Fiat Ducaton moottorin ohjelmointi kokemuksia?

DAHLMARS JOHAN 08.12.2015 10:05

Olen harkinnut Ducaton 2,3 litran 130 hevosvoiman moottorin ohjelmointia ja nostaa tehot 158 hevosvoimaan. Vääntö nousisi; nyt 320 Nm ja toimenpiteen jälkeen 392 Nm.

Onko teillä omakohtaisia kokemuksia toimenpiteestä? Edut ? Mahdolliset haitat?

PASANEN MIKKO 08.12.2015 10:17

Terve Jos tuo linkki avautuu, löytyy aiheesta aika paljon asiaa. https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=

Käyttäjän lisäys viestiin 8.12.2015 klo 10:21:31 https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=111633906 Ehkäpä tuosta!

HAAPANEN TIMO 08.12.2015 10:31

Haittana on tietenkin kalliiden korjausten mahdollisuuksien roima lisääntyminen.

@timppa

MARTTILA RAIMO 08.12.2015 10:33

Vuosi sitten Espanjassa latautin ohjelman moottoriin, kun oli edullinenkin, 300 euroa. Pelkästään myönteisiä kokemuksia. Teho tuntuu kaasupolkimessa ja kulutuskin tippui vajaan litran satasella. Ei mitään kielteistä.

NIEMINEN HEMMO 08.12.2015 11:39

Ohjelmointi/ optimointi haulla löytyy aikaisempia juttuja. Ainut järkevä tapa, jos luottaa että voimansiirto kestää ja on se konekin tietty kovemmalla. Kukin tavallaan, itselläni vakio Fiiu ja pysyy.

POHJANTÄHTI JORMA 08.12.2015 15:35

Itselläni ollut 2.8 , 2.3 lastulla ja ilman 3.0 ja nyt 2.3 120hp tämä viimeisin ja heikkotehoisin tuntuu ajossa näistä parhaalta. Siis kaikki Fiateja. Fordia tuli kokeiltua, mutta vuosi sitä iloa riitti..

NIEMINEN HEMMO 08.12.2015 16:45

Menee vähän offtopicin puolelle, mutta Jorma Mitä ongelmia Fordissa ja millä koneella?

POHJANTÄHTI JORMA 08.12.2015 21:42

Omani ostin 2008 tehdasuutena, mitään suurempaa ei kerennyt sattua niinä 45000 km aikana jonka ajan auto minulla oli.

Moottori oli 2.2 140 hp , alavääntö olematon , mittariston " discovalot" uudesta lähtien, ajoasento kääntöpenkeistä johtuen katastrofaalinen. Osittain johtuen omasta kehostani, lyhyet jalat ja pitkä selkä. Pää kallellaan oli ajeltava, että olisi nähnyt tuulilasista tien.

Poistettuani käätöalustan sain siedettävän ajoasennon. Emätä pienikokoinen piti laittaa jakkara jalkojen alle, että pystyi istumaan, apukuskin kääntöalustaa en halunnut poistaa. Muiden kirjoituksista voit lukea lisää suutinongelmista ym. Tässä nyt muutama asia joita itse pidin ongelmana. Koppa oli Hymerin tehtaalla tehty halpisversio merkiltään Solifer ja puoliintegroitu 686. Auton keveydestä johtuen polttoaineen kulutus oli pientä n. 8-9 l / 100 km.

POSTI ANTTI 10.12.2015 09:35

Muutaman ajokokemuksen jälkeen voi sanoa, että tuli ihan hyvä. Jo liikkeelle lähtö tuli helpommaksi ja ajamisen nautinto parempi. Tosin 6-vaihdetta en paljon muutenkaan käytä kotimaan teillä. Ohjelmointi Ducato 2,3:een 400Nm@2000rpm, 160hp 3500rpm hinta 350€

DAHLMARS JOHAN 10.12.2015 16:55

Kiitoksia vastauksista. Täytyy vielä miettiä mitä tehdä. Hyvää Joulua kaikille!

MYLLYRINNE KALERVO 10.12.2015 17:19

Kokemuksia Fordin 2.2 koneen ohjelmoinnista henkilöautossa - suuttimet eivät kestä. Tätä konetta on ainakin Citroen käyttänyt Jumperissaan. Toinen kokemus on Fiatin 2.8 JTD koneesta lastutettuna (tai Ivecon konehan tuo taitaa oikeasti olla, konsernin tuote kuitenkin) - ajettu toistasataa tuhatta kilometriä ilman ongelmia. tehot ja vääntö selvästi parempia kuin ilman lastua ja polttoaineen kulutuskin pieneni.

Jari Lipiäinen 21.06.2018 12:41

Onkos teillä tullut ongelmia noiden kanssa ja paljonko on kilsoja kertynyt? Kiinnostaa siksi, kun itselle on tulossa ensi viikolla "uusi" auto (vm.2005) jossa on 202 tkm ajettu 2.3 JTD Fiatin kone ja kiinnostaisi sitä vähän päivittää (nyt 110 hp).. Arveluttaa vaan että kilahtaako sen jälkeen seuraavaksi kone taikka lisääntyykö kulutus/savutus miten paljon?

Hannu Mankisenmaa 22.06.2018 11:53

Itse laitatin uuden ohjelmoinnin, koska edessä olisi ollut noin 1000€ remontti, kun kaasuläppä kotelo hajosi, kun erg-venttiili päästää pakokaasuja imusarjaa, eli mustaa mönjää. Erg on pois käytöstä ja samalla tehot nostettiin, (fiat 2,3/130hv) vakiona.nyt on 170 hv/390 nm vääntö. Olen ajannut autolla ohjelmoinnin jälkeen, noin 40 tkm ja tyytyväinen olen. Kulutus tipahti noin litralla ja auto kulkee paremmin. En usko että voimansiirto olisi lujimmalla, se on sama asia jos ajaa liian isolla vaihteella, se rasittaa vaihteistoa, ei se että voimaa on tarpeen tullen ja auto kulkee kevyesti pinta kaasulla.


Unohtu kertoa, 500€ makso ja työn teki Hakalan koneklinikka Raahe.
muokattu: 22.6.2018 11:56

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.