Truman toiminta?

RUOTSALAINEN JUKKA 03.04.2015 14:38

Hei,

ystävällisesti kysyisin neuvoa seuraavaan kysymykseen. Olimme autolla muutama viikko sitten ensimmäisellä "talvireissulla" ja pääsimme kokeilemaan miten kylmemmällä kelillä pärjää. Yöllä pakkanen meni noin - 13 asteeseen.

Auto integroitu ja lämmitin ilmalämmitin truma (ilmeisesti 6000 sarjaa). Voin selvittää tarkan mallin, jos sitä tietoa tarvitaan.

Vettä emme lämmittäneet eli boileri ei ollut käytössä.

Päivällä käytimme lämmitintä vain sähköllä ja yöllä kaasulla ja sähköllä.

Havainto, joka tähän kysymykseen on se, että kun lämmitin oli sähköllä ja kaasulla yöllä tuntui toimintalogiikka olevan se, että kun lämpötila laski, niin kaasu hurahti päälle ja puhallin myös "maksimissaan" kunnes taasen termostaatti sammutti. Puhaltimen ääni on melkoisen voimakas ja jäin ihmettelemään, että onko logiikka niin, että puhallin puhaltaa täysillä tai sitten ei ollenkaan? Olin kuvitellut, että puhallin nostaisi / laskisi nopeuttaa tarpeen mukaan ja myös äänen voimakkuus myös vaihtelisi.

Osaatteko kertoa onko niin, että kaasulla ja sähköllä toimittaessa termostaatti laittaa puhaltimen päälle on/off periaatteella.

LAUKKANEN MAURI 03.04.2015 20:48

Jos kysymyksessä on truma Combi 6E ja se tavanomainen ohjaus paneeli ,niin se käyttäytyy juuri noin. Nyt on markkinoille tullut seTruma CP plus ohjauspaneeli joka on säädölltään parempi. Esimerkiksi siinä saa puhaltimen tehon valita,ettei se mene täysille ,taisi olla ns,eco toiminta. Uudessa paneelissa on korjattu ne virheet joita siinä vanhassa manuaali paneelissa oli,eli hyvä parannus,mutta maksaa sen noin 500€ jos päivittää järjestelmän koska se lämmitimen emolevykin pitää vaihtaa.

KOSKINEN OLLI 03.04.2015 21:24

Jos se on 6002 kuten minulla, niin ei se mikään on /off ole, jos lämmitysputkisto ja sisälämpöanturi on oikeassa paikassa. Asiaa helpottaa jos unohdetaan verkkovirta ja käytetään kaasulämmitystä. Käynnistetään lämmitin kun asuintila on kylmä. 6000 mallin lämmitin on teholtaan kolme tehoinen ja tehoportaat käynnistyy peräkkäin n. 15? s välein kun lämmitin käynnistetään kylmässä lähtötilanteessa. Sisäilmaa kierrättävä puhallin ei käynnisty ennen kuin lämmitin on hieman lämmin. Lämpösuuttimista voi kädellä tunnistella kun lämmitin pikkuhiljaa lämpenee, ja sisäilmaa kierrättävä puhallin lähtee hitaasti, erittäin, erittöin hitaasti kiihtymään. Aluksi suuttimista tulee kylmää ilmaa, johtuen siitä että putket on kylmät. joskus n. 15-20 min kuluttua lämmitin pannu on kuumentunut kunolla ja silloin sisäilman puhallin kiihtyy kuin olisi etelänmatkalle lähtevän suihkukoneen kyydissä. Suuttimista ilmaa tulee niin että housunlahkeet lepattaa.

Se miten lämmönsäätö jatkuvassa asumisessa menee, ei ihan tuolla tavalla rauhallisesti mene, mutta suurinpiirtein noin kuitenkin.

TERVO JARI 03.04.2015 21:41

Itselläni asuntoautossani ilman sähkövastuksia oleva versio, tehonsäätö toimii "portaittain" jokatapauksessa olipa lämmityksen ylläpito tai aloitus kylmästä.

Noita ohjauskortteja lienee kolmea tyyppiä + EH malli ( sähkövastuksilla varustettu ), näin ma muistelen . . .

Täälläkin kirjoitteleva Ritva ( Rauno ) Suomalainen tuntee nuot piirikortit, hän kun lukoo tän juttusikermän vastannee kysymykseesi tyhjentävästi ?

Raunon saat kiinni puhelimella: puh 040 5414228

( http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/tarvikkeet/?x26558=98462794 )

Jos et saa tyhjentävää vastausta täältä, ota ja kurkkaa tuonne:

http://karavaanari.org/index.php/board,14.0.html

Siellä on myös Rauno ja muut tietäjät . . .

Ps.

Tästä se älämölö taas alkaa . . .

No mitäpä siitä kyllä älämölöö maalimaan mahtuu . . .

LAUKKANEN MAURI 04.04.2015 09:02

Kaikki on suhteelista,niin kuin se truman onn/off säätökin.

Tosiasia on että siinä vahassa ,tai ns,manuaali paneelissa ja ohjauskortissa oli puutteita ja sen säätö on epä vakaa ja niihin säädön parametreihin ;suhdealueseen tai säätömuotoon ei voi käyttäjä vaikuttaa.

Siis säätö ei ole säätöteknillisesti ajatellen onn/off säätö vaan huono PI-säätö. Kun lämmitetään ainoastaan sähköllä ,säätö toimii ja se rajoittaa puhaltimen ns,ryntäilyä ,epävakaata kierrosluvun laskua ja nousua ,koska vastuksen teho ei riitä kuin noin -+ 0 keliin/20astetta tehoon,riippuen autosta.

Itselläni on ollut useita truma 6000 lämmittimiä ,vaikuttaa siltä että toiset toimivat paremmin ja puhallin ei ryntäilee ja löytyy ns,stabiili tila ,se käy x- luvulla tasaisesti lämmitystehon vaatiman tarpeen mukaan. Eli vielä kerran: tässä uudessa digitaalisessa paneelissa on korjattu nuo virheet ja vika ei korjaannu huoneanturin siirrolla,vaan kuten kirjoitin emolevyn/uuden ohjauspanelin vaihdolla!.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.4.2015 klo 09:12:55 Tuossa; http://www.truma.com/downloadcenter/cp_plus_installation_operating_fi.pdf

TAPANINEN JORMA 04.04.2015 18:47

Meillä teki samaa ryntäilyä,löysin syyllisen.Yksi lähtevistä lämpöputkista oli pudonnut pois paikoiltaan.Laitoin kiinni ja varmistin viellä nippusiteillä. Lämmitin on toiminut n,4-vuotta niin kuin pitääkin homman jälkeen. Ilmeisesti lämmitin kuumeni siellä tilassaan ,ja sekosi. Jorma.

LAUKKANEN MAURI 04.04.2015 18:56

Hyvä huomio,se on selvää jos puhallus ei toimi,siis putki on irti ei myöskään säätö toimi.

Kun teen ammatikseni automaatio järjestelmiä on pakko vähän ymmärtää säätötekniikan perusteita ja siksi olen kiinostonut trumankin sielun elämästä.

Yksi huomion arvoinen asia on kun se truman ns,emolevy on kiinni siinä lämitimessä jonka pintalämpotilat ovat korkeita ja yleensä se truman sijoitus paikkakin kuuma.

Joissain autoissa esim,Defless,riippuen mallista se on sängyn alla ,sekin on hyvä tai huono asia talvella se mukavasti lämmittää,mutta kesällä jos se kuumavesipalju on päällä niin sijoitus paikka on kyseenalainen.

SUOMALAINEN RITVA 04.04.2015 20:42

hyvä huomio Mauri ,minäkin olen ihmetellyt miksei piirikortille olisi viilempää paikkaa mutta on varmaan testattu lämpökaapissa jossa lämpö nostetaa 150asteseen plussa ,kun olin dikipoksi /matkapujelin suunitelussa nostettiin lämpotila 150astetta plussa jossa dikipoksin kuoret sulas ja poksi toimi edeleen ja lämpö laskettiin -40 asteseen ja edeleen toimi ,nähtävästi jatkuva korkea lämpötila tekee vuosien saatossa halla komponenteille mutta komponentit on tehtykin miin sanotusti hupieletrniikka varten ja jos sotilaskäyttöön tehdään ne olis ikuisia ,sotilas eletroniikkalla on tosi kovat vaatimukset T.Rauno

HÄMÄLÄINEN MARKKU 05.04.2015 11:18

Eri lähteitä lukemalla minulle on syntynyt kuva Truma 6000 mallin toiminnasta, liekö oikea, en tiedä. Lämmitystehon, eli polttimien käytön määrää sisälämpötermostaatti. Laitteen puhallusnopeuden taas määrää laitteen sisäinen lämpötila. Kun lämmitysteho kasvaa tällöin laite kuumenee puhallusteho kasvaa vasta lämpemisen myötä, tällä estetään kylmän ilman tehopuhallus ja laitteen ylikuumeneminen. Jos Truman sijainti on liian ahtaassa paikassa, tai letku on irti, silloin laite kuumenee ja puhallustehokin kasvaa.

Omasta lämmittimestä olen havainnut täyden puhalluksen tulevan päälle vain kun auto on kylmä, tai vääntää termostaatista lämmön täysille. Tehopuhallus alkaa kuietnkin vasta jonkin ajan kuluttua ja tippuu pois aika pian.

LAINE MARKKU 05.04.2015 13:46

Hei, minulla on myös Truman E 6/2010 ja olenko ymmärtänyt väärin ohjeet,että lämmitys ei toimi pelkästään sähköllä lukuunottamatta vedenlämmitystä, vaan tarvitsee aina päälle myös kaasuvalinnan.

Vai toimiiko se niin, että kylmettyä kaasu poksahtaa aina päälle ja sähkö pitää lämmitystä päälle niin kauan kuin se teho riittää. Olemme olleet yli 30 asteen pakkasilla Lapissa ja lämpö on riittännyt lähes puolella teholla.

Eli kesällä ei voi lämmittää vain sähköllä? Onko näin?

NORDSTRÖM SEPPO 05.04.2015 13:59

Kyllä voi lämmittää pelkällä sähkölläkin. Mutta jos lämmitys on sähköllä ja kaasulla niin kaasun loputtua ei sitten enää jatka sähkölläkään automaattisesti.

MYLLER AHTI 05.04.2015 14:18

Autossa truma combi E 6. Olen päivittänyt ohjauspanelin ja piirikortin.Toimii sähköllä kaasunloputtua.

KOSKINEN OLLI 05.04.2015 18:31

Hämäläinen Markku. Juuri samanlaiseen johtopäätökseen olen minä päätynyt kokemalla. ... Samoin kuin näyttää myös siltä ettei 6002 työskentele sujuvasti jos se on sijoitettu ahtaaseen tilaan jossa lämpötila nousee huomattavasti huoneenlämpöä korkeammalle.

NORDSTRÖM SEPPO 05.04.2015 19:33

Sama lämmitin minulla. Toimii toki sähköllä vaikka ilman kaasupulloja. Mutta minulla ainakin toimii niin, että jos on kytketty päälle sähkö ja kaasutoiminto yhtä aikaa ja jos kaasu loppuu ei kytke automaattisesti sitten pelkällä sähkötoiminnolle. Katkaisee lämmityksen kokonaan pois. Toki kaasun loputtuakin voi sitten sähköllä lämmittää kun panee paneelista säädöt uudelleen sitten pelkällä sähkölle.

Ylösnousemista vaatii sitten kun on kylmään herännyt. Kätevintähän olisi jos kaasun loputtua jatkaisi työtään pelkällä sähköllä.

Tosin kovilla pakkasilla pelkkä sähkövastus yksinään ei nyt mihinkään riitä. Mutta voisihan se jonkun lisäajan unille antaa jos sähkölämmitin jäisi päälle sähkön loputtua.

TERVO JARI 05.04.2015 21:22

Menee arvonnaksi tuo vian löytäminen, varsinkin kun tarjolla on jo useampi lämmitintyyppikin . . .

Tosin muutamassa viestissä on "onkeen otettavia" vinkkejä . . .

Joten pitäisi kuulla aloittajaa ja kuulla mikä lämppäri on kyseessä / onko hän noiden vinkkien perusteella löytänyt "mitään" joka aiheuttaisi kyseistä vaivaa . . .

Harvassa kulkimessa tuolle lämppärille on ruhtinaallisesti tilaa suotu, ahtaalle kokonaisuutta ajatellen tungettu . . .

KOSKINEN OLLI 06.04.2015 11:22

Pientä tarkennusta vielä. Käsitykseni mukaan Truman 6000-6002 mallissa lämpötilan säätönupilla ei säädetä lämmittimen tehoa. Säätönupilla säädetään lämpötilan tavoite-arvo.

Lämmittimen automatiikka säätää lämmittimen eli lämmittimen tehoa jonkinlaisella viiveellä sen mukaan miten lähellä/kaukana on lämpötilan säätimen säätöarvo verrattuna sisätilan lämpöanturin mittaamaan lämpötilaan.

Sisätilaan lämpöä puhaltava puhallin säätyy lähinnä pannun lämpötilan mukaan, kuten edellä jo tuli esille.

Lämpöputkien suuttimien päissä olevat sulkuläpät on syytä olla auki. Jos läpät on kiinni, niin pannu ei jäähdy riittävästi ja puhallin ryntäilee maksimille pannun jäähdyttämiseksi.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.04.2015 11:35

Ollilta hyvä tarkennus. Tuota tarkoitin, mutta kuvasin huonosti.

Jarmo Luhio 05.04.2021 12:42

LAUKKANEN MAURI mistä ostit ton päivityspaketi noi 500€

Mauri Laukkanen 05.04.2021 13:00

Tuo Truman uusi digitaalinen säädin tarjouksessa,hinta oli kohtuulinen,ostin sen Sarka karavaani liikestä,ehkä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.