Monitoimikytkin

ASMUNDELA MARKKU 03.12.2013 22:14

Fiat Ducaton vm 2012 ja varmaan muunkin vuosimallin autossa on monitoimikytkin, jossa on vilkun käyttökytkimen lisäksi kaistanvaihtovilkku sekä ajovalojen vaihto. Autossani kaistanvaihtokytkin on niin herkkä, että vähintään joka toisella kerralla, kun vaihdan valoja, vilkku kytkeytyy päälle ja naputtaa viisi kertaa. Vain tarkasti kohtisuoraan rattiin päin vipua vetämällä saattaa onnistua tämän välttämään. Huonossa kelissä, mutkaisella tiellä ja vilkkaassa liikenteessä tästä on haittaa vaaraksi asti, koska takana tulija saattaa ymmärtää vilkuttelun niin, että karavaarani antaa nyt tilaa ohitusta varten. Huollossa nostettiin kädet pystyyn, että asialle ei voida mitään. Onko muilla samanlaisia kokemuksia mokomasta monitoimiviiksestä? Ongelmille yleensä löytyy aina jokin ratkaisu. Monia toimintoja voidaan muuttaa tai poistaa auton tietokonetta ohjelmoimalla. Fiatissa tämä ei ehkä onnistu, mutta jokin helpompi keino varmaan löytyy, kuin auton vaihto.

HEINONEN TOIMI 04.12.2013 07:31

Samaa ominaisuutta olen kironnut monta kertaa. Siihen ei liene muuta korjauskonstia kun auton vaihto.

NURMI JANI 04.12.2013 07:32

Sama havainto täällä. Tuo asia pitää aina pimeän ajan alkaessa opetella uudelleen.

Toinen keino, halvempi kuin auton vaihto mutta muuten huono on kulkea vain valoisaan aikaan. Sehän toki lyhentää tähän vuodenaikaan päiväsiirtymät aikas lyhyiksi ;-)

Onko mitään automaattisia pitkien vaihtajia olemassa tarvikkeena?

SUOMALAINEN RITVA 04.12.2013 08:46

Sama homma täälläkin ,ninä luulin että vika on vilkku viiksessä ja kyselin onko vikaa vastaus tuli etteiole
Tosi hankala kun takana oleva luulee että saa ohitta jos vilkuttaa pitkiä vaihtamalla oikealle Voisikohan maahan tuoja olla yhteydessä tehtaalle ..... tiedä häntä T.Rauno

AHJOS TIMO 04.12.2013 12:46

Kolmas keino on ajaa vain valaistuja teitä pitkin koko ajan lähivaloilla. ;)

HYTÖNEN RAIMO 04.12.2013 13:22

Kyllä niitä valonvaihtajia saa tarvikkeenakin. Ainakin aikaisemmin sellainen löytyi Bilteman luettelosta, uusinta en ole tutkinut vielä tarkemmin.

AARNIO JUKKA 04.12.2013 20:34

Muistan lukeneeni jostain, että tuon viiden vilkun ominaisuuden voisi jotenkin ohjelmoida pois päältä. Jos joku tietää tarkemmin, olisi hyvä saada ohjeet tänne. Minäkin haluaisin eroon koko hölmöstä ominaisuudesta. Vilkku päälle vain silloin, kun viiksestä käännetään.

Jukka

HEINONEN TOIMI 27.01.2014 20:41

Vaihdettiin takuuna uusi vilkkuviiksi, ei auttanut. Täytyy kai vain opetella käyttämään valovaihdinta uudella tavalla.

TERVO JARI 27.01.2014 20:54

Joo, herkkä kuin mustalaisen hevonen, kun lyö halolla ohtaan tulee veet silmiin.

Elikkä nyt kokemusta parilta kuukaudelta tuosta viiksestä, liian herkkä kertakaikkiaan ! !

Ja aivan liian yläviistossa koko vipu, nyt kello 11:sta, sopiva olisi kello 10. Vakkarin vipu olisi sittenkin riittävän erillään vilkkuviiksestä. Vaikkakin tuon vilkku ja vakkari viiksen olisi voinut yhdistää yhdeksi viikseksi kuten ainakin VW on tehnyt.

NIVA MIKAEL 27.01.2014 21:34

Vastaavanlaisia vikoja on esiintynyt myös joissakin toisen merkkisissä henkilöautoissa, joissa monitoimikytkin on ollut liian herkkä ja vilkutellut omia aikojaan tai mennyt ns. yli ohjauspyörää käännettäessä vilkuttamaan itsestään myös toiseenkin suuntaan. Vika on ollut selkeästi monitoimikytkimessä ja sen "heikossa" rakenteessa. Vika korjautuu kytkinpaketti vaihtamalla, tahtoo vain olla yleensä melkoisen hinnakas ellei saa takuuseen. Vika saattaa esiintyä saman alihankkijan toimittamassa koko sarjassa joten vaihdossa voi saada "samanlaisen" viallisenkin. Näitä monitoimikytkin kokonaisuuksia taitaa valmistaa autoteollisuudelle Euroopassa vain muutama toimittaja. Nämä ovat valitettavasti sellaisia vikoja, joita autoliikkeet eivät helposti halua "tunnistaa" tai sanovat niiden olevan tavanomaisia ominaisuuksia käsiään levitellen. Omassa Fiat alustaisessa vm. 2010 ei tuota ominaisuutta ainakaan tähän mennessä ole esiintynyt. Henkilöautoista se on kylläkin muutaman vuoden takaa tuttu asia.

Olli Turunen 25.11.2019 06:52

Nyt on 6-8 vuotta vaihdettu sydänsyrjällään kaukovaloja lähivaloille vuosimallin 2012-2013 2,3 ducatoissa. Näillä sivuilla on asiaan palattu parikin kertaa löytämättä ongelmaan toimivaa korjauskeinoa. Kysynkin ainoastaan niiltä joilla on asiasta omakohtaista kokemusta, oletteko onnistuneet poistamaan herkän kaistanvaihtovilkun toiminnasta tai korjaamaan tämän tyyppivian näiden vuosien kuluessa. Henkilökohtaisesti olen siirtynyt ajamaan vain päivänvalossa, koska pelkään pimeällä tappavan jonkun ohittajan.

Toivo Koistinen 25.11.2019 08:50

Hankalahan tuo vähän, mutta itse ajattelen, että kun edellä ajava antaa vilkumerkin, en kyllä lähde heti summasa, vaan kattelen onko tosi, että latu on auki.
Pimeässähän valoja vaihellaa, ja sillon näkee vastaan tulijan valoa, ja ohitukseen lähtö on aina kateltava.
Päivälähän valoja ei vaihdella.
Tarkotan, etä ei ihan kannata ajamista lopettaa tuon takia. Sikälikin, että jos sattuu, että se vilkuttaa ojanpuolella, asian voi korjata pistämällä tienpuolen vilkkua päälle, joka tarkottaa, elä tule..
Tp

Olli Turunen 25.11.2019 10:40

Kiitos Toivo myötätunnosta. Muotoilen kysymykseni uudestaan, että onko joku löytänyt teknisen korjauksen näiden 8 vuoden aikana, kun näitä viallisia kytkimiä on ollut käytössä? Alkuvaiheessa johonkin autoon oli vaihdettu takuuseen uusi kytkin, mutta siitä ei ole ainakaan silloin apua ongelmaan ollut. Onko myöhemmin vaihdettu kytkin, jossa ko. ongelmaa ei ole?
Tai ovatko huollossa pystyneet poistamaan koko kaistanvaihtovilkun käytöstä, jolloin ongelmakin on poistunut?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.