Ongelmat ilmastointilaitteessa Truma Frostair 1700

BRAITHWAITE WILLIAM 06.06.2008 16:09

Minulla on em. laite matkailuautossani. Normaalisti laitteelta tulevan ilman lämpötila on ollut +10 - +14 c. nyt laite työntää n. + 20c ilmaa sisään autoon. Kompura käy jatkuvasti joten vika ei ole lämpötila-anturissa. Maahantuoja epäili kylmäainevuotoa. Heille ei ole tullut vastaavaa ongelmaa aikaisemmin. He eivät osaa tai pysty korjaamaan laitetta. (Ei ole kuulemma oikeaa kylmäainetta) kylmäaine on R 407 C. Onko muilla saman laitteen omistajilla ollut tällaista ongelmaa? Mihin kannattaisi pääkaupunkiseudulla viedä korjattavaksi?

HALMEENMÄKI JUHANI 06.06.2008 17:24

Älä puhu ulos tulevan ilman lämpötilasta vaan lämpötilaerosta sisälämpötilaan nähden. Jos se on 50° niin millään laitteella ei saa kylmäksi. Ja katsopa nuo ajoneuvoilmastointialan erikoisliikkeet Keltsistä. Tosin näillä säillä et varmaan pääse ihan heti...

BRAITHWAITE WILLIAM 06.06.2008 19:27

Laite on ollut minulla 2.5 v ja tiedän kyllä minkälaista ilmaa pitäisi laitteesta ulos tulla. Laitoin nimenomaan tuon haarukan +10-+14C sitävarten, että se on laitteeni toiminta-alue ja viileämmällä ilmalla laite työntää siis + 10c ilmaa ja helteellä + 14c ilmaa!! joko meni perille?? T. William.

KUKKONEN ESA 06.06.2008 20:05

Miulla on Truman Frostair myös autossa ja tuo veikkaus kylmäainevuotoon on aika looginen. Tuo kompura ei pitäisi huutaa jatkuvasti edes korkeissa lämpötiloissa. Tommosessa noin 35 asteen varjolämmössä meidän koneen kompura kävi viime kesänä etelässä kuitenkin vain ajoittain. Kokemusta laitteesta on vain menneen suven helteiltä! Kohta testataan uudelleen paremmissa lämmöissä. Täällä Suomessa kompura on tänä kesänä hädintuskin käynnistynyt! Terveisin Esa

LAUKKANEN MAURI 07.06.2008 09:05

Minusta tuntuu siltä että kyllä se kylmäainevuoto on se vika!. Mutta tietysti se tulisi tarkistaa mitarilla,mutta maalikko voi todeta saman asian,jos se laite voidaan purkaa;kuoret irti, jollain päsee näkemään ja tunnustelemaan kuinka se höyrystin ja lauhdutin käyttäytyvär koneen käydessä. Yleensä jos on kylmäaine vuoto se näkyy jo ilman mittaria;kosteutta jossain liitoksessa,tai putkessa. Kylmäkone asentajilla on herkät mittarit joilla se vuotokohta haetaan. Se komressorin jatkuva käynti on myös vahva viite kylmäaine vajauksesta!. Kyllä se siitä;tuumii m laukkanen

BRAITHWAITE WILLIAM 07.06.2008 11:45

Kiitos Esa ja Mauri asiallisista vastauksista! Esalta olisin vielä kysynyt, että saavuttako sinun truma asettamasi lämpötilan aina, kun kompura alkaa vilkuttaa. Jos minä laitan asetukseksi tuon alhasimman mahdollisen +16c, niin kyllä kompura putoo pois jo paljon aikaisemmin, ehkä jo +23 - +24c. Se mittari joka mittaa laitteeseen tulevan ilman lämpötilan on itse laitteen sisällä ja olen laittanut myös lämpömittarin imuilma-aukon viereen, eikä siellä ole läheskään tuota +16c vaan juuri tuo 23-24c. Joskus tuntuu, että auto saisi olla viileämpi, mutta silti kompura alkaa vilkkumaan. (Tämä asia koskee aikaisempaa aikaa, jolloin laite oli kunnossa. nyt siis kompura käy kokoajan, eikä ilma kylmene kuin tosi huonosti).T. William.

KUKKONEN ESA 07.06.2008 13:09

Tervehdys William! Kävin juuri autolla ja yritin tehdä empiiristä tutkimusta noista lämpötilan vaihteluista, mutta kun tuo ulkoilman lämpötila on tällähetkellä täällä susirajalla noin 12 astetta, niin ei oikein saa mitään tolkkua laitteen toiminnasta. Katotaan iltapäivään, kun tuo sulikka alkaa paistammaan tänne risukasaankin, niin voin kertoa mahdollisesti enemmin. Jos et ole asian kanssa ihan jäniksen selässä, niin voin laitella parempaa tietoa myöhemmin. Viikon kuluttua lähdemme Venetsiaan ja Roomaan yms. joten uskoisin pystyväni kertomaan oman laitteemme toiminnasta enemmän. Toivotaan, että wlanit toimivat josssainpäin Eurooppaa, niin palaillaan asiaan tai kertoilen palattuani Suomeen! Terveisin Esa

BRAITHWAITE WILLIAM 07.06.2008 14:46

Kiitos Esa! Kyllä otan kokemuksiasi mielenkiinnolla vastaan. Minä kun olen sitä mieltä, että tämä minun laitteeni ei ole koskaan toiminut ihan niinkuin pitäisi. Jos autoon tulee ilmastointilaitteesta + 14 c ilmaa ja kaukosäätimellä on asetettu sisälämpötilaksi esim. +16c niin en ymmärrä miksi laite pudottelee kompuraa pois päältä vaikka ollaan kaukana tuosta +16 lämpötilasta. Joskus tuntuu, että autossa on kuuma, koska kompura putoilee vähän väliä pois päältä. Näinkö tämä Truma toimii vai onko laitteeni lämpötilaanturissakin vikaa. Sinäkin kerroit, että laitteesi kompressori välillä putoaa pois päältä, mutta onko autossasi silloin tarpeaksi viileää kun kompura pitää taukoa? Ymmärtäisin, jos tavoitelämpötila on saavutettu, niin kompura putoaisi sitten pois huilaamaan siksi aikaa kun auton sisälämpötila taas nousisi määrätylle tasolla jolloin se taas lähtisi käyntiin?

KUKKONEN ESA 07.06.2008 20:41

Tere taas William ! Suulpertti on paistanut sen verran, että sain hiukka testattua tuota ilmastointia. Ensinnäkin, jos kompura jyristelee täysillä, niin miulla palaa vihreä valo jatkuvasti.(muulloin vilkuttelee, kun ilmeisesti jäähdyttää, ei pala merkkivaloa, jos ulkoilman lämpötila piissa jäähdyttämiseen?)Kun säädin lämpötilan kaukosäätimellä 16 asteeseen, kompura jyryytteli täysillä jatkuvasti. Sisälämpö ei pudonnut ko. lämpöön, en jaksanut odotella. Laitoin kaukosäätimelä lämmön esim. 20 asteeseen, niin kompura putosi pois pelistä, ja käynnistyi jonkun ajan kuluttua hetkeksi pitääkseen ko. lämpötilan. Noita huonelämpöjä en mittaillut, enkä edes tiedä, missä Truman termari on. Ulospuhalluslämpötilä oli 16 asteen asetuksella n. 14-15 astetta ja 20 asetuksella n. 20-21 astetta. Mie palaan astialle, kun olen tuolla etelässä, ja laitetta voi testailla ihan oikeissa olosuhteissa. Hyvää kesää t.Esa Ps. Tuo kompura ei kyllä pitäisi pudota pelistä, ennen kuin haluttu huonelämpö on saavutettu!

GRONOW JUHANI 08.06.2008 13:30

Tere kumppanit, kysyn ihan uteliaisuuttani onko kyseessä truman vario vai comfort- malli.minulla on vario-malline frostair ja siin on minimi 21 astetta, mutta kaippa se jo helteellä piisaa

KUKKONEN ESA 08.06.2008 14:37

No tere, tere! Tuo meidän laite on Truma Frostair 2300 Komfort. Huonelämpö on säädettävissä välille +16- +31. Useimmiten käytän noin +20 asteen lämpötiloja, koska alemissa lämmöissä puhallusilma on melkoisen kylmää.(Eilen mittasin 16 asetuksella n. 14-15 astetta.)Oikeastaan nuo alemmat lampötilat toimivat hyvin silloin, kun auto pitää saada nopeasti jäähdytettyä. Joten kyllä tuo sinun laitteesi +21 on varmaankin ihan riittävä huonelämpötilan arvo, jos vain kompura jaksaa sen saavuttaa. Terveisin Esa

TERVO JARI 08.06.2008 18:12

Tossa laitteessa on joko kylmäaine vuoto tai kompura rikki, äkkiseltään näkemäti pääteltynä . . .

Jos vuoto, sen voi korjata lähin kodinkoneliike, ( jos heillä R 407C:tä "hyllyssä" ) Muutoin lähin kylmäalanliike . . .

Jos kompura rikki ( venttiilivika tai vastaava kompuransisällä ) sama juttu . . .

Todennäköisesti laitetta ohjataan sisäänimetyn ilman lämpötilalla, termosataatti "haistelee huoneesta" tulevaa ilmaa ja sen perusteella joko jäähdyttää tai ei . . .

Älä käytä laitetta yhtään sillä jos kylmäaineet on laitteesta "pihalla", vetää kompura ulkosalta kosteeta ilmaa "sisuksiinsa" ja se ei ole hyväksi laitteen tulevaisuutta ajatellen . . .

Jos viitsit avata laitteen, ja löydät sieltä "öljyvuodon", kompressorin öljyä seuraa aina kylmäainekierrossa ja jos laitteessa vuoto, on vuotopaikassa miltei jokakerta myös öljyä, josku enempi joskus vähempi . . .

Jari

BRAITHWAITE WILLIAM 08.06.2008 23:55

Terve Jari! Maahantuojan asentaja sanoi, että vuotoa on silmämääräisesti hyvin vaikea havaita. Korjaamot etsivät vuodon kuulemma, jollain tavalla paineistamalla tai väriaineella. Avasin laitteeni tänään, mutta ei siellä mitään vuotoa näkynyt, eikä öljyäkään. Käytin laitetta kun kuoret olivat poissa ja minusta tuntuu, että kompurasta kuuluu erilainen ääni, kuin ennen joten voit olla kyllä oikeassa tuossakin asiassa, eli hyvinkin siinä voi olla vikaa. Kyllä voi olla parempi olla käyttämättä kompuraa, ennen kuin vika selviää. Tarkoitat varmaan, että kopressori joka puristaa normaalisti kierrossa olevan kaasuuntuneen kylmäaineen korkeampaan paineeseen, jotta se nesteytyisi imeekin nyt vuodon kautta ilmaa sisäänsä? Siellä koneen sisällä on tosiaankin anturi, joka mittaa auton sisältä tulevan ilman lämpötilaa ja kompressori putoaa pois aina, kun kaukosäätimellä asetettu asetusarvo on saavutettu. T. William.

TERVO JARI 09.06.2008 17:25

on tapauskohtainen, jos vuoto on öljypitoinen mutta hidas on siihen useimiten tarttunut pölyä eikä siten ollenkaan vaikea huomata, mutta niinkuin ittekki sanoin tapauskohtainen . . .

Vuotoja voi itsekkin saippuavedellä etsiskellä, mutta pitää tietää että laitteessa on ylipainetta ettei mahdollisesti olevasta reiästä imeydy saippuavettä koneistoon/potkistoon, se ei ole suotavaa, lyhentää käyttöikää ja tulee ongelmia "käynnin" suhteen . . .

Kopio:Tarkoitat varmaan, että kopressori joka puristaa normaalisti kierrossa olevan kaasuuntuneen kylmäaineen korkeampaan paineeseen, jotta se nesteytyisi imeekin nyt vuodon kautta ilmaa sisäänsä? Kopio loppu. Oikein ymmärretty, ja tässätilateessa vuotoaukosta menee saipuavedet "sieluun",, "kirvelee".

Vuototestereitä on monenlaisia: esim;Elektronisia vuodon etsimiä, UV valoakäyttäviä testereitä, kylmäaineeseen lisätään fluoria joka vuotokohdasta ilmenee UV valolla jne . . .

Kompurassa voi olla "läppävika" rotaattorin "läpän" jousi poikki ? ? Pumppaa taastaas eestaas ? ? Kenties . . . Sellanenkin on sattunut kohdalle, tosin ei noita kompuroita viitti availla, "uutta tilalle ku entinen on kaput . . .

Jari

TERVO JARI 09.06.2008 17:29

jäi mainitsematta, se on hyvä koeponnistus/vuodonetsintä kaasu.

Järjestelmään typpipainetta, lisäillään pikkuhiljaa kunnes vuoto löytyy, joskus vaatii jopa 20 baaria ennenkuin löytyy . . .

Jari

BRAITHWAITE WILLIAM 10.06.2008 00:38

Tervehdys taas! Hyviä vinkkejä! Soittelin pariin liikkeeseen ja huonolta korjaus olisi vaikuttanut, koska eivät kuulemma tunne kyseistä laitetta. Toisella olisi ollut oikeaa kylmäainettakin, mutta ei rupea korjaamaan heille vierasta laitetta. Hyvä näin tällä kertaa, koska löysin vian tänään: Laitteessani on kahdesta osasta koostuvat peltikuoret, jotka ovat kiinni peltiruuveilla joita on ainakin 20 kpl. Laitteen päästä tulee auton sisäilma laitteeseen sisään pölysuodattimen läpi. suodattimen takana on höyrystin, joka kylmettää ja kuivaa ilman. Höyrystimen takana on pieni välitila, josta menee putki auton lattian läpi ulos. Putkesta poistuu kylmästä ilmasta tiivistynyt vesi. Välitilan jälkeen on puhallin, joka imee ilman höyrystimen läpi ja työntää sen auton sisään. peltikuoressa välitilan kohdalla olevista peltiruuveista kolme olivat korkkautuneet tärinän vuoksi ja kuoren alareunaan oli tullut rako josta puhallin imi ilmaa välitilaan, joka lämmitti jo höyrystimessä kylmenneen ilman ja tämä sekoitus oli sitten +22.5c asteista ilmaa. Ei siis ihme, että auto ei viilennyt. Vaihdoin ruuvit isompiin jolloin saumat kiristyivät kiinni. Laitoin vielä ilmastointiteippiä saumoihin varmuuden vuoksi. testasin laitteen ja totesin, että ulos tulee + 12c ilmaa. Autossa oli sisälämpötila + 26c joka viileni suht nopeasti, joten eiköhän laite ole taas entisessä kunnossaan. En ole nähnyt enää missään myytävänä näitä peltikuorisia Truman ilmastointilaitteita vaan niissä näkyy olevan nykyään styroxkuori. Olisiko syy juuri nämä minullakin olevat ongelmat? mene ja tiedä. Kiitos paljon vaivannäöstänne kun kirjoittelitte ja mukavaa kesänjatkoa! T. William.

TERVO JARI 10.06.2008 15:59

Kompuran ääni muuttui sen takia kun kylymäaineen höyrystyminen oli epätäydellistä ?

Palasiko "äänipuoli" entiselleen ?

Jari

Ps. Tässä nähdään se miten "ontuvaa" on laitevikojen löytäminen näin nettikirjoittelun/kyselyjen perusteella, kyllä pitää on läsnä että voi todeta kaikki yksityskohdat, muutoin menee "hakuammunnaksi" . . .

BRAITHWAITE WILLIAM 10.06.2008 20:20

Kyllä kompuran ääni on nyt ihan normaali. Saatat hyvikin olla oikeassa. Vaikka ylimääräinen ilma (ilmavuoto) tuli sekaan vasta höyristimen jälkeen, niin ehkä höyrystimen läpi on tämän vuoksi tullut liian vähän ilmaa ja höyrityminen on siksi ollut puutteellista. Eihän höyristymistä tapahdu jos ei siihen löydy höyristymislämpöä, eli tässä tapauksessa läpi menevää lämmintä ilmaa tarpeeksi. Kyllä sinä hyvin noita vikavaihtoehtoja tarjoilit!! Haen sinut ensi kerralla paikalle kun vikoja ilmenee :)) T. William.

TERVO JARI 10.06.2008 20:38

kojaamaan Frosairii . . .

Pitkä matka on saatille suhmuraan,,, nuotilla . . .

Jari

Ps. Ajatuksena "kiehtova" päästä tuollaisen kimmppuun, yleensä nuot kompurat painaa sadasta kilosta tonniin joitten kimpussa "peuhaan", aniharvoin noita pikkusia. Itellä Dometic 2100B vaunun katolla, hajos se kerran takuuaikana, takuuseen korjasivat Dometicin puolesta . . .

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.