Transitin alavääntö

SAARI RISTO 29.04.2014 09:49

Näillä sivuilla on aikaisemmin kirjoiteltu Transitin heikon alaväännön parantamisesta moottoriohjauksen päivityksellä. Toimenpide olisi halpa ja vaikuttava. Meillä on Ford/Hobby 07 Siesta, joka sammuu herkästi liikkeelle lähtiessä. Kävin varaamassa aikaa Autokeskuksesta päivitystä varten. Yllätyksekseni he kieltäytyivät päivityksen suorittamisesta. Fordin kanta on, että pitäisi olla oikein vikaa, jolloin ohjelmaa voitaisiin katsoa, jos sitä voidaan päivittää. Yritin väittää, että onhan siinä vika ihan syntymästä asti ollut, mutta ei auttanut. Että tämmöinen tiedoksenne hyvät lajitoverit. Täytynee vielä kysellä muualta.

LEIVISKÄ JOUKO 29.04.2014 10:40

Meillä oli hobby-Ford,sama ärsyttävä ominaisuus.Paikallisessa Ford-huollossa ei tiedetty korjausta.Soitin Tammisaaren Fordille, sanottiin tuo tänne niin muutetaan ohjelmaa. Sen jälkeen oli kuin toinen auto.

NEVALAINEN SIPPO 29.04.2014 11:01

He vaan lajitoveri Outoa käytöstä liikkeeltä minun mielestäni. Kun viime kesänä hankin Transitin ja totesin ko. ominaisuuden ja tiesin että siihen on saatavilla Foordilta ko. päivitys niin soitin paikalliseen Wetterin huoltoon ja esitin asiani. Ihmettelivät että edellinen omistaja ei ollut huolehtinut päivityksestä ja lupasivat hoitaa asian seuraavana päivänä. Niin että näin meillä Lapissa. Kulkimella on ajettu nyt n. 100 000 km. Pari viikkoa taaksepäin vein auton vuosihuoltoon tutulle kaverille jolla on pieni korjaamo ja on myös asiantuntija Transittien suhteen. Tehtiin ennakoivana työnä EGR venttiilin ja imusarjan puhdistus, sekä asennettiin kuristuslevy järjestelmään. Seurataan nyt sitten pieneneekö polttoaineen kulutus yhtään. Ainakin tuntui kiihtyvyys parantuneen.

Sippo

NEVALAINEN SIPPO 30.04.2014 16:16

Kävin päivällä paikallisessa autosähköliikkeessä jossa suorittivat kaasunpainetestin ja kosteusmittauksen, kaikki OK. Tarjosivat siinä sivussa moottorin ohjausyksikköön päivitystä 140hv370Nm muuttuisi kuulemma vajaalla 700:lla E:lla arvoon 170 hv 450Nm. Tehty kuulemma paljon takseihin ja joihinkin matkailuautoihin. Kuulemma alavääntöä tulee reippaasti lisää. Onko kellään kokemuksia, eivät nimittäin olisi kovin kalliita hevosia.

Sippo

HAAPANEN TIMO 30.04.2014 16:44

Tuolla saadaan samalla EGR ohjelmoitua järkevämmäksi.

http://www.hestec.fi/yhteystiedot/hinnasto.php

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 30.4.2014 klo 16:49:05 Ai niin Sippolla EGR oli tehty reiällisellä prikalla, tai kenties täysin umpinaisella. En ole varma saako Transittiin ohjelmoimalla.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1311.R1.TR4.TRC2.A0.H1.XTransit+EGR+Bla&_nkw=transit+egr+blanking+plate&_sacat=0&_from=R40

NEVALAINEN SIPPO 30.04.2014 16:58

EGR reiällisellä levyllä, koska jos tuplataan kokonaan niin täytyy kuulemma ohjelmoida uudelleen, muuten antaa vikailmoituksen.

Sippo

KOISTINEN TOIVO 30.04.2014 17:54

Äläkää välittäkö Ooppelissa on sama vika. 2.8 viijatin jäläkeen sammahteli tämän tästä, vaikka samat tehot kulemma. Mutta iso kone, ja iso vääntö sanoo amiriikkalainenkin. On vaan pitäny oppia, kun on höpö koneeseen sortunu. Toivopoika

NEVALAINEN SIPPO 30.04.2014 18:01

Niin mutta transitti lähtee Foordin oman päivityksen jälkeen valoista tasasen reippaasti ei tarvitse arpoa lähdetäänkö vai ei.

Sippo

HEINONEN PASI 30.04.2014 19:30

Sama alaväännön puute myös meijän 2.2 tdci 140hv hobby transiitissa. Teholastuja surffailin netissä, sattui silmään sivulta www.jpro.fi Ekobox 129kw, 175hv, 420mn. Hinta 250€. Tehobox 133kw, 181hv, 441mn. Hinta 350€. Sarjat sisältää johdot, liittimet, asennusohjeet yms. Onko kokemusta tämmösestä tehoyksiköstä??

VAARALA KIRKA 30.04.2014 19:34

Käytin oman fiat 2,8 jtd uudelleen ohjelmoinissa ( voimaa.com ). Tehoa ja vääntöä tuli mukavasti lisää 160 Hp, 380 Nm hinta 599 € . Polttoainetta kuluu noin 9 litraa /100km kun olen ajanut 95-100 km/t. Voin suositella ,auto on paljon mukavampi ajaa.

TERVASMÄKI MARKKU 30.04.2014 21:27

Asiaa sivuten, lähinnä EGR-venttiilin kokonaan pois pelistä tulppaamalla. Olen diesel-tekniikkaa lueskellut "isosta maailmasta". Siellä on tullut useasti vastaan sellainen asia, josta kukaa ei tällä palstalla ole mitään kirjoitellut. Elikkäs jos/kun EGR-venttiili tulpataan, niin pakokaasujen lämpötilat nousevat (ei hyvä turbolle), typpipäästöt nousevat kovasti (maailma ei pelastu). Jos se tulpataan, niin ohjelmapäivitys pitäisi tehdä, jossa on tuo huomioitu. Tässä nyt muutama asia.. EGR-venttiilihän kierrättää pakokaasua imupuolelle, ja yllätys yllätys, sillä saadaan pakokaasujen lämpötila ja typpipäästöt alenemaan.

NEVALAINEN SIPPO 30.04.2014 21:45

Jälki siellä imupuolella on kyllä järkyttävää esim. Noin 100000 ajetussa koneessa. Ihmettelin että oli senkin verran tullut tehoja ulos. Noita tulppaamisia tai osittaisia tulppaamisia on tehty aika monen valmistajan koneeseen enkä ole kuullut kuin positiivisia kommentteja käyttöominaisuuksista. Pakokaasujen karstan särkemistä moottoreista on sensijaan kuulunut kalliimpia kertomuksia. Tämä maailma ei taida pelastua muutamalla dieselmoottorilla niin kauan kun savupiipputeollisuutta siirretään halpatuotantomaihin ja vihreät Suomessa suosivat kivihiilen käyttöä uusiutuvien kotimaisten energialähteiden kustannuksella. Enkä tarkoita tuulivoimaa joka on veronmaksajien kusetusta.

Sippo

HAAPANEN TIMO 01.05.2014 16:55

Jälki on kamalaa. https://www.google.fi/search?q=EGR+valve&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=P09iU_jsBMGL4ASG04DwCg&ved=0CDkQsAQ&biw=1920&bih=955#facrc=_&imgdii=_&imgrc=31wH0TQDdZ-YEM%253A%3BKF4aixjfBDAvOM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.sinspeed.co.uk%252Fwp-content%252Fuploads%252F2012%252F10%252FBlocked-EGR-Valve-Problems.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.sinspeed.co.uk%252Fegr-removal-egr-problems-exhaust-gas-recirculation-egr-removals-egr-delete%252F%3B640%3B522

Mulla Transporterissa on kokonaan tukittu, ja se hidastaa mootorin lämpenemistä, mutta sen osaan hallita. Viimasuoja on vieläkin paikoillaan, eikä lämpö nouse flektiin asti normaaliajossa.

Autojen lämpömittarit näyttävät nykyään sellaisia arvoja joita kuljettaja haluaa nähdä, eikä todellisia lukemia. Transporterin lämpöä seuraan navista: https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/tarvikkeet/vehicle-monitor/ecoroute-hd/prod38354.html ja silloin kun oma mittari näyttää 90° on todellinen lämpö 77° Tämä tietysti samoin myös sellaisissa T5 volsuissa joissa EGR on auki.

@timppa

KNUTARS EINO 08.05.2014 15:46

Fiiattiin laitettiin lisää potkua optimoimalla. En ole vielä ajanut muutamaa kilometriä enempää, joten kokemusta mahdollisesta hyödystä ei vielä tietoa. Tehoja pitäisi olla 30 heppaa enemmän ja vääntnön lisäys 88 nyyttönia. Hinta oli 495€ kotikäyntnä.

http://www.optimoiautosi.fi/dealers.html

VÄNTTINEN ILKKA 14.05.2014 18:27

Hei,

Nämä palautteet koskevat uudempia v.2007 2,2 TDCI moottoreita ja niissähän ongelmalle voisikin tehdä jotain (paljonkin), Mutta miten on v.2006 2.0 TDCI moottorilla onko kokemuksia onnistuuko alaväännön lisäys.myös näihin.

JANHONEN MATTI 15.05.2014 09:14

Luulisin, että pystyy. Lähinnähän siinä kyse siitä millainen turbo siinä on ja voiko sen ojaussiivekkeiden kulmia muuttaa (painetta nostaa) pienillä kierroksilla ja jos voidaan niin myös syöttöjä voi lisätä ja saada vääntöä lisää.

RAINA EERO 03.09.2014 19:57

Meillekkin tuli noin kuukausi sitten 09 mallinen Hoppy ja tuo alaväännön puute aiheutti noloja tilanteita ja niskanpunoitusta :) Tänään käytin autoa vuosihuollossa Seinäjoen Ford liikkeessä ja manitsin viedessäni autoa sinne asiasta, korjaamopäällikkö sanoi vain, että katsotaan voidaanko asialle tehdä jotain, laskussa oli maininta pmc-ohjelmointi, 42 € ja nyt autolla voi lähteä valoista ihan kuten normaali autolla tavataan, eikä kuovitellen :) Joten todella pikku juttu.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.9.2014 klo 19:59:43 Tulihan siihen jo näppihäiriö, pcm-ohjelmointi ;)

VÄNTTINEN ILKKA 03.09.2014 21:12

Minulla on Ford 2.0 TDCI 125 hp (Euramobil v. 2006) samat ongelmat kuin 2.2 TDCI:llä Olen kysellyt päivituksia ja en ole saanut selvää tietoa voiko tätä 2.0 konettä päivittää.

Onko kellään tietoa voiko siiihen koneeseen saada lisää vääntöä.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.9.2014 klo 21:14:59 Näköjään joku oli jo kysynyt samaa joten vastaus olikin jo tullut

Käyttäjän lisäys viestiin 3.9.2014 klo 21:19:36 Vielä jatkan, oliko kenenkään autoon 2.0 TDCI tehty päivitys ja oliko siitä ollut apua.

RAINA EERO 04.09.2014 08:34

Tuo mun on 2.2 kone, mutta yksinkertaisinta taitaa olla poikkeaminen valtuutetulla ford huoltajalla :) Ite ainakin olen todella tyytyväinen tuohon eiliseen päiviytkseen, nyt saa lähteä ihan normaalisti matkaan, eikä tarvi yhtään polkaista, eikä hintakaan tuntunut pahalta.

KORHONEN PAULI 06.10.2014 20:39

Tiesittekös tätä: http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201413827&ref=mob-traf-is-frontpage-1. pkk

JANHONEN MATTI 06.10.2014 22:29

Moottorin virittäminen ja alaväännön lisääminen ohjelmoimalla on tavallaan kaksi eri asiaa.

Alaväännön lisääminen ei normaalisti rasita konetta yhtään enempää ja voi olla jopa niin, että se vähentää sitä.

Moottorin alaväännön lisäys tehdään usein moottoritehtaan tekemällä ohjelman pätkällä (Transitiin on sellainen olemassa) niin, että sillä säädetään vain turbolle menevän pakokaasun kulmaa ohjaussiipiä kääntämällä (tällöin puhutaan kääntyväsiipisestä turbosta) jolloin turbon teho (paine) kasvaa ja kun paine kasvaa = ilmamäärä kasvaa jolloin syöttöä voidaan vastaavasti alakierroksilla lisätä, jolloin vääntö kasvaa. Auttaa liikkeelle lähdössä kun konetta ei tarvitse "huudattaa" ja vallankin jos alusta on liukas. Alaväännön lisäys säästää myös eturenkaita ja etenkin jos ajaa nastarenkailla.

Monet turbomoottorit on pienillä kierroksilla käytännössä vapaasti hengittäviä koneita ja turbo "herää" vasta kun moottorin kierrokset kasvaa. Tätä ongelmaa voidaan poistaa nykyisin niin, että moottorin ohjausyksikkö kääntää jo pienillä kierroksilla pakokaasujen virtauskulmaa turbon kuuman puoleen siipiin nähden, jolloin turbon kierrosluku kasvaa ja sen seurauksena paine kasvaa.

Termi kääntyväsiipinen turbo on hieman harhaanjohtava, koska ei ne varsinaisen turbon siivet mihinkään käänny. Vain turbon kuuman puolen pakokaasujen ohjaussiivet kääntyy, vaikkapa alipaineella tai sähköisen ohjauksen avulla.

KOISTINEN TOIVO 07.10.2014 06:35

Eikös volsvaagen poistanut tuota alavääntö ongelmaa laittamalla pakkoahtimen toiseksi, joka sitten tuon Matin sanoman asian hoiti. Mitenkähän se asian kanssa onnistuttiin. Toivopoika

VIRTANEN HANNU 07.10.2014 15:05

Kaikkea sitä saa aivan julkisesti markkinoida meille ja viranomainen ei siihen puutu

http://www.optimoiautosi.fi/text/details/id/33

UUSITALO MARKO 07.10.2014 15:51

Pisteet siitä viranomaiselle.

JANHONEN MATTI 07.10.2014 17:25

Tuskin tarvitsee kauan jakaa pisteitä viranomaisille tyyppihyväksyttyjen autojen ominaisuuksien muuttamisesta tehoja ja päästöjä lisäävään suuntaan. Ovat näet sekä autoveron että ajoneuvoveron perusteita.

RAINA EERO 26.10.2014 20:12

Näin minäkin ymmärsin tuosta merkkiliikkeen tekemästä ohjelma päivityksestä, että moottorin huipputehoon tai vääntöön ei vaikutettu mitenkään, ainoastaan se alavääntö muutettiin ohjelmalla. Kun alkuperäis asetuksessa auto ei matkaan lähtiessä savua tuprauta tuon jälkeen kyllä päästää pienen pilven samoin, kuin kiiloille ajaessa katsoin, että hienosti tollautti, mutta kyllä oli muuten mukavan tarkkaa peruuttaa kiilan päälle, kun ei tarvinnut huudattaa konetta :)

SUOKAS MARTTI 05.11.2014 13:47

Minulla oli sama ongelma, mutta poistui, kun käytin sen uutena huollossa ja kerroint vastaanottajalle ongelmat. Moottorin päivitysohjelmaa ajettiin kolmisen tuntia ja nyt kone pelittää, eikä polttoaineen kulutus noussut, vaikka syöttöarvoja muutettiin. Samala korjaantui ilmaseosvika, joka otti talvella lämmintä ilmaa oletuksena ja kone ei käynnistynyt 15 asteen pakkasta jälkeen. Itse sain avun takuuuna.

Jaakko Haikonen 14.08.2021 09:55

Moi! Minun Transitissa sama ongelma. Käytin autoa huollossa, sanoivat että on tekemättä yksi ohjelma päivitys joka korjaa kyseisen vaivan. Ennen päivitystä moottori sammui liikkeelle lähdössä todella herkästi.
Nyt päivityksen jälkeen on helppo lähteä liikkeelle. Tehtaalta oli tullut käsky päivittää ohjelma kun auto tulee huoltoon.Minun autooni se tehtiin ilmaiseksi,sanoivat sen olevan ohjelmavian eli tyyppi sellaisen. Kyseinen päivitys tehtiin Lappeenrannan Auto-Killassa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.