Pakkanen paukkuu"testi"

KNUUTILA ARI 06.01.2016 21:18

Nyt on lämppärit testissä. Oma polttoaine /kaasu

Meillä DI Truma lämmitys /ulkona -24 Säätö ykkösellä ,kaksois akulla lämpimässä. Sisällä autossa +13 annan käydä kunnes sammuu...... Ps.ter.Timolle...

Käyttäjän lisäys viestiin 7.1.2016 klo 21:21:49 Kaksi kappaletta 100 hupia lämpimässä tilassa.Välillä latautumassa 220v. Auto ajossa ilta 20.30 sekä aamulla 6.45 20km reissu. Lämmöt moottorissa ok.

AHJOS TIMO 07.01.2016 01:16

Kiitos Ari. Olin jo unessa, mutta heräsin, kun autossa on liian kuuma. Truman säädin oli kakkosella. Laitoin aavistuksen verran pienemmälle. Ulkona on nyt 25 astetta pakkasta. Näen Camping Messilän ulkolämpömittarin autoni keittiön ikkunasta.

KOISTINEN TOIVO 07.01.2016 06:09

Hyvä testi. Mielenkiinto, kuinka kauan virta riittää akussa, ja minkä kokonen akku. Toivopoika

KOIVUPURO PEKKA 07.01.2016 14:03

Villi parkissa Taivalkoskella ilman ulkopuolista sähköä kuten aina , ulkona pakkasta - 33 ja hyvin tarkenee Aldella ! Carthagossa kunnon thermopeite tuulilasin suojana ja ohjaamossa kojetaululla puoli thermopeite! Alde välillä käy ja välillä on hiljaa, sama kaasupullo ollut jo reilut 2 vuorokautta ! Uusi 230 Ah yksi akku hupiakkuna ! Sisälämpötila reilut 20 astetta ja liki sama katon ja lattian rajassa, kaksoispohja pitää lattian lämpöisenä ! Ei tarvitse villasukkia jalassa!

Eilen kävin autossa suihkussa parin tunnin happihyppelyn jälkeen ja vesi tulee ja vesi menee , molemmat tankit lämpimässä kaksoispohjassa !

Kohta kotia kohti , moottori lämpimäksi lämmönvaihtimen kautta kierrätettävällä moottorin jäähdytysnesteellä, josta siis tulee siinä käytössä lämmitysnestettä ! Talvi asuntoautoilu on miellyttävää ja antoisaa puuhaa , kelkkailu jäi säiden vuoksi reiluun 150 kilometriin tällä kertaa !

SALO JYRKI 07.01.2016 15:25

Onko Hoversport tuttu firma?

KOIVUPURO PEKKA 07.01.2016 17:27

Moi Jyrki

Olen joskus kuullut mainittavan , miksi niin ?

Käyttäjän lisäys viestiin 7.1.2016 klo 17:31:24 Käyntiin lähti kuin palmun alta, vajaa tunti nesteen kierrätystä lämmönvaihtimessa ja kone oli käsilämmin !

Käyttäjän lisäys viestiin 7.1.2016 klo 17:32:15 Käyntiin lähti kuin palmun alta , vajaan tunnin nesteen kierrätystä Alden lämmönvaihtimessa ja kone oli käsilämmin !

SALO JYRKI 07.01.2016 18:19

Nimi, Autonmerkki ,etäisyys,thermopeitot ym.asiat.

KOIVUPURO PEKKA 07.01.2016 22:45

Niin Jyrki ja entäs sitten, eikö täällä voi jakaa kokemuksia ja vinkkejä esim että kuinka saa autossa pysymään lämmön sisällä ? Se on sitten kuuntelijan vastuulla että hommaako ja mistä hommaa peitteensä ja muut tavaransa ! En kait tuonut esiin mitään firmaa tai tuotetta kuin tuon Carthagon joka nyt sattuu olemaan oma käyttö autonikin! No kateushan on meidän suomalaisten ehtymätön vooimavara kuten juuri tuli aukottomasti todistettua !!!! Ja ensimmäiset kokemukset vaunussa yöpymisestä talvellakin on jo 60 luvulta ja sen jälkeen on jonkin verran myös kertynyt kokemusta asuntoauton käytöstä talvella tuolta 80 luvulta asti ja monet kokemukset ovat jotain opettaneet. Ja niitä kokemuksia kyllä mielelläni jaan jos joku tahtoo kuunnella vai eikö kauppiaat saa osallistua keskusteluihin ???

KOSKINEN OLLI 07.01.2016 23:13

Kaikkihan täällä kaupittellee, jos ei muuta niin omia näkemyksiään. :)

VEIJOLA ESA 08.01.2016 11:17

Voin vahvistaa Pekan kokemukset carthagosta talvikäytössä. noin se menee. tällä hetkellä tosin katoksessa taitaa sisäilma lähenellä - 22 celsiusta.;-)

KOISTINEN TOIVO 08.01.2016 13:50

Pitää myöntää, että diesel lämmitys, vaikka teho riittää, on liian kova virran syöjä. Eikä 29 pakkasessa edes hiljainen. Puhallin pitää aikamoista kohinaa. Toivopoika

AHJOS TIMO 08.01.2016 18:04

En allekirjoita tuota, mitä Toivo edellä kirjoitti.

Diesel-lämmittimeni on nyt ollut päällä maanantai-illasta alkaen ja olen yöpynyt autossa tiistaista alkaen (ja vielä ensi yön). Pakkasta on ollut 20-27 astetta. Sähkön kulutus ei ole ollut minkäänlainen ongelma, koska yövyn leirintäalueella sähköverkkoon kytkeytyneenä. Autossani on kaksi asunto-osan akkua (luultavasti 2 x 105 Ah).. Sen myönnän, että yksi akku ei riittäisi normaalikäytössä, jossa autoni ei ole joka päivä kiinni verkkojohdossa.

Ääni tullee suurimmaksi osaksi niistä putkista, joista lämmin ilma puhaltaa. Eiköhän se kohina ole ilmakeskuslämmityksen ominaisuus, joka ei riipu siitä, millä polttoaineella ilmaa lämmitetään? Itse lämmittimen ääni riippunee lämmittimen tyypistä (Webasto vai Truma) ja vuosimallista, joten ei voi sanoa yleisesti, että diesellämmitin pitää tietynlaista ääntä.

Näilläkin pakkasilla on mielestäni suuri etu, että ei tarvitse kaasupullojen kanssa pelata. Autossani on kyllä yksi 6kg komposiittipullo, mutta tällä matkalla en ole tarvinut kaasua vielä mihinkään. Kahvi- ja mehuvedet keitän mieluummin sähköllä sen vuoksi, että kaasulieden käyttö vaatisi ikkunan tai kattoluukun pitämistä auki, mikä ei ole mukavaa kovalla pakkasella. Ateriat olen syönyt ravintolassa tai leirintäalueen huoltorakennuksessa, missä voi käyttää mikroaaltouunia.

KOISTINEN TOIVO 08.01.2016 18:46

Oikeen. Minulla oli ilman valovirtaa lämmitys, ja asunnossa on vain yksi akku, jotai 70-80 ah kai. Vertasin sitä Kaasulämmitykseen virran kulutuksessa, ja väitin kovemmaksi Tuossa ei kuulu kylläkään sitä poksausta kaasun syttyissä, kuten adessa. Mutta vebaston raskas nakutus väliin häiritsee. Täydellistä lämmitystähän ei tietenkään voi vaatia puolen sadan tuhannen autosta. Mutta sähkön loppuminen oli huono yllätys, kun se tapahtui yhtäkkiä varottamatta. Tosin tuossa on toinenkin virhe. Ajopuolen akku on astinkotelon sisällä kaikkein kylmimmässä paikassa, mitä kuvitella saattaa, ja akku tunnetusti ei hyvin toimi yli 20 pakkasessa enää. Alle 20 pakasella tuolla pärjää hyvin nytkin. Valitettavasti en voi omaani kehua Toivopoika

POKKINEN TAPANI 08.01.2016 19:13

Täydellistä lämmitystähän ei tietenkään voi vaatia puolen sadan tuhannen autosta.

Toivo,

meillä oli ennen sellaisesta vanhasta lihakuorma-autosta tehty matkamökki ja siinä pysty-Alde. Sitä vanhaa pysty-Aldea sanoisin aika täydelliseksi lämmittimeksi.

Ja ei liene kuin pari viikkoa kun vanhan autoni nykyinen omistaja tarjosi vanhaa autoani takaisin ja pyysi siitä 3000euroa.

-tapani-

KOSKINEN OLLI 08.01.2016 19:50

"Ääni tullee suurimmaksi osaksi niistä putkista, joista lämmin ilma puhaltaa. Eiköhän se kohina ole ilmakeskuslämmityksen ominaisuus,"

Joo, tavallaan kyllä, mutta on melu myös riippuvainen siitä miten järjestelmän rakentaminen on onnistunut. Perustelu: ... Lämmittimestö lähtee neljä ilmaputkea. Lämmitystehon ollessa 2000W jokaiseen putkeen menee 500W teho.

Putkeen lähtee Trumatikista ilma noin 60 asteisena. (6002)

Hyvin rakennetussa järjestelmässä lämmitintila ei ole kuuma, otetaan esimerkiksi normaali huoneenlämpö. lämmittimeen menevä ilma on 20 astetta, lämmittimestä ulos tuleva 60astetta, lämmittimessä ilma lämpenee 40 astetta.

Huonommin rakennetussa lämmitintilassa on lämpötila 40 astetta, eli lämmittimeen menevä ilma on 40 astetta. Ja kun poistuva ilma on 60astetta, lämmittimessä ilma lämpenee vain 20 astetta, tarvitaan kaksinkertainen ilmanvirtausnopeus putkistoon edelliseen tapaukseen verrattuna.

Kaksinkertainen nopeus aiheuttaa enemmän melua kuin yksinkertainen nopeus.

KAASINEN PERTTU 08.01.2016 20:18

Alden vanha pystypannu oli paras vaikka siinä paloikin siemenliekki kokoajan ei se mielestäni lisännyt kaasunkulutusta nykyiseen 3000:verrattuna mutta selvästi hiljaisempi varsinkin 230v kiertovesipumpulla eikä yöllä herättänyt käyntiin lähtiessä.

KOISTINEN TOIVO 08.01.2016 21:12

Mikäli vikaa ei näissä olisi, niin näitä keskusteluja ei tarvitsisi käydä. Myönnän, että nuo puuteet meillä mitä on, harmittavat. Enkä vaan voi olla ostokseeni tältäosin tyytyväinen. Joskaan en edeliseen alde tetlesiinkään, joka oli susi Jos aikoo talviretkeilyä harrastaa, niin on lisättävä akkukapasiteettia, tai sitten agrekaatti, mutta senkän vahtiminen kovalla pakkasella ei pahemmin viehätä. Startti boosteriakin ajattelin hätäavuksi. Mutta ensi homana lisäakkukapasiteetti asunto-osaan. Täytyy myös varmistaa auton laturin riittävyys Se ääni on putkiston puhallusääni, jopa jyrisevä, koska kovalla kelillä sitä lämpöä on saatava, ja se ilma on kuumaa. Silloin kun sivuovesta kuljetaan, niin se ilmavirta on kovimmillaan, mikä on ymmärrettävä Mutta minun unta se nyt ei pahemmin häiritse, kuten ei moni muukaan asia. Toivopoika

VEIJOLA ESA 08.01.2016 21:14

Olisiko nuo aldet menneet huonompaan suuntaan? mulla 3010 ja hyvä se vanha alde on täytynyt olla jos vielä hiljaisempi ja tehokkaampi on kuin tuo uudempi.

HAAPANEN TIMO 09.01.2016 09:55

Ollin teoria tuntuu kummalliselta. Lämmittimen sisäänmenevän ilman lämpötilalla ei ole vaikutusta muuhun kuin siihen että kaasua kuluu sitä vähemmän mitä vähemmän ilmaa pitää lämmittää.

@timppa

KOSKINEN OLLI 09.01.2016 14:59

Timppa Esimerkkitapauksessa siirrettävä teho 2kW.

Mietihän nyt siitä lähtökohdasta,että siirrettävä teho (kaasunkulutus) ei muutu, vaan se on vakio 2000W, ja että lämmittimestä lähtee ilma 60 asteisena putkistoon.

(2000W on varsin tyypillinen tehontarve matkailuautossa nollakelissä ja pikkupakkasellakin parinkymmenen asteen sisälämmön ylläpitämiseksi)

LEPOLA SAKARI 09.01.2016 17:28

Meidän Rapido seisoo pihassa pressuteltassa kylmillään. Ulkona oli -25C ja sisällä -5C. Hyvä lämmitys ilman kaasua ja sähköä.

TOIVONEN MARTTI 09.01.2016 21:33

Olli, tuossa sun esimerkissä se lämmittimestä ulostuleva ilma on molemmissa tapauksissa 60-asteista joten siinä siirtyy ihan yhtä paljon lämpöä jos nopeus on sama.

Osa lämmitystehosta vaan otetaan (ehkä) lämmittimen hukkalämmöstä mutta joka tapauksessa alunperin lämppärin polttoaineesta.

Ajattele sitä siltä kannalta että tietty kuutiomäärä 60-asteista ilmaa sisältää aina tietyn kalorimäärän riippumatta siitä kuinka paljon sitä on jouduttu lämmittimessä lämmittämään.

Ei tarvi puhaltaa kovempaa ei. mot

PS. Näin pakkasaikaan on hyvä ajatella lämpimiä asioita. Monet ovat varmaan käyneet Lanzarotella siellä tulivuoripuistossa missä turisteille valmistetaan ruokaa maaperän lämmöllä.

Siellähän on myös maahan porattu muutaman metrin syvä reikä. Siihen opas nakkaa kousallisen vettä ja hetken kuluttua kuuluu kuin tykinjysäys ja höyry jyrähtää taivaalle. Olen suunnittelut että kerran vielä kieräytän nopeasti aikuisten kuulan sen kousallisen perään. Siitä tulee komeaa!!!

KOSKINEN OLLI 13.01.2016 17:11

Martti. Päättelysi on oikein jos on niin, että lämmitintilan, eli lämmittimen sisäänottoilman lämmön nousu olisi peräisin lämmittimen hukkalämmöstä.

Hukkalämpöä toki syntyy, mutta sen määrään ei pysty vaikuttamaan.

En tarkoita hukkalämmön aiheuttamaa lämmön nousua, tarkoitan sitä että lämmitintilan "liikalämpö" voi olla peräisin huonosta asennuksesta.

Havainnollinen esimerkki huonosta lämmitinasennuksesta:

Ajatellaan niin, että Trumatikin lämminilmaa asuntotilaan tuovien putkien, siis neljästä putkesta yhden putken pää olisi käsissämme, ja kiinnitämme huolellisesti putken puhaltamaan lämpönsä kokonaan lämmittimen tilan sisään.

Eiköhän tuon johdosta lämmitintilan, eli lämmittimen sisään menevän ilman lämpötila ala nousemaan ja toisaalta asuntotilaan lämpöä tulee enää kolmesta putkesta.

Jokaiseen neljään putkeen työntää lämmitin edelleen 60 asteista ilmaa, mutta asuntotilaan lämpöä tulee enää kolmesta putkesta.

Kyllähän se vaatii puhaltimeen enemmän kierroksia jotta saadaan lämmitintilasta ulos kolmea putkea pitkin aiemman suuruinen ilmamassa, joka sisältää saman (lämmittimessä tuotetun) kalorimäärän kuin mikä tuli aiemmin neljästä putkesta.

KNUUTILA ARI 17.01.2016 00:31

Truma Combi D 6. Hiljaisesti hyrrää 1.5 asetuksella .(ees joku.) Ei oo tarttenu k-pulloo vaihtaa , mitä nyt normaali tankkaus (D). Muutaman kerran kahdentunnin lataus omalla systeemillä,rivarin omasta kahden tunnin digitaali tolpasta . Ikkunat ovat pysyneet kuivana .Sisällä mukava peruslämpö n.13 °C . Tää Truma Combi D 6 on tietenkin hieman outo vehje karvanaamareille joihin itsekkin tunnen kuuluvani ,jotka luottavat ,Primus ,alde ja 6002 truma pannuihin. Truma Combi D 6 hiukan oudolta,mut jos se vähän aukeis kun rulluttelen tohon kevään korvalle .....

KNUUTILA ARI 26.01.2016 22:31

Ihana keli ilma onko lehmän henkäys.Auto ollu pienellä lämmöllä koko tän ajan kun tämän keskustelun avasin .Avasin tos illal kaikki kaappien ovet, saa lämpöö sinnekii .Partikkelisuodatin järkkäs häiriövalon ,kerää kuulemani mukaan kosteutta johonkin tunnistimee. Nollattiin Kotkassa Hyväntuulen Fiat huollossa .Takuu homma.Asiallinen palvelu XXXXX <---------nää on tähtiä.....

KOIVUPURO PEKKA 27.01.2016 11:04

Olet oikeasa Ari, tuosta Truman Combi D:stä on kuulunut pelkästään positiivistä palautetta ja jo se ettei ole kaasusta riippuvainen on iso juttu ! Olen oikeastaan ihmetellyt että laitetta silti aika vähän käytössä. vaikka uutta autoa tilatessa hinnassa ei taida juuri eroa olla ja jos joku ei olisi tyytyväinen niin sen tilalle on helppo vaihtaa Truma Combi 6 kaasulla toimiva peruslämmitin !

AHJOS TIMO 28.01.2016 08:08

Kuten edellä jo kerroin, minulla on samanlainen asunto-osan diesel-lämmitin kuin Arilla ja minäkin kovasti ihmettelen, miksei siitä ole tullut karavaanareiden suosikkia erityisesti täällä, missä kaasua tarvitaan paljon lämmittämiseen ja niiden keskuudessa, jotka matkustelevat ulkomailla, missä kaasupullot ovat erilaisia kuin kotimaassa.

Alan epäillä, että taustalla on kaasupulloja myyvien taloudellinen intressi. Jos karavaanari lämmittää autonsa ja pesuvedet naftalla, kaasupulloja tarvitsee ostaa vain hyvin harvoin.

En tiedä asiaa varmasti, mutta luulen, että olisi hyvin helppo asennustyö vaihtaa nestekaasulämmitteinen Truma diesellämmitteiseen Truman. Ehkä se ei vaadi muuta kuin lämmittimelle tulevan kaasuputken sulkemisen ja korvaamisen naftaletkulla. Laitteethan ovat saman kokoisia ja niitä käytetään samalla tavalla. Ulkoiset liitännät eli putket, letkut ja johdot ovat ilmeisesti ihan samanlaiset.

KOISTINEN TOIVO 28.01.2016 08:25

Diesel lämmitimen virraan kulutus riittää hyvin pariinkymeneen pakkas asteeseen yöpymiseen. Työn puolesta olen, tosin vaunussa ollut, ja siinä truma, tai primus toimi vuorokausi kaupalla ilman lisävirtaa. Siihen ei vebasto ikinä pysty Onkohan noissa diesel lämmittimistä mitattu se sähkön tarve. Niissähän polttimolle pitää paineella polttoaine pumpata, kun lämmitin käy koko ajan. Myös paloilma täyty puhaltaa polttimolle Olen ajatellut siittä tulevan sen sähkön kulutuksen eron kaasulämmittimeen. Kaasuahan ei tarvi pumpata, ja se palaa ilman virran kulutusta. Nythän on saatavana kokonaan kaasuttomia autoja, mutta luulempa siinä otetava jo rakentaissa huomioon laturin koko, ja akuston kapasiteetti. Tuskinpa isot valmistajat siihen paneutuu. Autot ovat tarkoitettu korkeintaa yön yli pysähdykseen talvioloissa, ja sitten mennään taas. Toivopoika Toivopoika

HAAPANEN TIMO 28.01.2016 08:31

Autoissa saisi monen käyttäjän mielestä olla myös uuni, liesi, ja ulkogrilli. Näihin taitaa kaasu olla kätevämpää.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2016 klo 09:21:07 Tärkein meinasi unohtua, jääkaappi. Itse haluan iman maasähköä toimivan auton, silloin ei kaasuton tule kyseeseen.

KNUUTILA ARI 28.01.2016 10:33

KOROSTAN autossani ei ole Webastoa.! Löytyy kaasut ja 2x akut. Vaan : Truma Combi 6D. Aivan eri asija. Kesällä tulee ulos liitäntä kaasulle.

KNUUTILA ARI 28.01.2016 10:40

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2016 klo 10:50:31 Käsi ei ollut vakaa mutta akut varmaan erottaa...

KNUUTILA ARI 28.01.2016 10:56

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2016 klo 10:57:29 Nyt on huono päivä.!

HAAPANEN TIMO 28.01.2016 11:02

Monessa eri yhteudessä olen tätä korostanut. Ja Webastolla on malleja vaikka kuinka, samoin Eberspächerillä, Tuntuvat vaan kaikki diesel-lämmittimet menevät 'Webastoiksi'

@timppa

KOISTINEN TOIVO 28.01.2016 11:33

Minä puhun vebastosta, koska meillä tuossa on kaksi vebastoa. Asunto, ja kone. Eikä ole kokemusta truman vastaavasta Mutta minusta tuntuu, että diesel lämmitimet toimivat aika samalla periatteella. Polttoaine pumpataan paineella suuttimeen, ja ilma sekaan palotilaan. Elikkä kun virtakapasiteetti riittää, niin ei ongelmaa. peltikuorisen lämön eristys myös on ohuempi varsinaisia matka autoja, joka asiaan vaikuttanee. Toivopoika

AHJOS TIMO 28.01.2016 18:33

Minä olen saanut sellaisen käsityksen, että Webaston lämmittimet, myös asunto-osan lämmitin, asennetaan auton alle. Truman asunto-osan diesel-lämmitin asennetaan sisätiloihin sängyn alle. Se on päältäpäin ihan saman näköinen kuin vastaava Truman nestekaasulämmitin. Siis Webaston ja Truman ratkaisut ovat hiukan erilaisia. En osaa sanoa, onko toinen jollakin tavalla toista parempi, kun minulla on kokemusta vain Trumasta.

Minullakin on autossani Webasto moottorilämmitin. Se pitää melko kovaa ääntä ja päästää pakokaasut auton ympärille, koska pakoputki avautuu auton ohjaamon alle. Asunto-osan Truma ei aiheuta kumpaakaan noista haitoista, koska pakoputki avautuu noin metrin korkeudella auton sivuseinällä sillä puolella, missä harvemmin kuljetaan. Vaimoni on erittäin herkkänenäinen ja huomauttaa yleensä aina hajusta, kun suihkutan tuulilasille pesuvettä, mutta hänkään ei ole kertaakaan huomauttanut, että asunto-osan lämmittimestä tulisi jotakin hajua auton ulkopuolelle tai sisälle.

Aina kun suosittelen asunto-osaan diesel-lämmitintä, joku alkaa puhua siitä, että jääkaappi, liesi ja grilli kaipaavat kaasua. Eihän se, että lämmittimeen tulee naftaputki kaasuputken asemesta, rajoita millään tavalla kaasun käyttöä muihin tarkoituksiin. Päinvastoin kaasu riittää niihin tarkoituksiin paremmin, kun sitä ei kuluteta ilman tai pesuveden lämmitykseen!

NEVALAINEN SIPPO 28.01.2016 19:21

Mitenkäs nuo päästöt ovat kaasu / diesel lämmittimissä, olisiko siinä mahdollinen syy ettei noita diesellämmittimiä ole suuremmassa määrin tarjolla tehdastekoisissa kulkimissa. Varsinkin kun valmistajat ovat pääasiassa Keski-Euroopassa. Jos alueella yöpyy esim. jokunen kymmen matkailuautoa joissa kaikissa on diesellämmitin niin voihan siinä olla aika katkut.

Sippo

KOISTINEN TOIVO 28.01.2016 19:48

Hieman oikasen. Meilä asunto osan vebasto on siinä keskipenkin sisällä, eli samassa paikassa kun on noissa kaasulämmityslaite. Puhallin pitää sen huminan, mitä kylmempi ilma, sen kovempi puhina ja se nakutus, on ne äänet. Koska lämmitin on nimenomaan lämpimässsä sisätilassa, johtuneeko ettei pakokaasun haju haittaa. Onko palaminen tehokkaampaa, en tiijä Konepuolen vebastossa on hajukkaampi pakokaasu Sen sanon siksi, että päällikö on erittäin herkka nenäinen joissain asioissa, ja pakokaasu on yksi niistä. Voin vakuuttaa, ettei ujostele kertoissaan vioista Kaasupullo kestää noin vuoden, koska sillä käy jääkaappi, ja liesi. Luulisin jos nyt hankkisin auton, niin harkittisin kaasulämmitystä, sen syttymis paukauksen, ja yöllisten pullo sulkeisten uhalla. Ei olisi sähkön loppumis uhkaa. Varsinkin tehokas alde, jos semoista saa, joka vielä lämmittää koneenkin. Ehkä sen teho riittäisi peltikuoriseen. Ehkä Toivopoika

KNUUTILA ARI 28.01.2016 22:59

Kiitos Timo vetoavusta on sulla enempi asijankerronta hallussa Ter. Ari

AHJOS TIMO 29.01.2016 11:47

En saa provisiota diesel-lämmittimien myynnistä, mutta minun oli ihan pakkokin vaihtaa diesel-lämmitykseen, koska selkävammani vuoksi en saa nostella paljon yli 10 kg esineitä. Autossani on kyllä paikka yhdelle isolle kaasupullolle, mutta pidän siinä vain 6 kg komposiittipulloa, joka ei täytenä paina kuin ehkä 12,5 kg. Sen voin siihen kerran vuodessa nostaa selkää riskeeraamatta. Tosin edellinen kesti useamman vuoden.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.1.2016 klo 12:04:30 PS: Autossani on ollut koko viikon lämmitys päällä auton sisätilan kuivaamiseksi ja lumen sulattamiseksi katolta. Aluksi lunta oli katolla ehkä 30 cm, eilen ei enää yhtään. Lämmityslaite on Truman asteikolla ykkösellä, mikä on näillä keleillä antanut sisätiloihin noin +9 asteen lämpötilan. Tankissa oli viimeksi pysäköidessäni melkein 90 litraa naftaa. Sillä auto pysyisi tuon lämpöisenä ehkä koko talven. Eihän se lämmitin polta tuolla säädöllä naftaa kovin monta tuntia vuorokaudessa. Verkkojohto on kytkettynä tarpeen mukaan, joten sähkön kulutus ei ole ongelma. Vien kyllä vaimon autolla Lidliin joka viikko, jos katolla oleva lumi ei estä ajamista. Selkävammainvalidina minun on aika vaikea puhdistaa puoli-integroidun auto kattoa lumesta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.