3-akseliset/integroidun auton kulutus?

KUUSELA MARKO 19.05.2008 11:46

Paljonko mahtaa kuluttaa esim 2.8jtd alusta? Muuten minulla on tuosta koneesta huonoa sanottavaa,varsinkin talviajossa.on suuri kulutuksinen,vaikka on vain 2 akselinen. Ajettavuus on parempi 3 akselisella.

ENQVIST RAIMO 19.05.2008 12:05

Minulla on teli Flair vm 2001 TDI koneella eli vanhempi malli. Olen pitänyt kirjaa kulutuksesta.Kaivoin kuitit esiin ja kulutukset olivat , kesällä pienemmillään 11 Litraa ja talvella suurin ajastimella varustettua eeberiä käytettäessä on 14 Litraa 100km.auton paino on 4500kg. Mielestäni kulutus on kohtuullinen , tai nykysillä naftan hinnoilla ei kulutus voisi olla viittälitraa enempää.

HUOVINEN SIRPA 19.05.2008 17:48

Asian vierestä menee tämä, mutta kiinnostaa miten pärjää etuvetoisella telivehkeellä talviajossa, mäkisissä ja lumisissa olosuhteissa? Esko

TERVO JARI 19.05.2008 18:20

ajotavasta ?

Ei se ole sen kummempaa kuin ilma käyttöisellä telin nostajalla varustetulla kuorma-autolla ajaminen talviliukkailla . . .

Ennakoi tuleva tilanne . . .

Jari

Ps. Rengas valinta on A ja O . . . Toiseen taka-akseliin "silestonet", renkaat joissa ei sivuttaispitoo, vähentää "puskemista", EI kuiteskaan sakkorenkaat . . .

HUOVINEN SIRPA 19.05.2008 19:38

Eipä taida teli nousta matkailuautossa ilmalla, eikä ilman. Toisekseen montakos etuvetoista kuorma-autoa on tänäpäivänä liikenteessä? Eli summa summarum,tarkoitin nimenomaan etuvetoista "tönkkötelistä" matkailuautoa kysymyksessäni.

ps. kuorma-autoa ajoin jo kuuskytluvulla, niin telillä, kuin ilman, joten tiedän kyllä miten k-a käyttäytyy eri olosuhteissa. Esko

KALLIOINEN TAPIO 19.05.2008 19:43

Mulla on Hymer E690 jossa 2,8 tdi -99. Kulutus suomessa 12-14L mutta euroopassa pääsee parhaimmillaan alle 10L.

TERVO JARI 19.05.2008 20:00

matkailuautossa ilmalla toimiva telin-nostin vaan kuorma-autossa . . .

Se ilmatoiminen ei nouse "kuin ajatus" vaan "ajan kanssa". . .Sen takia täytyy ennakoida "tarve" . . .

Ja isomies rupee vielä saivartelemaan, etuvetonen kuorma-auto . . . Vaikkakin itselläni on käytössä sellainen mutta ei ole telillä varustettu = Peugeot 2.8 HDI KA--> Elikkä aika monta on niitä liikenteessä ;-))

Ja kuuskytluvun K-A:t on "erimaailmasta" nyky kalustoon verrattuna monessa suhteessa . . .

Tiesin mitä tarkoitat, mutta laitoin esimerkin mihin esimerkiksi voi asiaa verrata, vaan ajattelit asian "väärinpäin" ja piste.

Jari

Ps. En jatka "asian vääntämistä" . Piste.

NYYSSÖNEN KAJ 20.05.2008 10:05

Kulutusero johtuu siitä että EUR normin mukainen dieseli sisältää n. 10% enemmän energiaa per litra kuin kotimaassa myytävä NESTE-dieseli.

Tämä ero on rahassa 12 centtiä!!

HUOVINEN SIRPA 20.05.2008 12:39

En minä mitään saivarrellut, puhuinpahan vaan Oikeista kuorma-autoista enkä pakuista jotka on rekisteröity kuorma-autoiksi. Esko

GRANBERG ANDERS 20.05.2008 20:03

olen samoilla linjolla Tapio kanssa.Europassa kulutus 10-11 vauti mittarin mukaan 95-100km/h Suomessa 11-13 kun pitää jurnutta nelosta vitosta. Talvella noin litra enemän. Olen sitä mieltä että kolme akselinen toimi ylätvän hyvin talvella suntavka ja pitoa on kun likellä päse eli pois yköseltä alusta rakenettu jotekin niin että etuakselila on tyhjänä jo hyvin painoa. Tietysti jos kuorma taka tallin täyten niin asia toinen. Auto Dethleffs I7870 Alko alusta moottori 2,8jtd. vertaus kohta Soliffer 644

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.