Ilmawebastosta ajonaikaista lisälämpöä asuinpuolelle

KUNNAS TAPANI 19.05.2008 15:36

Nyt kun tulee kesä ja ilmat lämpiää, on hyvä tehdä suunnitelmia ensi talven varalle. Minä kun reissaan autollani työmatkoja, ja joudun vähän väliä pysähtymään ja tekemään toimistohommia autossa, on tullut mieleen tehostaa asuinpuolen lämmitystä.

Truma 3002 ei sovi ajonaikaiseen lämmitykseen, mutta mitä jos asennuttaisi pitkittäisen takapetin alle joko 2000- tai 3500-wattisen ilmawebaston. Se voisi varmaan imaista lämmitettäväin ilman sängyn alapuolisesta tavaratilasta (kaipa sieltä patjan raoista sen verran korvausilmaa tulee) ja lämpimän ilman puhallus tapahtuisi keskelle asuinpuolta. Polttoaineletkut sekä paloilman otto ja pakoputki menisivät sitten auton alla, pakoputken voisi vetää jonnekin "riittävän kauas" sellaisista paikoista, joista ilmaa tulee autoon sisälle.

Mitä mieltä arv. raati on tällaisesta suunnitelmasta? Onko toteutuskelpoinen?

KOSKINEN JANI 19.05.2008 16:32

Jos tarve on vain ajonaikaiselle niin eikös tuolta moottorista tule ihan reilusti ylilämpöä? Eli ylimääränen auton lämppärikenno letkujen päihin ja puhallin siihen. Trumassa on varmaankin puhallin ja putkisto, tuon kennon kun törkkäisi sopivaan väliin tai vaikka jollakin venttiilillä niin saisi tuon kanssa levitettyä sen lämmönkin.

TERVO JARI 19.05.2008 17:10

kenevää lämpöö, sitä jo tuotetaan "vebastoilla" että saadaan koneen lämmöt pysymään sille sopivana . . .

Tuo ratkaisusi on mielestäni OK, laita erillinen polttoaine tankki jotta voit käyttää "löpöä", edullisempaa ( tarkista että se soveltuu "löpölle" )

Mikä ettei Truma toimi ? ?

Noilla ilmaWeban asennushinnoilla polttaa kaasua "maalimantappiin" asti . . .

Jari

KUNNAS TAPANI 19.05.2008 19:10

...maa käyttää ajon aikana, vaan ei moista kuulemma suositella. Sanovat, että voi kääntyä liekki väärään suuntaan ja polttaa sisälmyksiä (Trumassa siis).

KUNNAS TAPANI 19.05.2008 19:11

Niin ja mitä mieltä olette, riittääkö 2000 W vai pitäisikö olla 3500 W?

ISAKSSON TOM 19.05.2008 21:13

laita se 3500 airtoppi. Laite tasaa käytinsä tasaiseksi tarpeen mukaan ja isommassa riittää tehoja sopivan lämmön saavuttamiseksi. Itsellä on ollut pakussa vuosia käytössä. Kulutus on mitätöntä eikä kannata alkaan läträämään pöpön kanssa.

PALIN MATTI 20.05.2008 07:57

Älä Tapani kuuntele kaikkia höpötyksiä. Itselläni on ollut aina talvikeleillä Truman Combipannu käynnissä niin ajon aikana kuin paikallaan ollesskin. Ja hyvin on toiminut. Ettei vain olisi joku Webastokauppias, joka sinulle näitä tarinoita kertoo...

VIROLAINEN ARVO 20.05.2008 12:06

Minulla on ollut autossani 3,5kW:n ilma weba jo alusta asti. Olen ollut vehkeeseen tyytyväinen. Se on asennettu istuinpenkin alle ja kierrättää sisäilmaa. Polttoaine tulee auton tankista. Käytän sitä kylmällä auton sisälämmitykseen ennen reissuun lähtöä ja tarvittaessa ajonaikaiseen lämmitykseen. Syksyn kalastus ja metsästysreissuilla se on riittänyt pitämään auton riittävän lämpimänä ja tarvittaessa on nestekaasu tullut avuksi. Ei ole tarvinnut juosta kaasun perään, eikä ole niin pitkiä aikoja tullut paikoillaan oltua, että akusta olisi loppunut yty. Talvisaikaan polttoaineen kulutus on nousut webaston käytön yhteydessä litran verran ajettua sataa kilsaa kohden (n. 800km).

KUNNAS TAPANI 20.05.2008 15:21

Mikähän malli tuo Combipannu on? Mulla on 3002 ja siihen liittyvä ohje olla käyttämättä ajon aikana on tullut monesta tuutista (joista yksikään ei myy Webastoa...).

RAINA EERO 20.05.2008 15:39

Mulla on kyllä ollu nyt neljätalvea käytös tuo 3002 truma ja aina päällä ajon aikana, eikä pienintäkään ongelmaa ole ollut, aina on kamari kivan lämpöinen kun tulee pakkasella sisään ja lisäksi poistaa sen ettei edessä vedä pakkasella ajelles kun pitää asunto-osan lämpimänä.

KUNNAS TAPANI 09.07.2008 22:58

Palataanpa taas tähän, kun nuo ilmat ei niin kovasti lämpiä että unohtuisi nämä talviasiat.

Aihetta selvitellessäni olen alkanut kallistua Kalori-lämmittimen hankkimiseen. Autossa kun on kuskin penkin alla jonkinsortin (heikkotehoinen) puhallinhärpäke jo valmiina, eli vesiletkut tulee sinne asti. Ottaisi sen pois ja asennuttaisi jonkin Kalorin tilalle. Ei pitäisi olla monimutkainen homma.

Tuleeko mieleen huomioitavia asioita laitteen mallin valinnassa? Oman pohdinnan myötä malli Compact D vaikuttaisi sopivalta. Sen puhallusta kun voisi suunnata niin, että saisi lämpimän ilman leviämään mukavasti sekä takapenkin jalkatilaan että kauemmaskin asuinpuolelle.

Hinnalla nuo eivät ainakaan ole pilattuja. Riittäneekö puhallusteho?

TORATTI TOMI 10.07.2008 10:41

itsekkin pohdin näitä lämmitysjuttuja, kun en ole trumaan tyytyväinen (reistailee).

autossani on eberi, mutta vain ohjaamolle tulee lämmitys. jos olis tommonen compacti niin sillä voisi siirtää lämmön kopin puolelle, ja vielä jos käyttäis hyväksi truman ilmaputkiverkostoa. Laitteen sijoittelu olisi ainoa pohdittava.

mistäs noita compacteja saa ja mitä maksaa.

tere, Tomppa

KUNNAS TAPANI 10.07.2008 12:59

Lataapa hinnasto täältä: http://www.veneakselisto.com/hinnasto2008.pdf sivulla 52 on Kalorien hinnat ja myös mittapiirrokset. Myydään myös täällä: http://www.mepratuote.fi/kalorilammittimet.html

TORATTI TOMI 10.07.2008 14:15

no katoppas, kiitos. nuohan on ihan järkihinnoissa.

Sijoittelu on siteen luovaa toimintaa vaativa juttu. Kuskin penkin alle, ehkäpä, ja siitä ilmaputket kopin puolelle. Tai sitten vempele kokonaan kopin puolelle, mutta tulee pitkät lämmitysvesivedot. mietitään.

KUNNAS TAPANI 10.07.2008 16:08

Pitkät vesiletkut ei varmaan lämmönhukkaa paljon tuota, ainakaan jos ne eristää. Missä päin autoa (ja minkämallinen auto) sulla on Truma?

TORATTI TOMI 10.07.2008 17:55

mulla on vanha alkovi vm.89 hymeri. ja truma on keskellä autoa takavessatilan etupuolella kaapin alla. Oliskohan se järkevin paikka, sieltä lähtee ainakin ilmaputket ympäri autoa. hmm. T.Tomi

TERVO JARI 10.07.2008 18:19

http://www.adita.fi/default.asp?file=97

Jari

KUNNAS TAPANI 10.07.2008 21:14

Yksi mahdollisuushan olisi laittaa kuskinpenkin alle sijoitetun Kalorin ilmarööreistä toinen puhaltamaan suoraan sisätilaan ja vetää toisesta letku (eristettynä) jotain reittiä (lattian alla?) auton takaosaan.

Compact D4 on sitten muutoin vastaava laite, mutta siitä saa jo 4 letkua ulos.

Mun auto on 6-metrinen, joten arvelen riittäväksi, että kuskin alla oleva puhallin hönkii suht suoraan asuinpuolen etuosaan. Eiköhän se vähennä vilpoisen ilman pyörteilyä riittävästi.

HAAPANEN TIMO S 11.07.2008 11:23

Mulla oli edellisessä autossa kenno Truman putken välissä, ei omaa puhallinta, toimi vain Truman puhaltimella. En tiedä merkkiä, enkä mistä sellaisen saisi, tehtaalainen se kuitenkin oli. Vesiletkuille tuli parin metrin vedot, eikä letkuja ollut eristetty, kuitenkin kenno oli tulikuuma, ei vesi ehdi siinä jäähtyä.

KARRI MAURI 08.08.2008 14:53

hyvä ajatus minulla webasto ja toimii

KARRI MAURI 10.08.2008 17:04

Webasto on toimiva peli ja kulutus ehkä litra yyössä

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.