APUA ducato 130 multijet 2009 HEHKUN MERKKIVALO P0683

SALOKANNEL MARKO 06.11.2014 10:25

MOI

Nyt on loppuu usko toivo ja rakkaus..... Auton henkuvalo jää vilkuttamaan startin ja savutuksen jälkeen noin 20 sekuntia...

On tarkistettu hehkut, mitattu ja kaikki kunnossa... Hehkurele vaihdettu Autossa joka pytyssä oma hehku...

Antaa vikakoodin P0683 ja on kokeiltu neljässä eri testerissä...

Kesällä ei vaivannut yhtään kun eihän se muutoinkaan kerkiä hehkuttamaan kun on lämmin.. Nyt vika tulee toisinaan kuten tänäkin aamuna..

samoin nyt jäin ulkolämpömittari toistamiseen osoittamaan -3 astetta vaikka oli + asteita...... tämän se on tehnyt yhden kerran aikaisemminkin mutta korjaantui itsellään....

Missä vika???? onko kellään tullut vastaan ko.. ongelma. Nyt olisi mahdollisuus ropata kun meni talviseisontaan..

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.11.2014 10:40

Kannattaa tehdä ensimmäiseksi klassinen tietokone reset, eli miinusjohto hetkeksi irti. Vasta sen jälkeen alkaa tutkimaan muita vaihtoehtoja.

JANHONEN MATTI 06.11.2014 16:24

Miksi nämä testaajat ei kertoneet mikä on P0683 koodi avattuna?

Koodi merkitsee sitä että moottorin ohjausyksikkö ECM on havainnut vian hehkutulppien ohjausyksikössä = CPCM piirissä. Markun ohjeen mukaan kannattaa toimia, eli katsoa resetoiko virtakatko valon pois

Se että hehkuvalo jää vilkkuman käynnistyksen jälkeen 20 sek ja jopa pidemmäksikin aikaa on ihan normaalia. Kyseessä on ns. jälkihehkutustila, joka vähentää turboille niin tyypillistä savutusta. Tuo koodi P0683 voi ilmetä myös jos kampiakselin asennontunnistin lähettää singaalia tai tuulettimen rele reistailee. Tuulettimen käynnistymisen vaikuttaa kaikkiaan kuusi eri asiaa. Hyvin usein maavikoja, eli huono maadoitus. Ovat samassa singnaalipiirissä.

Koodi P0638 taas on surullisen kuuluisan kaasuläppäkotelon vikakoodi. Siinäkin on kuitenkin se varaus, että jos hiukkaskerääjän anturi hälyttää tukeutumisesta niin tuo koodi voi syttyä. Ja hiukkassuodattimen puhdistushan taas tarvitse runtua, eli moottoritieajoa muutama kymmenen kilometriä ja kierrokset tasoa 4000 rpm.

SALOKANNEL MARKO 06.11.2014 18:38

moi..

Kiitoksia vinkeistä... Kyllä minulle kerrottiin että kyseessä olisi hehkuvika ja lopullinen tulkinta oli että kyseessä olisi joku hapettunut pinni tai johto murteella joka menee tai tulee moottorinohjausyksikölle.... Vaihdoin myös akun jossain välissä ja koodi on siellä taas..

Tuulettaja on toiminut moitteettomasti kesän kroatiassa eli siinä ei ainakaan heti havaittavaa vika ole mutta mites tuo kampiakselin asennontunnistin... Vuosi sitten tehtiin nokkahihna remontti / vesipumppu... voisiko olla kytköksissä siihen???

ja miten tuo asennontunnistin vaikuttaa auton käyttäytymiseen... startti on normaalin pituinen..

Käyttäjän lisäys viestiin 6.11.2014 klo 19:25:13 miinus piuha oli irti 10 min.... huomenna testeriin ja katsotaan tulos...... ulkolämpömittari näytteli hetken normaalia ja nyt on jumittunut taas -3 asteeseen...liekö tälläkin yhteys ?

JANHONEN MATTI 06.11.2014 19:49

Vaikuttaa vahvasti siltä, että kyseessä on kosketusvika.

Vikamuistiin tallentuu sekä pitkäkestoisia että lyhytkestoisia vikoja. Lyhytkestoiset poistuu yleensä itsestään aika lyhyessä ajassa.

Näillä vikakoodeilla on se paha puoli, että ne eivät tarkasti kerro (tai yleistesteri ei näytä) missä komponentissa vika on. Jotkut testerit kertoo hyvinkin yleispiirteisesti vain sen piirin missä vika on. Eli sitä ammattimiestä tarvitaan edelleen paikantaman vika.

Vesipumpun ja nokkahihnan vaihdolla ei järjellistä syy-yhteyttä asiaan. Ovat vain mekaanisten osien vaihtoa.

Asennontunnistin on tärkeä osa nykyautossa, mutta ei sekään sovi oikein kuvaan kun auto käy ja kukkuu normaalisti.

ASIKAINEN MATTI 06.11.2014 21:32

Veikkaan, että kyseessä on hehkutulppavika. 4-sylinterin hehkutulppa on pahimmassa vaaravyöhykkeessä tuulilasin kaukalon keskisaumasta valuvalle vedelle, joka aiheuttaa liittimen hapettumisen ja seurauksena voi olla hehkutulpan turmeltuminen. Autossani (Ducato 130 multijet 2008, 90000 km) vaihdettiin juuri hehkutulpat ja rele. Nelosen tulppa tuli ulos vain ulosvetäjällä kolmena kappaleena. Oli vääntynyt kaarelle ja kanitti siksi reiän reunoihin. Muut tuli ulos kokonaisina.

VÄLIMÄKI JARMO 06.11.2014 21:52

Nyt komppaan asikais mattia,mulla oli ha-mersus sama vika,vaan pelas toisin päin,eli hehkuvalo ei syttynyt ollenkaa luulin vaan valon olevan pimee,mutta kun lämmittämälläkään ei saanu käyntiin niin ajatusvalo syttyi,no 2 hehkua pimeenä,vaikka näytti niin hyviltä. JV

SALOKANNEL MARKO 06.11.2014 21:52

ok.... Mittasimme tosin hehkut tulppa kerrallaan ihan tulpan päästä ja siinä vastusarvot olivat kaikissa samat, syy miksi mitattiin oli se että olisivat varmana katkenneet koska ei niitä uskaltanut kiertää rajusti.. kokeilimme ja vain yksi suostui irtoamaan

....... Mitattiinko sulla vai vaihdettiinko sukkana kaikki...

Ja sitten pitäisi vielä löytää joku hyvä mesta joka on tehnyt nuo vaihdot ja on ulosvetäjät / jigit... Kun kyselin Turun suunnalta niin viitattiin aina että kansi voidaan joutua poistamaan jos katkee..

ASIKAINEN MATTI 07.11.2014 10:00

Mitattiin ensin ja koska etuosasta joutuu purkamaan aika paljon mm. kaasuläppäkotelon ja jäähdyttimen yläpuolisen palkin, niin kaikki vaihdettiin kerralla samoin rele. Nyt on tältä osin kaikki uutta ja tasapainossa keskenään. Työ tehtiin KSA-huollossa Varkaudessa, joka on valtuutettu Fiat-huolto ja johon mahtuu isokin matkailuauto sisään. Pitemmältä tullut voi yöpyä käsittelyvuoroaan odottamassa korjaamon pihalla sähköön kytkeytyneenä.

SALOKANNEL MARKO 07.11.2014 14:05

moi..

Kiitoksia tiedoista... Varkaudessa kun asuu puoli sukua niin ei ole ongelma yöpymisen kannalta.. Täytynee varmaan kevään korvilla ottaa suunta sinne...

Nyt testerissä näytti vikaa edelleen ja aamulla lähti vaikeasti käymään....

selviääkö tuosta alle 500€ osineen jos niitä joutuu vetämään jigillä pois?

ASIKAINEN MATTI 07.11.2014 14:19

Vajaan kuusisataa joutuu pulittamaan korjauksesta, jos kaikki hehkutulpat eivät lähde kokonaisina ulos.

SALOKANNEL MARKO 08.11.2014 08:59

moi..

Kiitoksia vinkistä, tuntui olevan asiantunteva paikka... Kyllä tässä taitaa olla hekuissa vika.... Soittelin sinne ja kaveri kertoi että järjestelmä on niin herkkä että hehkun jengassa oleva ruoste aiheuttaa ylimenovastusta hieman ja se aiheuttaa ongelmia...

Täytyy nyt toivoa että siinä on vika, on tuo niin iso summa laittaa kiinni että ei viitsisi turhaan tehdä sitä...

LAUKKANEN MAURI 08.11.2014 13:36

Siis eipä niitä hehkuja turhaan tarvii vaihtaa tai irroitaa,riittää kun saa se johdon irti. Siis se vastusmittaus ei kerro koko totuutta, mutta samalla olisi voinut mitata paljoko se hehku vie virtaa ,eli se on se totuus, jota myös mahdollisesti se auton tietokone seuraa.

Virran mittaus on yksin kertainen asia, ja sen voi tehdä tämän päivän mittareilla jopa kun mitataan tasavirtaa ;DC induktiivisesti. eli mittarin mittapää kaapelin ympäri.

Mutta siinäkin on omat niksinsä, mittareissa on varmaan eroja ja myös mitta-alueissa siis pienempi mitta-alue ja tarkempi tulos.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.