen: Ensin yläpuoliset torx-ruuvit auki, sitten alakulmissa olevat muoviset torxit, jotka levittävät ruuvin alaisen prikan jatkeena olevan "propun" reikään tiukaksi (pyrkii pyörimään ruuvia kierrettäessä). Irroitettavassa maskissa on alareunassa neljä "nepparinastaa" ja neljä ohjaintappia sekä taitteen tienoilla reunoissa ohjaintappi kummallakin puolella. Maski lähtee auki, kun varovasti kampeaa saumasta ylöspäin leveällä ruuvimeisselillä toisesta reunasta aloittaen. Kun maski on nostettu pois, on suhteellisen helppoa kiinnittää pienillä Banduit-siteillä pala 60 cm leveää sääskiverkkoa jäähdyttimen kennojen eteen. Maskin takaisinasennus onkin sitten aivan helppo juttu.

ASIKAINEN MATTI 10.07.2008 11:01

Kiinnitin verkon yläkulmistaan jäähdyttäjän edessä oleviin suht. pehmeisiin muovilevyihin tekemällä niihin reiän piikillä ja yläreunsta keskeltä siteellä jonka hännän työnsin keskellä olevan kiinnitysruuvin alle kahden levyosan väliin. Alareunan kiinnitin puskurin alaosassa oleviin reikiin. Sivuunkin löytyi joku kiinnityskohta. Vielä ei ole kokemusta, miten verkon kiinnityskohdat kestävät tuulen paineen. Paras systeemi varmaan olisi tehdä sopiva kehys metallista, kiinnittää verkko siihen reunoistaan ja sitten kehikko e.m. kohtiin. Siitä vaan kehittelemään parempaa ratkaisua.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.