LMC vaa'alla.

HAAPANEN TIMO 22.09.2016 09:03

Puntarilla tuli käytyä 7,35 cm pituisen LMC:n kanssa. Autossa on panelit 30 kg. markiisi 30 kg Pyörälaatikko ja pyörät 50 kg. Ylimääräinen hupiakku 25 kg. Vain yksi kaasupullo.

Vesisäiliö täynnä ja kaikki pitkän reissun tavarat kyydissä, naftatankki puolillaan+ minä ja vaimo. Tulos oli 3645 kg. joka jakautui siten että taka-akseli oli pikkuisen yli maximin 2075 kg ja etupää 1570 kg.

Sillä nyt sitten mennään, pois ei voi mitään jättää paitsi tietty tuon veden 100 kg.

Ja nyt lähdetään, aluksi: http://www.oktoberfest.de/en/

@timppa

KUJANPÄÄ MARKKU 22.09.2016 10:33

https://youtu.be/qNKY-tNMsfk

Fiiliksiä ja sitä oikeeta tunnelmaa toivottelen.

TOIVONEN MARTTI 22.09.2016 17:18

Hyvää matkaa vaan, Timppa!

Meillä oli melkein kilolleen sama lukema viimeksi kun lähdettiin pidempään reissuun. Vararenkaan poisjättämistä harkitsin, yhden reissun etelään olen tehnyt ilman sitä mutta oli jotenkin epävarma olo ilman vararengasta joten en jättänyt sitä pois.

Vettä meillä oli vähempi lähtiessä, Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa saa hyvää puhdasta vettä huoltiksilta joten sitä ei kannata kuljetella.

Me ei lähdetä tänäkään syksynä mihinkään pidemmälle, syksy kuluu taloremonttia tehdessä. Kevättalvella on ehkä edessä kuukauden - puolentoista matka, ehkä autolla, ehkä lentäen. Saas nähdä.

mot

HAAPANEN TIMO 23.09.2016 11:22

Kiitos! Paatissa kärvistellään. @timppa

NYYSSÖNEN KAJ 23.09.2016 11:32

Meidän lähtö on suunniteltu mutta ei tilattu kahden viikon päähän tästä päivästä

ALASMAA MATTI 23.09.2016 18:10

Meillä myös Adria "hieman" yli sallitun. Onneksi ei vielä kukaan kiinnostunut 4300km matkalla punnitsemaan.

EEROLA TEEMU 23.09.2016 18:49

Saat Matti sitä punnitusta odotella vielä hetken aikaa. En ehkä ole aivan "tilastollinen tapaus", mutta n. 500 000 km m- autoilu- uran aikana ei ole koskaan vielä punnittu tien päällä -missään maassa. Siihen on ehkä vähän vaikuttanut sekin, etteivät autojen takajouset ole olleet "väärinpäin luokillaan" (vaikka olisi ollut ylipainoakin). Jokunen kerta on vinkattu vain ajamaan eteenpäin punnituspaikan ohitse. Näin Keski- Euroopassa, rajojen lähistöllä.

ALASMAA MATTI 23.09.2016 20:17

Pari viikkoa sitten saksassa moottoritien yläpuolella valokylttejä jossa nuoli ohjasi >2,8 en tiedä olisiko pitänyt mennä levennykselle joten hurautin ohi eikä kukaan lähtenyt perään. Pari kolme vuotta sitten itävallassa samoin, ei silloinkaan kukaan perään lähtenyt. Taitaa nuo punnitukset aika harvassa olla. Yhden kerran on minulle eräs henkilö kertonut että joutui ruotsissa ennen kapelsärin satamaa puntarille vaunun ja auton kanssa. Oli ylipainoa ja sakkoa tuli, summaa en muista.

EEROLA TEEMU 23.09.2016 21:05

Ruotsissa ylipainomaksut on "hirveitä". Sakkoa tulee sekä vajaasta kortista ( B ja kuormaa yli 3500 kg) että "kantavuuden ylitysprosentin mukaan". Pahimmillaan jostain 3- 400 kg ylityksestä lähemmäs tonni.

Esim. Saksassa on 5% toleranssi ja vasta sitten muutama kymppi sakkoja. Ylikilot pitää kyllä purkaa, ennen kuin pääsee jatkamaan. Etelä- Ruotsi on kesäisin varsinainen sakkorysä.

JANHONEN MATTI 24.09.2016 12:33

Ruotsissa ajo-oikeudeton ajo, eli ajaminen B-kortilla > 3,5 tonnin ajoneuvoa aiheuttaa noin 175 euron sakon. Ei asiaa auta jos sanoo eteen tiennyt.

Ylipainon osalta asia on vuodesta 2015 alkaen ollut hieman kimurantimpi. Ruotsissa ylipainoraja määräytyy autokohtaisesti ja on ajoneuvon oman massan ja kokonaismassan erotuksesta = kantavuudesta 20 %.

Esim. auton jonka rek. kirjaan merkitty oma massa on 3000 kg ja kokonaismassa 3500 kg niin auton ylipainoraja on 3600 kg. Jos kokonaismassa on 3601 kg niin menee jo sakon puolelle,. Jos kantavuutta onkin vain 300 kg niin ylipainoraja o tällöin 3560 kg kohdalla.

Noista sakoista voi katsoa taulukon SKAL:n sivuilta, eikä ne nyt niin hirveitä ole. Pirullisinta voi olla auton keventäminen laillisiin kilomääriin, jotta matka voi jatkua.

Tämä Ruotsin mallikin suosii tätä samaa luikuripeliä mitä meilläkin harrastetaan. Auto rekisteröidään valmistajan tiedon ilman varusteita ja vasta sen jälkeen tehdään auton varustelu, (jopa 150-200 kg) jolloin auton todellinen oma massa ja rek. kirjan oma massa on eri. Käytännössä vain käytettynä tuoduissa on rek. kirjassa oikea omamassa , kuitenkin sillä varauksella, että rekisteröintikatsastus on tehty oikein.

EEROLA TEEMU 24.09.2016 21:32

Ruotsin ylipainomaksut ovat "hirveitä" verrattuna esim. Saksan maksuihin. Taulukkohinnat kun ovat Ruotsissa laskettuna prosentteina KANTAVUUDESTA, mikä saattaa olla esim. 350 kg. Siitä jo 50 % ylitys (175 kg) merkitsee että painoa on niin paljon, että poliisi voi harkita asian viemistä syyttäjälle.

Saksassa ylipaino lasketaan AUTON KOKONAISMASSAN YLITYKSESTÄ. Siis B- kortilla auto on rekisteröity esim. 3500 kg:lle. Siitä 10 % ylipaino merkitsee 350 kg ja ylipainosakko on 10 e. Tuolloin Ruotsissa on jo käräjät edessä.

Jos Saksassa ajaa B- kortilla autoa, jonka tekninen rakenne on valmistajan mukaan esim. soveltuva myös C1- kortille ja esim. kokonaispaino 4000 kg, niin edes B- kortilla ei saa sakkoa 350 kg ylipainosta, koska ratsiassa auton kantavuustiedot katsotaan auton todellisista tiedoista sähköisesti alustanumeron perusteella.

Alla Ruotsin ylipainokuorman sakotus taulukko, missä prosentit lasketaan auton KANTAVUUDESTA. (Kantavuustietoa ei yleensä muualla edes tunneta).

http://husbilsemester.se/3578/botesbelopp-overlast/

Käyttäjän lisäys viestiin 24.9.2016 klo 21:53:09 Lisäyksenä Saksan ylipainosakot henkilöautoille 7 tonniin asti, sallitun kokonaispainon ylityksestä. Tuosta 10 % ylityksestä menee 30 euroa, mutta Saksassa on pohjalla 5 % turvaraja punnitukselle.

https://www.bussgeldkatalog.org/ueberladung/

Jari Seppälä 08.07.2017 09:28

Euroopan kierroksen jälkeen vaakan kautta lähes täydellä tankilla kotipihaan. Puntari näytti 3860kg eli 360 kg ylipainoa. (kuski ja kartturi 160 kg)

Kamat sisälle henkilövaakan kautta ja samalla takatallista ei niin välttämättömien tavaroiden punnitus. Myös vesien ja wc:n painon vähensin.

Loppupäätelmänä totesin, että jos autolomalle haluaa lähteä alle 3,5tn kuormalla, on lähdettävä henkilöautolla ja yövyttävä majoituksissa tai vaihtaa as.auto takas vaunuun.

jari

Toivo Koistinen 08.07.2017 12:06

Eurostoliito ei mahtavuudessaan saa asiaa kuntoon, ja kumma kun autojen valmistajatkaan eivät kummemmin asiaa aja, että neljän tonnin painoon nousisi B kortin raja, tosin pikku C ei mahdoton ole hankkia, mutta oma hommansa korottaa painoluokka autolle.
Tuo taka-akselin painohomma on jotenkin surkuhupaisaa hommaa Uusia autoja kun myynnissä kattelee, niin pituutta loppuun 8 mtriä.
Peräylitys lähes kaksi metriä, ja julma takatalli. Sinne kun saappaat, ja kintaat nakkaa niin siinäpä se onkin.
Etuveto.
Mutta suunitelijat tietävät kuinka autoja tehdään.
Toivopoika

Matti Janhonen 08.07.2017 12:21

Kyllä joka maassa seuraamukset alkaa kokonaismassan tai suurimman sallitun akselimassan ylityksestä.
Jos se ei ylity tiettyä punnitustoleranssia enemmän, niin auton omalla massalla ei ole mitään merkitystä.

Ruotsin sääntö on itseasiassa oikea tapa.
Tämä meidän tapa on keplottelutapa, jossa auto ensin reksiteröidään tehtaan antamin punnitustiedon jolloin auton oma massa on pienimmillään ja kantavuus suurimmillaan, kun autoa ei vielä ole varusteltu.
Auton oma massahan koostuu osin todellisesta massasta ja osin laskennallisista eristä.
Omaaa massaa laskettaessa kuljettajan massaksi esim. lasketaan 75 kg ja jos kuljettaja painaakin 100 kg niin ilmoitetusta kantavuudesta häviää heti 25 kg.

Rekisteröinnin jälkeen yleensä alkaa vasta varustelu jossa autoon voidaan lisätä markiisi, vetokoukku, radio, isommat akut, aurinkopaneelit, radio ja tv + antenni, matot lattialle, peruutuskamera, polkupyöräteline, tunkki ja vararengas, ilmastointilaite , tukijalat taakse, keskuslukitus, invertteri, lämmönvaihdin jne. Onhan näitä.

On itsepetosta kuvitella, että auton kantavuus on varustelun jälkeen edelleen rekisterikirjassa mainittu.

Toivo Koistinen 08.07.2017 14:51

Tässähän se pointti onkin. Montako ylikuormaista asuntoautoa liikkuu maanteillämme, juuri tuon takia.
Puntarihan sen ratkaisee, sitten kun laki käskee lätkille ajaman, ei ne valmistajan antamat kantavuudet.
Retuperällä pahasti on tuo homma, kun autojen koot kasvavat, ja orjallisesti pyritään siihen 3500 kilooon.
Monasti jo auton myynti-ilmoituksessa on omapaino 3000-3100 tiettämissä. Sitten sadan toista litran säiliöt vesille. Ei siinä mopoja kuletella siellä isossa takatallissa varsinkaan, kun taka-akselipaino ylittyy.
Kyllähän tähän olisi hyvä järki saaada mukaan
Toivopoika

Juhani Backman 08.07.2017 16:17

KAIKKi jos meinaa reissata ?

Kaj Nyyssönen 08.07.2017 17:47

Eikö ostajalla ole mitään vastuuta kun menevät tietoisesti ostamaan tuollaisia painopommeja.

Minun matkailuautoon piti saada vähintään 2000 kg kuormaa joten B-kortilliset sai samantien unohtaa. Nykyään ei minulla kulje edes tonnon kuormaa mukana tästä on mönkijä takatallissa 350 kg suurin.

Kuva. muisto vuodelta 2004 Kerava, kenttäratsastuksen SM kilpailusta

Liitetiedostot

dmc_0245.jpg
Matti Janhonen 09.07.2017 11:09

Ostajalla nimenomaan on vastuu.
Yhteen aikaan vastuuta yritettiin vierittää autojen myyjien syyksi, kun eivät kertoneen autojen omia massoja ja sitä, että varustelu vähentää kantavuutta.
Se apu siitä arvostelusta oli, että nykyisin esitteissä kerrotaan jo mitä auton oma massa sisältää (osin laskennallisia tekijöitä) ja auton kantavuus sekä erikseen lisävarusteiden yksikköpainot.
Se on sitten eri asia kuka mitäkin näistä luvuista ymmärtää, mutta vastuu ylipainoista on aina auton "kapteenilla".

Pienestä ylipainosta on kuitenkin turha tehdä numeroa niin kauan kun viranomaisetkaan ei sitä tee.

Suurin yksittäinen painonalennus on saatavissa ihan omaehtoisella päätöksellä lopettaa turha puhtaan ja harmaan ja jopa juomaveden kuskaaminen maasta toiseen.
Samoin "kaiken varalta" mukaan otettavien tavaroiden määrää voi vähentää lähes jokainen.

Toivo Koistinen 09.07.2017 11:24

Auton kuormasta, ja sen oikeasta lastaamisessa on aina kuljettajalla vastuu.
Toivopoika

Timo Haapanen 10.07.2017 09:01

Pitäähän autossa vettä olla. Itse täytän aina tankin kun on letku sopivasti hollilla. Näin juurikin siirtymillä koska ei ole tietoa seuraavasta vesityspaikasta.

@timppa

Matti Janhonen 10.07.2017 09:36

Niinpä. Niinhän se menee, että jos käyttää matkailuautossa omaa suihkua niin joutuu vesittämään autoa tiuhaan ja kuskaamaan vettä ja tarvitaan mieluusti tankkipullo lisääntyneelle kaasun kulutukselle.

Jos jollekin sanottaisiin, että kuskaappa 100-200 kiloa vettä autossa, niin moni sanoisi, että kiitos ei - sehän vie jo polttoainettakin - mutta kun vesi on auton tankkeissa niin se onkin A vot.

Karavaanarimatkailu on valintoja myös tältä osin.

Timo Haapanen 10.07.2017 10:49

No sata litraa sitä nyt vaan sentään mulla on. Ei se paljoa tunnu, ei autossa huomaa jos joku kyytiin hyppää, tämä on suunnilleen sama. Kaasunpullojen kuljetuksessa jää voitolle kun mukana on vain yksi pullo ja sekin 6 kg:n alupullo.

@timppa


Nyt kun laitan 10 kg:n ilmajousisarjan niin poistan autosta nämä tukijalat joita en ole juuri käyttänytkään.------http://www.al-ko.com/shop/uk_vt/click-fix-kit-a.html----------- Painavat 7,2 kg. mutta en tiedä onko se yhden vai kahden paino.
muokattu: 10.7.2017 10:56
Toivo Koistinen 10.07.2017 16:09

Valintojahan ne. Mietiskelin, että vaikka tuo meidän viimeinen ajopeli omastakin, ja varsinkin ulkopuolisten mielestä ahdas säilyketölkki kamalaänisellä ovella, niin painon kanssa ei ole huolta, edes vaikka tavaratelineen laittaisi, ja sinne jottain tilpehööriä.
Eikä akselipainot ylity, kun takaylityskin taitaa olla puolenmetrin luokkaa. Mutta jossain menettää, ja jossain pärjää.
Ukko, ja muori vanhanee, ja kuivahtaa, niin aina voi lastata lisää vuosi vuodelta jonkun kilon.
Toivopoika

Jyrki Itkonen 11.09.2017 22:48

Ostimme asuntoauton pari vuotta sitten ja olen tätä keskustelua lueskellut usein. Olemme reissaneet Via Balticaa Itävaltaan muutaman kerran ja nähneet noita vaaka-asemia, mutta emme ole niille joutuneet. Reissumme on tehty talvella ja syksyllä sesonkien ulkopuolella.

No tämä ylipaino on huolestuttanut, koska sitä on ollut joka reissulla "riittävästi". Nyt päätimme nostaa auton C1 luokkaan ja sitä varten ajoimme kortitkin. Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitäköhän haittaa siitä koituu? Auton jälleenmyyminen voi hankaloitua, mutta se ei ole lähiaikojen suunnitelmissa. Itävallassa ei pärjää vignetellä, eli moottoritiet ainakin kallistuvat, mutta tosiaan mitä muuta haittaa on tiedossa?

Timo Haapanen 12.09.2017 09:02

Juurikin nuo maksupoksien hankinnat, omanlaisensa joka maassa missä tarvitaan ja aika monessa tarvitaan. Nopeusrajoitukset, ohituskiellot, yms.

Itse olen jättänyt tavaraa pois kyydistä, eikä niitä poisjätettyjä ole kaivattu.

@timppa

Matti Janhonen 12.09.2017 09:24

Auton kokonaismassan korotus yli 3,5 tonniin vaikuttaa Euroopassa liikuttaessa moneen asiaan ja ikävä kyllä haitallisesti.

Eurooppalaisessa ajattelussa jako < 3,5 tonnisiin ja > 3,5 tonnisiin on paljon suurempi kun mitä Suomessa ymmärretään.

Ensimmäisenä tulee mieleen tiemaksut. Niiden maksutapa ja myös määrä (kasvaa) muuttuu riippuen vähän siitä, onko maassa suljettu vai avoin tiemaksujen perintäjärjestelmä vai niiden yhdistemä.
Ajonopeuden lasku on toinen asia. Tosin matkailuautojen nopeuksia ei taideta valvoa kokonaismassaan liittyen ja vaan jos valvontaa on, niin se kohdistuu tiekohtaisen rajoitusten valvontaan.
Myös ajokieltoalueiden määrä kasvaa sekä alueita että myös ajokaistoja koskien.
Jo Tukholmasta etelään lähdettäessä on ensimmäin kaistakielto > 3,5 tonnisia koskien.
Ohitussäännöt monia maita koskien muuttuu ja mm. Saksassa ohituskiellon alla oleva kuorma-auton lisäkilpi koskee myös > 3,5 tonnin matkailuautoja. Tätä on yritetty poistaa laista mutta siinä ei ole onnistuttu.
Talvirengasaikaan > 3,5 tonnisille on monissa maissa omat säännöt, joskin näillä meidän talvirengassääntöjen mukaisilla renkailla (nastaton M+S ) pärjää, ja vain joissaIn maissa on rajoitettuna aikaan näitä yli 3,5 tonnisia koskevia ketjujen mukana kuljetuspakkoja.

Jyrki Itkonen 12.09.2017 22:37

Ok, kiitos tiedoista!

Sen verran olen kyllä nopeusrajoituksiin liittyen lueskellut, että Suomessa nopeus putoaa 80 km/h:ssa, mutta esim. Saksassa saa ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti. Ennen se 100 km/h perässä rajoitti nopeuden Saksassa siihen. Ilmeisesti tämä on sitten väärää tietoa.

Tässä linkissä puhutaan ilmeisesti puppua? http://www.camper.fi/uutiset/matkailuautojen-nopeusrajoitukset-euroopassa

Jyrki Itkonen 12.09.2017 22:49

Tuoltahan nuo maakohtaisesti löytyvät! Ruotsi on kummallisesti sanottu, kun skaala on iso.

https://www.caravanclub.co.uk/overseas-holidays/planning-your-route/european-speed-limits/

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.