Rengasmerkintä 215/75 R 16 CP

TUOMINEN MARKKU 26.05.2014 21:59

Maxi-alustaisen Ducaton rekisteriotteessa rengasvaatimus: 215/75R16CP. Mitä tuo CP tarkoittaa ja täyttääkö nykyisessä renkaassa oleva pelkkä C vastaavat vaatimukset?

HAAPANEN TIMO 26.05.2014 22:22

''CP-rakenteen ansiosta renkaan turvallisuusominaisuudet ovat normaaleja C-renkaita paremmat. (CP=Camping Pneu). ''

Pelkkä C riittää jos kantavuusluokka täyttyy, Nuo caravan pneut ei ole mitään virallisia juttuja.

Katso tuosta miten kuormitusluokka merkitään, etsi se renkaasta, ja vertaa sitä akselipainoon. http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php

@timppa

TURUNEN HEIMO 26.05.2014 22:52

Rengasta hankkiessa ei kannata ostaa liikaa kantavuutta sillä silloin saa vain liian kovarunkoisen renkaan. Pitää kuitenkin muistaa että aikanakin jossain vaiheessa kulkimeen on kertynyt painoa sen sallitun painon verran, ainakin b-kortille laillisille. Itselläni on 225/75R 16C 116/114 jotka ovat akselimassaan sopivat. Maxin painesuositus on aika roisi joten ainakin nykyiset Continentalit ovat kovanoloiset. Nyt kun uudet ovat hankinnassa niin ole jopa miettinyt 80-sarjan renkaita, 205 tai 215 niillä ei synny mainittavaa mittarivirhettäkään. Rungon korkeuden takia ne olisivat periaatteessa mukavammat. Onko kenelläkään kokemusta millainen muutos olisi? Tosin pikaisella etsinnällä en löytänyt optimikantavuudella järkevän hintaista rengasta.

AHJOS TIMO 26.05.2014 22:57

Tässä on kuvia ja saksankielistä tekstiä Continentalin Camping-renkaista: http://www.continental-reifen.de/www/reifen_de_de/themen/transporter-reifen/sommerreifen/vancocamper/vancocamper.html?page=3

TUOMINEN MARKKU 26.05.2014 22:58

Se vaan ihmetyttää, kun tuo CP on virallisessa dokumentissa eli rekisteriotteessa. Kantavuusluokka renkaissa on 116/114(1250/1180 kg) eli se kyllä riittää, sillä akselimassat ovat 1850/2120 kg. Epätietoisuus iski vaihtoautoa tutkiessa ja varmistaessani nykyisen auton renkaiden käyttömahdollisuutta "uudessa" autossa, molemmat kun ovat maxi-alustalla(sama vanne).

HAAPANEN TIMO 27.05.2014 08:21

'' Maxin painesuositus on aika roisi joten ainakin nykyiset Continentalit ovat kovanoloiset''

Miksi tuijottaa orjallisesti jotain suositusta jos oma järki kertoo toista. Silmällä sen näkee koska on liian löysä.

@timppa

TURUNEN HEIMO 27.05.2014 08:43

Oma järki on sitä mieltä että jostain hyvästä syystä painesuositus on tuollaiseksi asetettu. Minusta ei todellakaan riitä joku silmäys jonka tarkkuus on kulloisenkin katsojan silmissä, minusta sellainen on jopa edesvastuutonta. Haluan että renkaissani on ilmaa myös vanteen alapuolella ja oikea määrä. Käytän kaasuseosta jossa on 78% typpeä. Mukavuuden lisäksi pitää ottaa huomioon ajotuntuma, turvallisuus ja renkaan kesto. Ajoltaan renkaani ovat olleet hyvät, ne eivät ole olleet liian kuumat pitkänkään ajon jälkeen ja ovat pysyneet hyvännäköisinä, kulutuspintaa vain on hieroutunut lomamatkojen kilometreihin.

HAAPANEN TIMO 27.05.2014 09:10

Se suositus on laitettu kuorman kuljetukseen tarkoitetussa autossa varmuudeksi sellaiseksi että varmasti riittää. Huolehtivat etteivät joudu vastuuseen liian pienestä suosituksesta.

Aivan varmasti osaan katsoa tasaisella asfaltilla milloin rengas on liian löysä, liian korkeaa painetta en osaakkaan katsoa, se pitää kokeilla ajamalla.

@timppa

YLITALO ASTA 27.05.2014 10:02

Continental alle, auto yli 3 500kg ja painetta renkaaseen 5 kg tai alle, niin ne sulaa ja häviävät silmissä. Siksi kova paine jos noita erehtyy näihin maxi alustaisiin ostamaan.

T : Masi

AHJOS TIMO 27.05.2014 12:43

En ole rengasasiantuntija, mutta kuvittelen näin:

C-renkaat on optimoitu pakettiautoihin, joilla ajetaan vaihtelevalla kuormalla lähinnä kaupunkiajoa asfaltilla. Auton pitää olla kohtuullisen kevyesti pyöriteltävissä ahtailla kaduilla ja pihoilla.

CP-renkaat on optimoitu matkailuautoihin, joilla ajetaan aina lähes täydellä kuormalla, enimmäkseen maantieajoa asfaltilla, mutta jonkin verran myös pehmeällä maapohjalla. Auton pitää kulkea maantiellä vakaasti eikä se saa upota nurmikolla.

Sitä en aiemmin tiennytkään, että CP on joillakin merkitty rekisteriotteen rengasvaatimukseen. Minulla on rekisteriotteessa C, mutta sain uuden auton mukana CP-tyyppiset kesärenkaat. Onko edes olemassa CP-tyyppisiä talvirenkaita?

HAAPANEN TIMO 27.05.2014 13:26

Ei se CP ole vaatimus. Tuossa tuskaa misukka miehille. http://www.camper.fi/uutiset/matkailuauton-kesarenkaat-testissa

@timppa

EEROLA TEEMU 27.05.2014 15:39

Mielenkiintoinen Promobil- testi. Hankookin m- autoihin sopivat renkaat tosin ovat jo vuosia olleet parhaat kesärengastesteissä, ettei tässä mitään uutta. Olen kokenut ne käytännössä erinomaisiksi. Hinnaltaan edulliset, mukavat ajaa, kestävät paineita ja kuluvat vähän ( sama koko kuin otsikossa). Aika hurjia jarrutuseroja testissä Hankookin eduksi sadekelillä, 8m ero Misukkaan.

Linkissä on Michelin Agilis + renkaan hinnasta jäänyt 100 e pois, ts. sen hinta on 150 e alkuperäisen testikertomuksen mukaan. Eihän minulla mitään Michelinejä vastaan ole, koska tälläkin hetkellä sellaiset on 4:ssä Citroen h- autossa. Sitikkaan ei oikein voi muita kesärenkaita ajatellakaan kuin Misukoita, varsinkaan mehujousitettuihin.

HANNUKSELA RAINO 24.06.2014 14:35

Mistä se johtuu tuo taka-akselin jysätely nuissa poikki railoissa asvaltilla, renkaat on Miceliinit painetta 5,4 bar. vai onko syy iskareissa.

TORKKO JUHANI 25.06.2014 19:03

Todennäköisesti taka-akselin jysähtely poikkirailoissa johtuu siitä, että lehtijouset ovat väsyneet senverran että "pohjaanlyöntikumi" on niin lähellä akselia, että se vastaa jo pienessäkin "niiauksessa". Asia korjaantuu jousien takomisella, tai asentamalla lisäjousiksi ilmatyynyt (miel. kompressorilla)

HAAPANEN TIMO 25.06.2014 20:04

Aika paljon on painetta, Mun mielestäni terävä lyönti kolahtaa kivikovan renkaan vuoksi.

Itsellä nyt uudet kitkat alla, ja paukahtelu loppui siihen.

@timppa

ps. Pohjaanlyöntikumi on oikeasti jousituksen osa, uretaanijousi jonka on tarkoituskin olla mukana jouston aikana.

SUOMI SEPPO 25.06.2014 23:18

Olettaisin että lehtijousien puslat ovat loppu tai sitten se on Fiatin ominaisuus. Tuskin hyvinkään vaarallinen. @seppo

AHJOS TIMO 26.06.2014 11:31

Mulla on nyt CP-renkaiden ja kuljettajan oven pielessäkin olevan suosituksen mukaisesti edessä 5,0 ja takana 5,5 bar. Kyyti on aika kovaa ja kolisevaa, jos ei ole ihan sileä asfaltti. Lehtijouset pitää auton etukenossa. Takatallia ei ole, joten taakse ei saa mitään painavaa kuormaa.

HAAPANEN TIMO 26.06.2014 12:48

Oletko käynyt punnitsemassa auton? Aikamoiselta paineelta kuullostaa. Sulla on Load Index varmaan 116, se kantaa silloin 1250/pyörä. 2500 kg saisi olla taka-akselilla ja silloin se täysi paine.

Kyllä minä kokeilisin laskea painetta niin ettei rengas silmämääräisesti mene alhaalta lyttyyn tasaisella asfaltilla katsoessa. Vakiokuormalla ajat.

@timppa

AHJOS TIMO 26.06.2014 13:37

Load Index on 109, sallittu akselimassa edessä 1850 kg ja takana 2000 kg.

Renkaissani on tällaiset tekstit: "Continental Vanco Camper 215/70 R 15 CP 109 R 69 PSI "Due to special service conditions of motor caravans it is permitted to increase the inflation pressure PERMITTED MAXIMUM INFLATION PRESSURE 5.50 BAR."

Fiat Camper -sivustolla neuvotaan yksiselitteisesti ilmanpaineiksi 5,0/5,5 ja se lukee myös ovenpieleen tehtaalla liimatussa tarrassa sekä Fiat Ducaton käyttöohjeessa CP-rengastyypin kohdalla. Mutta olisikohan turvallista (liikenteen ja renkaan kestävyyden kannalta) pudottaa paine tuohon renkaan perusarvoon 69 PSI eli 4,8 bar? Eikö tuo renkaassa oleva merkintä kuitenkin tarkoita, että sillä paineella kantavuusluokka on vaadittava 109?

HANNUKSELA RAINO 14.08.2014 14:35

Hep!

Pudoti takarenkaista paineet 4,5 ba, niin jysähtely loppui lähes kokonaa ja kattilat ja kahvipannut pysyy nyt kaapeissaaan. Pitää seurailla renkaitten lämpenemisiä ja kulumista , mutta ei ainakaan 2000 km ajolla huomaa mitään erikoista.

KÄNSÄLÄ JUHA 14.08.2014 15:03

" Mistä se johtuu tuo taka-akselin jysätely nuissa poikki railoissa asvaltilla, renkaat on Miceliinit painetta 5,4 bar. vai onko syy iskareissa. ""

Itse sanoisin ettei vika ole autoissa tai renkaissa - vika on Suomen onnettomissa tiestön kunnossa :(

Sama koskee tieäänistä johtuvissa meluissa - kuten varmaa olette huomanneet , kun osutte välillä renkailla sileään pituussuuntaisiinn asfalttipaikkoihin ... . Turha autoja ja renkaista äänistä syyttää jos asfaltin pinta muistuttaa pintatasoltaan sorapintaa ..

VÄLIAHDE JUSSI 14.08.2014 15:05

Kyllä niiden renkaidenkin pitää vaimentaa iskuja ei ne liian kovat ilmanpaineet hyvästä ole.

RAINA EERO 15.08.2014 22:59

Nyt kun siirryin voortti aikaan, naureskelin ohjekirjan rengaspaine suositukselle, siinä oli kuva kolmesta renkaasta, ensimmäisen keskikohta kosketti tienpintaa ja kuvan vieressä oli rasti, toisen kyljet oli pahasti lommollaan ja vieressä rasti, kolmannen kyljet pikkasen jousti ja siinä oikein merkki, eikä puhuttu mitään tarkoista paineista :)

Käyttäjän lisäys viestiin 15.8.2014 klo 23:02:25 Vielä huvittavampi oli nopeus suositus, "sopiva ajonopeus moottoritiellä on 130 kilometriä tunnissa, uudella asvaltilla vesisateessa, nopeutta kannattaa laskea kymmenen kilometriä tunnissa, maakohtaisia nopeusrajoituksia on noudatettava" :)

VÄLIMÄKI JARMO 16.08.2014 22:13

Juupa,mutta mistä saa oiken rengaspaineen,jos on ittellä mittari voi 4br huoltoasemalla 4,2 toisella huoltiksella 4,5 ja seuraavalla 3,8 ,mikä se oikea. JV

POIKULAINEN ESA 17.08.2014 07:48

Olen huomannut saman ongelman että kaikki mittarit näyttää eri lukemia kun niitä ei kalibroida ilmeisesti. Ostin tollaisen MICHELIN RENGASPAINEMITTARI jonka luin olleen TM-testissä hyvä ja tarkka. Autoliittokin myy näköjään noita mutta itse ostin Motonetistä. Sillä on mun mielestä näppärä tarkistaa yöpymis paikallakin renkaan paine jos askarruttaa kuten mulla kävi kun aamulla heräsin niin näytti että joku oli varastanut ilmat renkaasta yön aikana. Osoittautui kuitenkin näköharhaksi ilmojen hukkuminen. http://www.motonet.fi/fi/tuote/451333/MICHELIN-Rengaspainemittari

Käyttäjän lisäys viestiin 17.8.2014 klo 08:09:05 Johonkin sitä pitää luottaa kun kaikki mittarit näyttää eri lukuja.

Seppo Hellman 12.05.2019 18:08

Auto 2010 Ducato ,rek.otteessa koko 215 /70/15. Voiko ja kannattaako vaihtaa kokoon 225/75/16? Nykyiset Continental Vanco camper CP 215/70/15 suositus paineilla tosi kovat,toki vanhat ja tosi kuluneet!

Seppo Suomi 12.05.2019 22:53

Miksi vaihtaisi kokoon 225/75/16? Rengasvalikoima on siinä kokoluokassa pienempi ja vanteet on vaihdettava uusiksi . Samoin vaihteiston välitys tulisi harvemmaksi ja joutuisi ajamaan pienemmällä vaihteella.
PS. Luin vahan "@timppa" paineen tarkastuksen silmämäärällä niin ihmettelin miten silmä on kalibroitu. Ristikudosrenkaiden aikaan pystyi jotenkuten arvioimaan renkaiden paineet mutta vyörenkaiden aikakautena kaikki näyttää löysälle.
@seppo

Timo Haapanen 13.05.2019 10:43
Seppo Suomi

Miksi vaihtaisi kokoon 225/75/16? Rengasvalikoima on siinä kokoluokassa pienempi ja vanteet on vaihdettava uusiksi . Samoin vaihteiston välitys tulisi harvemmaksi ja joutuisi ajamaan pienemmällä vaihteella.
PS. Luin vahan "@timppa" paineen tarkastuksen silmämäärällä niin ihmettelin miten silmä on kalibroitu. Ristikudosrenkaiden aikaan pystyi jotenkuten arvioimaan renkaiden paineet mutta vyörenkaiden aikakautena kaikki näyttää löysälle.
@seppo

Kyllä mun mielestäni silmä kertoo jos rengas on liian löysä, mittaria tietty tarvitaan myös.

Välityksen harveneminen on kokeiltu ja olen siitä kertonut tuossa toisessa samaa asiaa käsittelevässä avauksessa. Harvenemisesta ei muodostu minkäänlaista ongelmaa. Autoa myydään juuri tällä isolla renkaalla.

@timppa

Ari Kuusisto 13.05.2019 20:58

CP renkaassa on vahvemmat kylkien kudokset , huojahtelu jää vähemmälle.
Sanoi herra rengaskauppias.

Ari Kuusisto 14.05.2019 10:42

Michelinin kuluttajapalvelun kommentti:
Suosittelemme ainoastaan matkailuautoihin MICHELIN Agilis Camping renkaan koska se on suunniteltu matkailuun tarkoitettuihin ajoneuvoihin. MICHELIN Agilis Camping renkaassa on vahvistetut sivuseinämät jonka avulla rengas pysyy muodossaan pitempienkin pysähdyksien aikana. Tämä ominaisuus eroaa muista raskaampien ajoneuvojen renkaista.

Timo Haapanen 14.05.2019 18:56

Nyt siis keskustellaan alle 3500 kg: autoista.

CP-rengas saattaa olla tarpeellinen jos renkaan koko matka-autoissa yleinen 215/70-15 Tälläisen renkaan kantavuusluokka on 109 jolloin sen max kantavuus on 1030 kg. Rengasparka on lähes kaikissa autoissa aina ylikuormalla.

Kaikkien renkaiden kyljestä voi lukea montako nylon ja steel kerrosta ( ply ) siellä sivussa on. CP-renkaassa on sivussa kolme kun tavallisessa on kaksi. Tähän sitten 5,5 bar painetta niin kivireki on valmis.

Jos autossa on rengas 225/75-16 sen renkaan kantavuus on 1400 kg. Se ei ole koskaan missään tilanteessa lähelläkään maximikuormaa eikä takuulla tarvitse mitään lisävahvistuksia.

@timppa

Ari Kuusisto 14.05.2019 20:34

Tilasin Michelin Agilis Camping 225/65R16CP renkaat, kantavuusluokka 112 , vaatimus autossani 104.
Aiemmat oli samat. Retkeilyauton kokonaispaino 2950.
Tuskin haittaa on jos on cp kun on pitkä ajamaton aika,estää myös huojahtelua.

Jos renkaat 195/70R15C suosituspaineet etu 4.0 taka 4.5.
Jos 225/70R15C etu 2.8 taka 3.5
16 tuumaisissa olen käyttänyt n 3.5 - 4.0

Timo Haapanen 16.05.2019 13:31

Käväisin lukemassa käyttämieni GT-Radial kitkarenkaiden kyljestä mitä siellä on. Pinnassa on kaksi nylonia ja kaksi terästä. Sivulla kaksi polyester kerrosta. Renkaan kantavuus olikin 1450 kg joten se ei huoju eikä litisty, kantavuudesta on käytössä vain 2/3.

Michelin Agilis Camping 225/75R16CP renkaissa kantavuusindeksi 116 mikä takoittaa max 1250 kg:n kuormaa.

GT Radial Maxmiler WT 2 Gargo 225/75R16C renkaissa kantavuusindeksi 121 mikä tarkoittaa max 1450 kg:n kuormaa.
https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/6932877106902

@timppa

Timo Haapanen 16.05.2019 13:31

Käväisin lukemassa käyttämieni GT-Radial kitkarenkaiden kyljestä mitä siellä on. Pinnassa on kaksi nylonia ja kaksi terästä. Sivulla kaksi polyester kerrosta. Renkaan kantavuus olikin 1450 kg joten se ei huoju eikä litisty, kantavuudesta on käytössä vain 2/3.

Michelin Agilis Camping 225/75R16CP renkaissa kantavuusindeksi 116 mikä takoittaa max 1250 kg:n kuormaa.

GT Radial Maxmiler WT 2 Gargo 225/75R16C renkaissa kantavuusindeksi 121 mikä tarkoittaa max 1450 kg:n kuormaa.
https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/6932877106902

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.