Alko akselin rasvauksen osalta havainto

RUOTSALAINEN JUKKA 03.09.2016 19:06

M-autossani on Alkon alusta ja näin myös Alkon rasvausta vaativa taka-akseli. Autoni oli huollossa ja yksi huoltotoimenpide oli taka-akselin rasvaus. Kerroin huollolle etukäteen, että akseli pitää rasvata siten, että akseli on nostettu ylös ja renkaat "roikkuvat" vapaasti. Ajattelin, että rasvaa ei voi paljon mennä, sillä olihan akseli 2 vuotta sitten rasvattu.

Rasvaa oli mennyt noin 1,5 tuubia, joka tuntuu suurelta määrältä.

Oma arvioni on, että 2 vuotta sitten tehdyssä huollossa rasvaus on tehty ilman, että akselin on nostettu ilmaan ja näin rasva ei ole päässyt kunnolla sinne minne sen pitää päästä

Tämä siis vinkkinä, jotka rasvaatte itse tai olette viemässä huoltoon autoa.

Onko raadilla tietoa, kommentteja asiaan.

PITKÄAHO JUKKA 03.09.2016 21:00

Kyllähän sinne putkeen mahtuu mutta ei tuota määrää liukupintoihin.

SUOMI SEPPO 03.09.2016 21:16

Fiat huolto ei välttämättä tiedä koko Al-Ko´n rasvauksestä mitään. Aikoinaan piti minunkin kertoa Autokeskuksen huollossa akseliston keventämisestä. Rasvan määrästä en tiedä kun tuli letkusta. @seppo

JANHONEN MATTI 04.09.2016 13:34

Nesteet ja kaasut menee aina pienemmän vastuksen suuntaan. Niin se on myös rasvauksessa. Jos rasvauskohteen liukupinnalla on kuormaa, niin rasva ei paineen alaiselle liukupinnan osalle mene, vaan rasva menee sinne minne helpommin pääsee.

Jos rakenne on väärin suunniteltu eikä rasvalle synny vastusta voi jopa käydä niin, että rasvaa kyllä menee paljon, mutta oikean paikan rasvautumista ei tapahdu toivotulla tavalla.

Oikeaoppinen rasvaus edellyttää, että nivel on kuormittamaton. Jotkut rakenteet on tehty niin, että rasvanipan paikan valinnalla rasva ohjataan nivelessä oikeaan kohtaan ja vaikutusta tehostetaan vielä laakeripintojen urituksella.

Nimimerkillä: Konehommat Veston Teräsmiehen rasvarina aloittanut.

SIRKIÄ MATTI 04.09.2016 19:45

AL-KO akseli pitäisi rasvata vähintäin vuosittain. Itse olen käsiprässillä rasvaillut noin puolen vuoden välein.

Rasvaa laitetaan niin kauan kuin sitä menee kevyesti pumppaamalla. Sen jälkeen kun tuntuu selvästi vastusta pumppauksessa, niin vielä 2 painallusta lisää.

Tämän ohjeen sain pitkän kokemuksen omaavasta, matkailuautoihin erikoistuneesta huollosta.

Keväällä rasvatessani akselin meni rasvaa toiselle puolelle 14+2 painallusta, ja toiselle 12+2 painallusta.

RUOTSALAINEN JUKKA 04.09.2016 21:47

Hei, kiitos kommenteista. Ainakin minä olen tähän saakka ollut niin uuno, että en tiennyt tuon rasvauksen suorittamistapaa. Tulipahan samalla jaettua tietoa.

Raadin teknisille tietäjille kysymys: mihin tuo rasvaus konkreettisesti vaikuttaa tai kääntäen- mitä tapahtuu jos rasvausta ei suoriteta. Kysyn tätä mielenkiinnon ja ymmärryksen kasvattamiseksi.

JANHONEN MATTI 04.09.2016 22:46

Rasvauksella pyritään ensisijaisesti laakeripintojen voiteluun ts. kulumisen hidastamiseen. Säännöllisesti ja oikein rasvattu akselisto kuluu vähemmän ja kestää kauemmin.

Rasva estää usein myös kosteuden pääsyn rakenteeseen ja luonnollisesti se estää rakenteiden ruostumista. Vaunun allahan on vesisateella ajettaessa melkoinen "vesimyrsky" ja vesi pyrkii tunkeutumaan mihin ikä se vain pääsee.

Oikein huonosti hoidettu, pahasti kulunut ja ruostunut akselisto josta on vaikka jouset poikki voi helposti joutua jopa hylkyyn ja uusi akselisto maksaa maltaita.

Tämä näin lyhyesti.

HAAPANEN TIMO 04.09.2016 23:15

Eikös ne rasvaamattomat ole alkaneet takellella ja juuttuvat niin että auton toinen puoli jää alas.

@timppa

Marko Alatalo 10.08.2019 13:55

Vaunussani 2005 Fendt on 2-akselinen ALKO alusta. Ainoa rasvanippa mitä löysin löytyi vetopäästä seisontajarrun vivuston akselilta. Otin yhden pyörän pois eikä koeta/katso menetelmä tuottanut tulosta. Akselin päässä on reikä josta kokeeksi työnsin prässin letkun sisään, tyhjää löytyi. Se on oikeastaan ainoa paikka nytkin ajatellen missä nippa voisi olla. Olinko huolimaton siinä kohtaa vai onko nippoja lainkaan.

Seppo Suomi 10.08.2019 20:15

Kuten aloituksessa olikin, kirjoittelu kohdistui AlKo alustaisiin mautoihin, Niissä joissa on vääntövarsijousitus takana.
@seppo

Jukka Pietilä 11.08.2019 05:03

Meillä LMC Liberty Ti 6800 kaksoispohjalla. Alkon akseli, joka menee kaksoispohjan sisällä, eikä mitään reikää päästä rasvanipalle. Oli vielä nipat uretaanin sisällä, kun tein reikäsahalla reijät mitattuihin kohtiin ja nipat löytyi. Oli ollut akseli rasvaamatta monta vuotta. Onneksi netissä oli kuvat akselista, niin pystyi paikantamaan rasvanipat.
Montakohan ALKO-alustaista LMC:tä liikkuu rasvaamattomilla laakereilla ja monikohan ALKO-alustaisen auton omistaja ei edes tiedä akselin rasvauksesta.
Sanovat, jotta kallis korjata.
@Jukka

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.