Webasto moottorinlämmitin ja huolto

MANKISENMAA HANNU 08.11.2015 11:12

Autossani on Webasto merkkinen lämmitin (vm 2007), jolla voi lämmittää moottoria ja ohjaamoa. Kun käytin sitä kesän jäliltä, niin se pysähtyi välillä, mutta lähti itsestään käyntiin koskematta mihinkään. Tiedustelisin, kuinka usein laite pitää huoltaa ja mitä siinä huolletaan ja voiko sen tehdä itse, dieseliä sehän polttaa kai siellä joku paikka nokeutuu?

HYTÖNEN RAIMO 08.11.2015 12:04

Yleensähän noita huolletaan silloin kun on aihetta (vikaa). Toisaalta pitkäaikainen käyttämättömyys voi aiheuttaa edellisessä mainittuja elkeitä.

Oman kalustoni (Ford Transit/Carado) manuaalissa lailtetta kehoitetaan käyttämään kerran kuukaudessa 10 minuutin ajan vuodenajasta riippumatta. Näin olen tehnyt, eikä mitään vikaa tai muita oikkuja ole ilmennyt. Kalusto vuosimallia 2009.

MANKISENMAA HANNU 08.11.2015 13:06

Olen käytellyt Webastoa vuosien aikana, kuin Raimo kirjoitteli. Mutta tänään Webasto pysähtyi ja savutti, mutta alkoi toimia noin 10-minuutin kulttua normaalisti. Mielestäni se on merkki huollon tarpeesta. Vihjeet tulevasta huollosta ovat tervetulleita.

LAUKKANEN MAURI 08.11.2015 13:29

Kun olen noita webastoja/eebereitä ammatikseni korjannut tai huoltanut minusta ns,ennakko huolto on rahan haaskausta.

Webastoissa ja eebereissä on se käyttäjä joka tuhoaa laiteensa,tai väärä asennus, mieleen tulee ne kiinteät käynnistyksen ongelmat joita useissa autoissa on,eli se Webasto käynnistyy ja sammuu moottorin lämpätilan ohjaamana :tietokone ja liian lyhyet käynti jaksot tuhoavat sen ,karstoitamalla palopespän.

Sama on myös manuaali käytössä ,webastoja pitää pyörittää vähintään se 15 minuuttia ,mieluumin pitempään,kerralla..

Samoin säänöllisesti vaikka parin kuukauden välein lämmitin kuumaksi,niin polttoaine vaihtuu ja laakerit tykkää siitä.

Mitä se webastoja huolto sitten on:avataan japuhdistetaan palopesä,testataan laakerit,toiminta,isotöinen homma ei välttämätön mutta sekin taas on kiinni käyttäjästä ja käyttötunneista jotka ovat luettavissa webastoja muistista.

VÄLIMÄKI JARMO 08.11.2015 14:08

Webastoa ja Eberiä pitää pikkusen käyttää myös kesällä,kerran kuussa pikku pyöritys tekee hyvää.Näin on isot miehet sanoneet. ,JV

HAKALA JYRI 08.11.2015 16:30

Ohjeita on jo tullut korjaajilta sekä käyttäjiltä, ja todettu laitteen toimivan mutta savutus ilmiö joka voi johtua polttoaineensaati häiriö, polttoilma/pakoputki ,palopesäkkeitä ym vioista.... ehdotan kuitenkin seuraavia toimenpiteitä : Webasto /Eberi. Lämmittämissä on oma polttoaineen suodatin ( ellei ole se kannattaa lisätä) se kannattais vaihtaa,sekä putkisto / letku liitokset tarkistaa ja jos toimintahäiriöstä ajossa ne voi johtua kosketusvioista tai jopa pakoputken sijoituksesta. Jos laite joka antaa vikakoodit se muistiin ja Jatko hoito tarvittaessa ammattilaisille

Ja talvella nuo vaatii talvilaadun toimiakseen , esim jos edellinen testikäyttö kesäkeleillä on putkissa kesä diesel

Terv jyrih,
käyttö kokemuksia jonkinverran ja riittävästi vikoja ilmennyt esim kesäaikaan hävinnyt hapettumalla " kokorelekoteton" liitinrivi, suolavesi väärässä paikassa.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.11.2015 klo 16:32:45 Kirjoitusvirhe siis palopesä viasta

LEPOLA SAKARI 08.11.2015 18:36

Meillä on asuntoautossa manuaaliohjattu Eberi ja se on toiminut moitteetta. Henkilöauto, jossa on Webasto, jätti tielle ja piti viedä hinurilla pajalle kun nesteet tuli pihalle. Syynä oli Webaston puhkiruostunut putki. Viisi vuotta kesti. Nyt laitettiin letkut, eivät ainakaan ruostu. Webasto on tietokoneohjattu ja ei juurikaan lämmitä sisätiloja kun jännitteenlasku pudottaa sisäpuhalluksen pois. Veholla säätivät mutta ei paljoa parantunut.

SALO JYRKI 09.11.2015 18:58

Kaikissa automerkeissä missä on tehtaalla asennettu webasto,ei välttämättä ole takaiskuventtiiliä.....siitä johtuu välillä sen savuttaminen...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.